کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصباحی مقدم:

نه روحانی شم اقتصادی دارد نه تیم اقتصادی اش کارآمد است/ با زبان نمی توان اوضاع را آرام کرد/ با یکسری مدیران بانک ها باید برخورد شود/ بعد از رحلت هاشمی مجمع تشخیص تحرک بیشتری پیدا کرد

9 تير 1397 ساعت 11:25

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من با تغییر و تحول در تیم اقتصادی دولت موافقم و اینکه کسانی به میدان بیایند که خصوصا در مسائل اقتصادی توان مدیریت بحران دارند. ما افراد بسیار پخته و با تجربه‌ای داریم که در دوران تحریم‌ها به‌خوبی توانستند تحریم‌ها را دور بزنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با آرمان گفته است: نه رئیس‌جمهور شم اقتصادی دارد که بتواند مدیریت اقتصاد کشور را به‌دست گیرد و نه تیم اقتصادی دولت کارآمدی لازم را دارد که بتواند از عهده این مشکلات برآید.

به گزارش جهان نیوز، مهم ترین بخش های گفتگوی آرمان با مصباحی مقدم را در ادامه خواهید خواند:

*شرایط اقتصادی ما به طور عمده معلول عملکرد داخلی و مدیریت بخش اقتصادی است و ناشی از عوامل بیرونی چون تحریم‌ها نیست.

*تحریم‌ها حداکثر 30 درصد اثرگذار است از این جهت نباید تصور کنیم که بیشترین مشکل را از ناحیه تحریم‌ها داشته یا خواهیم داشت. اگر مدیریتی قوی وجود داشته باشد که بهنگام و به موقع عمل کند به خوبی می‌توانیم مشکلاتمان را پشت سر بگذاریم.

* ما قدرت مدیریت بحران را داریم و دوران جنگ را پشت سرگذاردیم. در دوران جنگ درآمد ارزی ما سالانه بیش از 6 تا 10 میلیارد دلار نبوده و درآمد غیرنفتی کشور نیز حدود 3 تا 4 میلیارد دلار بود. در حالی که اکنون درآمد نفتی کشور 50 میلیارد دلار و در آمد غیرنفتی ناشی از صادرات نیز نزدیک به 50 میلیارد دلار است.

*رشد اقتصادی ما طی 40 سال گذشته به طور میانگین 4 درصد بوده است. بنابراین رشد نقدینگی باید با رشد اقتصادی متناسب باشد، یعنی رشد نقدینگی در حد 4 تا 8 درصد یا خیلی بیشتر 10درصد است.

*با رشد نقدینگی بالا سیلابی درست می‌شود که اگر این سیلاب کانالیزه و هدایت نشود همه پارامترهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد... گرچه شنیده‌ام برخی گفته‌اند از دست ما کاری برنمی آید. این سخن قابل پذیرش نیست دولت عامل بحران را خود ایجاد کرده است.

*برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری 33 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد کردند که این یعنی استقراض از بانک مرکزی و این نقدینگی پول پرقدرت است. پول پرقدرت با ضریب فزایندگی 7 برابر نقدینگی ایجاد می‌کند. یعنی 33 هزار میلیارد تومان ضربدر 7 می‌شود رقمی در حدود 220 هزار میلیارد تومان. نقدینگی جدید که هنوز آثار خود را نشان نداده و بعد از این بدتر است.

*عده ای موسسات مالی و اعتباری ایجاد کردند و مردم را به مشکل کشاندند باز هم باید چوب آن را مردم بخورند. استقراض از بانک مرکزی صورت گیرد، پمپاژ نقدینگی شود و بعد هم بگوییم چکار کنیم؟ به‌نظرم این ندانم‌کاری دولت در بخش اقتصادی است و اینکه متاسفانه افراد با‌کفایتی در بخش اقتصادی ما کار را در اختیار ندارند.

*حال این اتفاق که رخ داده پس عامل اصلی داخلی است، اما عاملی خارجی نیز وجود دارد که دشمنی‌های آمریکا است.

*به نظرم نه رئیس‌جمهور شم اقتصادی دارد که بتواند مدیریت اقتصاد کشور را به‌دست گیرد و نه تیم اقتصادی دولت کارآمدی لازم را دارد که بتواند از عهده این مشکلات برآید.

*من نیز با تغییر و تحول در تیم اقتصادی دولت موافقم و اینکه کسانی به میدان بیایند که خصوصا در مسائل اقتصادی توان مدیریت بحران دارند. ما افراد بسیار پخته و با تجربه‌ای داریم که در دوران تحریم‌ها به‌خوبی توانستند تحریم‌ها را دور بزنند.

* اگر کسانی هستند که آنها عالما و عامدا موجب اخلال در بازار ارز کشور شده‌اند که شده‌اند حتما باید با آنها برخورد شود. من شنیدم که در جریان اخیر سکه چندین بانک مشتری خرید و خریدار سکه شدند. خوب حتما باید با مدیران و هیأت مدیره این بانک‌ها برخورد کرد. اگر چنین اتفاقی رخ داده آنها باید عزل و محاکمه شوند و به کیفر خود برسند.

*دولت باید تمام وقت خود را برای مدیریت این اوضاع صرف کرده و اهتمام لازم را نشان دهد. آقای روحانی نیز سیاستمداری تازه‌کار نیست و در شرایط بحران‌های اول انقلاب و... حضور داشته است.

 *معلوم نیست در شرایط حاضر به استعفا کشیدن یا استیضاح رئیس‌جمهور مفید باشد یا به نتیجه برسد و شاید شرایط کشور را بد‌تر کرده و بهتر نکند.

*بسیار خوب است که دولتمردان درصدد آرام کردن اوضاع باشند، اما با زبان نمی‌توان اوضاع را آرام کرد.

*مرحوم آیت‌ا... هاشمی زمان حضورشان در مجمع نیز مجمع جایگاه مهمی داشت. فقدان ایشان بسیار ضایعه بزرگی بود، اما این به این معنا نیست که با رحلت ایشان مجمع به حاشیه رفته باشد. با رحلت ایشان و مسئولیت آیت‌ا... هاشمی شاهرودی مجمع تحرک بیشتری پیدا کرد.

*با تدبیر مقام معظم رهبری علاوه بر صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام که کارکرد خود را دارد ما یک هیأت عالی نظارت نیز پیدا کردیم که منتخبی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با مدیریت آیت‌ا... هاشمی شاهرودی است که وظیفه نظارتی را برعهده دارد و بسیار پرتحرک است. طی ماه‌های گذشته هیأت عالی نظارت و کمیسیون‌های مجمع جلسات بسیار زیادی داشتند که بتوانند این نظارت را تقویت کنند که اتفاقات خوبی افتاده است. یکی از این مسائل مربوط به بودجه سال جاری بود که هیأت عالی نظارت به موقع نظارت خود را اعمال کرد و توانست مستقیم و از طریق شورای نگهبان مستندات خود را به مجلس اعلام کند و مجلس نیز اصلاح کرد.


کد مطلب: 623589

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/623589/نه-روحانی-شم-اقتصادی-تیم-کارآمد-زبان-نمی-توان-اوضاع-آرام-یکسری-مدیران-بانک-باید-برخورد-شود-بعد-رحلت-هاشمی-مجمع-تشخیص-تحرک-بیشتری-پیدا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com