پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۷
۲۵

استعفای مشکوک دستیار روحانی/ نیلی کجاست؟ +تصاویر

سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 624411
مسعود نیلی که دوستانش برای تبرئه او عنوان می کنند 10 ماه است در جلسات دولتی شرکت نمیکند، چطور مقاله معروف او در تاریخ 18 فروردین امسال را در انتقاد از تثبیت قیمت ارز به یاد ندارند؟
استعفای مشکوک دستیار روحانی/ نیلی کجاست؟ +تصاویر
به گزارش جهان نيوز، انگار او عادت دارد، همیشه سر بزنگاه‌ها غیبش بزند. دیروز هم یکی از همین بزنگاه‌ها بود، تا خبر استعفای مسعود نیلی به طور غیررسمی و تلویحا رسانه‌ای شود.

دیشب محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که از دوستان نزدیک مسعود نیلی به شمار می‌رود در یک توئیت عجیب خبر داد که دستیار ویژه رئیس جمهور 10 ماهی می‌شود که استعفا داده و در محل کارش حاضر نمی‌شود. نزدیک به یک ساعت بعد سایت انتخاب که از سایتهای نزدیک به دولت حسن روحانی به شمار می‌رود در خبری تکمیلی‌تر اعلام کرد که مشاور اقتصادی رئیس جمهور از ابتدای خرداد ماه در محل کار خودش حاضر نشده  و استعفای خود را تقدیم حسن روحانی کرده است.


 
روزگاری مسعود نیلی معاون روغنی زنجانی در سازمان برنامه و بودجه بود. او با نوشتن نامه ای در اواخر جنگ به رئیس خود (روغنی زنجانی)، شرایط اقتصادی کشور را برای تداوم جنگ تحمیلی مناسب ندانسته و تاکید میکند باید پایان جنگ اعلام شود، چرا که امکانات برای ادامه جنگ با عراق مهیا نیست! روغنی زنجانی هم بلافاصله بعد از مطالعه نامه نیلی، نامه‌ای به نخست وزیر وقت در این خصوص نوشت، تا میرحسین موسوی را برای قبول قطعنامه 598 سازمان ملل و آتش بس فوری میان ایران و عراق قانع کند. بدین ترتیب نخست وزیر وقت نیز با القاعات صورت گرفته توسط نیلی و روغنی زنجانی، در نامه‌ای دیگر از امام خمینی میخواهد تا قطعنامه را قبول کند...

این اولین بار است که مسعود نیلی در یک برهه تاریخی مهم از تاریخ جمهوری اسلامی نقش آفرینی می‌کرد.

اما چند سال بعد باز هم مسعود نیلی در یک بزنگاه مهم دیگر قرار گرفت. نیلی که از اصلی‌ترین حامیان سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دولت سازندگی بود، با مشخص شدن ناکارآمدی این سیاستها و ایجاد تورم 50 درصدی و فشار شدید اقتصادی به مردم، ناگهان تصمیم می‌گیرد که برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شود...

مسعود نیلی دفعه سوم با دست پرتری وارد صحنه شد. او از همان روزهای نخست مبارزات انتخاباتی سال 92 در کنار حسن روحانی به عنوان مشاور اقتصادی دیده می‌شد و در نهایت با پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری 92 رسما مشاور اقتصادی رئیس جمهور شد تا هدایت تیم اقتصادی دولت را بر عهده بگیرد.

ابتدا اوضاع برای مسعود نیلی خوب پیش رفت. دولت که تمام هم و غمش را صرف به نتیجه رسیدن برجام کرده بود موفق شد این تفاهم را به اجرا برساند و جو روانی حاصل از مذاکرات هسته‌ای و تشدید رکود اقتصادی هم که تورم را کاهش داده بود، دولت را تا حدودی موفق نشان میداد.

رکود اقتصادی هم توسط نیلی و سایر دولتمردان به گردن سیاستهای اقتصادی دولتهای نهم و دهم انداخته می‌شد و همه چیز باب میل آقای مشاور بود. روزی نبود که خبری از سخنرانی‌های نیلی و یا حضور وی در رسانه‌ها نشنویم، اما کم کم این رویه تغییر کرد.

بسته‌های خروج از رکودی که نیلی و نهاوندیان و سایر اقتصاددانان حامی بازار آزاد طراحی کرده بودند یکی پس از دیگری با شکست رو به رو می‌شد و درخواست نیلی از مردم برای انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی هم با پاسخ منفی جامعه رو به رو شده بود.

برجام علی‌رغم اجرایی شدن، ثمره‌ای برای اقتصاد کشور نداشت و روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم سرنوشت برجام را بسیار مبهم کرده بود. دولت که بعد از خروج آمریکا از برجام پلن دیگری در چنته نداشت، عملا در سال نخست فعالیت دولت دوازدهم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، تا همه چیز برای رفتن دوباره آقای مشاور آماده شود.


تلاش برای تبرئه نیلی!
مسعود نیلی که دوستانش برای تبرئه او عنوان می کنند 10 ماه است در جلسات دولتی شرکت نمیکند، چطور مقاله معروف او در تاریخ 18 فروردین امسال را در انتقاد از تثبیت قیمت ارز به یاد ندارند؟ او در مقاله‌ای که در اواسط فروردین ماه نوشت با انتقاد از پایین بودن قیمت ارز، این موضوع را به نفع تولیدکنندگان خارجی دانسته و رسما فرمان گرانی دلار تا مرز 10 هزار تومان را صادر کرد. نمودار و آمارهای رسمی نشان میدهد قیمت دلار تقریبا از اواسط فروردین ماه امسال ( بعد از انتشار مقاله مسعود نیلی درباره معایب دلارِ ارزان) روند افزایشی عجیب خود را آغاز کرد که تا به امروز در بازار غیررسمی به مرز 8 هزار تومان رسید.

حالا همه چیز بهم ریخته است و تئوری های دستیار و مشاور اقتصادی حسن روحانی پاسخ مشکلات اقتصادی کشور را نمی‌دهد و او را مجبور کرده به رسم گذشته، از مشکلات فرار کرده و همه چیز را به گردن دیگران بیندازد؛ دقیقا مثل دفعات قبل!

به نظر می‌رسد مسعود نیلی که همواره از زیر بار سیاست گذاری های خود فرار می‎کند، این بار هم بوی شکست را از سیاستهای اقتصادی دولت حس کرده و سعی کرده تا از طریق دوست نزدیکش محسن جلال پور اعلام کند که 10 ماه است در سیاستهای اقتصادی دولت تدبیر و امید نقشی نداشته است.

سناریویی که شاگردان وفادار او مانند علی سرزعیم و سعید اسلامی بیدگلی از چند ماه قبل با "اندک متصور شدن نقش نیلی در سیاستهای اقتصادی" دنبال کرده بودند. به نظر می‌رسد مسعود نیلی این بار هم فرار کرد تا بتواند نقش خود در سیاستهای غلط دولت را پاک کند و در یک دوره مناسب دیگر مانند ادوار گذشته به دولت بازگردد!


حضور نیلی در جلسات اقتصادی دولت در فرودین!
در حالی محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که از دوستان نزدیک مسعود نیلی به شمار می‌رود در یک توئیت عجیب خبر داد که دستیار ویژه رئیس جمهور 10 ماهی می‌شود که استعفا داده که تصاویر حضور نیلی در جلسات اقتصادی دولت در ماه فروردین در آرشیو موجود است.


عکس بالا: جلسه ستاد اقتصادی دولت 23 فروردين 1397
عکس پایین: جلسه بررسی مسائل اقتصادی کشور 27 فروردین 1397

منبع:نوداقتصادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احتمالا باز برای ادامه اموزش رفتند انگلیس
Iran, Islamic Republic of
رفته ................. خرج کنه!
حالا که فاتحه اقتصاد را خوانده رفته است
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
این آقای مثلا استاد دانشگاه، با آن نظریه هایش، فاتحه اقتصاد را خواند و رفت نباید گذاشت آب خوش از گلوی این افراد پایین برود و باید پاسخگو باشند. ...
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
اول از این نوع بیان عذر خواهی میکنم ولی واقعا" نارحتم!
آهای بچه حزب الله ها با شما هستم.بیدار شید از این بازهای چپ وراست و اصول گرایی واصلاح طلبی.
نتیجه اختلاف و به جان انداختن و افتاد ما رو ببینید.الهی فدای آقا خامنه ای بریم که چقدر با عمق جان این کلمه ببینید رو برای ما بیان میکنن و ما هی بازی اینور و انور میخوریم.
بخدا از این خبر دارم دق میکنم .همش بخاطر پراکنده کردن ما هاست که اینطور میشه.بخدا مارو روی مسایل دست چندم انداختن جان هم برخی مون کردن انحرافی و برخی مون هم شدیم عمار.
یکی کاسه و دیگری آش.
ببینید با انقلاب ما چی کار میکنن.ببینید نفوذ چه بلایی سرمون آورد.
بیدار بشیم بیدار.
نذاریم این تفرقه ادامه پیدا کنه.همدیگر رو با القاب نادرست صدا ومتهم نکنیم.
حزب اللهی راهش و عملش و نیتش مشخص و ان شا الله برای خداست.
...
رزمنده دفاع مقدس
نیلی و حسن روحانی...فکر می کنند هنوز در دهه 60 و 70 قرار داریم ..
ایرانی
نکنه بازهم مدرسه نیلی دیرشده . شما دل نگران نباشید درسش تمام بشه برمی گردد . مگه نشنیدید که میکن کلاغ سرنگون میشه برمی گرده خونشه
Iran, Islamic Republic of
لعنت به خیانتکاران از هر قشری که باشه
Iran, Islamic Republic of
افغانیا دارن از کشور فرار میکنن دیگه ایران با این وضعیت تورم و بی برقی و ...به نظرشون قابل زندگی نیست
Iran, Islamic Republic of
بری که برنگردی
امیدوارم جریان انقلابی این دفعه با آسیب شناسی درست از روند مدیریتی خودش در سال هایی که کم و بیش قدرت را در اختیار داشت، بریا همیشه مانع از حضور این عصیانگران اقتصادی شود.
علی
Iran, Islamic Republic of
نتیجه بکار گیری کسانیکه حتی یک چک برای انقلاب نه زده ونه خورده اندو
حتی یک الله و اکبر هم در عمر با برکتشان !!!! نگفته اند همین است .
.
محمد
Iran, Islamic Republic of
وضع نابسامان اقتصاد کشور نتیجه سیاست گذاری های غلط امثال همین اقایون نیلی هست که از دولت سازندگی و اصلاحات و اعتدال مشاور اقتصادی بوده ...و اقتصاد ربوی و لیبرال رو در کشور پیاده کردن الان که وضع خراب شده شانه خالی میکنن تا خراب نشن.
خوبه همه بدور از جناح گرایی اهل تحقیق باشیم دنبال حقیقت باشیم در همین رابطه میتونید سخنرانی فتنه لیبرال ها رو در آپارات ببینید
Iran, Islamic Republic of
این قبیل اساتید فقط بلدند در اتاقهای خود بنشینند و تئوری های غربی را برای مردم و دولت تجویز کنند . عرضه مدیریت یک خانواده 4 نفره را ندارند ولی می خواهند برای کل کشور خصوصا تولید کنندگان برنامه ریزی کنند. در کشور اقتصادانان مشکلی را حل نمی کنند و فقط انتقاد کردن را به دانشجویان یاد می دهند بخاطر همین هم هست که تولید کنندگان که وسط میدان کار هستند با این قبیل افراد ارتباط برقرار نمی کنند صنعت از بخش علوم انسانی خصوصا رشته های اقتصاد و مدیریت با تفکرات تماما غربی ضربه خورده است.
Iran, Islamic Republic of
تو آموزش وپرورش هم از این دست چلمن ها که بلد نیستند یه کلاس اداره کنند رفتند تو ستاد بالا نسخه می پیچند برای 18 ملیون دانش آموز و1 میلیون معلم ووووووشده دروازه بی دروپیکری که هیچکس تو جای خودش نیست ده جور مدرسه داریم وهر ننه قمری هم بدون گزینش وآموزش فن معلمی میاد سرکلاس ....آخرین شاهکارشون سرایدارها شدند معلم ابتدایی !
به به؛ تحصيل‌کرده انگليس!
Iran, Islamic Republic of
از یک سوراخ صد بار گزیده میشویم باز عبرت نمی گیریم.
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
من فقط یکبار از نظریات این آقا استفاده کردم تا آخر عمر مدیون ایشونم!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این سیاست زده فرتوت چند ماه پیش در تلویزیون نمودار نشان می داد که وضع اقتصاد و اشتغال در دولت روحانی بهبود یافته و همه شاخصها در دولت احمدی نژاد افت کرده. الان چه جوابی داره؟ این نسخه های نابود کننده اقتصاد را امثال نیلی به روحانی تجویز کرده. مطهری و صادقی چرا الان به روحانی نامه نگاری نمی کنند؟
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
البته جناب نیلی هم از کارشناسان معتقد به سیاست لیبرالیه که هیچ اعتقادی به سطح اقتصادی جامعه نداره واز تیوری پردازان دولت روحانیه
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بقول مولانا
مارهای آفتاب دیده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای خودمان که عده ای به ظاهر اقتصاددان که مرعوب غرب شده اند برای ما تصمیم می گیرند
با اطمینان می گویم این افراد که کم هم نیستند و خود را اقتصاددان جا زده اند اطلاع و درک درستی از حتی علم اقتصاد سرمایه داری هم ندارند.
خدا رحمت کند پروفسور رحیم دلالی اصفهانی را که به معنای واقعی کلمه یک اقتصاددان بود. او به خوبی نظریه سرمایه داری را می شناخت
او فارغ التحصیل بهترین دانشکده های اقتصاد آمریکا بود. اساتیدش بسیار مشهور هستند. اما هرگز مرعوب غرب نشد. به اسلام و ایران عشق می ورزید. ایشان مشکلات تورم و رکود امروزی را به دقت و درستی پیش بینی کرده بود. اما هرگز به حرف هایش گوش ندادند.
United States
نفوذی ها در لباس استاد دانشگاه. کسی که اصلا نمیداند اقتصاد اسلامی چیست و هیچ علاقه ای نداره که نزدیکش هم بشه. ...
Iran, Islamic Republic of
من در دو دانشگاه تهران و شریف تحصیل کردم به جرات میگم 90 درصد اساتید دانشگاه‌های ما غرب زده هستند در زمان تصویب برجام این اساتید آنچنان از این توافق تمجید میکردن که ما که مخالف آن بودیم پیش خودمون می‌گفتیم نکنه داریم اشتباه میکنیم دانشگاه‌های ما تخصص در تعلیم غربزدگی دارند
Iran, Islamic Republic of
رفته دسته گل به آب داده را بچیند!