کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگرش دین به مبغوض‌ترین حلال

6 تير 1397 ساعت 11:00

‌یک کارشناس مذهبی با اشاره به آمار بالای طلاق در کشور و استان گفت: طلاق از دیدگاه اسلامی، آخرین راه و به نوعی مبغوض‌ترین و منفورترین حلال است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، وجیهه اشرفی اظهار کرد: از همین رو است که باید همه توان خود را به کار بگیریم که اختلافات به طلاق و فروپاشی خانواده منجر نشود، اگرچه طلاق به عنوان آخرین راه نیز مورد توجه است. وی با اشاره به رویکرد مذهب به آسیب‌هایی مانند تکدی‌گری، طلاق و اعتیادتصریح کرد: دین اسلام ابتدا با پیشگیری و سپس با درمان نوعی خاص از زندگی دینی برای پیروان خود شکل می‌دهد

اشرفی ادامه داد: دین اسلام در گام نخست با دادن،جهان‌بینی ویزه‌ای ابتدا زیر بنای شکل‌دهی به زندگی دین‌دارانه را می‌سازد و در مرحله بعد با ارائه آداب و دستورالعمل‌های خاص برای همه ابعاد زندگی انسان، به آنها سفارش می‌کند که آداب اسلامی را رعایت کنند و از همه عواملی که موجب نزدیکی و شباهت آنها به مخالفان اسلام است، پرهیز کنند تا به سعادت دنیا و اخرت دست یابند.

وی با اشاره به جایگاه بالای کار در دین مبین افزود: دین اسلام، کار و تلاش را برای حفظ عزت و کرامت انسان واجب و آن را مایه سربلندی می‌داند و عزت افراد با ایمان را در سایه قناعت ‌و بی‌نیاز ی از دیگران و چشم نداشتن به مال مردم دانسته است‌.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: از سوی دیگر دین اسلام با تاکید بر اینکه کار کردن نقش مهمی در بهداشت روانی انسان دارد، بیکاری را عامل افکار و خیالات شیطانی می‌داند که می‌تواند سبب ناهنجاری‌های دیگری مانند‌ اعتیاد شود‌.

وی افزود: دین اسلام در کنار تشویق افراد به کار و تلاش و پرهیز از تکدی‌گری‌، برای جلوگیری از کاهش ثمرات کار و روزی افراد را به عدم کفران نعمت و اسراف و شکر شایسته خداوند و همچنین پرداخت خمس و زکات به بندگان نیازمند توصیه می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه سیره معصومین (ع) و تاکید قرآن بر روابط مبتنی بر حسن خلق، محبت و گذشت برای رضای خدا است، تصریح کرد: حفظ کرامت انسانی جایگاه بسیار بالایی در دین اسلام دارد.این کارشناس مذهبی در مورد نگرش دین به طلاق نیز گفت: زن و مرد طبق روایات برای رسیدن به کمال نیازمند یکدیگرند و خانواده بهترین مکان برای ‌پیمودن این مسیر است.

وی با بیان اینکه خانواده مناسب‌ترین گزینه برای پایه‌گذاری بنیان اجتماع است، افزود: از انجا که همت والای دین بر ایجاد روابطی با نشاط میان زن و شوهر است، از این رو دین مبین با همه عواملی که موجب گسست خانواده و طلاق است، مبارزه می‌کند، چرا که سیره معصومین (ع) و تاکید قرآن بر روابط مبتنی بر حسن خلق، محبت، و گذشت و ایثار برای خدا است.

اشراقی افزود: دین اسلام حفظ بنیان خانواده را بر اساس محبت دو سویه تعریف می‌کند و طلاق را بعنوان آخرین راه ومبغوض‌ترین ‌حلال‌ قرار داده است و در صورت وجود فرزندان، رابطه آنها با والدین، و در صورت ازدواج مجدد نگه‌داشتن عده را سفارش می‌کند که همه این‌ها روش‌هایی برای تکریم خانواده است.

 این مدرس حوزه با بیان اینکه دین مقدس اسلام هم از آسیب‌ها پیشگیری و هم برای درمان آنها راه‌حل ارائه می‌دهد افزود: دین اسلام با دعوت به حسن معاشرت، نهی از ایجاد زمینه‌های خشونت، سفارش به کم کردن توقعات و انتظارات، و روحیه پذیرش عذر طرف مقابل و سفارش به اصلاح روابط بین دو طرف سعی بر از بین رفتن طلاق دارد.
اشرفی در مورد نگرش مذهب به تکنولوژی‌های نوین نیز به ایسنا گفت: بی‌تردید تکنولوژی‌های نوین و خصوصا فضای مجازی همان‌طور که تاثیر زیادی در پیشرفت و رفاه داشته آسیب‌هایی نیز به دنبال داشته است. لذا با توجه به اصالت اصل حاکمیت قانون خدا و ارجحیت آن بر تمام اصول، بهره‌وری از تکنولوژی‌های نوین یک فرصت است که باید مراقبت شود که به یک تهدید تبدیل نشود.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه طبق آیات قران و از جمله آیه 138 بقره زندگی بدون رنگ و بوی خدایی و بی‌توجهی به یاد خدا، شیطان را قرین زندگی می‌سازد، لذا باید از آن اجتناب کرد.
 وی ادامه داد: حاکمیت قانون خدا؛ بستر رشد را برای بشر فراهم کرده و تکنولوژی‌های نوین نیز، بهره‌وری را برای بشر کامل و انسان را به کمال مطلوب او می‌رساند، ولی باید توجه شود که این فناوری و تکنولوژی‌ها، بدون حاکمیت قانون الهی، موجب کاهش آداب و رسوم فرهنگ اسلامی – ایرانی، کاهش صله ارحام‌، بی‌توجهی به حس مسؤلیت در خانواده و در بین خواهران و برادران دینی و در نهایت جایگزین الگوهای غیرسالم به جای الگوهای سالم و آسمانی و مقدس می‌شود.

این کارشناس مذهبی در مورد راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: برای مقابله با این آسیب‌ها باید با شناخت سپس تبیین تعالیم دین به صورت زیبا، آموزه های دینی را در جزیی‌ترین مواضع زندگی کاربردی ساخت و با اهمیت دادن به موضوع انتظار و فراهم ساختن زمینه حضور‌، به تمایلات اجتماع جهت داد و با آسیب‌شناسی و مقابله با جریان‌های انحرافی و اندیشه‌های نادرست و تقویت آداب و رسوم دینی، قدم موثری در رفع و دفع آسیب‌های اجتماعی برداشت.

اشرفی در مورد نقش حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ایسنا اظهار کرد: مراکز دینی و حوزه‌های علمیه رسالت کلیدی در تبلیغ و تبیین دین به عنوان یک روش زندگی دارند و باید در ایام خاص مانند محرم و ماه رمضان و سایر ایام که وجه تبلیغ اهمیت خاصی دارد به طور صحیح در جهت ترویج دستورات مقدس اسلامی، با نسخه‌های نا کارآمد غربی و شرقی مقابله کنند و با قرار دادن مباحث نظری به صورت قابل فهم در دسترس مخاطبان در حوزه عمل آن مطالب را کاربردی کنند .وی افزود: بهترین جایگاه برای درک تعالیم دین اسلام؛متخصصان و کارشناسان متعهد و دلسوزی است که با تلاش خود سعی می‌کنند فطرت پاک انسان‌ها را به حیات طیبه نزدیک کنند.
 


کد مطلب: 623033

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/623033/نگرش-دین-مبغوض-ترین-حلال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com