جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

عربستان مهره اصلی اجرای معامله قرن

پنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 623209
دبیر ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین با اشاره به نقشه جدید آمریکا موسوم به "معامله قرن"، عربستان سعودی را مهره اصلی اجرای این طرح برشمرده و بر حتمی بودن مقاومت فلسطینی‌ها در برابر آن تاکید کرد.
عربستان مهره اصلی اجرای معامله قرن
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسیم،"خالد عبدالمجید" دبیر ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین ضمن اشاره به نقشه جدید آمریکا علیه قضیه فلسطین موسوم به "معامله قرن" عربستان سعودی را مهره اصلی اجرای این طرح برشمرد و تاکید کرد که فلسطینی ها در برابر این طرح مقاومت خواهند کرد و آن را ناکام می گذارند.

در این میان سفر "جراد کوشنر" داماد و مشاور "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا و هیئت آمریکایی به چند کشور عربی و نیز فلسطین اشغالی در راستای با خبر شدن از برخی دیدگاه های عربی جا داشته و هدف از آن زمینه چینی برای اجرای نقشه دولت ترامپ موسوم به "صلح فلسطینی- اسرائیلی" در ارتباط با معامله قرن است.

چرا ولیعهد سعودی سنگ معامله قرن را به سینه می زند؟
این در حالی است که پیگیری و بررسی نتایج این سفر نشان داد، عربستان سعودی به نمایندگی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور بیش از هرکس دیگری مشتاق اجرای طرح آمریکا و معامله قرن است و با توجه به نقشی که در این خصوص دارد و فشار بر طرف های عربی و فلسطینی اکنون سرپیکان توطئه چینی علیه قضیه فلسطین به شمار می آید از همین رو بن سلمان با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

عبدالمجید در ادامه این مصاحبه تصریح کرد: اکنون نقش عربستان مبتنی بر فراهم کردن شرایط مساعد عربی برای اجرای معامله قرن است و برای این کار از طریق روابط با مصر واردن وارد عمل شده است؛ دو کشوری که در معامله قرن مسئولیت بزرگی دارند و بدون آنان تحقق این معامله امکان پذیر نیست، از همین رو شاهد رفت و آمد مصری و اردنی و نیز نگرانی محافل رسمی و مردمی این دو کشور بودیم.

علاوه بر این دیدیم که تشکیلات خودگردان با این معامله مخالفت کرد، با این همه از سوی هیچ یک از این طرف ها گام جدی که بیانگر مقاومت در برابر اجرای آن باشد دیده نشد و یا مخالفت آنان با این طرح دوامی نداشت، به این ترتیب سوال های زیادی در مورد آینده این سه طرف مطرح است.

کلید خوردن معامله قرن
به هر حال نخستین گام های مرتبط با معامله قرن از طریق انتقال سفارت آمریکا به قدس و اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی آغاز شده است .

در این شرایط کشورهای عربی مرتبط با اجرای معامله قرن نیازمند حمایت فلسطینی هستند حال آنکه اکنون چنین حمایتی وجود ندارد از همین رو هیئت آمریکایی در سفر اخیر خود به عربستان سعودی، مصر، اردن و قطر این کشورها را مکلف کرد که طرف فلسطینی را برای این طرح آمریکایی که قرار است در ماه اوت آینده اعلام شود، آماده کنند و این اقدام نیز باید از طریق اعمال فشار و پرداخت رشوه انجام شود.

در همین ارتباط اخباری درز کرده است با این مضمون که در مقابل موافقت فلسطینی ها با این طرح و یا ارائه جایگزینی برای ریاست تشکیلات خودگردان که به گفته طرف های غربی، عربی و صهیونیستی نقش آن به سر آمده است، 10 میلیاد دلار به فلسطینی ها داده می شود تا مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان حل شود!

با همه این توضیحات باید گفت ملت فلسطین نقشه آمریکا را رد کرده و در مقابل آن مقاومت می کند و با جانفشانی و دادن خون خود از جمله برپایی راهپیمایی های بازگشت و انتفاضه و مقاومت در برابر این نقشه جدید قد علم خواهد کرد و همانطور که پیش از این نیز طرح هایی که هدف از آن نابودی قضیه فلسطین بود ناکام گذاشته شد این بار نیز این طرح جدید آمریکا موسوم به معامله قرن را بی نتیجه خواهد گذاشت و هیچ یک از رهبران فلسطینی نخواهند توانست به سمت این معامله گام بردارند و کشورهای عربی مرتبط با این طرح نیز قادر نخواهند بود این طرح را بر ملت فلسطین تحمیل کنند.

با این همه این احتمال وجود دارد که عربستان و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به عنوان مقدمه ایجاد ائتلاف راهبردی با رژیم صهیونیستی به سمت عادی سازی روابط با آن حرکت کنند تا از این طریق رو در روی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه بایستند که این اقدام سبب رویارویی با ملت های منطقه می شود آن هم در شرایطی که با توجه به کشمکش های منطقه ای و بین المللی و درگیری هایی که به مثابه زنگ خطری برای جنگ منطقه ای است، خاورمیانه گویی روی آتشفشان قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *