جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

۵ راهکار دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی

شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 623678
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پنج محور لایحه دولت برای حل مشکلات اقتصادی را تشریح کرد.
۵ راهکار دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی راهکارهای حل مشکلات اقتصادی، اظهارداشت: قرار است دولت لایحه ای برای حل مشکلات اقتصادی ارائه کند اما اگر به هر دلیل دولت لایحه ای ارائه نداد و مجلس به ضرورت قانونگذاری در این موضوع رسید، طرحی از سوی مجلس برای حل مشکلات اقتصادی ارائه خواهد شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما به دلیل بار مالی و اشتیاق دولت برای اجرا ترجیح ما این است که در قالب لایحه ای راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در برخی موضوعات دولت نیازمند اتخاذ تصمیم است. کار مشترکی را بین دولت و مجلس آغاز کرده ایم و روی محورهایی که دولت نیازمند اخذ تصمیم است کار می کنیم. در برخی موارد دولت نیازمند قانونگذاری نیست و می تواند با ارائه آئین نامه مشکلات را حل کند که مجلس نیز کمک خواهد کرد.

راهکار دو فوریتی دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی تا آخر هفته به مجلس ارائه می شود

پورابراهیمی ادامه داد: در برخی موارد که نیازمند اصلاح قانون است، به روش لایحه یا طرح می توان مشکل را حل کرد. البته ترجیح ما این است که دولت لایحه ارائه دهد. مقرر شده است طرح یا لایحه دوفوریتی تا آخر هفته برای ارائه به صحن علنی آماده شود.

۵ محور دوفوریتی دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای لایحه حل مشکلات اقتصادی گفت: راهکارهای جذب نقدینگی در شرایط کنونی که بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نفتی در جامعه وجود دارد، از محورهای مهم راهکار دو فوریتی حل مشکلات اقتصادی است. دولت چارچوب های مشخصی می خواهد تا مجوزهایی از مجلس بگیرد. ما باید این مجوزها را به دولت بدهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس واگذاری پروژه های عمرانی را دومین محور راهکار دوفوریتی دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی خواند و گفت: مجلس مدتها است که به دنبال واگذاری این طرح ها است. تلاش داریم با سهل ترین روشهای ممکن این دارایی ها را واگذار کنیم تا دولت از تزریق منابع جدید به این پروژه ها جدا شود.

وی گفت: حل مشکلات بازار ارز از مهمترین محورهای راهکار دوفوریتی دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی است. پس از مدتها دولت بازار متشکل و ثانویه را پذیرفته است اما باید چارچوبها و ضوابط آن مشخص شود.

پورابراهیمی اعطای اختیارات دولت به استانها برای استفاده از روشهای خلاقانه جهت حل مشکل در استانها را از محورهای دیگر طرح دولت و مجلس خواند و گفت: در مناطق مرزی، استانداران می توانند با تمهیداتی مشکلات اقتصادی را حل کرده و امور را تدبیر کنند. اختیارات استان ها از بحث های مهم ما است که باید رویکرد تمرکز را کنار گذاشته و با رویکرد عدم تمرکز مشکلات را حل کرد تا استانها بتوانند سرپای خود بایستند.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا بررسی روش های حمایت از اقشار کم درآمد را از محورهای مهم طرح دوفوریتی دولت و مجلس خواند و گفت: در حال بررسی راهکارهای کمک به اقشار کم درآمد هستیم که به عنوان مثال در کنار یارانه نقدی، سبد کالا به اقشار کم درآمد اختصاص یابد. یا تعرفه های آب و برق و گاز برای آنها کاهش یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: بسته های حمایتی از دهک های کم درآمد بسیار مهم است. با توجه به اینکه تورم رفته رفته خود را در اقتصاد کشور نشان می دهد و قدرت خرید اقشار کم درآمد و محروم کاهش می یابد، ما باید با راهکارهایی قدرت خرید این دهکها را حفظ کنیم که از حداقل رفاه در جامعه برخوردار باشند و این تورم موجب نشود آنها نتوانند از سبد کالایی قدیم خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هفته آینده نیز مجلس برای بررسی این طرح یا لایحه تشکیل جلسه خواهد داد، گفت: بخش زیادی از این راهکارها در اختیار دولت است و نیازی به قانونگذاری برای آن نیست. اما اعلام آمادگی کرده ایم که هرجا لازم باشد، به کمک دولت آمده و قانونگذاری کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در حال رایزنی با دولت هستیم تا محورها و موضوعات مهم را که باید در شرایط کنونی به آن بپردازیم را احصاء کنیم و راهکارهای مرتبط با آنها را تبیین کنیم و شرایط اجرای آنها بدون قانونگذاری جدید را بررسی کنیم. در مواردی که نیاز به قانونگذاری باشد نیز در قالب طرح یا لایحه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: مهر 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *