کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسانه ملی در رمضان، ۷۶درصد مخاطبان را جذب کرد

3 تير 1397 ساعت 23:54

طلوعی گفت: در ۱۰ روز آخر ماه رمضان ۷۶ درصد پاسخگویان، مخاطب یکی از برنامه‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی رسانه ملی بودند.


به گزارش جهان نیوز، طلوعی در نشست خبری با اشاره به چهار نظرسنجی درباره برنامه‌های رسانه ملی در ماه مبارک رمضان، افزود: به طور میانگین جامعه آماری نشان داد که هر مخاطب در شبانه روز، دو ساعت و ۲۷ دقیقه مخاطب ویژه برنامه‌های رمضانی صدا و سیما بوده است.

وی گفت: براساس این نظرسنجی، مجموعه تلویزیونی «رهایم نکن» با ۴۰ و ۸ دهم درصد بیننده و برنامه «ماه عسل» با ۵۵ و نیم درصد بیننده، پر مخاطب‌ترین‌ها در بخش‌های مجموعه تلویزیونی و برنامه‌ها بودند.

رئیس مرکز پژوهش و افکار سنجی صدا و سیما افزود: «خندوانه» نیز که سه شب در هفته پخش می‌شد ۴۶ درصد بیننده داشت و در رده دوم قرار گرفت.

طلوعی گفت: ۳۳ درصد مردم مراسم شب‌های قدر را از تلویزیون تماشا کردند، ۳۰ درصد از مردم برنامه‌های ترتیل خوانی را دیدند و ۲۳ و نیم درصد نیز به تماشای سخنرانی‌های مذهبی نشستند.
وی افزود: «جشن رمضان» شبکه ۵ با ۱۴ و ۳ دهم درصد بیننده و «هزار داستان» با ۱۱ درصد پر بیننده‌ترین برنامه‌های استیجی بودند.

طلوعی درباره پر مخاطب‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان گفت: «رهایم نکن» با ۴۰ و ۸ دهم درصد بیننده، پرمخاطب‌ترین مجموعه تلویزیونی ما بوده است، مجموعه‌های تلویزیونی «بچه مهندس» با ۳۲ و یک دهم و «سر دلبران» با ۲۷ و ۳ دهم درصد بیننده در رده‌های بعدی قرار دارند.
طلوعی از مخاطب ۳۳ درصدی ویژه برنامه‌های سیما در این ماه نیز سخن گفت و افزود: از این میزان ۲۲ و ۲  دهم درصد بیننده برنامه‌های شب قدر از سیمای رسانه ملی بوده‌اند و ۱۱ درصدِ این میزان را بیننده‌های شبکه‌های استانی تشکیل داده اند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ترتیل خوانی قرآن کریم نیز حدود ۳۰ درصد بیننده داشته است، گفت: از این میزان ۱۹ درصد مخاطب شبکه‌های سراسری و ۱۱ درصد مخاطب شبکه‌های استانی بوده‌اند.
بنا به گفته طلوعی، سخنرانی‌های مذهبی پخش شده از سیما نیز ۲۳ و ۵ دهم درصد بیننده داشته اند که ۱۶ و ۸ دهم درصد مخاطب شبکه‌های سراسری و ۶ و ۷ دهم درصد مخاطب شبکه استانی بوده‌اند.

از میان جُنگ‌ها و برنامه‌های ویژه شبکه‌ها نیز، به گفته طلوعی، «جشن رمضان» شبکه ۵ سیما رتبه نخست را با ۱۴ و ۳ دهم درصد مخاطب و رضایت ۷۷ درصدی و برنامه «هزار داستان» با ۱۱ درصد مخاطب و رضایت ۷۱ درصدی رتبه دوم را در نظر سنجی از مخاطبان کسب کرده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما نظر سنجی‌های این مرکز را از علمی‌ترین و دقیقترین نظر سنجی‌های کشور دانست و برای اثبات مدعایش آمار نزدیک میزان آرای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری را که این مرکز اعلام کرده بود با آمار اعلام شده وزارت کشور بازخوانی و مقایسه کرد.

انجام علمی‌ترین، کارشناسی‌ترین و دقیق‌ترین پایش‌های نظرسنجی‌ در داخل کشور
مدیر مرکز پژوهش و افکار سنجی صدا و سیما گفت: ادعا داریم که علمی‌ترین، کارشناسی‌ترین و دقیق‌ترین پایش‌های نظرسنجی‌ها را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

طلوعی درباره برنامه‌های پر مخاطب رسانه ملی در ماه مبارک رمضان افزود: از میان بیننده‌ها زنان بیشتر از مردان پای تماشای برنامه تلویزیونی نشستند و از میان گروه‌های سنی نیز نوجوانان و افراد با تحصیلات بیشتر از سایر گروه‌ها برنامه‌های تلویزیونی را دنبال کردند. از میان مجموعه‌های تلویزیونی که برای دومین یا چندمین بار پخش می‌شدند مجموعه تلویزیونی پایتخت ۴ با ۵۰ درصد بیننده پر مخاطب‌ترین مجموعه تلویزیونی ماه مبارک رمضان شد.

وی درباره نحوه تعیین و ارائه آمار مرکز پژوهش و افکار سنجی صدا و سیما گفت: بسیاری از کارشناسان و منتقدین رسانه در مقالات و گزارش‌های خود این آمار‌ها را زیر سؤال بردند و اعلام کردند که تلویزیون ما با یک ریزش شدید مخاطب مواجه است و به هیچ وجه این آمار‌ها مصداقی ندارد و هیچکدام از آن‌ها کارشناسی شده و علمی نبودند، در حالی که مرکز پژوهش سنجش افکار صدا و سیما جزء نظام مندترین، قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین مرکز افکارسنجی به شمار می‌رود.

طلوعی افزود: این مرکز حدود ۱۲ هزار پرسشگر در سراسر کشور دارد که به صورت علمی این پژوهش میدانی را انجام داده‌اند، ما امروز ادعا داریم که علمی‌ترین، کارشناسی‌ترین و دقیق‌ترین پایش‌های نظرسنجی‌ها را در داخل کشور انجام می‌دهیم و در مقایسه با آمار‌هایی که دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی درباره تلویزیون ایران اعلام می‌کنند ما همواره درصد‌هایی پایین‌تر از آن رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم. نمونه بارز دقت و تبحر در اعلام آمار از سوی مرکز پژوهش صدا و سیما پیش‌بینی اقبال نامزد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر بود؛ که بعد از تخمین وزارت کشور برای خیلی از نهاد‌ها این دقت روشن شد.

وی گفت: در مرکز پژوهش صدا و سیما به دنبال کار عالمانه بوده‌ایم، چون یافته‌های این مرکز داخلی است و شاید هم به همین علت برخی مخاطب‌های ما با این نوع پژوهش‌ها و تحقیقات که به صورت نمونه‌گیری‌های تصادفی قابل تعمیم انجام می‌شود آشنا نبوده‌اند. باور ما این است که دقیق‌ترین آمار را به تناسب گستره جغرافیایی و قدمت ۵۱ ساله‌ای که این مرکز دارد تاکنون ارائه داده‌ایم و هیچکدام از دستگاه‌های افکاربندی داخلی و خارجی توان مخاطب شناسی را به اندازه صدا و سیما نداشته و ندارند.

طلوعی افزود: روند ۳۰ ساله افکارسنجی ما نشان می‌دهد با یک روند خطی در میزان مخاطب مواجه هستیم و این ریزش مخاطبی که برخی به آن اشاره می‌کنند، معنادار نیست؛ زیرا اگر به وضع مجموعه‌های تلویزیونی ما در سال‌های گذشته نگاه کنید وضعیت خوبی به لحاظ وجود مخاطب در تلویزیون داشته‌ایم، البته شاید نبود برنامه یا مجموعه تلویزیونی طنز در رمضان ۹۷ موجب کاهش بیننده تلویزیون شده باشد، اینکه مدتی است برخی شبهه‌ای ایجاد کرده‌اند که نظر سنجی مرکز پژوهش و افکارسنجی صدا و سیما از تلفن‌هایی که به مرکز ۱۶۲ می‌شود استفاده می‌کند، بدانند که پژوهش‌های ما میدانی است و چنین اقداماتی مبنای نظرسنجی ما نیست.

وی درباره میزان ساعات تماشای تلویزیون در میان مردم گفت: کسانی که بیش از ۱۵ دقیقه در روز تلویزیون ببینند مخاطب ما محسوب می‌شوند؛ متوسط ساعت تماشای تلویزیون در کشور ما حدود ۳ ساعت و نیم در روز است که این آمار در کشور‌های پیشرفته به ۴ تا ۵ ساعت می‌رسد.

منبع: صدا وسیما


کد مطلب: 622279

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/622279/رسانه-ملی-رمضان-۷۶درصد-مخاطبان-جذب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com