جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
الاخبار خبر داد:

تعویق تشکیل دولت لبنان تا اطلاع ثانوی

سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 624424
روزنامه الاخبار با اشاره به ادامه مذاکرات برای تشکیل دولت لبنان نوشت که نقشه راهی که در این خصوص تدوین شده، نشان دهنده مسیری است که احتمالا زمانی فراتر از جولای را نیاز خواهد داشت.​
تعویق تشکیل دولت لبنان تا اطلاع ثانوی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، مذاکرات دیروز دولتی در لبنان نشان داد که روند تشکیل دولت در این کشور تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است. در همین راستا نقشه راهی تدوین شده است که شامل مراحل زیر است:

اول: تثبیت فضای آرامش سیاسی در کشور.
دوم: فشرده سازی دیدارها و افزایش آنها برای از بین بردن موانع سیاسی در روند تشکیل دولت.
سوم: ورود به روند تشکیل دولت.

پشت سرگذاشتن این سه مرحله احتمالاً تمامی جولای را زمان خواهد برد و در این میان عیبی ندارد که نبیه بری رئیس پارلمان و سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان نیز مرخصی خود را در خارج از کشور سپری کنند و شخصیت‌های سیاسی دیگر لبنانی نیز به آنها بپیوندند.

رفع تنش‌ها میان جریان‌ آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی
میشل عون رئیس جمهور لبنان در ابتکار ریاست جمهوری خود از سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی خواست تا به کاخ ریاست جمهوری برود. این دیدار که بر اساس تعهد عون به روند آشتی گروه‌های مسیحی انجام شد، حدود 35 دقیقه طول کشید و در جریان آن میشل عون و جعجع روند سازش ریاست جمهوری و تشکیل دولت سعد حریری و عملکرد وزارتی آن و مواضع موجود در زمینه پرونده ها و مسائل اساسی موجود در برنامه کاری دولت را بررسی کردند.

روند تشکیل دولت آینده پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر از دیگر مسائلی بود که در این دیدار به بررسی گذاشته شد.

نتیجه این دیدار تاکید دو طرف در مسیر ادامه تفاهم و بازگشت به روند فعال سازی کانال ملحم الریاشی-ابراهیم کنعان بود تا مناسبات میان جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی در فضای آرام‌تر دنبال شود. همچنین با وجود زمان اندکی که در این دیدار صرف شد،‌ دو طرف بر روند مثبت مذاکرات تأکید کردند. علاوه بر این‌ها مواضع میشل عون در نشست اخیر با سعد حریری در خصوص کاهش تنش‌های لفظی با گروههای سیاسی مرتبط در روند تشکیل دولت برای از بین بردن موانع از دیگر محورهای توافق در این دیدار بود.

عون همچنین در این دیدار بر لزوم ایجاد فضای مسالمت‌آمیز و آرام و بدون تشنج در کشور جهت تسهیل در تشکیل دولت تاکید کرده و گفت که باید تحرکات مشترک میان این دو جریان برای از بین بردن ابهامات در مناسبات دوجانبه فعال شود. دو طرف همچنین تاکید داشتند که در نشست مذکور به موضوع تعداد وزرا و پست‌های وزارتی در دولت آینده و جزئیات مرتبط با نوع این پست‌ها اشاره‌ای نکرده‌اند، بلکه تنها بر همگرایی مشترک میان حزب نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی تاکید کرده و به سایر موانع تشکیل دولت پرداختند. جعجع همچنین در این دیدار بر اهمیت حمایت از جایگاه رئیس جمهور در کشور تاکید کرد.

الاخبار در ادامه این گزارش تأکید می‌کند که نقشه راهی که جعجع بعد از این دیدار مطرح کرد و شامل برگزاری تماس‌های مستقیم میان حزب نیروهای لبنانی و جریان آزاد ملی برای از بین بردن موانع تنش آفرین بود، می‌طلبد که نشست ضروری بین جعجع و جبران باسیل وزیر خارجه کشور برگزار شود. برگزاری این دیدار بعید نیست، علاوه بر اینکه جعجع هر زمان که ضرورت اقتضا کند، می‌تواند در کاخ ریاست جمهوری حضور پیدا کند.

بعد از پایان این دیدار، ملحم الریاشی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان با سعد حریری دیدار کرده و وی را در جریان فضای موجود در نشست بعبدا گذاشت. الریاشی ابتدا با رئیس جمهور صحبت کرد و سپس به دیدار حریری رفت.

تاکید باسیل بر معادله سید حسن نصرالله
در این دیدار حریری نیز فضای موجود در نشست طولانی دوشنبه شب خود با جبران باسیل را تشریح کرده و این نشست را « ویژه» ارزیابی کرد.

الاخبار در عین حال می‌نویسد که باسیل در این دیدار نیز به حریری ابلاغ کرده که جریان ملی لبنان همچنان به مواضع خود اصرار دارد و معتقد است که حضور حزب نیروهای لبنانی یا هر جریان دیگر در دولت آینده نباید باعث کاسته شدن از نقش و سهمیه حضور جریان آزاد ملی در دولت شود. علاوه بر اینکه نباید در حجم حزب نیروهای لبنانی یا هر طرف دیگری بزرگنمایی شود.

باسیل همچنین معادله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص پذیرش معیاری مشخص در روند تشکیل دولت را مورد پذیرش قرار داده و تاکید کرد اگر به حزب نیروهای لبنانی با 15 کرسی پارلمانی 4 پست وزارتی در دولت داده شود، در این صورت باید سهم فراکسیون لبنان القوی که 29 پارلمانی دارد، 8 پست وزارتی باشد.

جعجع فشارهای عربستان برای افزایش سهمیه خود در دولت را رد نکرد
در همین راستا سمیر جعجع در گفتگوی مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص فشارهای عربستان بر سعد حریری جهت افزایش حجم حضور حزب نیروهای لبنانی در لبنان و اینکه آیا این فشارها باعث افزایش سهمیه حزب مذکور به چهار کرسی وزارتی شده ، بدون رد این موضوع، تلاش کرد وارد جزئیات نشود. وی در این خصوص به اظهاراتی کلی بسنده کرده و گفت: زمزمه ها در سیاست جایز نیست. اما چیزی که من به آن پی برده ام، این است که سعد حریری نخست وزیر تعامل خود با حزب نیروهای لبنانی را طبیعی می‌داند و مناسبات سرد یک تعامل غیرطبیعی به شمار می‌رود. ممکن است برادران سعودی چنین درخواستی از وی داشته باشند، اما او نیاز به این ندارد که کسی چنین سخنی بگوید. به ویژه بعد از اینکه نتایج انتخابات، چهره رویکردهای قبل و بعد از انتخابات را مشخص کرده است.

عکاظ : کابینه لبنان هفته آینده اعلام خواهد شد
روزنامه سعودی عکاظ به نقل از «منابعی موثق در بیروت»، نوشت انتظار می‌رود دولت جدید لبنان هفته آینده اعلام شود.
این منابع گفتند: «به رغم حاکم شدن فضای منفی، انتظار می‌رود ساختار دولت جدید اوایل هفته آینده اعلام شود».
«سعد الحریری» در سوم خردادماه با کسب 111  رأی مأمور به تشکیلات کابینه شد، رایزنی‌ها از همان زمان برای تشکیل دولت جدید لبنان آغاز شده است.

پیشتر روزنامه «النهار» لبنان در گزارشی نوشته بود: موانع در برابر تشکیل سریع کابینه الحریری، «داخلی» است ؛ به ویژه این‌که پیچیدگی‌های «مسیحی-مسیحی» میان «میشل عون» رئیس‌جمهوری و «جریان ملی آزاد» درباره حجم حضور حزب «نیروهای لبنانی به رهبری جعجع» در دولت تشدید شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *