سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

خطرات كوچ داعشي‌ها به افغانستان

دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب: 622577
معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور ضمن اشاره به تهديدات مشترك از جمله تروريسم و جرائم سازمان يافته بر خطرات ناشي از كوچ داعشي‌ها از عراق و سوريه به افغانستان تاكيد كرد.
خطرات كوچ داعشي‌ها به افغانستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور دیدار حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با مردان مرادف معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان و هیات همراه،‌ پیش از ظهر روز دوشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد.

ذوالفقاری در این دیدار گفت: ایران و ترکنمستان روابط تاریخی خوبی با هم دارند و روسای جمهور هر دو کشور بر گسترش و تعمیق روابط دوجانبه تأکید دارند و تعاملات بیشتر می تواند بر امنیت دو کشور و منطقه موثر واقع شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن اشاره به تهدیدات مشترک از جمله تروریسم و جرائم سازمان یافته بر خطرات ناشی از کوچ داعشی‌ها از عراق و سوریه به افغانستان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه موضوع قاچاق مواد مخدر و مبارزه با آن نیز از دیگر مسائلی است که دو کشور با آن مواجه هستند،‌ گفت: مرزهای طولانی ایران با افغانستان و پاکستان موجب شده تا قاچاق مواد مخدر یکی از مشکلات اساسی ما محسوب شود که هزینه های زیادی برای کشورمان دارد؛ اگر تلاشهای ایران نبود کشورهایی چون ترکمنستان اکنون به جای مواجهه با قاچاق چندکیلویی مواد مخدر،‌ با ترانزیت و قاچاق انبوه آن روبرو بودند.  

ذوالفقاری در ادامه گفت:‌ موضوع مهاجران غیرقانونی نیز از مسائلی است که نیاز به افزایش همکاری های مرزی دو جانبه دارد.

وی تأکید کرد:‌ اگر ایران برای تروریسم، ‌مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی هزینه نکند،‌ منطقه با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.
معاون امنیتی و انتظامی همچنین اصلاح ضوابط دو طرف جهت تسهیل تردد و انتقال بارهای تجاری در مرز دو کشور که به کندی صورت می گیرد را ضروری دانست.

وی برای بروز رسانی اسناد همکاری در حوزه امنیت اعلام آمادگی کرد و بر لزوم استمرار نشست های دوجانبه و بازدیدهای مشترک مرزی در جهت حل مسائل و مشکلات تصریح نمود.
وی ادامه داد:‌ در حوزه مرزی نیازمند بازسازی و بهبود امکانات و انجام اصلاحاتی برای تسهیل تجارت هستیم. برخورد با مرزنشینان و نحوه بازرسی و معطل شدن کامیون ها و برخوردهایی که با رانندگان می‌شود، نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل ضرورت دارد تا مقامات مرزبانی دو کشور نیز نشست هایی داشته باشند.

در ادامه این نشست، مردان مرادف معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان ضمن تشکر از مهمان نوازی ایران، گفت: حقیقتاً روابط دوجانبه میان دو کشور از قدیم بوده و ادامه هم خواهد داشت. دیدار بردی‌محمدف رئیس جمهوری ترکمنستان با مقام معظم رهبری در سال گذشته موجب تداوم روابط و افزایش همکاری ها و روابط دو جانبه شد.
وی تأکید کرد: دلیل اصلی این سفر افزایش همکاری های متقابل خصوصاً در بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

معاون وزیر امور داخلی ترکمنستان گفت: همکاری ها و جلسات دو جانبه با قوت در آینده ادامه خواهد یافت و هماهنگی دو کشور می تواند منافع خوبی برای ایران و ترکمنستان داشته باشد.
وی افزود: در نتیجه توافق ها و نشست های دو کشور، ‌تعدادی از اتباع ایرانی زندانی در ترکمنستان چندی پیش آزاد شدند.

مرادف گفت: در جهت افزایش همکاری های دو جانبه پیشنهادات طرف ایرانی را با کمال میل می پذیریم و از اقدامات ایران در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر تشکر و قدردانی می کنیم.
وی افزود: پیشنهادات ایران در رابطه با مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر مورد توجه مسئولان ترکمنستان خواهد بود. این پیشنهادات در صورتی که به صورت دیپلماتیک در اختیار ما قرار گیرد، با حسن نیت به آنها عمل خواهیم کرد.

معاون وزیر امور داخلی در پایان تأکید کرد: همکاری های دو کشور صرفاً در بحث مبارزه با مواد مخدر نخواهد بود و در سایر بخش ها هم می توان همکاری های دوجانبه را ارتقا بخشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *