جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رسانه انگلیسی پس از ۶۷ سال سکوت فاش کرد؛

آمریکا و افغانستان عامل مرموزترین ترور تاریخ پاکستان

چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 623156
در حالی که سال‌ها از ترور پر رمز و راز اولین نخست وزیر پاکستان می‌گذرد و در تمام این سال‌ها هیچ نشانی از قاتل به دست نیامده بود سرانجام یک رسانه انلگیسی جزئیات ماجرا را فاش کرد.
آمریکا و افغانستان عامل مرموزترین ترور تاریخ پاکستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سایت انگلیسی دی نیوز ترایب فاش کرد آمریکا و افغانستان عاملان اصلی طراحی و اجرای مرموزترین ترور تاریخ پاکستان هستند.

این رسانه انگلیسی نوشت: «هری ترومن» رئیس جمهور وقت آمریکا در یک تماس تلفنی از لیاقت علی خان خواسته بود برای تحت فشار قرار دادن شاه ایران در یک مناقشه نفتی اقدام کند ولی وی حاضر به انجام این کار نشد، پس از انکار صریح توسط نخست وزیر پاکستان، ترومن به صراحت او را تهدید به مرگ کرد.

این اسناد که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد که لیاقت علی خان سیاستمداری بوده که با تمام وجود کشورش را دوست داشته و تمایلی به همکاری با آمریکا علیه منافع پاکستان نداشته است.

از سوی دیگر به دلیل روابط خوب میان پاکستان و ایران که از ابتدای شکل‌گیری کشور پاکستان وجود داشته است، اولین نخست وزیر تاریخ پاکستان حاضر نشد علیرغم تهدیدهای آمریکا اقدامی علیه ایران انجام دهد و این زمینه دشمنی مستقیم آمریکا را ایجاد کرد.

مدتی بعد و پس از وصول دومین تماس تهدید آمیز از سوی رئیس جمهور آمریکا، لیاقت علی خان اعلام کرد: من شخص ترسویی نیستم و از تهدید شما واهمه ندارم، وی پا را فراتر گذاشته و بلافاصله پس از پایان تماس هری ترومن دستور داد هواپیماهای آمریکایی که در خاک پاکستان بودند ظرف مدت 24 ساعت این کشور را ترک کنند.

لیاقت علی خان در تاریخ 16 اکتوبر سال 1951 در باغی در شهر روالپندی ترور شد و قاتل او که یک افغانستانی به نام سید اکبر بود در اقدامی عجیب و پس از خلع سلاح شدن، بدون بازجویی به رگبار بسته شده و کشته شد.بعدها در تحقیقات مشخص شد که سید اکبر از سوی دولت افغانستان وارد پاکستان شده بود ولی به دستور دولت آمریکا ماهانه 150 دلار از پاکستان حقوق دریافت می‌کرد.

حال روشن شده است که دستور ترور توسط دولت آمریکا صادر شده و دولت افغانستان با حمایت از سیداکبر باعث مرگ لیاقت علی خان شده است.جریان این ترور یکی از معماهای پیچیده تاریخ پاکستان بود و سال‌های سال باعث سکوت مسئولین در مورد علت و انگیزه ترور شده بود.

گفتنی است بی‌نظیر بوتو نخست وزیر سابق پاکستان نیز 56 سال بعد در همین مکان ترور شد ولی قتل او نیز ابهامات فراوانی دارد که تاکنون حل نشده باقی مانده است.لیاقت علی خان اولین نخست وزیر پاکستان بود و با دریافت ماهانه تنها 1 روپیه وظیفه سنگین نخست وزیری کشور پاکستان که در آن زمان شامل بنگلادش می شد را نیز به عهده داشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *