چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نظر نمایندگان درباره مشکلات اقتصادی کشور

سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 624509
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: اکثر نمایندگانی که در این جلسه صحبت کردند، صحبت‌شان این بود که همه مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، موضوع این نیست که به تحریم‌ها بازگردد بلکه به نوع مدیریت کشور و مشکلاتی که بیشتر جنبه مدیریتی دارند بازمی‌گردد.
نظر نمایندگان درباره مشکلات اقتصادی کشور
به گزارش جهان نيوز، بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز در حاشیه نشست غیرعلنی پارلمان در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی امروز اظهار داشت: در جلسه امروز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و شریعتمداری وزیر صنعت میهمانان جلسه غیرعلنی مجلس بودند. 

وی افزود: مباحث بسیار دقیق و بدون تعارفی در جلسه غیرعلنی امروز مطرح شد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: اکثر نمایندگانی که در این جلسه صحبت کردند، صحبت‌شان این بود که همه مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، موضوع این نیست که به تحریم‌ها بازگردد بلکه به نوع مدیریت کشور و مشکلاتی که بیشتر جنبه مدیریتی دارند بازمی‌گردد. 

نعمتی ادامه داد: یکی از بحث‌ها این بود که چرا دولت در زمان مقتضی تصمیم نمی‌گیرد یعنی مدیریت زمان در دستور کار دولت نیست. بعضا هم اگر تصمیماتی گرفته می‌شود این تصمیمات به گونه‌ای نیست که دولت بر روی موضوع استقامت کند و ممکن است تصمیمات را نقض و تصمیمات جدیدی اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: مبحث بعدی در خصوص نقدینگی بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار بود که دولت نتوانسته مشکلات را در این رابطه حل کند، چرا که یک روز این نقدینگی به سمت بازار خودرو یا بازار ارز یا دلار می‌رود در این راستا دولت مکلف شد مشکلات را حل و فصل کند.

نعمتی ادامه داد: بحث بعدی جلسه غیرعلنی در خصوص واگذاری طرح‌های عمرانی که مجلس اختیار آن را به دولت داده بود که تاکید شد در این راستا بخش خصوصی باید متولی انجام امور شود، به طور مثال سازمان برنامه وبودجه نتوانسته وظایف خود را انجام دهد؛ همچنین بحث کوچک‌سازی دولت مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قرار است همه مردم کشور را تحمل کنند دولت نیز باید بدنه خود را کوچک کند تا مشکلات کشور رفع شود. بحث عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت نیز در جلسه غیرعلنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت چرا که متاسفانه هرکسی ساز خودش را می‌زند و عملا ساز ناکوکی در تیم عملیاتی دولت وجود دارد.

وی در ادامه اعلام کرد که طرح برون رفت از مشکلات اقتصادی فردا در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد و بر این اساس نظر نمایندگان درباره این طرح گرفته می‌شود؛ در واقع این طرح در ۲۴ ماده تهیه شده و در اختیار نمایندگان است و قرار است فردا نظر مشورتی نمایندگان اخذ شود، همچنین دولت را نیز دعوت می‌کنیم و خواست‌مان از دولت این است که در این باره لایحه ارائه کند تا چیزی از قلم نیفتد.

نعمتی در ادامه با اشاره به طرح مشکلات بانک‌ها و صندوق‌ها از سوی نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس، یادآور شد: همچنین این موضوع مطرح شد که وقتی ۴۰ تیم از آمریکا برای راضی کردن کشور‌ها اعزام می‌شوند دیپلماسی ایران هم باید فعال‌تر عمل کند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس واگذاری طرح‌ها، اصلاح سیستم بانکی و اصلاح سیستم بودجه‌ای کشور با توجه به شرایط روز را از جمله راهکار‌های نمایندگان به دولت برای بهبود شرایط اقتصادی عنوان و خاطرنشان کرد: ممکن است دولت در برخی موارد مجوز‌های لازم را نداشته باشد، در این زمینه مجلس اعلام آمادگی می‌کند که مجوز‌ها را در اختیار دولت قرار دهد.

وی با اشاره به اظهارات نوبخت و شریعتمداری در مورد بحث نقدینگی اظهار کرد: حرف دولت و مجلس مشترک است، همه ما مشکلات را می‌دانیم و معتقدیم باید با همدلی و وحدت مشکل را حل کنیم. در موضوع ثبت سفارش خودرو در زمان غیرمقرر قرار شد آقای شریعتمداری موضوع را پیگیری کند و در مورد کالا‌هایی که ارز دولتی دریافت کردند قرار شد تمامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر نوع کالایی گرفتند به صورت آنلاین اعلام شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشره مبنی بر دزدیده شدن خودروی برخی نمایندگان گفت که در این باره اطلاعاتی ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *