پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۰۵
حجاریان:

روش فعلی انتخاب رهبری عقلانی و حقوقی نیست!

يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 622040
تمام اظهارات حجاریان را باید مقدمه‌ای دانست بر پاورقی او در منبع یازدهم! و اینکه رهبری هم باید مثل رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب شود تا عقلانی - حقوقی باشد و گرنه نیست...
روش فعلی انتخاب رهبری عقلانی و حقوقی نیست!
به گزارش جهان نيوز، «سعید حجاریان»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص به تازگی در مقاله‌ای مطوّل که که در روزنامه اعتماد به چاپ رساند، به زعم خود تلاش می‌کند تا باب مسئله‌ای علمی_فقهی درباره محتوای قوانین اسلامی و صورت ظاهری و حکومتی آنها را باز کند.

او در این مقاله‌ای به مسائلی مثل نص و مقصود می‌پردازد و در ادامه از این می‌گوید که «نه شاه می‌تواند بگوید قانون یعنی من، نه فقیه می‌تواند یکه و تنها -ولو با منابع معتبر- قانون وضع کند. شاه ممکن است در وضع قانون از حلقه نزدیکان خود کمک بگیرد و فقها نیز نهایتا از اجماع فقها سخن بگویند.»

حجاریان در خاتمه یادداشت خود می‌نویسد:
«بحث فولر (فردی که حجاریان به نقل از او صحبت‌هایی را در باب قانون طرح می‌کند) بر اجماع مردم ناظر است: مانند قوانینی که در پارلمان از سوی نمایندگان مردم چکش‌کاری و نهایتا تصویب می شوند. و این دومین مشکل مقاصدی‌هاست.(مراد از مقاصدی‌ها در یادداشت حجاریان فقهایی هستند که به جنبه درونی و محتوای احکام توجه می‌کنند و در مواردی به تغییر صورت حکم معتقدند) آنها ممکن است درباره سقط جنین، اتانازی و... نظراتی داشته باشند و برای اعمال آنها تا حدی پیش بروند اما در مرحله‌ای متوقف می مانند چرا که همان گونه که ذکر آن رفت، اولاً قدرت ندارند و ثانیاً به رای جمهور مردم اعتقادی نداشته و تنها به حکم الله صحه می گذارند. البته ممکن است در مقطعی از تاریخ جامعه مسلمین قدرت را کاملا و به طور دموکراتیک به دست آورد: در این حالت نمایندگان جمهور مردم می توانند پروسه ای را کلید بزنند و قرآن و احادیث را به قانون تبدیل کنند. در این فرآیند گزاره های انشایی شرع تفکیک شده و از دالان رای مردم می گذرد. یعنی اعتبار قانون، نه از شارع و نص بلکه از رای مردم به دست می آید.»
جمله خطرناک حجاریان مبنی بر اینکه «اعتبار قانون، نه از شارع و نص بلکه از رای مردم به دست می‌آید» اما در پاورقی شماره 11 یادداشت او واضح‌تر توضیح داده می‌شود...

او در این پاورقی با اشاره به جمله آخر مقاله خود می‌نویسد:
«شبیه این مساله را در موضوع "رهبری سنتی" مشاهده می کنیم که از طریق خدا، ارث و... برگزیده می شود. اگر بتوان وی را در معرض رای مردم قرار داد و به این اعتبار با رای جمهور به وی مشروعیت بخشید رهبری، "عقلانی-حقوقی" خواهد شد. این مساله در قانون و علم سیاست به لحاظ روشی مرتفع شده است.»

*در اشاره به این اظهارات، گفتنی‌های مهمی وجود دارد:

یکم: مشکل کسانی مثل آقای حجاریان با محتوا و ظاهر احکام الهی اینست که دست آخر اموری مثل قصاص، تعیین رهبری در چارچوب‌های عقلانی نظام جمهوری اسلامی و... کأن لم یکن شود یا تغییر یابد تا جریان سیاسی خاص به مقاصد خود برسد!

و گرنه کدام منطق است که عقلانی و حقوقی بودن فرایند انتخاب رهبری در ایران را متوجه نشود و یا کیست که نداند فقه پویای شیعه امروز در تمامی عرصه‌ها صاحب نظراتی مترقی و برآمده از وحی و عقل است و هیچ عرصه‌ای را نمی‌تواند مثال زد که فقه شیعه در آنجا به حالت سکون درآمده یا حالتی از عجز داشته باشد.

دوم: تمام اظهارات حجاریان را باید مقدمه‌ای دانست بر پاورقی او در منبع یازدهم! و اینکه رهبری هم باید مثل رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب شود تا عقلانی - حقوقی باشد و گرنه نیست...

با استدلال حجاریان، پیامبر اسلام(ص) و یا اقلا 12 جانشین ایشان بایستی حتما با رأی مردم انتخاب می‌شده‌اند فلذا حجیّت لازم را در زمینه عقل و حقوق ندارند!

این فرد همچنین روشی را پیشنهاد می‌دهد که حتی در نظامات غربی هم مورد استفاده نیست و کسانی همچون اعضای دادگاه‌های قانون اساسی و یا نُظّار رئیس‌جمهور در کشورهای غربی نیز یا بصورت انتصاب نهادی و یا با رأی واسطه‌ای مردم انتخاب می‌شوند و هیچکس آنها را در معرض رأی مستقیم نمی‌گذارد.

چه اینکه همه این اصل منطقی و معقول را می‌دانند که رأی مستقیم مردم مضارّی دارد که رأی واسطه‌ای مردم بایستی آن مضارّ را پوشش دهد.

و سوم: طرح مسئله انتخاب رهبری در مقطع فعلی از سوی سعید حجاریان مقوله‌ای قابل تأمل است که چشمان آگاه جامعه بایستی توجهات لازم را نسبت به آن مبذول کنند.

گفتنیست، سعید حجاریان طی سال‌های اخیر، اظهارات دیگری نظیر «عقلانی‌تر شدن عملکرد ائمه اطهار(س) پس از عاشورا»، «تغییر امام راحل در قبل و بعد از انقلاب» و «بهانه بودن حوری و قصر و ملائک برای روحانیت در جهت توجیه شهادت و کیش مرگ» نیز داشته است!




منابع:
1_
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3760794
2_ https://www.farsnews.com/news/13930807001263
3_ https://www.farsnews.com/news/13940711001741
4-مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اقای حجاریان و دوستانشان اصولا نظام اسلامی و حکومت دینی راقبول ندارند و این مسئله را هم کتمان نمیکنند . حالا ایشان به عنوان فقیه و فیلسوف و تئوری پرداز اعتقادی و امنیتی اصلاحات و براندازی صحبت از روش انتخاب رهبری کرده اند جای تعجب است .!
Iran, Islamic Republic of
ایشان فرد بسیار خطرناکیست و در دوران منحط موسوم به اصلاحات عامل فکری بسیاری از فتنه ها و شکستن حرمت ها و قبح شکنی ها و حمله به مبانی دینی و انقلابی بود و البته خداوند به دست خودشان سیلی محکمی بهش زد که زمینگیر شد. متاسفانه شنیده ام به دستور خاتمی چند نقطه وی را جانباز تلقی کرده و از آن زمان از بنیاد شهید دارد مستمری می گیرد. خوب است جهان نیوز این را تعقیب کند...
United Arab Emirates
جناب حجاریان یادش نرفته آنزمانی را که همفکرانش به فکر ترور ایشان بوده اند، تا از عواید آن سود ببرند، این مقام رهبری بود که محکم ایستاد تا هر برگ پیچیده این پرونده معلوم شودو جان حجاریان را از چنگال سیاست بازان نجات دادو چقدر توصیه داشتند هم برسلامتی ایشان و هم حقوق شهروندی اش؛ آن موقع که سیاست بازان بر سر جان وی دنبال معامله بودند! مطمئنا اگر بجز تکلیف الهی- مردمی یک فقیه حکیم و با تقوا نبود، هیچ رهبر سیاسی دموکرات دنیا، اینقدر از حقوق لیدر های مخالف خود حمایت نمیکرد!
Iran, Islamic Republic of
نه اصلا جای تعجب ندارد. صحبت از روش انتخاب رهبری در ادامه رفتارهای اصلاح طلبی است. اصلاح طلب هایی که ما داریم در قرآن به بهترین شکل توصیف شان کرده.
هرگاه بر آنها ایراد بگیریم میگویند ما در حال اصلاح هستیم! خدا و خودشان و همه مردم بر نیت آنها آگاه هستند. و البته ما هم به تکلیف مان عمل میکنیم. حفظ و حراست از انقلاب اسلامی ایران. حفظ و حراست از ولایت فقیه.
Iran, Islamic Republic of
این آقای با عقل یه فکری برای دولت نا کارامد دست نشانده خودشان روحانی بکنه؛ یه فکری هم بحال ارز و سکه و تورم. ...مشکل مردم رهبر نیست، دولته.
Iran, Islamic Republic of
ایشان و گروه شان استاد جنگ روانی ... هستند و با این روش می توانند هر قورباغه ای را جای فولکس قالب کنند
سید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز هر کسی هر حرف غیر کارشناسانه که بگوید قابل گفتن وذکر کردن که نیست
که شما حرفهای این شخص را دارید می گوید
Iran, Islamic Republic of
شما فعلا برو يدستي به سرگوش ويلا و اموالت بكش
هاشمی
United States
در بسیاری از کشورهای پیشرفته حتی انتخاب رئیس جمهور مستقیما با رای مردم نیست مثل آمریکا
ولی آنجا دیار کدخدا و قبله آمال آقایان است و نمی شود به آن ایراد گرفت
هادی
Iran, Islamic Republic of
اینجوری باشه که انتخاب رئیس جمهور ما هم با رای مستقیم نیست برادر...
هاشمی
United States
نه هادی عزیز در آمریکا مردم رای می دهند به افرادی که آنها اصطلاحا کارت الکترال دارند
بعد این افراد رئیس جمهور را مشخص می کنند
ولی در ایران مردم مستقیما نام کاندیدای خود را می نویسند و رای مردم شمارش می شود
Iran, Islamic Republic of
اونا افراد فهمیده جامعه هستند ما چی طرف نمی تونه زندگیشو اداره کنه اونوقت رای می خواد بده
هاشمی آقای ۱۴:۴
United States
مشکل شما اینه که ندیده قبول داری که اونا افراد فهمیده دارند ولی خبرگان اسلام شناس خودمان را قبول نداری
این خودباختگی و فریفتگی مشکل شماست
Iran, Islamic Republic of
حالا که دیدی فهمیده هاشون ترامپ رو انتخاب کردند
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
احسنت طرف نمی تونه خانواده خودش رد اداره کنه بعدمیاد اداره یک کشور واستان وشهر رو ب دست میگیره چند وقت پیش یه نفر رودیدم برای ارشاد خلاف کاره درجایی بعد که شناختیم دیدیم اقا خوش زندگیش درحال فروپاشی وخانمش بادوتابچه داره طلاق میگیره اونم بخاطر مسایل اخلاقی اقا !!! واین قسمت کوچک اوضاع ماست وای به مدیران بزرگ وبزرگتر هیچی سرجاش نیست رهبری مظلووم گیر اینا افتاده پس اقای حجاریان بعضی عارو عوض کنید درخت سالم است این کرم ها هستند که میوه وبرگ ها رو می خورند لطفا سم پاشی کنید
Iran, Islamic Republic of
بر اساس قانون انتخابات آمریکا، هر نامزدی که بتواند اکثریت آرای یک ایالت را به دست آورد، امتیاز تمام آرای الکترال آن ایالت را نصیب خود خواهد کرد. بر این اساس در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چندین بار، همچون سال 2000، شخصی به عنوان رئیس جمهوری معرفی شد که اکثریت آرای مردم آمریکا را به دست نیاورده بود.

در انتخابات سال 2000 در حالی الگور، نامزد حزب دموکرات از جرج بوش جمهوری خواه رای بیشتری کسب کرده بود، اما در نهایت بوش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا معرفی شد.
United States
در ایران هم همه انتخابات دو مرحله ای است و مردم باید به کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان رای دهند
هاشمی
United States
فکر می کنید در کشور های دیگر فیلتری مشابه شورای نگهبان ما نیست و هر کس تصمیم گرفت کاندید شود عکس خود را چاپ می کند و به در و دیوار می زند و رای از مردم می گیرد ؟
در همه کشورها مکانیسمی برای محدود کردن تعداد کاندیداها وجود دارد
چهل سال است ما انتخابات آمریکا را دیده ایم تقریبا در همه انتخابات های ریاست جمهوری دو کاندیدا بوده اند
در ایران گاهی هشت کاندیدا یا بیشتر رقابت کرده اند
Iran, Islamic Republic of
همین نظر شما نهایت کم اطلاعی رو میرسونه! در امریکا در کنار اون دو کلی کاندیدای دیگه هم حضور دارن فقط به اندازه اونا قدرت و ثروت ندارن
علی
Iran, Islamic Republic of
کی گفته تو امریکا رییس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب نمیشه؟؟؟ شیوه متفاوته ولی دقیقا مردم انتخاب می کنند.
هاشمی
United States
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رئیس‌جمهور و معاون اولش به همراه هم انتخاب می‌شوند.
این انتخابات به شکل غیرمستقیم برگزار می‌گردد یعنی برنده از طریق رأی اعضای مجمع گزینندگان آمریکا انتخاب می‌شود. امروزه، رای‌دهندگان در هر ایالت به فهرستی از گزینندگانی که توسط احزاب گوناگون یا نامزدها مشخص شده‌اند رای می‌دهند. گزینندگان از پیش قول می‌دهند تا در موعد انتخابات به نامزد حزبشان (که نامش معمولاً به جای برگۀ رای رای‌دهندگان منفرد روی برگۀ رای گزینندگان وجود دارد) رأی خواهند داد. برندۀ انتخابات نامزدی است که بتواند ۲۷۰ رای از مجمع گزینندگان به دست آورد. این امکان وجود دارد که یک نامزد رای گزینندگان را به دست آورد اما در سطح ملی رای مردمی را از دست بدهد (یعنی در سطح ملی آرای کمتری نسبت به منتخب اول به دست آورد.) تا پیش از تصویب متمم دوازدهم قانون اساسی ایالات متحده مورخ ۱۸۰۴ نفر دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان معاون اول انتخاب می‌شد.
سرور
Iran, Islamic Republic of
در امریکا ترامپ در رای مستقیم کمتر از هیلاری کلینتون رای آورد اما در الکترال ایالتها سناتورهای طرفدار ترامپ بیشتر رای آوردند و وی رییس جمهور امریکا شد.یعنی شما این را نشنیده ای تا حالا!!
Iran, Islamic Republic of
در امریکا انتخابات بالاترین سطح دموکراسی را داره و بسیاری از ملل دیگر دنیا آرزو دارند روزگاری مردم کشور و قوانینشان را بتواند مثلامریکا بکنندرای یک انسان تحصیل کرده با رای یک انسان بیسواد یکی نیست و امتیازات خاص خود را دارد
.....
United States
این ادعای نادرست نشان میدهد شما تقریباً چیزی از سیستم انتخاباتی آمریکا نمیدانی.
ندیمی
Iran, Islamic Republic of
حرفهای امثال حجاریان هم غیرقانونی است و هم غیر شرعی مثل خیلی چیزهای دیگه
به حال کشوری که حجاریان نظریه پردازش است باید خون گریست
ایشان فکر کرده جمهوری اسلامی مثل کشورهای منحط غربی است که همه چیز با رای مردم باشد. اینجا حتی اگر رییس جمهور منخب هم مورد تنفیذ رهبری قرار نگیرد، قانونی نیست. رهبری نظام ما نایب برحق امام زمان است و اراده الهی بر آن بوده که ایشان ولی امر مسلمین جهان باشد بنابراین پایین آوردن یک مقام الهی در حد آراء عوام واقعا ظلم به ارکان تشیع ناب علوی است.
همانگونه که امام ره فرمودند ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است و اگر راهنمایی های پیامبرگونه ایشان نبود امروز ما به یک کشور بی بند و بار نظیر کشورهای اروپایی و شرق آسیا بدل شده بودیم اما بحمدالله کشور ما اسلامی است و الان الگوی بسیاری از کشورهای مسلمان برای توسعه همه جانبه بدون اتکا به امریکای جهانخوار و اروپای پلید است.
البته به علت بی تدبیری دولت و عدم توجه به فرامین این مرد الهی دچار مشکلاتی نظیر فقر و بیکاری و تورم و اختلاس و گرانی و آقازاده ها و غارت اموال ملی و فحشا و زباله خواری و گورخوابی و فاضلاب خوابی و... به طرز بی سابقه ای شده ایم که آن هم به دلیل اشتباه خود ما در انتخابمان بوده و لاغیر.
Iran, Islamic Republic of
نظر داده؟! باید اعدامش کرد تا دیگه کسی جرات نکنه نظرشو بگه
Russian Federation
واقعا چقدر این نظام ظرفیت داره و بزرگه که این افراد رو میتونه تحمل کنه....
Iran, Islamic Republic of
یکبار سعید عسگر حزب الهی اصلاح طلب ایشان را ترور کرد شانس بد عمرش به دنیا بود
هاشمی
United States
دوست عزیز مگر اینجا اروپا و آمریکا است
در آن کشورها علیرغم شعار آزادی بیان کسی حق ندارد علیه داستان هولوکاست صحبتی بکند
داستانی سرهم کردند تحت این عنوان که هیتلر در جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی را در کوره های آدم سوزی و اتاق های گاز کشته . که کلا دروغ است .
می خواستند یهودی ها مظلوم نمائی کنند و کشور اسرائیل را تاسیس کنند (سال ۱۹۴۸تاسیس اسرائیل)
و هنوز بعد از گذشت ۷۰ سال به هیچ محققی اجازه تحقیق در مورد درستی یا نادرستی این موضوع داده نمی شود
ولی در جمهوری اسلامی آزادی بیان وجود دارد
نمونه اش همین کامنت هایی است که ما از مسئولین انتقاد می کنیم

در فرانسه روژه گارودی را محاکمه کردند چون راجع به همین موضوع کتاب نوشت
و خیلی های دیگر را
Iran, Islamic Republic of
چند وقت پیش هم یه نفر تو همین سایت کامنت زده بود که عراقی ها در جنگ ایرانی ها رو نمیکشتن !!!! موشک ها رو تو بیابون رها میکردن !!!! تازه فیلماش هست حدود ۲۰ سال گذشته دارن مرده های خودمون رو لاپوشونی میکنن و تاریخ رو تحریف میکنن اونوقت شما گیر دادی به جنگ جهانی دوم و قضیه دو کشور خارجی !
Canada
چند تا موضوع (هولوکاست مانند) در ایران وجود دارد که ممنوع است؟؟؟!!!!! تازه اینجا هم ممنوع نیست میتوانی مثلا از زبان احمدی نژاد منتشر کنی!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
شاید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کار اینها از نظر دادن گذشته بلکه کل مملکت رو تو فتنه 88 به آتیش کشیدند و راست راست راه میرن

هر حرف که هیچ ، هر عملی که میخوان انجام میدن بعد هم میگن آزادی نیست
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نکن ازادی برای مردم عادی نیست برای خودشون هست واین هم کلک هست بگن نگاه مابعضی هامون سمت مردم هستیم مثل جک هایی که میسازن وو قتی داری ازیه نفر خرده میگیری یا دعوا میکنی یه نفربیاد یا تورو بخندونه یا طرف تورو بگیره اون وقت شما کوتاه میای. وشآید دیگه دعوانکنی. وحقت. رو نگیری
مادر عروس
Iran, Islamic Republic of
لطفا یک کلام هم از من بشنوید!
Iran, Islamic Republic of
با کودوم عقلش فهمیده روش انتخاب رهبر عقلانی نیست؟!!!
عجب
Iran, Islamic Republic of
افاضاتی که ایشان تحت عناوینی که در بند آخر قید شده فرموده اند خواندنی خواهد بود !!
Iran, Islamic Republic of
آقای حجاریان ظاهرا کم کم بود انجماد از شما به مشام می رسد؛ هر چه ملت از دولت سود بردند( که با رای مستقیم انتخاب شده) بس است. بجای نظریه پردازی کمی تامل کنید و کمی به فکر آخرت باشید که چیزی از شما هم نمانده
Iran, Islamic Republic of
حجاریان بسیار انسان بی منطق و غربزده ای هستند.
اصلا مگه زمان پیامبر (ص) یا ائمه (ع) چیزی بنام رای گیری وجود داشته که الان ما رای گیری می کنیم ؟!
خود ایشان از طرف خدا انتخاب شدند و خودشان هم حکام را تعین می کردند. تمام
حتی انتخاب ریس جمهور و نمایندگان هم نیاز به رای گیری نداره.
یعنی ولی فقیه (نعوذبالله) بصیرت کافی برای انتخاب نداره؟
کوردلان اصلاحاتچی ندیدند بصیرت رهبری رو در حمایت کامل از ریس جمهور وقت در سال 88 ؟!
دیگه چطور باید بصیرت ایشون برای شما ثابت بشه ؟!
Denmark
جهان جون تا آخر نخوندی وگرنه اجازه پخش نمیدادی
United States
جمهوری اسلامی یعنی میزان رای ملت است
United Arab Emirates
حالا مونده بود تو از عقلانیت و حقوق صحبت کنی
Iran, Islamic Republic of
هرچیزی نتیجه اش خلاف میل امثال ایشون باشه را قبول ندارند
Iran, Islamic Republic of
سال 88 رأی مستقیم مردم بود دیگه!
امید
Iran, Islamic Republic of
کاسبان دو باره داغ کردید حرف منطقی استاد حجاریان جواب منطقی می خواهد .هیچکس مقام وقدرت و...را براحتی وا نمیگذارد
Iran, Islamic Republic of
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿١١بقره﴾
و چون به آنان گفته شود: در زمين فساد نكنيد، گويند: جز اين نيست كه ما اصلاحگرانيم

اصلاح طلب ها فقط چیزی رو منطقی و حقوقی میدونن که در راستای منافع آمریکا باشه
Iran, Islamic Republic of
منطقی؟!
حجاریان چی رو قبول داره تا بر اساس آن باهاش بحث بشه؟
Iran, Islamic Republic of
بله شما استاد بردن انتخابات با روش پوپولیست هستید
توی آمریکا هم برای مقابله با انتخاب شدن رئیس جمهور به این روش از رای الکترا استفاده میکنن بعد شما توقع دارید ما از آمریکای شما هم تو انتخابات ولنگار تر باشیم
شما فعلا نظر نده جوابگوی برجام و دلار 8000 تومنی باش
علی
Iran, Islamic Republic of
حالا روشن شدکه مقام معظم رهبری چه خاری در چشم اصلاح طلبان هستند.
Iran, Islamic Republic of
من نه اینکه اصلاح طلبان چون اصلاح طلبند قبول ندارم که بخاطر اینکه به فکر فقط جیب خودشان اند قبول ندارم.
زفرقندی
Iran, Islamic Republic of
وقتی مردم خبرگان را انتخاب می کنند و خبرگان رهبر را بر می گزینند کار کاملا عقلایی صورت می گیرد چرا که انتخاب یک مجتهد آگاه کار مردم کوچه و بازار نیست و باید اهل علم چنین فرد مدیر مدبر و آگاه به شرایط زمان و کشور را شناسایی کنند.
علوی
Iran, Islamic Republic of
عزیزانی که نظر داده اند چقدر وحشت دارند . قران 1400 سال است بدون تغییر حتی فتحه ای بدست ما رسیده و تا قیامت نیز غیر قابل تغییر خواهد بود واین سنت الهی است . ولی اگر سنت پیامبر عظیم الشان دستخوش تغییر و تحول و پیشرفت است دلیل بر فقه پویای شیعه است . بعد از رحلت پیامبر ص مخالفان حکومت اسلامی هم تا بوده وجود داشته ور زمان حضرت امیر ع اعتراضات مختلفی هم وجود داشته و حضرت با دلیل و منطق جواب میدادند و قانع میکردند .سایر امامان نیز برای هر مخالفی حکم ارتداد و اعدام نمیدادند . در زمان غیر معصوم هم تا بحال اختلافات شدیدتری وجود داشته و حاکمیت وقتی توانایی پاسخگویی و ایجاد محیطی امن وامان نداشته باشد اعتراضات طبیعی است و متاسفانه الان جمهوری اسلامی بعد از گذشت 40 سال نتوانسته انتظارات اولیه مردم را براورده کند . گرانی فقر بیماری مرگ زودرس رکود نخوت دزدی غارت چپاول تبعیض نخبه پروری و اقازاده گرایی و ..... صد مشکل از جمله فاصله طبقاتی اشرافیگری .... عامل نابودی حاکمیت است نه امثالی مثل حجاریان بنظرم باید از ناملایمات ترسید نه از شخص و عامل سقوط دولتها در دنیا اشخاص نیستند وضع موجود جامعه است .اگر با اعدام مشکل حل میشد امروز نیاید یک قاچاقچی در دنیا نبود درحالیکه هرروز بیشتر میشود . پس دوستان زود حکم ارتداد و اعدام ندهند . علمای قم و تهران و مشهد و اصفهان با وی رو در رو بنشیند و جواب ندهند بهتر است . سواد ما نظریه پردازان در سایت ها ناقص است .
United States
دوست عزیزم جناب آقای علوی
کی صحبت از اعدام کرده
که می فرمائید حکم ارتداد و اعدام و ...
Iran, Islamic Republic of
عذر میخوام می‌پرسم ، مگه نه همین الان قرآن وهابیها و الازهر و ایرانی‌ها و خیلی جاهای دیگه با هم فرق داره ( در تعداد آیه ها مثلا ) ؟ این یه فتحه رو از کجا و کدوم منبع ذکر کردید ؟ یه کم تحقیق و پرسش بد نیست .
هاشمی
United States
دوست عزیز
قرآن ایران و سعودی و ... باهم هیچ فرقی نداره الان قرآنهای خط عثمان طه که آنها ترویج می کنند در کل ایران و در هر خانه ای وجود دارد و در این مورد جمهوری اسلامی با ترویج قرآن عثمان طه وهابی ها را خلع سلاح کرد
چون آنها برعلیه ایرانی ها تبلیغ می کنند که ایرانیها قرآن ما را قبول ندارند
United States
جریان تمامیت خواه و غربزده اصلاحات در این چند دهه انقدر بر فضای فکری و فرهنگی جامعه مخصوصا دانشگاهها تسلط و حاکمیت پیدا کرده که اگر پیروان اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام انقلابی بخواهند نظرات متقن و اصولی خود را ارئه دهند باید هزینه های زیادی و اتهمات سنگینی را مثل " داعشی / طالبانی / خشونت طلب و... )متحمل شوند .نیروهای فرهنگی و اموزشی سکولار با فشار حداکثری بر دانشمندان و کارشناسان علوم اسلامی و انسانی فضای سنکینی ایجاد کرده اند تا نتوان اراء و نظرات اسلام ناب محمدی (ص) در فضایی ازاد و علمی مطرح شود . در هر حال دانشمندان و نیروهای اصیل اسلام و انقلاب باید این جو دیکتاتور مابانه روشنفکران غربزده را بشکنند و با به چالش کشیدن تئوریها و نظرات شکست خورده انان به مطالبه گری پرداخته و نظرات مترقی و عدالت خواهانه و معنوی اسلام و انقلاب را صریح و شفاف و عالمانه مطرح کنند و هراسی از اتهمات لیبرالها نداشته باشند . انانند که باید از نظرات و اعمال چهل ساله خود که موجب فقر فرهنگی و معنوی و ایجاد ناعدالتی اقتصادی و اجتماعی شده است خجل و شرمسار باشند نه پیروان اسلام عقلانی و معنوی و عدالتخواهانه .
یک خطاکار
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم.پوزش
Iran, Islamic Republic of
این وسط شرع چی میشه؟ اینها میخوان بدون جنگ نظام را ساقط کنند
Iran, Islamic Republic of
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ ۚافَلَا تَذَكَّرُونَ(جاثیه/23)
پس آیا دیدى كسى را كه هواى خویش را معبود خود قرار داده و خداوند او را با وجود آگاهیش به بیراهه گذاشت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پرده ‏اى نهاد. پس بعد از خدا كیست كه او را هدایت كند، پس آیا پند نمى‏گیرید؟
حسن
United States
اگر خاطر دوستان باشد،زمانی که ایشان مدیر روزنامه ایران بودند(دوره ریاست جمهوری آقای خ) ؛مقاله ای دادند که ما برعلیه خدا هم می توانیم تظاهرات کنیم.رهبر هم بنده خداست،پس هر طوری بخواهیم می توانیم بر علیه ایشان عمل کنیم.این تراوشات فکری ایشان زیاد توقع بی جایی از این فرد نمی توان داشت.
محتشم
United States
حسن ، عمو جون ! اولاً روزنامه ايران نبود و صبح امروز بود ! ثانياً حجاريان نبود و گنجى بود ثالثاً : توقع بيجا نه و بلكه توقع بجا ! شب بخير !
Iran, Islamic Republic of
این اصلاح طلب های آمریکا پرست آنقدر تو لجنزار گناه غرق شدند که دیگه نه خدا و پیغمبر رو قبول دارند نه رای مردم رو
ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ ﴿١٠روم﴾
آن‌گاه عاقبت كسانى كه زشتكارى كردند، اين شد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آنها را به ريشخند مى‌گرفتند
Iran, Islamic Republic of
اینا همش حرفه که میزنن که منطق و حقوق و آزادی و ... اگه بتونن مثل ارباباشون میلیونها نفر رو هم میکشن بعد ژست دموکراسی میگیرن و کراواتشونو صاف میکنن
هر قانونی و انتخاباتی اگه به نفعشون باشه قبول دارن وگرنه میشه غیرمنطقی و غیر حقوقی

يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَـٰذَا فَخُذُوهُ وَإِن لَّمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا ۚ وَمَن يُرِدِ اللَّـهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّـهِ شَيْئًا ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّـهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿٤١﴾
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینها در مسئله "توحید" مشکل دارند.نظام هستی را درست نفهمیده اند.با بعثت انبیا مشکل دارند.مسئله را درست نفمیده اند ویا نمی خواهند بفهمند.
رسول مشهدي
Iran, Islamic Republic of
البته شما صحبتهاي آقاي حجاريان را كامل درج نكرده ايد تا بهتر بتوان در مورد آنها اظهار نظر نمود و با اين جملات تقطيع شده هم نميشود درك درستي از حرفهاي ايشان داشت.ولي ايرادات شما به صحبتهاي ايشان فوق العاده ضعيف است و اينگونه دفاع كردن يا بقول بعضيها اين بد دفاع كردن بهتر از حمله كردن به اصل ولايت فقيه و رهبري است.
ب...
Iran, Islamic Republic of
تقطیعها گویاست
تازه شما می توانید جستجو بزنید و کلش رو ببینید
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا به امثال این آقا میگن روشنفکر دینی ! اصولا اگه کسی روشنفکر باشه دیگه دیندار نیست چون روشنفکری دین رو نفس میکنه و اگه کسی دین دار باشه هم روشنفکر نیست چون دین برپایه تقلید و قوانین الهی وضع شده و تغییر ناپذیره و نه علوم تجربی .
هاشمی
United States
اتفاقا اشتباه است
روشنفکران واقعی علمای دین هستند
اینها روشنفکر نما هستند
خدا رحمت کند شهید بهشتی را
در آن زمان (اول انقلاب) احزاب چپ به نام های حزب پیکار و جنبش و فدائی و ...فعالیت داشتند که همگی برعلیه انقلاب و مردم کار می کردند
شهید بهشتی در یک سخنرانی گفته بود
حزب پیکار واقعی ما هستیم
جنبشی واقعی ما هستیم
فدائی واقعی ما هستیم
ولی اینها به دروغ ادعایش را دارند
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقای هاشمی عزیز که با اطلاعات و قلمش تنویر فکری می آورد
Iran, Islamic Republic of
[Forwarded _from سروش]:
حداقل 25 هزار ایرانی عزیز برای تماشا و تشویق تیم ملی ایران در روسیه حضور دارند
از آنها سپاسگزاریم که تیم ایران را تنها نمیگذارند
اما هزینه هر ایرانی برای 12 روز اقامت در روسیه حداقل 25 میلیون تومان میشود.
25 هزار ضربدر 25 میلیون میشود رقم
625,000,000,000
ششصدوبیست و پنج میلیارد تومان
آقا خوش بحالشون پول خودشون هست دوست دارند اینطور خرج کنند به ما قشر مذهبی هم ربطی نداره
اما این به ما ربط داره که چند مدت دیگه که وقت محرم و اربعین میرسه دیگران هم مثل ما با شخصیت باشند و حس فوضولیشون گل نکنه که چرا این پول رو به فقرای ایران نمیدین.
جنبه داشته باشید و بفهمید که یکی جام جهانی رو دوست داره یکی محرم و اربعین و هر کی دوست داره به خاطر علایقش پول خرج کنه.

...
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
..یک کلمه توهین به رهبری تو دهنی بزرگی به دنبال دارد
Iran, Islamic Republic of
به این افراد فقط فقط باید یه چیز گفت ؛
از اقتصاد مملکت چه خبر؟؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
همان رئيس جمهور كه با رأي مستقيم مردم انتخاب ميشه براي هفت پشت ملت و كشور بسه!!
بيشتر مشكلات و گندكارهايي كه در طول دو سه دهه گذشته بر كشور و نظام تحميل شده و ميشود نتيجه انتخاب رؤساي جمهور با رأي مستقيم ما مردم بوده و هست. يكي ازمشكلات اين كار اينه كه توده هاي مردم شناخت درستي از اشخاص و جريانهاي سياسي و اقتصادي پشت پرده اي كه از اينها حمايت مي كنند نداشته و اشراف درستي بر گذشته و عملكرد حال اين جريانها و افراد ندارند. به همين دليله كه ما مردم در ايام انتخابات خيلي راحت جوگير تبليغات پر زرق و برق اينها شده و هر جريان و گروهي كه تبليغات سنگينتر و رنگ و لعابدارتري داشته باشه و كانديد مورد حمايت اونها وعده هاي آنچناني بيشتري بدهد ,بهتر و بيشتر از ديگران مي تواند بر موج احساسات مردم سوار شده و جلب توجه نمايد!بعد از انتخابات هم چون هيچ سازوكار و تنبيه درخور و قابل توجهي براي رؤساي جمهور در صورت عمل نكردن به تعهدات و وعده هايي كه اين اشخاص در ايام انتخابات به مردم مي دهند و قسم جلاله و فلان و بهمان مي خورند كه ماچنين مي كنيم و چنان !! در قانون پيش بيني نشده , فرد منتخب هم خاطرش از هرگونه تنبيه و مجازات آسوده است و مطمئن است كه هرگونه كه رفتار كرده و سخن بگويد و عمل نمايد , به هيچ نهاد و قانون و شخص همطراز يا پايينتر در قواي سه گانه پاسخگو نخواهد بود.مشكل بعدي اينه كه يك نفر ميتونه براي دو دوره 4 ساله متوالي رئيس جمهور بشه و طوري هم در بين ما مردم جا انداخته اندكه هركس رئيس جمهور شد,حتما" براي 4 سال بعدي هم بايد رئيس جمهور بشه تا كشور و مردم سعادت داشته باشن كه به طور كامل از بركات و فيوضات اين جناب بهره مند شوند!!!! بنا به همين دلايل است كه رؤساي جمهور ما خيلي پايبند به انجام تعهدات و وعده هاي انتخاباتيشون نبوده و خيلي در بند حل مشكلات و گرفتارهاي مردم و كشور ونظام نيستند. متأسفانه اكثر اين رؤساي جمهوري كه بخصوص از ابتداي دهه 70 به بعدبه قدرت رسيده اند چنان جوگير تعداد آراء مردم شده اندكه همانند بني صدر ملعون , چندان هم در بند ارزشها و معيارها و آرمانهاي انقلاب و ولايت فقيه و رهبري انقلاب نبوده و نيستند و خودشان را تافته جدابافته اي ميدانند كه خدا بعونان يك نعمت عظيم به مردم ايران هديه كرده است!! و در مقابل هر انتقاد و تذكر و دادخواهي هم به تعداد رأيي كه مردم به اونها داده اند, استناد كرده و هل من مبارز مي طلبند!!!
United States
میزان رای ملت است
Iran, Islamic Republic of
کاش میزان ، شعور و بصیرت ملت بود نه رأی ملت.
Iran, Islamic Republic of
در جای خودش نه همه جا
شما به پزشک مراجعه می کنید اونجا دنبال رای مردمید؟
به مهندس ، برقکار ، تعمیرکار و ...

تشخیص مجتهد کار هر کسی است؟
Iran, Islamic Republic of
بالاخره اون چیزی که سالها هم فکرا و هم حزبی هاش سعی در پنهون کردنش داشتن از زیر کلاهشون بیرون اومد و اون چیزی که بعداز انتخاب امام خامنه ای در سینه هاشون مخفی کردن بیرون ریخت . این طیف از اول با این انتخاب مخالف بودن
Iran, Islamic Republic of
... امثال حجاريان نظريه پردازش باشن.
Iran, Islamic Republic of
به حال خودمدن باید گریه کنیم چه کسایی دارند نظریه پردازی غیر شرعی می کنند وبه خورد دیگران می دند.یکی نیست بهش بگه راحت بگو می خواهیم کشورمون رو دو دستی تحویل بیگانه بدیم ولایت فقیه سر راهمونه.
علی قزوینی
Iran, Islamic Republic of
بیشتر باید گریه کنیم که این اقا معان وزرارت اطلاعات هم بوده !!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
كساني كه علوم انساني - اسلامي را نمي فهمند آخر به اين پرت و پلاها مي افتند
United States
تو مى فهمى ؟!
كى مى فهمه ؟!
مقایسه پیامبر وامام معصوم با ولی فقیه؟!
Iran, Islamic Republic of
ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است

در جنبه حکومتی به جهت نیاز حکومت به اطلاق ، ولی فقیه همان ولایت مطلقه حکومتی را داراست
و این غیر از ولایت تکوینی و ... است

بنا بر این مقایسه فقط در جنبه حکومتی و آن هم به لحاظ نیاز ذاتی و طبیعی حکومتی به اطلاق و مبسوط الیدی است
Sweden
اگر خدای ناخواسته از همین چارچوب ها رهبری باب میل حجاریان بیرون بیاد، ایشان دوباره مقاله می نویسند در دفاع از حفظ چارچوب های موجود! اینقدر وقیح هستند...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ای بابا آقای حجاریان شما صحبت کردن بلد نیستی، اما صحبت نکردن رو باید خوب بلد باشی، لطفا صحبت نکن
Iran, Islamic Republic of
اقای حجاریان شما با امریکا همانگ کردید ؟این سخنان و میگید؟! مثل ان قضیه ترور قلابی شما توسط عسگر نشه بعدا روشن شه که از شما دستور گرفته بوده؟ !!!!!!!!!برای یک ترقه بازی ودر عوض اتیشه فتنه روشن کنه
Iran, Islamic Republic of
...هر چی میکشیم از اینا و تفکرات منحرفشونه
Iran, Islamic Republic of
حالا خیلی جالبه احمدی نژاد شده انحرافی بقایی شده دزد ومشایی شده جاسوس برید جمعش کنید اون دنیا باید جواب بدید
Iran, Islamic Republic of
این اقا نمی تونه خودشه بشوره حالا امده در باره ولایت فقیه اظهار نظر می کنه بابا زمان عصر حجر که نیست که هر کسی در باره هر مساله ای اظهار نظر کند درست است ازادی هست ولی در هر مساله ای باید کارشنناسان و صاحب نظران و عالمان ان علم نظر بدهند شما مگر چقدر در فقه شیعه تخصص دارید که در باره کیفیت تعیین ولی فقیه اظهار لحیه می کنید
احمد
Iran, Islamic Republic of
سوفیست که می گویند یعنی ایشان ،فکر می کند همه، فتنه سال 88 را فراموش کردند که ابا کودتا می خواستند رای 13 میلیونی را جایگزین رای 25 میلیونی کنند.شما به رای مردم اعتقاد دارید؟کاسبان انتخابات !چوجور آب وصابون بیاریم دست ورو تون و بشوریم ؟
Iran, Islamic Republic of
سفسطه بافی که هنر نیست ولایت فقه یا ولایت شریعت و اعمال ولایت فقه توسط فقیه امری روشن و عقلی است
Iran, Islamic Republic of
از طرفداران بردگی آمریکا انتظاری بیش از این نیست
Iran, Islamic Republic of
اگر منافقان نفوذی در تشکیلات اطلاعاتی امنیتی در همان ابتدای امر محاکمه و مجازات می شدند الان این گستاخی را پیدا نمی کردند که همه مبانی اعتقادی نظام را زیر سئوال ببرند....یقینا به میدان فرستادن منافقان قدیمی کار کشته کلید زدن فتنه ای جدید خواهد بود .
صفا
Iran, Islamic Republic of
کدام عقل، عقل خدا یا عقل مردم مثل مقایسه خاک با طلا خاک کجا و طلا کجا، این امام معصوم است که عاقل مردمان است و عقل دیگران در برابرش مانند عقل دیوانه در برابر عاقل و داناست. اصولا همانگونه که امام علی حکام را تعین میگرد و امام زمان خود تعین میکند این رهبری است که بواسته نائب بودنش باید رئیس جمهور را تعین کند. ما مطمئنیم در انتخاب رهبری اراده امام زمان و خدا بود که جاری شد والا اگر این اراده نبود کسی به مخیله اش خطور نمی کرد ایشان را نامزد این پست کند با تمام تلاشی که رفسنجانی کرد که ایشان مطرح نشود چون اراده خدا بود زانو زد و آن شد که باید میشد. ...
United States
...
Iran, Islamic Republic of
چطوره به هنر پیشه ها بگن رهبر رو انتخاب کنن همونطور که سال 96 رئیس جمهور به این خوبی رو انتخاب کرده اند
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
اقایی که جواب حجاریان راداده ای که اصلا. بلدنبودی جواب بدهی اول اینکه 12امام معصوم که ازطرف پیغمبر منصوب به امامت شدهاند ازطرف خداونداست وهیچگاه پیامبرنفرمودند این 12امام معصوم رهبر ویا پادشاهی باشند که حکومت کنند بحث امامت تاحکومت کردن فرق دارد حتی امام علی ع هم بارای مردم ححکومت کردند ودوم اینکه ما رهبرمان بهترین حاکم دنیاست ولی این. زیر دستی ها هستند که نافرمان واکثرشان بیت المال را با ارث پدرشان اشتباه گرفته اند مردم همه رهبری را دوست دارند لطفا حذف نکنید جهان نیوز
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
وای به حال اون دانشجو و دانشگاه که ایشون داره براشون تدریس می کنه!؟
آقای حجاریان شما کی هستید که برای انتخاب رهبری نسخه می پیچید!؟
Iran, Islamic Republic of
ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه ...
آقای حجاریان وقتی بیدار میشه که دیگه دیر شده ...