کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در میزگرد سیاسی-اقتصادی « خستگی ممنوع» مطرح شد

آزمون و خطای بانک مرکزی در اقتصاد کشور

خوش‌چشم: روحانی مجموعه 36 کشور غربی را جهان می‌داند

12 تير 1397 ساعت 23:57

یک استاد اقتصاد دانشگاه شهیدبهشتی و یک کارشناس مسائل بین‌الملل در میزگردی که در حاشیه همایش « خستگی ممنوع» برگزار شد به بررسی وضعیت اقتصاد کشور پرداختند.


به گزارش جهان نیوز، همایش «خستگی ممنوع» عصر امروز به همت بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش در حاشیه این همایش حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهیدبهشتی و مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در میزگردی به بررسی وضعیت اقتصاد کشور پرداختند.

* اقتصاد ما به عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی تبدیل شده است
صمصامی در این میزگرد گفت: در رابطه با مشکلات ارز، ابتدا باید به سیاست های دولت درباره ارز برگردیم که به نظر می رسد عدم درایت باعث چنین مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور، افزود: نقدینگی در سال 92 حدود 500 هزار میلیارد تومان بود که در سال 96 حدود 3 برابر شد. نقدینگی با ابزار های اقتصادی باید به سمت تولید و اشتغال هدایت شود و طبیعی است که نقدینگی در جایی می رود که سود بیشتری دارد. حالا وقتی این فضای تولید و اشتغال فراهم نشود می رود در دلالی و امثال آن.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاستی ابلاغ شد مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اما چندی بعد آمریکا از برجام خارج شد و از طرفی نقدینگی درست هدایت نشد و از آن سو سفته بازی هایی که رخ داد باعث این مشکلات شد. اقتصاد ما شده عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی.

وی گفت: در 21 فروردین 97 ابلاغ شد که نرخ ارز تک نرخی می شود. خب بعدش دوباره یک بازار دیگری شروع شد و دلار دوباره رشد پیدا کرد. 

صمصامی یادآور شد: در حالت خوشبینانه دولت جاهل است اما در حالت بدبینانه دولت از عمد این کار را می‌کند تا از نظام امتیاز بگیرد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود.

* روحانی مجموعه 36 کشور غربی را جهان می‌داند و کشور عضو جنبش عدم تعهد را نمی‌بیند
 
خوش چشم در ادامه گفت: خیلی مواقع این سوال می‌شود که دولت از عمد یا از روی جهل چنین وضعیتی را ایجاد کرده است؛ همین قدر که از سال 92 تاکنون می‌گذرد، عملکرد دوستان بیشتر روشن کننده است که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
وی افزود: اینکه نتیجه یک عمل منجر به ضربه زدن به انقلاب بشود یعنی اینکه قصوری صورت گرفته است.

خوش چشم ادامه داد: آمریکایی ها بورس هایی را دارند که نخبگان هر کشوری را شناسایی می کنند در رده های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری. اینها سالها در محیط و جامعه آمریکا بزرگ می شوند و در حقیقت تمایلات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آنجا به خورد آنها می رود و با آن تفکرات آمریکایی عجین می شوند به همین علت خیلی از کشور ها اجازه نمی دهند سفیرانشان بیش از اندازه در آن جامعه باشد.

وی گفت: شما اگر تیمتان یا آن تیم مذاکره کننده تان که تصمیم های اصلی را می گیرد از آدم هایی باشند که یکی دو دهه در آن جامعه حضور داشته باشند، ناخواسته تمایلاتشان به این سمت خواهد رفت.

این کارشناس بین الملل تاکید کرد: در این بورس ها این افراد را تا دکتری تربیت می کنند و برای استادی آنها را به کشورهای اصلی خودشان مثلا ایران بر می گردانند برای یک ماموریت.
خوش چشم اظهار داشت: جالب است که فقط در یکی از این بورس ها یک میلیون نفر در شبکه با هم متصل هستند و مثلا با هم کار علمی می کنند. هم اکنون 28 فرمانده ارتش کشورهای اسلامی جزو همین افراد هستند. مثل مرسی و حامد کرزای و ...

وی تصریح کرد: اینها تمایلات آمریکایی پیدا کرده اند. لذا برای این آدم ها جلوه قدرت کشور اصلی خودشان مثلا ایران کمتر از واقعیت خواهد بود و از طرفی قدرت آن کشوری که می خواهد با آم مذاکره کنند را بیشتر می بینند.

خوش چشم گفت: مثلا آقای روحانی می گوید ما می خواهیم به جایی برسیم که برد- برد بین ایران و جهان صورت گیرد؛ در واقع او مجموعا 36 کشور غربی را جهان می داند ولی صد و خرده ای کشور عضو جنبش عدم تعهد را نمی بیند.


کد مطلب: 624640

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/624640/آزمون-خطای-بانک-مرکزی-اقتصاد-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com