جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳
دهقان:

منافع ملی و شخصی برخی مسئولان گره خورده

دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 622492
نائب رئیس فراکسیون ولایی مجلس، اعتقاد به مذاکره با غرب و آمریکا به عنوان تنها راه حل، اجرای سیاست تحمیل عقب نشینی و منافع افرادخاص در گرانی ها را عوامل تردید دولت درمقابله باتحریم ها خواند.
منافع ملی و شخصی برخی مسئولان گره خورده
به گزارش جهان نيوز، محمد دهقان نائب رئیس فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با انتقاد از تردید مسئولان کشور در خصوص مقابله با تحریم‌های دشمنان گفت: هر مشکلی با اراده مسئولان ، قابل حل است چراکه هیچ مشکل لاینحلی در کشور وجود ندارد.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان راهکارهای دقیق و علمی برای برون‌رفت از اوضاع فعلی دارند، گفت: راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کاملاً مسجل است. وضعیت موجود نه تنها بن‌بست نیست، بلکه فرصت طلایی است برای اینکه حرکت کشور به سمت درون‌زایی اقتصادی شکل گیرد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: سال‌های طولانی است که سیاستمداران و سیاستگذاران کشور این‌گونه تصور می‌کنند که تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور این است که نظام جمهوری اسلامی مشکلات خود را با آمریکا حل کند. حتی زمانی که هیچ مذاکره‌ای با آمریکا صورت نگرفته بود و مذاکرات با اروپا وجود داشت، برخی مذاکره‌کنندگان معتقد بودند که مذاکره با اروپا فایده‌ای ندارد و برای حل مشکلات باید با آمریکا مذاکره کنند.امروز که آمریکا از برجام خارج شده است، همان افراد به دنبال مذاکره با اروپا برای حل مشکلات هستند.

وی تصریح کرد: هیچ‌کس مخالف این نیست که مشکلات ما با اروپا و آمریکا حل شود، اما امام خمینی(ره) معتقد بودند و مقام معظم رهبری معتقدند  که مشکل ایران با آمریکا حل نخواهد شد، چون آمریکا قابل اعتماد نیست. آمریکا رذل‌تر و پست‌تر از آن است که به تعهدات خود عمل کند.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش دولت برای مذاکره با اروپا گفت: امروز هم کسی مخالف مذاکره با اروپا نیست؛ مشکل اینجاست که مشکلات ما حتی با مذاکره اروپا نیز حل نخواهد شد. وقتی آمریکا مخالف برجام است، اروپا هیچ‌گاه تبادل مالی هزار میلیارد دلاری خود با آمریکا را فدای تبادل مالی ۱۵ میلیارد دلاری خود با ایران نخواهد کرد.

با مشروط کردن حل مشکلات اقتصادی کشور به مذاکره با اروپا به شدت مخالف هستیم
دهقان افزود: با این وجود هم ما مخالف مذاکره با اروپا نیستیم، اما با این موضوع مخالف بودیم که دولت حل مشکلات کشور را موکول به تفاهم با آمریکا کند؛ این کار را زیان‌بار می‌دانستیم. با مشروط کردن حل مشکلات کشور به مذاکره با آمریکا و گره زدن سرنوشت اقتصاد کشور به کلمات ریز و درشت اوباما و ترامپ، مخالف بوده و هستیم.

وی گفت: امروز هم با مشروط کردن حل مشکلات اقتصادی کشور به مذاکره با اروپا به شدت مخالف هستیم و این امر را موجب معطل گذاشتن اقتصاد کشور و ظرفیت‌های داخلی می‌دانیم.

تردید دولت در مقابله با تحریم‌ها موجب انفعال است
دهقان با تأکید بر اینکه دولت باید تردیدهایش را کنار بگذارد، ادامه داد: تردید دولت در مقابله با تحریم‌ها موجب می‌شود که عملاً اقدام جدی انجام ندهند؛ ۴۰ روز از ضرب‌الاجل ۹۰ روزه برای بازگشت مجدد تحریم‌ها گذشته است. ۵۰ روز باقی‌مانده فرصت طلایی برای تغییر رویکرد کشور به سمت رونق اقتصادی است.

لزوم تغییر رویکرد مبادلات تجاری ایران از غرب دنیا به شرق
وی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های درونی و نقدینگی بی‌سابقه‌ای که در کشور وجود دارد، در راستای حل مشکلات اقتصادی استفاده کند. دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری نقدینگی موجود در کشور بر روی تولید فرآورده‌های نفتی و گازی،توسعه میادین مشترک،اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و تأسیس شرکت‌های بزرگ ملی، رونق اقتصادی در کشور ایجاد کند. با تغییر رویکرد مبادلات تجاری از غرب دنیا به شرق دنیا، فرصت‌های اقتصادی جدیدی برای ایران ایجاد خواهد شد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز چین درگیری سنگینی با آمریکا بر سر تعرفه‌های تجاری دارد. روسیه نیز وضعیت مشابه ایران را دارد و از سوی اروپا و آمریکا تحریم شده است. ظرفیت بزرگ اقتصادی نیز در هند وجود دارد، می‌توان با توجه به ظرفیت سیاسی و اقتصادی این کشور ها، روابطی چند جانبه ای را برای تامین منافع اقتصادی طرفین ایجاد کرد.

دهقان تصریح کرد: متأسفانه دولت در این مدت به خاطر اینکه دچار تردید بوده است و گمان کرده که می‌تواند اشتباه گذشته را ادامه دهد، بیشتر انرژی و وقت خود را صرف مذاکره با اروپا و آمریکا کرده است.

نماینده مردم طرقبه و چناران با تأکید بر لزوم اتخاذ تدابیری برای دور زدن تحریم‌ها افزود: امکان فروش نفت و وارد کردن ارز حاصل از فروش نفت به کشور از روش‌های مختلف وجود دارد. ما خبر داریم که کشور دچار مشکلاتی است، اما ایران دارای ظرفیت‌های بزرگی نیز هست.

دهقان، وحدت ملی، مقاومت و سلحشوری ملت را از ظرفیت‌های مهم ایران خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای ملتی یکدست از نظر فرهنگی و اعتقادی است و کشور ما در مسیر کریدورهای مختلف تجاری قرار دارد و از منابع عظیم نفت و گاز و معادن بزرگ برخوردار است.

وی با اشاره به وجود متخصصین ماهر و باتجربه در عرصه‌های مختلف کشور تصریح کرد: کشورهای همسایه به دنبال کارشناسان نفت و گاز ما هستند.

نیازمند مدیریت جهادی برای جذب سرمایه مردم و تضمین سود آن هستیم​
نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر اینکه کشور ما، کشور بی‌پولی نیست، گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور ما وجود دارد. اخیراً یکی از شرکت‌های زیرمجموعه مپنا برای اجرای پروژه‌های خود توانسته است ۲۸۰۰ میلیارد تومان مشارکت مردمی را جلب کند. اگر بتوانیم درصد اندکی از نقدینگی موجود را جذب پروژه‌های بزرگ نفت و گاز خود کنیم، سرمایه‌گذاری در کشور توسط مردم تأمین خواهد شد.  نیازمند مدیریت جهادی برای جذب سرمایه مردم و تضمین سود آن هستیم.

ایران می‌تواند به کانونی برای مبادلات غرب به شرق تبدیل شود
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به دلیل موقعیت استراتژیک ایران، به راحتی می‌توانیم نیازهای خود را از طریق کشورهای همسایه تأمین کنیم. ایران می‌تواند به کانونی برای مبادلات غرب به شرق تبدیل شود.

تردید های غرب گرایان اجازه شکسته شدن سد تحریم ها را نداد
دهقان گفت: یک ورزشکار زمانی که می‌خواهد چند سنگی را که روی هم گذاشته شده است، با کاراته و یا مشت بشکند، اگر ذره‌ای تردید داشته باشد، این سنگ‌ها شکسته نمی‌شود. زمانی این سنگ‌ها شکسته می‌شود که ورزشکار اراده کند و بدون تردید ضربه بزند.

وی تأکید کرد: دولت نیز در چنین وضعیتی است، در ضربه زدن به این سنگ‌ها تردید دارد و به همین دلیل سنگ‌ها شکسته نمی‌شود.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در تشریح علت تردید دولت در مقابله با تحریم‌ها گفت: دولت از ابتدا دارای تفکر غلطی بود مبنی اینکه راه‌حل همه مشکلات ما مذاکره با آمریکا و اروپاست. تعدادی از مسئولان ما معتقدند در صورت عقب‌نشینی ایران از مواضع خود، مشکلات حل خواهد شد و در همین راستا برجام شکل گرفت.

غربگرایان، نقطه قوت و اقتدار جمهوری اسلامی را پای تفکرات موهوم ذبح می کنند
دهقان با بیان اینکه عقب‌نشینی‌ها نیز نتیجه نداد و مشکلات حل نشد، افزود: امروز نیز عده‌ای معتقدند باید در منطقه تابع سیاست‌های آمریکا شویم. این گروه تلاش دارند نقطه قوت و اقتدار جمهوری اسلامی را پای تفکرات موهوم ذبح کنند. اگر قدرت ما در منطقه شکسته شود، چگونه می‌توانیم از زیر آوار سنگینی که روی ما ریخته شده است، بیرون بیاییم؟

وی ادامه داد: این تفکر و تصور موهوم که با کاهش قدرت ایران در منطقه مشکلات آمریکا با ایران کاهش خواهد یافت، عین حرکت به سمت شکست است.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اسرائیل و یا هر کشور دیگری به ما ضربه‌ای وارد کند، باید پاسخش داده شود؛ اگر پاسخ تجاوزهای اسرائیل به منافع ایران در منطقه داده نشود، گستاخ‌تر می‌شود.

دهقان اظهار داشت: این نگاه ذلیلانه که می‌گویند اگر آمریکا به ما ضربه زد، باید عقب‌نشینی کنیم؛ به معنای حرکت به سمت شکست است. با عقب‌نشینی‌ها مشکلات حل نمی‌شود. اگر در زمینه منطقه عقب‌نشینی کنیم، باید در زمینه موشکی نیز عقب‌نشینی کنیم و زیاده‌طلبی‌های غرب و آمریکا متوقف نخواهد شد؛ تا زمانی که ایران کاملاً از غرب و آمریکا تبعیت کند.

وی با تأکید بر اینکه با تغییر رویکرد دولت و کنار گذاشتن تردیدها، مشکلات کشور قابل حل است، گفت: آنچه که در زمینه بازار ارز اتفاق افتاد، چه از روی عمد باشد و چه از سهو باشد، خیانت است.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های غلط دولت در سه سال اخیر موجب شد تا بازار ارز تخلیه شده و قیمت ارز از سه هزار تومان به هفت هزار تومان برسد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور مشکلی برای تأمین ارز مورد نیاز ندارد، تصریح کرد: ایران روزانه حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد. ارز حاصل از فروش نفت نیز یا به کشور وارد شده است و یا هنوز وارد نشده است. پیش از این در زمان تحریم‌ها با روش‌های مختلف، منابع حاصل از فروش نفت را به کشور بازمی‌گرداندیم. امروز هم می‌توانیم این منابع را به کشور بازگردانیم.

دهقان با بیان اینکه راه‌حل‌های روشنی برای بازگرداندن ارز حاصل از فروش نفت به کشور وجود دارد، گفت: این راه‌حل‌های روشن را دولت و بانک مرکزی اجرا نکرده‌اند. یکی از مسئولان ارزی بانک مرکزی یک روز نیز سابقه کاری در قسمت ارز بانک مرکزی ندارد؛ این فرد رابطه نسبی بسیار نزدیکی با یکی از معاونان وزارت امور خارجه دارد.

اجرای سیاست تحمیلِ عقب نشینی/خیانتی برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها
وی تأکید کرد: این ابهام وجود دارد که آیا سیاست‌های برخی افراد در وزارت خارجه مبنی بر لزوم عقب‌نشینی اجرا شده است؟ آیا این تفکر که با عقب‌نشینی‌ها مشکل حل می‌شود و باید کاری کرد که همه مجبور به پذیرش عقب‌نشینی شوند، در بانک مرکزی اعمال شده است؟

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی افزود: اعمال برخی سیاست‌های غلط در دو سال گذشته موجب شد امکان وارد کردن ارز به کشور وجود نداشته باشد. از سوی دیگر اسامی افرادی که در زمینه وارد کردن ارز به کشور فعال بودند، به آمریکا داده شد و توسط آمریکا تحریم شدند؛ نمی‌توان از این مسائل به سادگی گذشت.

دهقان گفت: ایران دارای چند صد تن ذخایر طلا در داخل کشور است؛ تبدیل این ذخایر به سکه کاری راحت است.
وی افزود: نحوه پیش‌فروش و قیمت گذاری سکه غلط بود، عده‌ای دلال‌ها و سوءاستفاده‌گرها، سکه و دلار بازار را خریدند و این سیاست‌های غلط به کشور ضرر زد.

منافع شخصی افراد خاص در گرانی ها، عامل تردید در مقابله با تحریم ها
دهقان، منشأ دیگر تردید مسئولان در برخورد با تحریم‌ها را منافع فردی برخی افراد خاص خواند و گفت: باید منازل تصمیم‌گیرندگان ارز بررسی شود تا ببینیم چه مقدار سکه و ارز در خانه‌هایشان است.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقایانی که تصمیم‌گیرنده بازار سکه و ارز هستند، باید مشخص شود چه مقدار سکه و ارز دارند. برخی افرادی که صاحب بانک بودند و در بهمن و اسفند سال گذشته هزاران دلار ارز خریداری کردند و در گاوصندوق‌ها قرار دادند، از گران شدن ارز خوشحال می‌شوند.

وی ادامه داد: در خبرها آمده است نصف سکه‌ها را ۵۰ نفر خریدند؛ باید مشخص شود این افراد چه کسانی هستند. این افراد اگر از مردم عادی باشند، اشکالی ندارد اما اگر از مقامات باشند، باید با آنها برخورد شود.

دهقان، آمیخته شدن منافع ملی و شخصی برخی مسئولان را از عوامل تردید برخی دولتمردان در برخورد با تحریم‌ خواند و گفت: راه‌حل‌های دقیق و جدی برای حل مشکل تحریم وجود دارد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در تشریح این راه‌حل‌ها گفت: می‌توانیم نفت کشور را در داخل از طریق راه‌اندازی بورس نفت بفروشیم. علاوه بر این می‌توانیم به مشتریان قدیمی خود نیز نفت بفروشیم و بخشی از نفت خود را نیز به فرآورده‌های نفتی تبدیل کنیم و با ارزش افزوده بالا به فروش برسانیم.

دهقان ادامه داد: روسیه بعد از اینکه توسط آمریکا و اروپا تحریم شد، به جای اینکه گردن کج کند، ۴۶ میلیارد دلار واردات خودش را از اروپا قطع کرد و بعد با چین قرارداد سنگین تجاری برقرار کرده و قراردادهای پولی و ارزی با کشورهای مختلف منعقد کرد و دلار و یورو را از چرخه اقتصادی خود خارج نموده و یوآن و روبل را جایگزین کرد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی صحبت از روسیه می‌شود، برخی انسان‌های نادان و دارای خبث نیت و برخی افرادی که به شدت وابسته آمریکا و نفوذی‌های این کشور در ایران هستند، شبهاتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه شما می‌خواهید از آمریکا جدا شده و تابع روسیه شوید که این امر با سیاست «نه شرقی و نه غربی» در تعارض است.

تفکر نفوذی‌های آمریکا در ایران اجازه نمی‌دهد رویکرد کشور از غرب به شرق معطوف شود
وی تصریح کرد: اولاً روسیه دارای توان لازم برای استثمار کشورهای کوچک نیست، چه برسد به کشور ایران با این عظمت و قدرت. منافع روسیه نیز با منافع ما گره خورده است. منافع مشترک اقتصادی ایران و روسیه، زمینه‌های مناسبی را برای همکاری‌های اقتصادی ایجاد کرده است. تفکر نفوذی‌های آمریکا در ایران اجازه نمی‌دهد رویکرد کشور از غرب به شرق معطوف شود.

دهقان تأکید کرد: در همکاری ایران با روسیه در زمینه سوریه، ما سیاست‌های منطقه را تعیین کردیم و با استفاده از روسیه در منطقه قدرتمند شدیم. در سوریه ما تابع روسیه نبودیم، بلکه روسیه در خدمت سیاست‌های ما در سوریه قرار گرفت.

وی تأکید کرد: باید پیمان‌های دوجانبه پولی و ارزی با کشورهایی مثل چین، روسیه و هند داشته باشیم. وزارت خارجه باید این اقدامات را برای برون‌رفت از شرایط تحریم انجام دهد.

وی ادامه داد: وارد کردن طلا برای کشور کاری ندارد؛ از طریق مناطق آزاد تجاری می‌توان طلا به کشور وارد کرد. به جای واردات کالاهای بنجل و مصرفی از مناطق آزاد می‌توان مناطق آزاد را به محلی برای خرید و فروش فلزات گرانبها تبدیل کرد.

دهقان گفت: چین، پترو یوآن را راه اندازی کرده است بنابراین  می‌توانیم نفت ایران را در بورس کالا در چین عرضه کنیم و به فروش برسانیم؛ راه بسته نیست و راه‌های متعددی برای کشورهای قدرتمندی مثل ایران وجود دارد. دولت باید تردیدها را کنار گذاشته و به دنبال حل مشکلات باشد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار داریم دولت برای حل مشکلات اقدام کند، اما اگر خدای ناکرده دولت بعد از تجربه تلخ برجام احساس می‌کند که در بن‌بست قرار دارد و هیچ راهی جز بن‌بست مقابل خود نمی‌بیند، باید فکری به حال خودش کند و کشور را فدای خود نکند.

اظهار عجز برخی مسئولان در رسانه‌های عمومی نگران‌کننده است/نمی توانید کار را به اهلش واگذار کنید
وی ادامه داد: اظهار عجز برخی مسئولان در رسانه‌های عمومی نگران‌کننده است، تحریم‌ها وجود دارد و تشدید خواهد شد اما فرصتی طلایی برای حل مشکلات است. اگر خدایی ناکرده همچنان تردیدها و نگاه به غرب وجود دارد و دولت همچنان معتقد است تنها راهکار حل مشکلات، عقب‌نشینی است و دوباره می‌خواهند تجربه تلخ گذشته را تکرار کنند، ادامه حضور دولت، خیانت به کشور است و باید کار را به اهلش واگذار کند که این کار تنها خدمت به کشور است.

دهقان گفت: ما اصلاً تمایل نداریم که دولت سقوط کرده و با ناکارآمدی زمین بخورد. اگر دولت بتواند کشور را اداره کند، افتخاری برای دولت، نظام و ملت ایران است و تأکیدمان این است که دولت به وظایفش عمل کند؛ اما اگر واقعاً احساس می‌کند نمی‌تواند کشور را اداره کند، باید کار را به اهلش بسپارند.

منبع: مهر 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای دهقان بیشتر اینها عنوان عضو هیئت علمی را نیز یدک می کشند و از اصل 144 قانون اساسی سوء استفاده می کنند. از شورای نگهبان استعلام شود که استاد به جز فعالیت آموزشی و انجام پروژه پژوهشی (سمت آموزشی یا پژوهشی) می تواند هم زمان شغل دوم هم داشته باشد؟! یعنی در پست حکومتی هست، شرکت هم دارد، بهانه اش این است که استاد دانشگاه است. این در حالی است که قانون اساسی فقط به اساتیدی که سمت آموزشی و پزوهشی دارند اجازه ورود به تجارت ذیل قانون تجارت را داده است و نه هر استادی که در انواعو اقسام سمت های حکومتی فعال است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...