جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۴۴
وقتی آقای رئیس دستاوردهای برجام را یک به یک پوچ می‌کند

روحانی: امکان ندارد نفت ما صادر نشود/ زمانی که نمی توانستیم بدون برجام حتی یک بشکه نفت بفروشیم؛ گذشت؟!

خسارت این ۵ سال را چه کسی جبران می‌کند؟
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 624460
دولت برای اینکه برجام را ضروری جلوه دهد، همواره به بزرگ کردن تحریم‌ها اقدام می کرد و مردم را نسبت به عواقب آن بیم می داد.
روحانی: امکان ندارد نفت ما صادر نشود/ زمانی که نمی توانستیم بدون برجام حتی یک بشکه نفت بفروشیم؛ گذشت؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: در این چند روزه اخیر تغییرات فاحشی در ادبیات رئیس جمهور دیده می شود. پیشتر در حمایت از برجام دستاوردهایی که عمدتا منفی بودند و جلوی فاجعه را گرفته‌اند بیان می شد اما پس از اینکه آمریکا بدون هزینه و به سادگی از سندی که گفته می‌شد کشوری نمی تواند از آن تخطی کند، خارج شد شاهد تغییرات چشمی گیری در ادبیات پاستورنشینان در این زمینه هستیم. 

روزی که نمی توانستیم بدون برجام حتی یک بشکه نفت بفروشیم!
تا قبل از این برجام سندی بود که سایه جنگ را از سر کشورمان رفع کرده بود، باعث شده بود بتوانیم نفت بفروشیم، تحریم ها را لغو کرده بود اما حالا همه این موارد فراموش شده و رئیس جمهور که به قاره سبز سفر کرده است، در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس می گوید:« آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.»
 

این سخنان رئیس جمهور یادآور حرف‌های متناقضی است که وی در گذشته درباره مواهب برجام می گفت: «آنهایی که امروز در مورد برجام صحبت‌هایی می‌کنند گویا فراموش کرده‌اند که غرب به دنبال کاهش تأثیرگذاری توانمندی ایران در بحث انرژی بوده است و اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم. اگر دولت راه گذشته را ادامه می‌داد امروز صادارت نفت ایران به صفر می‌رسید و نفت ایران در صحنه انرژی از بین می‌رفت.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی نیز در اردیبهشت سال 95 درباره‌ دستاوردهای پسابرجام و افزایش صادرات نفت  عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام افزایش صادرات بوده است به طوری که در دوران تحریم صادرات نفت خام ما تنها یک میلیون بشکه بود که با در نظر داشتن میعانات به حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه می‌رسید.»

در اسفند سال 95 هم مجددا زنگنه گفت:‌ «قبل از برجام در روز یک میلیون بشکه نفت به زحمت صادر می‌کردیم اما اکنون به طور میانگین صادرات نفت ما بیش از دو برابر شده است.»

با این حال چطور دولت می تواند بدون برجام به فروش نفت خود ادامه بدهد و صحبت های ترامپ مبنی بر تحریم نفتی ایران را پوچ و هیچ می داند؟

ترس از اینکه تحریم‌ها اگر نرود ...!
از سوی دیگر رئیس جمهور درباره تحریم هایی که آمریکایی ها به آن امید بسته اند، گفت: «هدف واقعی آمریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است  اما آنها ادعا می کنند که می خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند، اما وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟»

این درحالی است که پیشتر حسن روحانی درباره انجام توافق هسته ای بیان می کرد که «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.» 

برجام سایه جنگ را از سر کشور زدود!
چندی بود که دولتمردان چه مدیران بالادستی و چه میانی این جمله را ترجیع بند سخنانشان قرار داده بودند که اگر برجام نبود سایه جنگ از سر کشور برداشته نمی شد. در فروردین ماه سال 96 حسن روحانی در جلسه مناطق آزادی که در شهر رشت برگزار شد، گفت: « برجام سایه جنگ و تهدید و تحریم ظالمانه را از کشور برداشت و فضای کار و تعامل با جهان را ‏مساعدتر کرد.»

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم و وزیر صنعت معدن تجارت دولت دوازدهم نیز در این رابطه بیان داشت:‌ «تنها دستاورد برجام دور کردن سایه شوم جنگ از کشور نبود که برخی به آن اشاره می‌کنند. بلکه ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور نیز از جمله دستاوردهای برجام است.»

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد دولت یازدهم نیز  اظهار کرد:‌« اگر دولت در برجام موفق نمی‌شد، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که ما به سمت جنگ پیش می‌رفتیم. »

دولت برای اینکه برجام را ضروری جلوه دهد، همواره به بزرگ کردن تحریم‌ها اقدام می کرد و مردم را نسبت به عواقب آن بیم می داد. اما حالا سیاست ترساندن مردم جای خود را به سیاست مقاوم سازی داده است و رئیس جمهور تحریم‌ها را فرصتی برای رسیدن به پیشرفت تلقی می کند. 

روحانی در شرایطی به ادبیات جدید روی آورده است که در این ادبیات، خود یک به یک دستاوردهای برجام را هیچ و پوچ می‌کند و سخنانی متناقض با صحبت های گذشته درباره مواهب و نتایج برجام به زبان می آورد. 

این سخنان نشان می‌دهد دولت بعد از 5 سال به این نتیجه رسیده که مذاکره با غرب راه پیشبرد اهداف نیست اما بدون اشاره به اشتباه قبلی و امیدواری که مردم ایران در این پنج سال با آن زندگی کردند، از حرف های پیشین خود باز می‌گردد بی آنکه از ملت ایران عذرخواهی کند. 

5 سال طول کشید که حسن روحانی از سیاستی که می گفت زبان دنیا را می داند، به سمت سیاست مقاومت اقتصادی که از ابتدا منتقدان برجام آنرا‌ مطرح می کردند،گرایش یابد. موضوعی که رهبر معظم انقلاب آنرا خسارت محض عنوان کردند. یعنی امید بستن و امید دادن ملتی به مذاکره و توافق با آمریکا و سپس بعد از مدتی مشاهده می شود که آمریکایی ها نه تنها به تعهدات خود عمل نمی کنند؛ بلکه همین توافق را نیز زیر پا می گذارند. حال باید پرسید این 5 سال خسارتی که دولت با این تفکر به کشور و مردم تحمیل کرده است، را چه کسی پرداخت می‌کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
سمنانی
Iran, Islamic Republic of
عجب ادعاهایی!؟
حسن آقا!
موریتانی سفیر شما را بخاطر مطلب یک روزنامه ایرانی احضار کرد
آنوقت در فرانسه سمینار منافقین جلاد برگزار میشود و بلژیک دو دیپلماتت را بازداشت میکند هیچ حرکتی نمیکند!
از موریتانی ذره بینی درس عزت و دیپلماسی یادبگیرید که اگر جای ما بود قطعا سفیر این دوکشور را اخراج میکرد
عزت پاسپورت پیشکش
Iran, Islamic Republic of
به این اظهار نظر احترام میذارم

اما تجربه ثابت کرده که این حرفها در حد همون حرف میمونه و هیچ اتفاقی نمیافته

روحانی همونطور که تحریم ها رو برداشت همونطور هم تنگه هرمز رو میبنده

من جای آمریکایی ها باشم به هیچ وجه نگران نمیشم
Iran, Islamic Republic of
منظورش این نبوده میخاییم تنگه هرمز رو ببندیم

خواسته از خوبی های آفتابه ی تابان برجام تعریف کنه که با وجود اون هیچوقت بروش نفت قطع نمیشه

شاید هم واقعا برجام آفتابه ی طلایی باشه ما بیخبریم
Iran, Islamic Republic of
اخ که لذت میبرم از انتخابش به جلیز پلیز افتادین
۱۴۰۰ هم ملت رای خواهند داد
نه به متحجرین
Iran, Islamic Republic of
...
United States
البته این دوستی که کامنت گذاشتن راست میگه. بعید نیست. ...
Iran, Islamic Republic of
آفتابه رو خوب اومدی
قتل الخراصون(الذاریات-10)
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
روحانی و برجامیان قبل و هنگام انتخابات96 می گفتند اگر برجام نبود فروش نفت صفر می شد اما حالا تهدید نفتی می کند و می گوید امکان ندارد فروش نفت ایران قطع شود. از نظر غبی ها این حرفها فقط مصرف داخلی در ایران دارد ...
Iran, Islamic Republic of
اگه این حرف(بستن تنگه هرمز) احمدی نژاد میگفت الان داد بیداد کل خواص بلند بود آقا چرا مملکت به ورطه جنگ میکشونی؟داد بیداد. امان از حب دنیا
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اگر راه فروش نفت بدون برجام را بلدید چرا ۵ سال پیش آن راه را نرفتید ؟
چرا نصیحت دلسوزان را گوش نکردید ؟
چرا ؟
چرا ؟
چرا ؟
United Arab Emirates
...
محمد
به خاطر این 5 سال عمر 80 میلیون ایرانی و به خاطر فقیر تر شدن فقرا و غرق ثروت شدن ثروتمندان...، آقایان چه قبر و چه فشاری در انتظار شما خواهد بود ؟
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله که قیامتی هست والا آدم به شک می افتاد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مخصو صا برند كابينه كه مستاجرينو به خاك سياه نشاند
msadra48@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
...
msadra48@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
جهان نقطه گذاری یعنی چی؟ چرا نظراتی رو که میذاریم حذف می کنی و جاشون نقطه میذاری؟!!! واقعاً که....شما نظر رو بذار و قضاوت و اظهار نظر رو به خود خوانندگان محترم واگذار کن. پیامی که حرف دل مردم است چرا بایستی حذف بشه؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این حرف روحانی معنیش اینه که برجام نه تنها نتونست سایه جنگ را از کشور دور کنه بلکه با نابودی تاسیسات هسته ای،‌ خیال دشمن را برای حمله و جنگ تمام کننده راحت تر کرده است.

اصلا شما بلدید با دنیا مذاکره کنید؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحانی جان بسه دیگه برادر خسته شدیم...
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
فروش نفت و خام فروشی هیچ نفعی برای کشور ندارد. باید آستین همت را بالا زد و با تکیه بر متخصصان داخلی محصولات متنوع تولید کرد و اقتصاد را پویا نمود
Iran, Islamic Republic of
افتخار اصلاح طلبها تو این 5 سال اتفاقا همین مفت فروشی نفت بوده
Germany
بازم توهم زدی برادر؟
United States
...
Iran, Islamic Republic of
بنظر حقیر حتی به این سخنان ایشان هم باید با احتیاط ووسواس فراوان توجه داشت....
Iran, Islamic Republic of
این سخنان باور کنیم یا نامه جناب عالی به شورای نکهبان برای fatf که منجرب تحریم سپاه وقدرت نظامی وموشکی میشه.باتحریم اینها با کدوم قدرت میخای قدرت نمایی کنی....
Iran, Islamic Republic of
اقا از خیلی وقت پیش با فرمان آتش به اختیار....دنبال رو فرامین رهبری و مسولیین انقلابی ولایی باشید
United Arab Emirates
...
United Kingdom
با این جمله رییس جمهور احتمالا شورای امنیت چند روز دیگه جوابمون رو میده .
Iran, Islamic Republic of
تو دعوا نرخ تعیین نکن شورای امنیت نمی تونه غلطی بکنه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تاوان ضرر وزياني كه از بر جام عايد مردم و كشور شد بايد كساني بپردازند كه براي موفقيت در برابر رقباي سياسي در داخل كشور ، از اين توافق چه تعريف و تمجيد ها كه ارائه نمودند چه وعده و وعيد ها(وعده سر خرمن ) كه به خورد مردم ندادند چه مشكلاتي از بركت اين توافق در كشور كه حل نمي شد چه فرصت هايي كه به اميدآن از كشور به هدر نرفت چه كم كاري كه صورت نگرفت به حل آنها از طريق آن و.............
Iran, Islamic Republic of
با ترس وصدای لرزان گفت وتهدید کرد! کاملا مشخصه !باید از همون لحن های برو به جهنم ووووو می گفت !
Iran, Islamic Republic of
وقتی ایرانی این همه دشمن نادان دارد که به دولت حمله می کند چه نیازی به ترامپ داریم
United States
...زمانش رسیده یه عده بفهمن که اشتباه کردن. انتظار خویشتن داری در برابر کسانی که 5 سال بعد به قدرت رسیدن هم دست از دولت قبل برنمیداشتن مسخره است. این دولت باید پاسخگو اشتباهاتش باشد.
سید
Iran, Islamic Republic of
...
United States
این بنده خدا ...میگه برجام را نمی خواهیم و با دست پس میزنه‌ صبح میگه بدون امریکا هم برجام را ادامه میدهیم و با پا جلو می کشه. ا...
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی پنج سال گفتی برجام برجام برجام!!!!همه چیزو به برجام ربط دادی بیخیال مملکت شدی بیابازارببین چه خبره گرونی بیدادمیکنه بعداخرماه میگی تورم۸/۶درصده....
اروپاهم امریکاروول نمیکنه ایران روبچسبه فقط اون دنیا جواب ماجووناروچی میخوای بدی خدامیدونه
United States
"روزی که نمی توانستیم بدون برجام حتی یک بشکه نفت بفروشیم!!!!!!!!!!!!!!"
.... ما قبل برجام هم نفت میفروختیم و سانتریفیوژها هم میچرخید. حرف اخیر حضرت عالی رم خیلی رک فریاد میزدیم نه اینکه با کنایه بگوییم.
همه تخم مرغهای حضرت عالی تو سبد برجام بود و هیچ وقت نمیخوایی قبول کنی که دیگه سبدی وجود نداره. لطفا تمامش کنین
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه نفتمون تحریم شد و دوباره فروش به روزی 800 هزار بشکه در روز رسید!!؟؟ اون وقت می خواهید چطوری از برجام مایه بگذارید!!؟ اون وقت برجام را چطور تعریف می کنید!!؟؟
جناب روحانی برجام مرد!؟ مرد!؟ مرد!؟
خودت داری می گی اگر نفت ایران به فروش نرسه؛ تضمینی برای فروش نفت منطقه نیست!!؟؟ پس الان برجام اینجا کجا قرار می گیره
مائده
Iran, Islamic Republic of
به لحاظ راهبردی اینکه بعدازخروج آمریکاازبرجام دولت ایران تمایل داردبااروپاحفظ برجام کندبیشترازآنکه دنبال
منافع اقتصادی باشدبدنبال نتیجه ای سیاسی درداخل میباشدهمانطورکه اشاره شددستاورد۵ساله دولت فقط برجام میباشدوازدست دادن آن یعنی ازدست دادن خیلی
چیزهاامادرمورداتفاقات سال ۹۲تحریمهاراآمریکاوضع کرده...رییس دولت قبل مشغول
امورحاشیه ای بودامااینکه درمجموع دولت برنامه ای برای
عبورازبحرانهانداشته باشندنبودحالادولت امروزبه همان دیدگاههای همان مجموعه رسیده است اگردرآن زمان به آنهاعمل میکردمیشدهمان دولتی وبرنامه ای که آنهاراتخریب کرده بودند
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
حالابرجام بدون نتیجه رابپذیردیااینکه رویکردهای مثبت
کارگزارن گذشته راحالت تقریبابن بست برای رهایی ازبن
بست کدام راه انتخاب خواهدشد
United Arab Emirates
باسلام، اگر واقعا متوجه واقعیات شده باشند جای شکرش هست! اگر چه ایشان خود و دولتشان را عقل کل و صاحب خرد و تدبیر میدانستند و دیگران را ....