جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور:

اندیشکده ها مغز متفکر کشورها هستند

شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب: 621954
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور گفت: اندیشکده ها مغز متفکر کشورها هستند و به نقد علمی حاکمان می پردازند.
اندیشکده ها مغز متفکر کشورها هستند
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا ‌ابن‌الدین عصر شنبه در همایش متمرکز سالروز بسیج اساتید ‌استان گلستان اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی دغدغه ارتباط دانشگاه با صنعت همواره مطرح شده و این سوال به وجود مده است که چراعلم نمی‌تواتد مشکلات مهم جامعه را حل کند.

وی افزود: ‌مراکز آموزش تخصصی دستگاه‌های اجرایی کشور که دوره های تخصصی و تکمیلی برگزار می‌کنند در واقع یک اعتراض آرام و آشکار را به دانشگاه‌ها وارد می کنند که تولید علم در آن‌ها کاربردی نبوده و فارغ التحصیلان دانشگاه ها نمی توانند پس از فارغ التحصیلی بلافاصله وارد کار شوند.

ابن الدین گفت: سازمان بسیج اساتید برای اجتماعی شدن علم وارد صحنه شده چراکه  ‌پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه ۶۰  دانشگاه‌های ما تقریبا نیمه تعطیل بود و پس از اتمام جنگ هم دوره‌های کارشناسی برگزار شد.

اندیشکده ها در تعیین راهبرد حل مسئله نقش دارند
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به تشکیل پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌ها اظهار کرد: پژوهشکده ها دارای کارفرما هستند و مرحله به مرحله زیر نظر ناظر اجرایی می شوند اما اندیشکده ها در تعیین راهبرد حل مسئله نقش دارند.

وی ادامه داد: در دنیا حدود پنج هزار و ۵۰۰ اندیشکده وجود دارد که حدود دو هزار و ۵۰۰ اندیشکده در آمریکا قرار دارد و تنها ۵۹ عدد از این آمار در کشور ما است.
ابن الدین گفت: اندیشکده ها مغز متفکر کشورها هستند و حاکمان را نقد و کنترل می‌کنند و در واقع اندیشکده‌ها نقد علمی و عالمانه حاکمان هستند.

وی افزود: در تفکر دینی ما نظام امربه معروف و نهی از منکر وجود دارد که به سه شکل مردم به مردم، مردم به حاکمان و حاکمان نسبت به مردم تعریف می شود اما بخش امر به معروف مردم نسبت به حاکمان در جامعه ما مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه ‌امروز اساتید بسیجی باید در موضوع‌های تخصصی خود مشکلات جامعه را رصدکنند، گفت: سازمان بسیج اساتید در شرایط کنونی دو سطح اندیشکده را در سطح ملی و استانی پیش بینی کرده است.

ابن الدین اظهار کرد: نظام بانکداری، نظام بیمه، آسیب های اجتماعی، طلاق، فرزند آوری و ... از جمله مباحث ملی است که در اندیشکده ها به آن ها پرداخته می شود.
قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور گفت: اساتید بسیجی در لباس استادی به میدان عمل آمده اند تا راهکاری برای حل مشکلات کشور پیدا کنند و در واقع برای کمک به حاکمیت به میدان آمده اند.
وی تصریح کرد: امروز در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با ابزار علم به دفاع از انقلاب اسلامی می پردازیم و اگر شهید چمران هم زنده بود با همین ابزار به دفاع از انقلاب می پرداخت و ما دنباله رو این شهید هستیم.

ابن الدین گفت: امروز مسئله خلیج گرگان، خشک شدن آن و بسته بودن آن برای استاندار و فرمانداران به دغدغه ای تبدیل شده است و قرار براین شده این موضوع در اندیشکده زیست بوم گلستان بررسی شود، حتی اگر استاندار عوض شد و فرد جدیدی روی کار آمدکه با این تحقیقات مخالف بود حل این مسئله تبدیل به یک مطالبه مردمی می شود و اساتید با زبان علمی و منطق علمی به مدیریت افکار می پردازند.

وی افزود: یک همایش بین المللی با موضوع زیست بوم دریای خزر و با همکاری استان های شمالی و محوریت بسیج اساتید در گلستان برگزار می شود.
ابن الدین از برگزاری اردوهای علمی و فناوری برای اساتید خبر داد و گفت: این اردوها با هدف آشنایی اساتید با ظرفیت و توانمندی های کشور برگزار می شود.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیما
Iran, Islamic Republic of
بله درسته اندیشکده ها مغز متفکر برای دولت ها هستند اما به شرطی که کشانی که در اندیشکده ها فعالیت دارند واقعاً نخبه های ان جامعه در آن زمینه باشند، نه مثل کشور ما که همه با پارتی و بی تخصص و سابقه اجرایی در آن حوزه به استخدام چنین جاهایی در می آیند و متأسفانه نخبه ها به خارج می روند و از قضا بیشتر آنها در اندیشکده های ضد ایران بکار گرفته می شوند و جالب اینکه این اندیشکده ها موفق می شوند...