پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
دکتر سعید جلیلی:

اشتغال زایی در ورزش مصداق حمایت از تولید است

سه شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب: 622870
همانگونه که رهبر معظم انقلاب از بازی تیم ملی فوتبال تشکر می کنند ائمه جمعه نیز می توانند در نمازهای جمعه از قهرمانی یک دانش آموز یا موفقیت یک شهر یا استان در عرصه های ورزشی تقدیر کنند، تبلیغ وتشویق ورزش توسط تریبون های رسمی نمونه ای از استفاده درست از ظرفیت های نرم افزاری در این زمینه است.
به گزارش جهان نيوز، نشست بررسی آخرین وضعیت ورزش کشور در عرصه های "ورزش قهرمانی"، "ورزش حرفه ای"، "ورزش همگانی" و "ورزش تربیتی" با حضور دکتر جلیلی و جمعی از مسئولان و کارشناسان ورزشی برگزار شد.

Image result for ‫دکتر جلیلی ورزش همگانی‬‎

اهم سخنان دکتر جلیلی در نشست بررسی آخرین وضعیت ورزش کشور در عرصه های "ورزش قهرمانی"، "ورزش حرفه ای"، "ورزش همگانی" و "ورزش تربیتی" به شرح زیر است:

* ورزش علاوه بر ضرورت، یک فرصت نیز محسوب میشود و اگر دولت از ظرفیت ورزش به خوبی استفاده کند میتواند در دیگر وظایف خود مانند مقابله با آسیب های اجتماعی و یا ایجاد اشتغال نیز موفق شود.

* هرچقدر در زمینه ورزش به شکل صحیح هزینه شود این هزینه در حقیقت سرمایه گذاری است و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

* دولت باید به گونه ای سیاست گذاری کند که ورزش همگانی واقعا همه ملت را دربر بگیرد.

* بروز عدالت در عرصه ورزش یعنی بسترهای لازم برای ظهور و ارتقای هر استعداد ورزشی در حد امکانات کشور فراهم شود.

* آنچه در ورزش قهرمانی و حرفه ای شکل می گیرد باید حاصل یک فرآیند باشد که میوه آن در ورزش قهرمانی چیده می شود نه آنکه صرفا به چند پروژه برای رسیدن به قهرمانی اکتفا شود.

* ظرفیت های اقلیمی بگونه ای است که بسیاری استعدادها به دلیل شرایط محیطی امکان شکوفایی پیدا می کند مثل قایقرانی و شنا در مناطق دریایی کشور و اگر به استعدادهای این مناطق توجه شود و بستر لازم برای قهرمانی آنها فراهم شود بسیار موثر تر از آن است که در جای دیگری به زور دریاچه مصنوعی و هزینه های هنگفت، بخواهیم قهرمان تربیت کنیم!

* همانگونه که رهبر معظم انقلاب از بازی تیم ملی فوتبال تشکر می کنند ائمه جمعه نیز می توانند در نمازهای جمعه از قهرمانی یک دانش آموز یا موفقیت یک شهر یا استان در عرصه های ورزشی تقدیر کنند، تبلیغ وتشویق ورزش توسط تریبون های رسمی نمونه ای از استفاده درست از ظرفیت های نرم افزاری در این زمینه است.

* همانطور که با وجود مسئولیت دستگاه های مختلف در عرصه بهداشت، مدعی اصلی سلامت کشور باید وزارت بهداشت باشد، در عرصه ورزش نیز وزارت ورزش باید مدعی دیگر دستگاه ها از جمله شهرداری ها برای انجام وظایف شان در عرصه ورزش باشد.

* یک مصداق از حمایت از تولید و اشتغال، اشتغال زایی در عرصه ورزش حرفه ای و صنایع ورزشی و مشاغل مرتبط با آن است. 

* اینکه بیان شد کشوری مثل آلمان این میزان اشتغال را از ظریق ورزش ایجاد کرده است حتما باید بررسی شود کشور ما در این زمینه چه موفقیت هایی می تواند داشته باشد.

همچنین در این دیدار کارشناسان به بررسی آخرین وضعیت ورزش کشور در عرصه های "ورزش قهرمانی"، "ورزش حرفه ای"، "ورزش همگانی" و "ورزش تربیتی" پرداختند که اهم سخنان کارشناسان در  این نشست به شرح زیر است:

دکتر رضا قراخانلو رئیس آکادمی ملی المپیک با تاکید بر «ورزش قهرمانی»:

🔸ایران به لحاظ استعداد در عرصه ورزش از بسیاری کشورهای منطقه و جهان جلوتر است اما متاسفانه هنوز اتصالی بین دستگاه های تصمیم گیر در عرصه ورزش وجود ندارد.

🔸وزارت ورزش پیشگام شود تا استعدادهای فراوان ورزشی را در بین دانش آموزان شناسایی و پرورش دهد.

🔸متاسفانه نظام باشگاه داری در ایران ضعیف است در حالی که یکی از علل پیشرفت ورزش بسیاری از کشورها تقویت نظام باشگاه داری آنها و شناسایی استعدادهای ورزشی آنها از این طریق است.

🔸باید بتوانیم یک نظام حقوقی مبتنی بر کسب درآمد، برای مربیان ورزشی که استعدادهای ورزشی مختلف را شناسایی می کنند ایجاد کنیم.

🔸یکی دیگر از موانع موفقیت های ما در عرصه ورزش قهرمانی این است که قهرمانان ورزشی ما درآمد پایدار ندارند.

🔸مدیریت ورزش قهرمانی باید به کمیته ملی المپیک واگذار شود و مدیران ورزشی کشور نیز باید بر اساس فهم و تجربه ورزشی انتخاب شوند.

دکتر مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق وزیر ورزش با تاکید بر «ورزش تربیتی»:

🔸تا وقتی «سواد حرکتی» را رونق ندهیم و کودکان را از سنین پایین وارد چرخه تربیت بدنی نکنیم نتیجه بهتری نخواهیم گرفت.

🔸متاسفانه سبک زندگی ها به سمتی می رود که تحرک بدنی جامعه کمتر می شود لذا در قدم اول باید «سواد حرکتی» در یک جامعه بیشتر شود و در درجه دوم ورزش دانش آموزی را جدی گرفت تا بتوان به آینده ورزشی کشور امیدوار بود.

🔸هر دانش آموز از ابتدای شروع تحصیل تا زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه 12 سال در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم حداکثر استفاده جهت کشف استعدادهای ورزشی دانش آموزان در این دوره 12 ساله را انجام دهیم.

🔸اگر موفقیت هایمان در عرصه های ورزشی سینوسی  و غیر پایدار است به خاطر این است که از ظرفیت های دانش آموزی برای استعدادیابی در عرصه ورزش به خوبی بهره نمی بریم.

🔸نباید هیچ سالن ورزشی در کشور دور از مدارس ساخته شود، ولی متاسفانه امروز چنین قاعده ای وجود ندارد و از آن بدتر اینکه 80% سالن های ورزشی کشور از صبح تا ظهر خالی است در حالی که باید دانش آموزان هر مدرسه بتوانند از ظرفیت این سالن ها استفاده کرده و بطور حرفه ای در سالن های ورزشی و نه حیاط مدارس به ورزش بپردازند.

دکتر کاظمی عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران با تاکید بر «ورزش حرفه ای»:

*برای حل بسیاری از مشکلات در عرصه ورزش باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد.

*متاسفانه مدل وزارت ورزش و جوانان در ایران شبیه ساختار ناکارآمد بسیاری از کشورهای منطقه است در حالی که ورزش در بسیاری از کشورها پیشتاز برای جذب گردشگر و حتی رونق اقتصادی است.

*در 5 سال آینده اقتصاد ورزش از 500 میلیارد دلار به 800 میلیارد دلار خواهد رسید و در این میان ایران باید تلاش کند تا بتواند از طریق ورزش نیز به اقتصاد خود رونق دهد.

* از 600 کد شغلی در جهان در عرصه ورزش، تنها  3 تا آن در ایران فعال است در حالی که پدیده ورزش در جهان امروز باعث رونق اقتصاد و افزایش اشتغال در بسیاری از کشورها شده است. چرا ما از این چنین فرصتی با برنامه ریزی صحیح استفاده نکنیم؟

* مثلا در آلمان 500 هزار شغل فقط بر اساس ورزش ایجاد شده که این نشان می دهد می توان با برنامه ریزی صحیح، از فرصت های اقتصادی ورزش در ایران نیز استفاده کرد.

دکتر محمد کاظم واعظ موسوی مدیر مرکز روانشناسی آکادمی ملی المپیک با تاکید بر «ورزش همگانی»: 

🔸در ورزش پرورش استعدادها مهم تر از استعدادیابی است.

🔸عدم تبدیل دانش به روش رایچ در باشگاه های ایرانی موجب شده است تا 65% کسانی که شروع به ورزش می کنند بعد از 6 ماه نخست این کار را رها می کنند در حالی که این آمار در دنیا 50% است.

🔸هر فردی باید در طول هفته 150 دقیقه ورزش کند در حالی که آمار کسانی که در ایران ورزش می کنند از این رقم کمتر است.

🔸افزایش چربی در بدن به خاطر کمبود ورزش که منجر به اخلال و تعجیل در بلوغ جنسی می شود، این پدیده در دراز مدت باعث پایین آمدن سطح سلامت جامعه شده و آسیب های اجتماعی را افزایش خواهد داد.

دکتر مصطفی آجرلو مدیرعامل سابق باشگاه تراکتورسازی:

🔸ورزش یک پدیده تک بعدی نیست و باید برای ابعاد مختلف آن در جامعه فکر کرد و برنامه داشت در غیر این صورت بسیاری از فرصت های آن به تهدید تبدیل می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *