سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

۲۰۱۸ بهترین نتیجه آسیایی‌ها در تاریخ

شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 623595
جام‌جهانی روسیه برای آسیایی‌ها با صعود ژاپن به مرحله دوم رقابت‌ها ادامه یافت. ایران با کسب 4 امتیاز یکی از مدعیان صعود بود. بخت با ما یار نبود. کره با شکست مدافع عنوان قهرمانی خوب ظاهر شد. عربستان با شکست محمد صلاح و یارانش در تیم فراعنه سه امتیاز دشت کرد.
۲۰۱۸ بهترین نتیجه آسیایی‌ها در تاریخ
به گزارش جهان نيوز، جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه با پایان مرحله گروهی و مشخص شدن 16 تیم حاضر در مرحله حذفی از امروز وارد رقابت‌های یک‌هشتم نهایی خواهد شد. قاره آسیا یکی از قاره‌هایی است که از سالیان گذشته نماینده یا نمایندگانی را در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان داشته و دارد. در این پرونده به بررسی حضور و عملکرد نمایندگان قاره کهن در ادوار جام‌جهانی و به‌ویژه جام بیست‌ویکم خواهیم پرداخت.
 
  غیبت آسیایی‌ها در جام‌های نخستین
جام‌جهانی ١٩٣٠به میزبانی اروگوئه برگزار شد. در اولین دوره جام‌جهانی که با قهرمانی میزبان هم همراه شد، آسیا نماینده‌ای نداشت. در دوره دوم و سوم جام‌جهانی در سال‌های ١٩٣4و ١٩٣٨هم جام با غیبت آسیایی‌ها برگزار شد. در دوره‌های ابتدایی جام‌جهانی با حضور ١6تیم برگزار می‌شد. کسب سهمیه در سالیان دور برای حضور در جام بسیار مشکل بود. آسیا در این سال‌ها فوتبال قدرتمندی نداشت و حضور برای نمایندگان این قاره در این رویداد مهم فوتبال چیزی نزدیک به رویا بود تا واقعیت.

  هیتلر و دوستان مانع برگزاری جام
جام‌های جهانی ١٩4٢و١٩46با شرکت هیچ تیمی برگزار نشد. در این سال‌ها جهان درگیرودار جنگ‌های بی‌رحم جهانی بود و کمتر کسی به فوتبال می‌اندیشید. جنگ‌جهانی دوم مانع بزرگی پیش روی برگزاری منظم جام‌های جهانی شد. با وقوع و ادامه جنگ، فرصت تجربه حضور در جام‌جهانی از نمایندگان قاره کهن گرفته شد.

  هندوستان، صعود آری، حضور نه
در سال ١٩5٠هند نخستین تیم آسیایی حاضر در گروه‌بندی جام‌جهانی شد. هندی‌ها لقب اولین تیم آسیایی راه یافته به جام‌جهانی را یدک می‌کشیدند. این افتخار هرگز برای مردمان دومین کشور پرجمعیت جهان همراه با حضور در این رقابت‌ها نشد. فوتبال هند این روزها در میان تیم‌های درجه دوم و سوم آسیا هم حضور ندارد، چه رسد به حضور در جام‌جهانی. هندی‌ها از رقابت‌های جام‌جهانی سال ١٩5٠کنار گذاشته شدند.

  چشم‌بادامی‌ها اولین نماینده آسیا
در جام‌جهانی ١٩54پس از گذشت بیست‌وچهار سال از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی، کره جنوبی تبدیل به نخستین تیم آسیایی شد که در جام‌جهانی بازی می‌کند. کره‌ای‌ها نخستین تیم آسیایی جام‌جهانی بودند و بیشترین حضور در این رقابت‌ها را نیز چشم‌بادامی‌ها دارند و پرافتخار‌ترین تیم قاره در این مسابقات نیز محسوب می‌شوند. عملکرد کره در نخستین دوره چیزی شبیه به فاجعه بود. کره‌ای‌ها با دریافت ١6گل در دو بازی و بدون گل زده و کسب امتیاز سیاحت‌شان را در نخستین حضور نمایندگان آسیا در جام‌های جهانی را خاتمه دادند.

  نتوانستند، نبودند
در سال‌های ١٩5٨و ١٩6٢ نیز آسیایی‌ها نتوانستند جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کنند. دو جام دیگر نیز بدون حضور نمایندگان قاره کهن برگزار شد.

  این بار نوبت شمالی‌ها بود
درسال ١٩66کره شمالی به‌عنوان دومین تیم آسیایی در جام هشتم به میدان رفت. کره‌ای‌ها در این جام عملکرد خوبی داشتند و ضمن کسب اولین امتیاز، تساوی، برد و گل زده تاریخ فوتبال کشورشان و قاره آسیا به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شدند. کره‌شمالی اولین تیم آسیایی صعود‌کننده به مرحله دوم رقابت‌ها لقب گرفت.

  و اما١٩٧٠
در سال ١٩٧٠ رژیم اشغالگر قدس به‌عنوان سومین نماینده آسیا در جام‌جهانی حضور یافت. این تیم با کسب دو مساوی و قبول یک شکست به کار خود پایان داد. نماینده آسیا در این رقابت‌ها با یک گل زده و سه گل خورده و تفاضل منفی دو و کسب دو امتیاز در جایگاه چهارم گروه قرار گرفت. در دوره بعدی رقابت‌ها هم آسیایی‌ها موفق به کسب جواز حضور در رقابت‌ها نشدند تا جامی دیگر در غیاب نمایندگان بزرگ‌ترین قاره جهان برگزار شود.

  نوبت به ایران رسید
در سال ١٩٧٨ایران برای نخستین بار موفق به حضور در مسابقات جام‌جهانی فوتبال شد. حشمت مهاجرانی نخستین سرمربی‌ای بود که روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی نشست. علی پروین، شادروان ناصر حجازی و...  از بازیکنان حاضر در جام‌جهانی ١٩٧٨بودند. ایران در این جام با کسب یک تساوی و قبول دو شکست مقابل هلند و پرو تیم چهارم گروه شد. ایران با زدن دو گل و خوردن هشت گل و ثبت تفاضل منفی 6 نخستین امتیاز خود را در تاریخ ادوار جام‌های جهانی کسب کرد.

  کویت، اولین و آخرین بار
کویت تنها نماینده آسیا در جام‌جهانی ١٩٨٢بود. کویت اولین تیم عربی راه‌یافته از قاره آسیا به جام‌جهانی فوتبال محسوب می‌شد. این دوره تنها حضور کویتی‌ها در ادوار جام‌های جهانی بود. شاید تجربه دوباره این رقابت‌ها برای این کشور عربی سالیان سال زمانبر باشد. کویتی‌ها با یک مساوی و دو شکست و دو گل زده و 6 گل خورده و تفاضل منفی 6 در جایگاه چهارم گروه قرار گرفتند.

  نمایندگان قاره ضعیف بودند
از سال ١٩٨6سهمیه آسیا در رقابت‌ها افزایش یافت و رقابت‌ها به جای 16 تیم با حضور 24 تیم در 6 گروه چهار تیمی برگزار شد. کره جنوبی و عراق نمایندگان آسیا در این رقابت‌ها بودند. این جام با تک امتیاز کره‌ای‌ها برای آسیا به پایان رسید. در مجموع این دوتیم با قبول پنج شکست، پنج گل زده، یازده گل خورده و تفاضل منفی 6 و قرار‌گیری در مکان‌های چهارم گروه‌های 6گانه حذف زود هنگامی با جام داشتند.

  امارات وارد شد
جام‌جهانی ١٩٩٠با نخستین حضور اماراتی‌ها در کنار کره جنوبی همراه شد. کره‌ای‌ها برای دومین بار پیاپی در این رقابت‌ها حاضر بودند. کره تفاوت فاحشی با سایر تیم‌های آسیایی حاضر در جام‌جهانی داشته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در یکی از ضعیف‌ترین جام‌های جهانی برای آسیا این دو تیم با قبول شکست در تمامی دیدارها و ثبت سه گل زده و دریافت ١٧ گل و تفاضل منفی ١4از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.

  سعودی‌ها شگفتی آفریدند
جام‌جهانی ١٩٩4با حضور کره تحت عنوان نماینده سنتی قاره کهن و عربستان سعودی همراه شد. کره‌ای‌ها با دو تساوی و یک شکست در جایگاه سوم ایستادند. کره در میان تیم‌های سوم برتر جام حضور نداشت و همین عامل منجر به حذف این تیم از جام شد. عملکرد سعودی‌ها در این جام خیره‌کننده بود. عربستان با ٢ برد و یک باخت به‌عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله حذفی شد. عربستان به نخستین تیم آسیایی دارای تفاضل گل مثبت در تاریخ جام‌های جهانی تبدیل شد. آسیایی‌ها با دو پیروزی، دو تساوی، دو شکست و ثبت هشت گل زده و دریافت هشت گل و تفاضل صفر با هشت امتیاز به کار خود در مرحله گروهی جام پایان دادند. عربستان راهی مرحله حذفی شد.

  بازی قرن، نسل طلایی ایران
در جام‌جهانی ١٩٩٨فرانسه برای نخستین بار شاهد حضور ٣٢ تیم در جام‌جهانی بودیم. از جام‌جهانی فرانسه تاکنون رقابت‌ها در قالب هشت گروه چهار تیمی برگزار می‌شود. همین فاکتور، ارزیابی عملکرد نمایندگان قاره را در جام‌های جهانی اخیر ساده‌تر، واقعی‌تر و البته دقیق‌تر می‌کند. ایران، کره‌جنوبی، عربستان و ژاپن نمایندگان AFC در جام‌جهانی فرانسه بودند. ایران در این جام بهترین عملکرد را در میان تیم‌های آسیایی داشت. برد برابر ایالات متحده نخستین پیروزی ایران در جام‌جهانی بود. آسیایی‌ها در این دوره در مجموع ١٢بازی، یک برد، دو تساوی و ٩ شکست را ثبت کردند. ٧گل زده، ٢4گل خورده و تفاضل منفی ١٧و کسب 6 امتیاز ماحصل عملکرد آسیایی‌ها در این جام بود. ایران سوم شد. مابقی نماینده‌های قاره کهن در گروه خود چهارم شدند.

  فراتر از شگفتی
جام‌جهانی ٢٠٠٢ جامی رویایی برای آسیایی‌ها بود. در این سال برای اولین بار آسیا میزبانی جام‌های جهانی را به صورت مشترک(کره جنوبی_ژاپن)عهده‌دار بود. جمهوری خلق چین، عربستان سعودی، کره جنوبی و ژاپن نماینده‌های آسیا در این جام بودند. چینی‌ها و سعودی‌ها فاجعه بودند و بدون ثبت یک گل و یک امتیاز مفتضحانه از جام حذف شدند.

کره و ژاپن بهترین عملکرد نماینده‌های آسیا را در تاریخ ادوار جام‌جهانی ثبت کردند. هر دو به‌عنوان تیم‌های نخست راهی مرحله حذفی شدند. کره در این رقابت‌ها چهارم شد. برای نخستین بار تیمی از آسیا در نیمه‌نهایی رقابت‌ها حضور پیدا کرد. از بسیاری جهات این جام‌جهانی بهترین حضور آسیایی‌ها در تاریخ جام‌های جهانی است. در مرحله گروهی این رقابت‌ها آسیا در مجموع ١٢دیدار، 4 برد، دو تساوی، 6 شکست، ٩ گل زده، ٢4گل خورده، تفاضل منفی١5و ١4امتیاز را از خود به جا گذاشت.

  معمولی‌ترین جام‌جهانی برای آسیایی‌ها
در جام‌جهانی ٢٠٠6 آلمان، تیم‌های ایران، استرالیا، ژاپن، کره و عربستان نماینده‌های آسیا- اقیانوسیه بودند. در این سال زمزمه حضور استرالیا به‌عنوان نماینده آسیا جدی‌تر شد و پس از این سال استرالیا هم نماینده آسیا محسوب می‌شود. در این سال استرالیا دوم شد و سایر تیم‌های آسیایی حذف شدند. ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ با تساوی مقابل آنگولا و شکست برابر مکزیک و پرتغال در گروه خود چهارم شد. ثبت ١5بازی، دو پیروزی، پنج تساوی،  ٨ شکست، ١4گل زده، ٢٩گل خورده، تفاضل منفی١5و ١١امتیاز حاصل کار نمایندگان قاره در مرحله گروهی رقابت‌ها بود.

  گل‌های خورده زیاد، یادگار جام
در جام‌جهانی٢٠١٠ آفریقای جنوبی، تیم‌های ملی کره‌شمالی، کره‌جنوبی، استرالیا و ژاپن نمایندگان آسیایی رقابت‌ها بودند. کره و ژاپن باز هم دوم شدند و به مرحلی حذفی رقابت‌ها راه یافتند. استرالیا سوم و کره‌شمالی چهارم شد. آسیایی‌ها در مرحله گروهی در مجموع ١٢بازی، 4 پیروزی، ٢ تساوی، 6شکست، ١٣گل زده، ٢6گل خورده(٧گل تنها در یک دیدار برابر پرتغال وارد دروازه کره‌شمالی شد)، تفاضل منفی ١٣و ١4امتیاز را ثبت کردند.

  افتضاح بودند
در جام‌جهانی ٢٠١4 برزیل عملکرد آسیایی‌ها افتضاح بود. ایران، استرالیا، ژاپن و کره در جایگاه چهارم گروه‌های هشت‌گانه قرار گرفتند. دیدار ایران و آرژانتین حساس‌ترین و جذاب‌ترین جدال تیم‌های آسیایی در جام بیستم بود. آسیایی‌ها در مجموع ١٢بازی، بدون کسب پیروزی و قبول ٩ شکست و رضایت دادن به ٣ تساوی با زدن ٩ و دریافت ٢5گل و تفاضل منفی ١6و ثبت ٣ امتیاز یکی از بدترین نتایج قاره کهن در جام‌های جهانی را به ارث گذاشتند.

  بیشترین امتیاز در تاریخ
جام‌جهانی روسیه برای آسیایی‌ها با صعود ژاپن به مرحله دوم رقابت‌ها ادامه یافت. ایران با کسب 4 امتیاز یکی از مدعیان صعود بود. بخت با ما یار نبود. کره با شکست مدافع عنوان قهرمانی خوب ظاهر شد. عربستان با شکست محمد صلاح و یارانش در تیم فراعنه سه امتیاز دشت کرد. استرالیا هم برابر فرانسه نمایش خوبی داشت اما در پایان به یک امتیاز راضی شد. ایرانی‌ها و ژاپنی‌ها در این جام نمایندگان خوبی برای آسیا بودند.

شانس با سامورایی‌ها یار بود و ما در مرحله گروهی در عین شایستگی حذف زودهنگامی با جام داشتیم. عملکرد امتیازی آسیایی‌ها در این دوره بهترین عملکرد نمایندگان قاره در جام‌های جهانی است. در مجموع ١5دیدار، 4 پیروزی، ٣ تساوی، ٨شکست، ١٢گل زده، ٢٢گل خورده، تفاضل منفی ١٠و ١5امتیاز برای آسیایی‌ها ثبت شد.

منبع:فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *