جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خط‌ مشی اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها فرقی نمی‌کند

سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 624598
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خط‌‌مشی اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها فرقی نمی‌کند و خواسته‌هایشان یکی است، البته لحن و ادبیات اروپایی‌ها تلطیف شده است آنها هم می‌خواهند در فعالیت‌های هسته‌ای، دفاعی وموشکی و نیز نقش ایران در منطقه محدودیت‌هایی ایجاد کنند.
خط‌ مشی اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها فرقی نمی‌کند
به گزارش جهان نيوز، سیدمحمد حسینی در حاشیه سفر به کردستان در خصوص برجام، اظهار داشت: هم رهبر معظم انقلاب و هم مردم و جریانات سیاسی در اصل مذاکره و انجام آن بحثی نداشتند، مهم رعایت شروط جمهوری اسلامی و صیانت از منافع ملی بود که مع‌الأسف رعایت نشد.

وی اضافه کرد: رهبری می‌خواستند یک بار دیگر اتمام حجت شود هم برای دنیا و هم در داخل ایران تا معلوم شود ما اهل تعامل هستیم، اما طرف مقابل به ویژه آمریکا به قواعد و حقوق بین‌الملل پایبند نیست و معلوم شود کسانی که در داخل، مذاکره و توافق با غرب را گره‌گشای همه مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌دانند نظرشان مطابق واقع نیست. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب می‌خواستند که مردم خودشان تجربه کنند، چون به دولتی رأی داده بودند که این دولت شعارش این است که ما می‌خواهیم کاری کنیم که هم چرخ اقتصادی بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها. 

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یادآوری کرد: البته رهبر معظم انقلاب هشدار‌های لازم را دادند اینکه چگونه مذاکره کنید و مبادله امتیازات و انجام تعهدات گام به گام باشد، شورای امنیت و مجلس نیز  شرط‌هایی را تصویب و ابلاغ کردند، اما تیم مذاکره‌کننده نخواست یا نتوانست از عهده تحقق و رعایت شروط برآید و چون به آن توصیه‌ها عمل نشد با مشکلات از جمله نقض مکرر روح و متن برجام مواجه شدیم.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: از اول ساز و کار مناسبی لحاظ نشد که اگر کسی معاهده را نقض کرد چگونه با او برخورد شود و همین شد که آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و حتی مانع شدند که اروپایی‌ها هم به آن عمل کنند و به دلیل خوش‌بینی مفرط و ساده‌لوحانه به غرب و به امید سرمایه‌گذاری و مساعدت آنان پنج سال کشور معطل ماند و در نهایت آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را نیز  مطرح کرد که همگان متوجه شدند از ابتدا دولت رویکرد درستی که ضامن مصالح کشور باشد، اتخاذ نکرده است.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب همچنین گفت: حال که همه می‌گویند این توافق دستاورد چندانی نداشته، باید یک تحول اساسی در نوع نگاه  به سیاست خارجی صورت بگیرد و تغییر رویکردی را شاهد باشیم، حداقل باید برخی اعضای دولت از جمله تیم اقتصادی عوض شود، چون قیمت کالاها و نوسانات ارز  نشان‌دهنده ضعف‌هایی است که در داخل وجود دارد و باید تغییر اساسی صورت گیرد تا تحول انجام شود. 

به گفته وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، البته اگر در حین و بعد از مذاکرات به توصیه‌ها و فرامین رهبری و نیز به راهکارها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عمل می‌شد در داخل با این حجم مشکلات مواجه نمی‌شدیم لذا اگر تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد چرا باید کشور معطل بماند و این همه مردم آسیب ببینند؟

حسینی مطرح کرد: بعد از خروج آمریکا دولت می‌توانست تصمیم قاطعی بگیرد که انجام بعضی از تعهدات را به صورت موقت متوقف کند و پاره‌ای محدودیت‌ها را بردارد تا هشداری جدی به اروپایی‌ها باشد، نه اینکه طوری وانمود شود که در هر شرایطی پایبند به این برجام معیوب هستیم. 

وی توضیح داد: خط‌‌مشی اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها فرقی نمی‌کند و خواسته‌هایشان با اندک تفاوت در لحن و ادبیات یکی است، آنها می‌خواهند که در فعالیت‌های هسته‌ای، موشک و مسائل منطقه محدودیت‌هایی برای ما ایجاد شود که این زیاده‌خواهی‌ها قابل قبول نیست. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هر وقت جلوی ضرر را بگیریم منفعت است، باید کشور بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی مدیریت شود از دیگ غربی‌ها آبی برای ما گرم نمی‌شود. 
حسینی در خصوص صحبت‌های خانم موگرینی که گفته بود آقای روحانی به من قول داده که از برجام خارج نشود، گفت: این صحبت علنی اعلام شد و حتی روزنامه‌های ما نوشتند و ما انتظار داشتیم که آقای روحانی این مسأله را تکذیب کند چون باید اروپا به ما تضمین بدهد، در حالی که خانم موگرینی می‌گفت آقای روحانی به ما تضمین داده که در برجام بماند. 

وی تصریح کرد: برجام موجود ناقص‌الخلقه و معیوبی است که معجزه و عایدی به ارمغان نمی آورد و البته اقدامات پیش برنده ما را محدود می‌کند، لذا دل بستن به کرامات وقت تلف کردن است.

به گفته وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، تیم مذاکره‌کننده دیگر هیچ توجیه و استدلالی ندارند و اگر در گذشته هم عده‌ای از مردم را در انتخابات با وعده‌های جذاب همراه ساختند حالا دیگر مردم عادی هم فهمیده‌اند که از این امامزاده (برجام) معجزه‌ای برنمی‌آید. 

حسینی در مورد وضعیت بازار و بالارفتن قیمت‌ها نیز گفت: هنوز نه فروش نفت کاهش چندانی داشته و نه اتفاق خاصی افتاده است، به نظر می‌رسد که جنگ و فشار روانی از خارج و داخل منجر به التهابات و در نتیجه فشار اقتصادی بر مردم شده است و دشمن هم بیشترین بهره‌برداری را از این اوضاع می‌کند.

وی تأکید کرد: باید در کشور یک سری اقدامات عاجل و جدی صورت گیرد و ستاد اقتصادی مسئولان قوا که به فرمان رهبری تشکیل شده، به صورت قرارگاه عملیاتی فعال شود و اگر لازم بود هر روز جلسه تشکیل بدهند و راهکارهای اساسی برای برون‌رفت از مشکلات ارائه دهند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مردم انتظار دارند با مفاسد و سوءاستفاده‌های اقتصادی با قاطعیت برخورد شود تا عده‌ای جرأت نکنند ارز دولتی برای واردات کالا بگیرند و با قیمت آزاد بفروشند یا یک جوان 31 ساله 38 هزار و 500 سکه خریداری کند و یک شبه سود سرشار و ثروت بادآورده‌ای را صاحب شود!

حسینی همچنین در خصوص فعالیت‌های جمنا خاطرنشان ساخت: جلسات هیئت رئیسه هر هفته و جلسات دبیران کمیته‌های اقشار هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: هیئت‌های موسس 10 نفره برای استان‌ها یکی بعد از دیگری دارد شکل می‌گیرد و ان‌شاالله مجمع سراسری جبهه مردمی نیروهای انقلاب را در سه ماهه پایانی سال برگزار خواهیم کرد تا شورای مرکزی جدید انتخاب شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *