پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

کره شمالی برنده سناریوی مذاکره با آمریکا

فواد ایزدی
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب: 624327
واقعیت اما این است که کره شمالی تا به اینجا برنده اصلی مذاکرات است؛ زیرا سه امتیاز مهم را از آمریکایی‌ها گرفته و ترامپ در مقابل چیزی به دست نیاورده است.
 جهان نيوز - دکتر فؤاد ایزدی: درحالی که اوایل ماه گذشته میلادی رهبران ایالات متحده و کره شمالی در سنگاپور با یکدیگر ملاقات و توافق کردند که به سمت «خلع سلاح اتمی» حرکت کنند، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بلافاصله تحریم‌های کره شمالی را به مدت یک سال تمدید کرد و این پرسش به وجود آمد که آیا واقعاً کره شمالی قرار است خلع سلاح شود؟
 
آنچه مسلم است در این شرایط اکثر کارشناسان امر چه در داخل آمریکا و چه خارج از آن، بر این عقیده استوار هستند که کره شمالی هرگز خلع سلاح نخواهد شد و تنها ممکن است از تعداد 50 کلاهک هسته‌ای که در اختیار دارد، قدری بکاهد و در حوزه توانمندی موشکی نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو شود.
دونالد ترامپ در شرایطی که درحال جنگ تجاری با همسایگان و شرکای اروپایی خود قرار گرفته، برای اینکه نشان دهد در حوزه سیاست خارجی به توفیقاتی دست یافته، با راه‌اندازی یک شوی تبلیغاتی در رابطه با موضوع کره شمالی، آن را موفقیت آمیز خواند و اعلام کرد که دیگر هیچ تهدید هسته‌ای از جانب کره شمالی وجود نخواهد داشت.
واقعیت اما این است که کره شمالی تا به اینجا برنده اصلی مذاکرات است؛ زیرا سه امتیاز مهم را از آمریکایی‌ها گرفته و ترامپ در مقابل چیزی به دست نیاورده است.
نخستین امتیازی که کره شمالی به آن رسید موضوع خاتمه یافتن تمرینات نظامی ارتش آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره است. کره شمالی در سال‌هایی که موشک‌های خود را آزمایش می‌کرد، دلیل این امر را همین مانورها و تهدیدهایی که از جانب آمریکا برای کشورش متصور بود، عنوان می‌داشت. 
امتیاز دوم نیز که در مفاد بیانیه هم آمده است؛ اینکه دو طرف متعهد شده‌اند تا برای ایجاد یک نظام صلح آمیز پایدار و عاری از سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره تلاش کنند. موضوعی که در مفاد معاهده NPT نیز وجود دارد و هر کشوری که دارای بمب اتمی است، باید بتدریج به سمت خلع سلاح هسته‌ای بروند که البته هیچ کدام از کشورهای دارای این سلاح مرگبار به آن توجهی ندارند.
امتیاز سوم نیز درباره بهبود روابط اقتصادی با کره جنوبی بود. آمریکایی‌ها درگذشته می‌گفتند کره شمالی باید سلاح‌های خود را کنار بگذارد تا بتواند با کره جنوبی وارد مذاکرات و روابط حسنه تجاری شود، اما همه جهان دیدند که رهبران دو کره بدون توجه به خواسته آمریکایی‌ها با یکدیگر ملاقات و توافقات گسترده اقتصادی و تجاری امضا کردند. در این شرایط بود که آمریکا به سان گذشته دست به تمدید تحریم‌های کره شمالی زد، اما همان طور که اشاره شد در حقیقت برنده اصلی مذاکرات میان ترامپ و کیم یونگ اون، کره شمالی است که همچنان به فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد.
منبع:قدس آنلاین

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
معتقدم که نحوه ی تعامل آمریکای ترامپ و کره ی اون، بدون هیچ تردید، به جنگ جهانی جدید منجر می شود، همانطور که تعامل شمبرلین و هیتلر به جنگ جهانی دوم منجر شد.
Romania
امریکا بد بخت و منزویه. فقط ایران و کره ی شمالی همیشه برنده هستن. فقط.