چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

"ریتالین"،دوپینگ خطرناک دانشجویان در شب امتحان

دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 624255
دانشیار ‌گروه ‌روانپزشکی‌ دانشگاه علوم ‌پزشکی ‌استان ‌کردستان، گفت: داروی ریتالین برای ‌کنترل کودکان بیش فعال به کار می‌رود ‌اما امروزه داروی محبوب دانشجویان در شب امتحان شده است، دارویی که عوارض آن بهایی بیش از چندساعت بیدار ماندن برای درس خواندن دارد اما دانشجویان از آن بی‌خبرند.
"ریتالین"،دوپینگ خطرناک دانشجویان در شب امتحان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر فایق یوسفی اظهار کرد: تعداد اندکی از دانشجویان به خاطر داشتن حافظه‌ای با کارایی بالا، به اشتباه قرص ریتالین را مصرف و احساس می‌کنند که تمرکز بهتری دارند، اما این در حالی است‌که هیچ تاثیر مثبتی بر روی کارایی حافظه ندارد و کاملا غلط است.وی افزود: قرص ریتالین، اولین و قدیمی‌ترین داروی محرک ‌برای درمان اختلال نقص توجه همراه بیش‌فعالی در کودکان است.

دانشیار ‌گروه ‌روانپزشکی‌ دانشگاه علوم ‌پزشکی ‌استان ‌کردستان با بیان اینکه عوارض جانبی مصرف این دارو زیاد است و نباید بدون دلیل از آن استفاده کرد، ادامه داد: دانشجویان دوست دارند به جای تلاش بیشتر برای درس خواندن، با مصرف قرص ریتالین راحت‌تر درس بخوانند.

وی بیان کرد: داروهای محرک تجویز شده توسط دکتر، در واقع اعتیادآور نیست و فرد می‌تواند مصرف آن را قطع کند، ولی اگر داروی ریتالین با هدف بیدار ماندن یا ایجاد انرژی زیاد در دوز بالا مصرف شود، بالقوه اعتیادآور است.

یوسفی با تاکید بر اینکه، اگر فرد برای افزایش و بالابردن سطح انرژی و تقویت خلق، خودسرانه دارو را مصرف و به آن عادت کند ممکن است دچار اعتیاد شود، عنوان کرد: کاهش اشتها، تهوع، بی‌خوابی، سرگیجه، بی قراری، دردشکم، خشکی دهان، سردرد، ناآرامی، تپش قلب، افزایش فشار خون و تحریک پذیری از عوارض مصرف خودسرانه داروی محرک ریتالین است.

وی اظهار کرد: شایع‌ترین عوارض مصرف قرص ریتالین از دست دادن اشتها و سوءتغذیه، تب، تشنج، سردرد، نامنظم شدن ضربان قلب، اضطراب و بی قراری، تکرار حرکات و اعمال بی هدف و در نهایت مرگ از است.دانشیار ‌گروه ‌روانپزشکی‌ دانشگاه علوم ‌پزشکی ‌استان ‌کردستان ادامه داد: همه اقشار جامعه باید آگاهی های لازم در مورد اعتیاد را کسب کرده و راه های پیشگیری از آن را به عنوان مهارت های زندگی فرا گیرند، متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها اطلاع کافی در خصوص این مواد مخدر ندارند وعدم آگاهی نبست به قرص ریتالین باعث شده است که والدین خیلی دیر به اعتیاد فرزندانشان پی ببرند.

وی بیان کرد: بیداری و خواندن درس بیشتر در شب امتحان، دلیل اصلی دانشجویان برای مصرف قرص ریتالین است، متاسقانه دانشجویان به دلیل مشکلات خاص خودشان بر این باورند که حافظه خوبی ندارند و سرجلسه امتحان جواب‌ها را فراموش می‌کنند. یوسفی با اعلام اینکه حافظه انباری است که از طریق حواص پنجگانه اطلاعات راثبت می‌کند، بیان کرد: دو نوع حافظه بلندمدت و کوتاه مدت وجود دارد، حافظه کوتاه مدت چندثانیه اطلاعات را نگه می‌دارد اگر ذخیره شود داخل حافظه بلندمدت می‌ماند و در غیراین صورت این اطلاعات حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه عواملی چون دقت و تمرکز بر روی حافظه تاثیر می‌گذارد،افزود: اطلاعات ابتدا ‌با قرار گرفتن در ‌حافظه‌ کوتاه‌مدت و بادقت و تمرکز بر روی اطلاعات ذخیره می شود و سپس به حافظه بلندمدت منتقل می‌شود.یوسفی با اشاره به اینکه دو نوع حافظه معانی و بینایی(بصری) وجود دارد، گفت: حافظه معانی برای امتحان‌های تشریحی به کارمی رود یعنی مطالب در حافظه معانی دانشجو یا دانش آموز ‌ذخیره می شود.

وی ادامه داد: حافظه بینایی(بصری)‌برای امتحان‌های تستی به کار می رود، دانشجو باید به وسیله حافظه بینایی از چهار جواب یک جواب درست را پیدا کند، فلسفه این حافظه ریزخوانی و جزئی‌خوانی است و باید دانشجو درس را متوجه شود تا بتواند جواب درست را بدهد.

دانشیار ‌گروه ‌روانپزشکی‌ دانشگاه علوم ‌پزشکی ‌استان ‌کردستان،گفت: حواس پرتی، مشغله ذهنی و نداشتن تمرکز باعث می شود که یک سری از دانشجویان نسبت به همکلاس‌هایشان نمرات پایینی در امتحان بگیرند.
 یوسفی گفت: دانشجو باید به کمک روانشناس دلیل حواس پرتی و اینکه چه عواملی باعث مشغله ذهنی شده است را پیدا و حل‌کند تا در وقت امتحان بتواند درست تمرکز کند.

وی افزود: مشغله ذهنی، اختلال های روانپزشکی مانند اضطراب و استرس، فشار مالی، استرس خوابگاه، مشکل خانوادگی، مشکل عاطفی و افسردگی از عوامل افت تحصیلی و حواس پرتی دانشجو است.
دانشیار ‌گروه ‌روانپزشکی‌ دانشگاه علوم ‌پزشکی ‌استان ‌کردستان با بیان اینکه عدم تکرار پذیری یکی از عواملی است که دانشجو در امتحان نمره کم می‌گیرد، گفت: برای داشتن حافظه فعال باید مطالبی درسی چند بار تکرار شود، تکرار پذیری، فراموشی را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان داده است کم خوابی بر روی حافظه اثر منفی دارد، دانشجو باید شب قبل از امتحان حتما بخوابد ولی همان طور که مشاهده شده دانشجو شب امتحان بیدار است و درس می‌خواند که همراه با استرس است.
یوسفی، با اشاره به اینکه عامل اضطراب امتحان، فاکتوری است که عملکرد حافظه را مختل می‌کند، افزود: دانش آموز یا دانشجو با اینکه درس امتحانی را خوب خوانده است امادر وقت امتحان دچار اضطراب می‌شود، سرگیجه، تپش قلب وحالت تهوع ازعوامل اضطراب واسترس امتحان است.

دانشیار ‌گروه ‌روانپزشکی‌ دانشگاه علوم ‌پزشکی ‌استان ‌کردستان افزود: بعد از اضطراب امتحان، فرد دچار افکار منفی شده و به این ترتیب زنجیره افکار منفی شکل می‌گیرد و این خود موجب از دست رفتن تمرکز و دقت در فرد و قفل شدن حافظه می‌شود، در نتیجه فرد نمی تواند جواب درست را بنویسد و متاسفانه بعد از امتحان دانشجو کم‌کم جواب سوال‌ها یادش می‌آید ‌که فایده ی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل اضطراب امتحان مداخلات اجتماعی،مدیتیشن، روان درمانی و هیپوتراپی توسط روانشناس انجام می‌شود که به اضطراب امتحان کمک می‌کند.یوسفی یادآور شد: مشغله ذهنی، حواس پرتی، استرس، مشکلات خانوادگی، اضطراب امتحان، افسردگی، اختلال روانپزشکی، کم خوابی و عدم تکرار پذیری از عوامل اثرگذاری است که کارایی حافظه پایین می‌آید و منجر به افت تحصیلی دانشجو می‌شود.
  •  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *