کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اردوهای علوی راهی برای شكوفايى استعداد

17 تير 1397 ساعت 12:43

مدیر عامل بنیاد علوی گفت: از زمان برگزاری این اردوها توسط بنیاد علوی تاکنون بیش از 160 هزار دانش آموز به مدت بیش از 825 هزار نفر روز از کلیه امکانات تدارک دیده شده استفاده کرده اند.


به گزارش جهان نیوز، همانند هر سال یکی از بزرگترین همایش های دانش آموزی کشور کلید خورد همایشی که  در آن بنیاد علوی یکی از زیر مجموعه های بنیاد مستضعفان با استفاده از امکانات مجموعه اردوگاهی حضرت امام خمینی (ره) میزبان  دانش آموزان منتخب مناطق کم برخوردار اقصی نقاط کشور است.  در همین رابطه گفت و گویی با مدیر عامل بنیاد علوی مهندس موسی برزگری داشتیم که در ادامه می خوانید.
 
• آقای برزگری ، بنیاد علوی مجموعه بزرگی است که از بخش های مختلفی تشکیل شده و علی رغم تمامی حاشیه هایی که برای آن به وجود آمده ، عملکرد موثری  را در حوزه هایی که در آن فعالیت می کند داشته است . یکی از این بخش ها ، کمک به ادامه تحصیل دانش اموزان مستعد و کم بضاعت است . بنیاد علوی نگاه خاصی به این مساله دارد . حتی گویا اردوهاي با عنوان اردوهای علوي هم برگزار می کند . اصلا بد نیست با همین اردوها شروع کنیم . اینکه ماهیت این ارودها چیست و اصولا با چه هدفي بنیاد هر هفته تعدادی از این دانش آموزان را به اردو می برد ؟ 
 
همانطور که گفتید ما برحسب سیاست های بنیاد مستضعفان که یکی از اصلی ترین آنها محرومیت زدایی و کمک به اقشار کم در آمد است ، تلاش ویژه ای را برای شناسایی و حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه آغاز کرده ایم . این تلاش در مورد دانش آموزان و کمک به ادامه تحصیل آن دسته ای که به هر دلیلی در این گروه قرار می گیرند ، صد چندان است چرا که ما معتقدیم که دانش آموزان ، آینده سازان این مرز و بوم هستند و نباید به دلیل مشکلات مالی و... از تحصیل بازمانند و یا در یک رقابت نابرابر برای رشد و تعالی و پیشرفت تحصیلی قرار گیرند. فعالیت های غیررسمی عموماً مؤثرتر و كارآمدتر از فعالیت های رسمی به حساب می آیند و به رشد و تكامل شخصیت مطلوب و تسهیل بخشی رشد و تكامل اجتماعی نوجوانان می انجامد و امكان تفریحی سالم را برای فرد و كسب معرفت و مهارت های ضروری و ارزش های مطلوب برای بهره مندی از زندگی مطلوب به همراه دارد. یكی از كامل ترین فعالیت های گروهی كه اثری بس ماندگار در تربیت و شخصیت فرد دارد، برگزاری اردوهای با برنامه ای مدون و صحیح است.
 
 
در واقع این اردو جایگاه معرفی هویت نوجوانان و تصحیح و شكل دادن به این هویت است، اردو پنجره باز و روزنه نامحدودی است به سوی طبیعت، معرفت، فرهنگ و شناخت مسایل گوناگون زندگی و روزگار. اردو روح تشریك مساعی، تعاون، ایمان، صداقت و معرفت را در بین اعضا به وجود مي آورد. اصل اردو آشناسازی فرد با طبیعت است.
 
بدون ترديد در بين نسل پوياى انقلاب اسلامى، چهره‏هايى وجود دارد كه اگر فرصت شكوفايى استعدادهاى خود را به دست آورند در ساختن فرداى ايران عزيز قدم‌هاى بلند و مؤثرى برخواهند داشت. برنامه‏هاى اردويى در اين مسير مى‏تواند به عنوان ابزارى سازنده و مفيد در شناسايى استعدادها، تقويت روح تعاون، همكارى، نظم، انضباط و شكوفايى شخصيت اجتماعى آنان به كار گرفته شود.
 
رشد تفکر اجتماعی، تعاون و مسولیت پذیری، تجربه زندگی دور از خانواده، صبر و خویشتن داری، تقویت هویت ملی، بروز شایستگی ها، زندگی گروهی ، کسب اعتماد به نفس بیش تر و شادی و نشاط از اهم فوائد اردو مي باشد. 
 
 
در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری با توجه به نگرش ویژه ایشان به مبحث غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مناطق غیربرخوردارکشور ، وماموریت محوله ریاست بنیاد مستضعفان به بنیاد علوی با واگذاری این مسئولیت خطیر، مبادرت به برگزاری اردوهای تابستانی با حضور دانش آموزان مناطق غیربرخوردارکشوردرمجموعه فرهنگی ورزشی امام خمینی(ره) می کند.
 
• یعنی اگر بخواهید بطور خلاصه اشاره ای داشته باشید به اهداف برگزاری این اردوها ، مهمترین اهدافی که برای آنها ترسیم کرده اید را در چه بخش هایی می بینید ؟
بطور خلاصه می توان اهداف برگزاری این اردوها را در سرفصل های زیر خلاصه کرد : غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان  -  توسعه وتقویت فعالیتهای گروهی دانش آموزان و دوست یابی  - ایجاد فرصتهای مناسب برای دانش آموزان وارزیابی استعدادهای آنان - آموزش مبانی مذهبی و عقیدتی  - آموزش علم وتوسعه دانائی  - توسعه فرهنگی وتوجه به ارزشهای ملی  - برگزاری آموزشهای اردوئی به منظور افزایش خودباوری - ایجاد نشاط وفراهم نمودن زمینه های شادابی وبروز خلاقیتها  - آشنائی دانش آموزان با اقوام وفرهنگهای ایرانی
 
• و در اين اردوها چه برنامه هايي اجراء مي شود؟
قبل از هر چیز باید بگویم که تمامی فعالیتهای اردوی علوی توسط اساتید منتخب مجرب وبا توجه به اهداف  بیان شده صورت می پذیرد. برنامه های اردوهای ما نیز برهمین مبنا طراحی و اجرا می شود که مهمترین آنها عبارتند از :  شنا ، پينت بال ،تیراندازی با تپانچه، برنامه های ورزشی شامل: طناب کشی، والیبال، فوتبال ، دومیدانی ، دوچرخه سواری  و همچنین مسابقه بي سابقه، کلاسهای آزمایشگاهی ‌‌ کیمیاگران جوان، سفالگری،اوريگامي،آموزش نجوم،بازی های فكري انس و سبك زندگي با قرآن، بازديد خارج از مجموعه شامل  باغ موزه دفاع مقدس، باغ كتاب تهران و .... ضمنا دانش آموزانی که در این اردوها شرکت می کنند در طي يك هفته حضور، با پذيرائي كامل ، انجام معاينات پزشكي ، انجام  اقدامات درماني مورد نياز ، اختصاص البسه اردوئي و  البسه در قالب هداياي رهبري ، از كليه برنامه هاي متنوع و جامع پيش بيني شده و برنامه هاي هنري در قالب برگزاري جُنگهاي شبانه بهره مند مي گردند ومتناسب با فعاليتها و شركت در مسابقات وكسب امتيازات از جوائز وهدايائي برخوردار مي گردند.
 
 
• قاعدتا این اردوها ظرفیتی دارند . اصولا سالانه  بطور متوسط چند نفر در اين اردوها  شركت مي كنند و تصور مي كنيد امسال چقدر شركت  مي كنند؟
از سال 1385 با واگذاري مسئوليت خطير برگزاري اردو به بنياد علوي هر ساله بر اساس برنامه تدوين شده شاهد حضور قريب به  15 هزار دانش آموز در قالب اردوهاي هفتگي در مجموعه فرهنگي ورزشي امام خميني(ره) بوده ايم ضمن آنکه از سال 1396 نیز با آغاز عمليات بهسازي و نوسازي يكي از اقامتگاهها و محدويت زماني ايجاد شده متاثر از ايام ماه مبارك رمضان و امتحانات پايان سال تحصيلي  با كاهش ظرفيت ميزبان 10 هزار دانش آموز بوده و درسالجاري نيز در قالب 11 هفته اردو ( 5 هفته پسران و 6 هفته دختران) از تاريخ 97/04/09 لغايت 97/06/22 پذيراي 10 هزار دانش آموز از سراسر كشور مي باشيم. در حقیقت از زمان برگزاری این اردوها توسط بنیاد علوی تاکنون بیش از  160 هزار دانش آموز به مدت بیش از 825 هزار نفر روز از کلیه امکانات تدارک دیده شده استفاده کرده اند.
 
• گويا در اين اردوها غربالگري هم صورت مي پذيرد. این غربالگری در چه مواردی است؟
 
بله . براساس روال همه ساله با هماهنگي صورت گرفته با گروه پزشكي برزويه از اولين روز شروع اردو ، استقرار كادر پزشكي شامل پزشك و پرستار ، تجهيز دو درمانگاه و اورژانس شامل يكدستگاه آمبولانس و تكنسين اورژانس در دستور كار قرار گرفته و كليه دنش آموزان پس از طي مراحل پذيرش و دريافت اقلام اردوئي مورد معاينه دقيق پزشكي قرار می گیرند و موارد درماني آنها مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم در اين خصوص صورت مي پذيرد  ضمنا  هر هفته با معاينات بينايي سنجي عزيزاني كه با مشكل كم بينايي مواجه مي باشند به بيمارستان مردم اعزام و با انتخاب فرم عينك مورد نظر خود اين عينكها روز چهارشنبه تحويل اين عزيزان مي گردد.
 
 
• و نحوه انتخاب دانش آموزان براي حضور دراين اردوها چگونه است؟
براساس تفاهم نامه فيمابين بنياد علوي و معاونت پرورشي و تعامل موثر و مطلوب آن معاونت  انتخاب و اعزام دانش آموزان جزء تعهدات وزارت آموزش و پرورش بوده و دراين خصوص طي مكاتبات با ادارات كل آموزش و پرورش استانها مورد ذيل مورد تاكيد قرار مي گيرد و با كمترين انحراف از برنامه شاهد حضور عزيزان دانش آموز مي باشم  . هچنین دانش آموزان اعزامی صرفاً  از دوره اول مقطع متوسطه  انتخاب شده باشند. ضمن آنکه اعزام شدگان ازمناطق غیر برخوردار که ازامکانات فرهنگی ورزشی وتفریحی محدودی برخوردارند انتخاب گردیده واز اعزام دانش آموزان مناطق برخوردار اجتناب شوند. و از همه مهمتر اینکه دانش آموزان اعزامی ازاقشار آسیب پذیر جامعه باشندوشرط معدل مقطع تحصیلی با اولویت بعدی درنظر گرفته شود.
 
• در مجموع چند نفر مربي و كادر اجرايي درگير برگزاري این اردوها هستند؟
براساس برنامه تدوين شده همه ساله در ايام برگزاري اردو اقدام به جذب نيروهاي مجرب و متعهد در مسئوليتهاي مربيان ميزبان، مربيان فرهنگي، اساتيد غرف و پشتيباني گرديده كه از سال گذشته اين موضوع در قالب انعقاد قرارداد با موسسات معتبر داراي مجوز صورت پذيرفته و بصورت متوسط هر هفته حدود 90 نفر  از اين عزيزان  به اتفاق همكاران مجموعه انجام وظيفه می کنند. ( در هفته هاي دختران به استثناء عوامل پشتيباني مجموعه  كليه همكاران خانم مي باشند) ضمنا برون سپاري خدمات حمل ونقل داخلي با استفاده از ناوگان مجهز و رانندگان متعهد، خدمات طبخ و توزيع با امكانات آشپزخانه صنعتي و تيم آشپزي مجرب و با سابقه فعاليت با اين امكانات، خدمات گروههاي هنري و تصوير برداري با عوامل و هنرمندان متعهد و مجرب نيز در ايام برگزاري اردو صورت مي پذيرد.
 
• و در این اردوها برنامه هاي افتتاحيه و اختتاميه خاصی هم دارید ؟
براساس برنامه در سالجاري  با توجه به پذيرش ميهمانان  تا پايان روز شنبه ، مراسم افتتاحيه در شب يكشنبه و براساس خروج عزيزان در روز پنجشنبه مراسم اختتاميه شب چهارشنبه در محل سالن اجتماعات اقامتگاه نگين با اجراء مجريان متعهد و مجرب صدا وسيماي جمهوري اسلامي و با برنامه هاي شاد و مفرح شامل گروه سرود نسيم قدر، حافظين قرآن، پرده خواني، گروه سيرنگ(تئاتر موزيكال مدافعين حرم)، اجراي برنامه هاي كمدي، نورافشاني، اهداء جوائزو..... برگزار مي گردد. 
 
 
• یعنی الان برای برگزاری این اردوها از آموزش و پرورش هم مجوزی دارید ؟
دقیقا. ببنید، بنياد علوي از سال 85 جهت برگزاري اردو  اقدام به امضاء تفاهم نامه با متولين امر آموزش و پرورش دانش آموزان نموده و در دو سال اول با سازمان دانش آموزي كشور و سپس با معاونت پرورشي وزارت آموزش پرورش اين مهم صورت پذيرفته است كه در سالجاري تفاهم نامه در تاريخ 97/03/09 بمدت دو سال تمديد شده است.
 
درنهایت هم ، با اقدامات و پيگيري دو ساله در تاريخ 97/03/01 موفق به اخذ پروانه فعاليت باشگاه در كليه رشته هاي موجود در مجموعه از وزارت ورزش و جوانان شده ایم ضمن آنکه مترصد دريافت پروانه و مجوز از سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي نیز هستیم.
 
و سوال آخر اینکه ، درطول سال از اين اردوگاه به جز برپايي اردوهاي علوي چه استفاده هاي ديگري مي شود و اينكه آيا ساير سازمانها و ارگان ها نيز مي توانند از آن استفاده نمايند؟
همانطور که می دانید اردوهای ما در محلی اختصاصی با نام  مجموعه  فرهنگي ورزشي امام خميني(ره) با وسعت  بيش از 270 هكتار برگزار می شود  . این مجموعه  در  زمينه هاي فرهنگي، تفريحي، ورزشي ، آموزشي،  اقامتي و خدمات پذيرائي  با  افتخار ، پذيراي سالانه بالغ بر 10 هزار  نفر از دانش آموزان مناطق غير برخوردار سراسر كشور در  قالب اردوهاي هفتگي بمدت 50 هزار  نفر روز است.
 
همچنین در جهت استمرار اين  فعاليت و با توجهات رياست بنياد و مدير عامل و اعضاء هيات مديره بنياد علوي در طي سالهاي اخير با اقدامات موثر و قابل توجهي در خصوص بازسازي جاده هاي مجموعه، نصب گارد ريل، علائم راهنمايي و رانندگي، روشنايي در طول مسير، تجهيز و راه اندازي ايستگاه تصفيه آب با جديدترين روش ها، بهسازي فضاهاي ورزشي و اقامتي  امكان بهره برداري عموم مردم و سازمانها، نهادها، موسسات فرهنگي،  آموزشي در قالب گروههاي اردوئي و گردشگري در طول سال  را مهيا نموده و با امكانات اقامتگاهي، پذيرائي، تفريحي ، فرهنگي و ورزشي ( استخر سرپوشيده، زمين پينت بال، سالن تيراندازي با تپانچه، سالن ورزش چند منظوره، كارگاه راپل) ، و همچنين با حفظ، نگهداشت و توسعه فضاي سبز مناسب و چشم انداز زيبا با هدف حفظ محيط زيست شامل ارتفاعات جنگلكاري شده درختان  مثمر و لنداسكيپ  و اقدامات بهداشت محيطي شامل سم پاشي و ضدعفوني هفتگي و جمع آوري و دفع مواد زايد بصورت مكانيزه و روزانه ، پوشش كامل بيمه مسئوليت مدني در طول سال و ايام برگزاري اردو و تدابير لازم با استقرار تيم متخصص سازمان آتش نشاني و امكانات اطفاء حريق موتوري بصورت تمام وقت( در ايام برگزاري اردوي تابستاني ) آماده پذيرائي از ميهمانان مي باشد.


کد مطلب: 625715

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/625715/اردوهای-علوی-راهی-شكوفايى-استعداد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com