پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۳۸
توافقی که مو لای درز آن نمی رفت؛

​سوالی که همه حتی روزنامه‌های اصلاح طلب می‌پرسند/چرا از آمريكا شکايت نمي‌کنيم؟

چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 624721
حالا این سئوال مهم و اساسی به وجود می آید که چرا تیم هسته ای که به قول خود این قرارداد را سفت و سخت بسته است و از لحاظ حقوقی ایران در جایگاه شاکی می تواند حق خود را طلب کند، اقدام به این کار نمی کند.
​سوالی که همه حتی روزنامه‌های اصلاح طلب می‌پرسند/چرا از آمريكا شکايت نمي‌کنيم؟
گروه سیاسی جهان نيوز: برجام در ابتدا به عنوان قراردادی که مو لای درز آن نمی رود از سوی تیم هسته ای معرفی شد. اما از همان ابتدا این نگرانی وجود داشت که این توافق چطور می خواهد آمریکا را  به تعهدات و قول هایی که داده پایبند کند.

از همین رو بود که رهبر معظم انقلاب در شروط پذیرش برجام مطرح کردند که بایستی از رئیس جمهور آمریکا تضمین گرفته شود. البته تیم هسته ای بیان می کرد که سخنان جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما خود تضمین است و در این کار اهمال کاری کرد. اما با خروج آمریکا از برجام مشخص شد که چندان هم که گفته می شد این قرارداد سفت و سخت هم نبوده است.

در همین رابطه روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «ظریف امیر کبیر ناکام» نوشت: « تیم مذاکره کننده ظریف می پنداشتند همه راه ها را برای تقلب و عهد شکنی بسته اند و به اصطلاح، مو لای درز برجام نمی رود. به زودی موضع آمریکا درباره پایبندی ایران به برجام اعلام خواهد شد. موضعی که تاحدودی از پیش مشخص شده و نیازی به منتظر ماندن برای انتشار آن نیست. حال، در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا همان‌گونه که ظریف می‌گفت ایران دوباره و بسیار سریع می‌تواند در صورت خلف وعده طرف مقابل به غنی سازی برگردد؟ چگونه می‌توان راکتورهای مملو از سیمان و برنامه های رها شده هسته ای را دوباره به کار انداخت؟»

حالا  روزنامه شرق، در سرمقاله خود با عنوان «چرا از آمریکا شکایت نمی کنیم؟» می نویسد: «برجام يک تعهد بين‌المللي است که نقض آن به وسيله آمريكا، نقض يک تعهد بين‌المللي است. ديوان مي‌تواند نوع و ميزان غرامتي را که بايد براي نقض يک تعهد بين‌المللي به آن تعلق مي‌گيرد، نيز تعيين و حکم مقتضي صادر کند، دعوي به وسيله دادخواست يا توافق طرفين به رسيدگي در ديوان به دفتر ديوان تسليم مي‌شود.»

این روزنامه در پایان می افزاید: «اگر ايران به ديوان بين‌الملل مراجعه کند، برابر ماده 63 اساسنامه ديوان که مقرر مي‌دارد «هرگاه امر مربوط به تفسير قراردادي باشد که در آن قرارداد دولت‌هاي ديگر غير از طرفين اختلاف شرکت داشته‌‌اند، دفتر ديوان بايد رأي صادره را به اطلاع آن دولت‌ها برساند»، به اين مسئله رسيدگي خواهد شد. به نظر مي‌رسد در کنار فعاليت‌هاي ديپلماتيک، معاونت حقوقي رياست‌جمهوري و وزارت خارجه مي‌توانند با تيمي متشکل از حقوق‌دانان شاخص بين‌المللي ايران، درباره احقاق حقوق مردم ايران اقدام کنند.»

عدم شکایت ایران از امریکا به خاطر برجام درحالی به سئوال همه از جمله روزنامه اصلاح طلب حامی دولت بدل شده است که در اردیبهشت ماه سال جاری حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان با تهدید بر اینکه آمریکا بدون هزینه نمی تواند برجام را ترک کند، گفت: «آمریکایی‌ها باید بدانند که به راحتی و بدون پرداخت هزینه نمی‌توانند از توافقات و تعهدات بین المللی خود خارج شوند.»

حالا این سئوال مهم و اساسی به وجود می آید که چرا تیم هسته ای که به قول خود این قرارداد را سفت و سخت بسته است و از لحاظ حقوقی ایران در جایگاه شاکی می تواند حق خود را طلب کند، اقدام به این کار نمی کند. ظریف هم که از سوی رسانه های حامی دولت به عنوان استاد و قهرمان دیپلماسی مطرح است و در قامت امیرکبیر و کنار محمد مصدق که تجربه شکایت از ابرقدرت زمانه خود را در دادگاه لاحه داشت، قرار گرفته است.

از سوی دیگر ترک بی هزینه برجام توسط آمریکا به قلدری آن در جهان و خصوصا جری شدن در مقابل ایران بیشتر کمک می کند. اینکه جمهوری اسلامی ایران مواضع به حقی دارد و آن را در جهان بین الملل از قدرتهای بزرگ طلب کند، مسئله ای است که نباید نادیده گرفته شود. ظریف در مذکرات جمله تاریخی گفت که هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید از سوی دیگر دنیا باید بفهمد که هیچ وقت با یک ایرانی نباید بازی کند و خصوصا اینکه به دادگاه کشاندن ترامپ و همدستانش می تواند در نشان دادن چهره خبیث آمریکا به جهان کمک شایان توجهی کند. همه این موارد یک ضرورت را به وجود می آورد و یک سئوال را که «چرا از آمریکا شکایت نمی کنیم؟»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایشون مگر مصدق زمان نیستند چرا حق ما رو از حلقوم آمریکایی ها نمی کشن بیرون؟ دادگاه بین المللی لاحه رو با شعار اینکه هرگز یک ایرانی را تهدید نکن به لرزه در بیاریم
Iran, Islamic Republic of
یکی باید از اینا شکایت کند که چرا با دشمن ملت ایران سر یک میز نشستند وبا هم دست دادند وتوافقی بستند .
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم قهوه میخوردن باهم ...
Iran, Islamic Republic of
از آقای مصدق پرسیدند فرق یک مدیر فاسد غربی با یک مدیر فاسد ایرانی در چیست؟جواب داد مثل توالت فرنگی و توالت ایرانی است .سپس توضیح داد برای تعویض یک توالت فرنگی فقط باید چهار تا پیچ و نقطه اتصال آنرا باز کنی تا بتوانی انرا تعویض کنی اما توالت ایرانی را باید حتما خود توالت را بشکنی کاشی سرامیک اطرافش را بشکنی کلی بوی بد تحمل کنی و کلی زمان را از دست بدهی تا این اتفاق بیفتد
United States
برای اینکه همه ملت ایران می‌دانند که بده بستانهایی پشت پرده انجام شده است و اگر شکایت شود بسیاری باید کشور را ترک کنند و راهی دیار دیگر شوند وسنگ روی سنگ بند نمیشود بهتر است شما که از همه چی آگاه هستید هم ژست مصدقی بخود نگیرید که ملت میدانند شما از مصدق بیزار هستید
حمزه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این جماعت هم مسیر طی شده مصدق را رفتند و نتیجه‌اش همانی شد که پیشتر تجربه کرده بودیم، مصدق، با گوش ندادن به منتقدان دلسوزی چون آیت الله کاشانی، نتیجة اعتماد بی‌حساب و کتابش را در کودتای 28 مرداد دید؛ برجامیان هم با گوش بستن به نقدهای عالمان بسیاری از نخبگان و با چسباندن انگهای مختلف به آنها و با اعتماد بی‌جا به آمریکا، همان مسیر طی شده را رفتند و تجربه کردند، چیزی را که بارها تجربه شده بود. نتیجه‌اش شد، اینی که ملاحظه می‌کنیم. کار به جایی رسیده که حتی سریع القلم، زیبا کلام، روزنامه‌های اعتماد و شرق هم که از کارچاق‌کنهای داخلی برجام بودند به جمع دلواپسها پیوسته‌اند.
United States
ولی تاریخ مشخص کرد که شما اشتباه می‌کردید بهتر است کمی اطلاعات خودتان را به روز کنید و به اسناد منتشر شده و بررسی شده هم نگاهی بیندازی
Iran, Islamic Republic of
اونقدر چهره بدی از ایران در جوامع و دادگاهها و رسانه های بین المللی بر جای گذاشته شده که در صورت شکایت ، خودمون متهم میشیم ....
Iran, Islamic Republic of
ای آقا وله کن .اینا از دست انقلابی ها شاکی نشن.شکایت از امریکا پیشکش
Iran, Islamic Republic of
شما دوغتو بنوش.
Iran, Islamic Republic of
شکایت کجا بود.کجای کاری؟ اینا خیلی چیزها را دادن رفته جرات شکایت ندارن...
Iran, Islamic Republic of
وقتی متن فارسی برجام هنوزم که هنوزه در دسترس نیست .معلوم نیست چه تعهداتی دادن که نمیتونند
Iran, Islamic Republic of
بکی از تعهداتشون نداشتن حق شکایت هست.بعلللله
Iran, Islamic Republic of
وقتی رئیس جمهور امریکا چیزی امضا نکرده از کی شکایت کنند.... بدون امضا طرف .اونم امریکای شیطان بزرک
...
Iran, Islamic Republic of
...
میان ازتون بجرم اذیت واذار مردان برند وتک دیپلماسی شکایت میکنند .
Iran, Islamic Republic of
اینا حق مسلم ونقد ملت دادن رفت ما را به شکایت نسیه حواله میده جهان
Iran, Islamic Republic of
باید مراقب باشیم بقیه داشته هامون ندن بره شکایت از قبلی ها پیش کش
Iran, Islamic Republic of
به کی میخواید مثلا شکایت کنید واسه دو میلیارد دلار که به لاهه شکایت کردید چی شد هنوز نمیفهمید آمریکا ابرقدرته ؟
Iran, Islamic Republic of
با کمال وقاحت تو پاریس میتینک منافقین با داعیه آشوب وبراندازی میذارن
باکمال وقاحت ما را در مورد 11 سپتامبر متهم وغرامت6م دلاری تعیین میکنند.
باکمال وقاحت ما ار تحریم دارویی میکنند.
با کمال ونهایت وقاحت هواپیما مسافربری ما را میزنند و300 ایرانی میریزن دریا
اایران محور شرارت .و ورود ایرانی ها را به امریکا ممنوع واموالشون مصادره میکنند.
اینقدر اینها وقیحن ...
Iran, Islamic Republic of
....
مرگ بر آمریکا
Netherlands
با تمام نکات شما موافقم اما در نتیجه گیری می بایست پای حقوق و حقوق بین المللی را بمیان می آوردید. این یکی از صعیف ترین ابعاد سه قوه ماست. بارها پیشنهاد شد در مورد رویداد های فوق و بسیاری دیگر به مجامع بین المللی و حتی دادگاهای مردمی رجوع کنید ، زیرا:
- تجربه برای دستگاه حقوقی و حقوق دانان است.
-همجمه دشمن را بی جواب نمیگذارد .
- همین کشمکش حقوقی جو تحریم اخبار ایران اسلامی را تا حدود خواهد شکست
-
-
-
اما ما مردم علاقمند به برنامه ریزی های بلند مدت نیستیم. دولت در نهایت هشت ساله می شود ، اما صهیونیستها تا به امروزهفتاد سال استکه دنیا را سرکیسه می کنند و یکی از راههای مهم هم همین دادگاهای بین المللی است. مسئولین ما تقریبا همانهای چهل سال پیش اند ....
Iran, Islamic Republic of
امریکا شیطان بزرک است
پیش کی شکایت کنن؟؟؟؟؟؟؟ شکایت از کدخدا پیش کدخدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
کشورهای خلیج فارس ٢٠٠٨ آب شیرین کن افتتاح کرده‌اند
...
Iran, Islamic Republic of
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم !
مهدی
متاسفم...
Iran, Islamic Republic of
دیگه امیدی نیست
Iran, Islamic Republic of
طنز ماجرا اینجاست که یه روزنامه اصلاح طلب روز بعد از برجام لباس امیر کبیر رو تن ظریف کرده بود.
سعید
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه طبق مکانیزم ماشه اگر تیم مذاکره کننده شکایت کنه تمام تحریم ها بر می گردد
استاد
Iran, Islamic Republic of
اگه وجه مشترکی بین مصدق وظریف هست اونه که هردوبه آمریکااعتمادکردند وباعث ضربه به ملت شدند
United States
....
داوداحمدی
سلام.اینکه ماحق شکایت ازآمریکانداریم:1-برجام قانون کشورمادرمجلس تصویب شده ولی درکشورهای دیگرفقط دولت آنهاامضاکرده است.مثل سند2030که دولت ماامضاکردولی به دلیل عدم تصویب مجلس اجرایی نشدهرچنددربعضی شهرهااجرامیشود.2-دربرجام مرجع قانونی شکایت یاهمان قاضی آمریکاتعیین شده،چطورمیشودازقاضی که خودمجرم است شکایت کرد؟درچه دادگاهی؟.3-آمریکایکی ازاعضای اصلی شورای امنیت است به هیچ عنوان کشوری نخوادتوانست ازش شکایت کند.حتی سازمان ملل کاری دستش نیست.این مواردرادکترین دیپلماسی مامی دانستندواعتمادکردند.این تذهبون؟
وچون درکشورمابرجام قانون شد سریعا اجراکردندوسریعابتون ریختند.وتامجلس مصوب نکند قانون منسوخ نشده ونمیتوانیم ازبرجام خارج شویم.برطبق قانون اساسی کلیه معاهدات بین المللی تازمانی که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسدباطل ودرصورت تصویب قانون کشورولازم الاجراست.دکترین لاریجانی این تذهبون؟
Iran, Islamic Republic of
بابا شکایت قاضی را به کجا می خواهید ببرید؟؟؟؟؟؟
محسن حیدری
Iran, Islamic Republic of
واقعا چرا؟ خیلی جای سئوال دارد-
شاید چو منافع شخصی آقایون در کشور آمریکا و انگلیس و اروپا هست
تعلل می کنند.
حیدری
Iran, Islamic Republic of
مسئولین مذاکره کننده ما -... در زمان مذاکره به مردم ورهبری گفتن که حالا نمی تونند کاری کنند.
اون موقع اطمینان بی خودی به مردم دادند که همه چیز ok هست جای نگرانی نیست.
Iran, Islamic Republic of
متن خوبی بود اما لطفا لاحه را لاهه بنویسید!
Iran, Islamic Republic of
در توافق سیاسی برجام که آفتاب تابان خوانده شده بود پیش بینی شده است اگر ایران شکایتی داشته باشد در کمسیونی که ترکیب آن قید در برجام شده و ایران فقط یک رای دارد شکایت می کند و اگر قانع نشد کمسیون برای بازگشت تحریم ها رای گیری می کند! مضحک نیست؟!