سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

پایگاه نظامی آمریکا به محاصره درآمد

شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 621823
جنگ بین آمریکا و سوریه در جنوب این کشور و در منطقه «التنف» شروع شده، اما هر دو طرف سعی می‌کنند احتیاط لازم را به خرج داده و درگیری را شدت ندهند. ارتش سوریه همچنان در حال گسیل واحدهای رزمی بیشتری به منطقه است که بخش عمده‌ای از آن را واحدهای موشکی و توپخانه‌ای تشکیل می‌دهند.
پایگاه نظامی آمریکا به محاصره درآمد
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، سوری‌ها نیروهای اعزامی خود را درسراسر خط درگیری (التنف، درعا، القنیطره، سویداء) مستقر کرده و هر روز در این مورد قدرت‌نمایی بیشتری می‌کنند. گسیل نیروهای سوری به‌صورت عامدانه رسانه‌ای می‌شود و عملاً همه می‌دانند چه واحدهایی در کجا حضور داشته و مأموریت تقریبی هر کدام چیست. در مورد اینکه چرا سوری‌ها چنین رفتاری دارند، دو دلیل وجود دارد

چرا که آن‌ها می‌خواهند با این اقدام به تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن‌ها پیام دهند، ارتش سوریه می‌خواهد با نشان دادن واحدهای نظامی خود، تروریست‌ها را ترسانده و به آن‌ها تاکید کند که اگر وارد مذاکره و مصالحه نشوند، برخورد نظامی خواهند دید.

 دلیل دیگر این موضوع هم اخطاری است به حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی تروریست‌ها که تا دیر نشده، فرصت مذاکره را از دست ندهند. این دو عامل، یک خروجی بسیار مهم دارد و آن نیز تلاش دولت مرکزی برای وارد نشدن به یک جنگ بزرگ و فراگیر در منطقه جنوبی سوریه است.

پس از پایان کار در محیط پیرامونی دمشق و تجربه انتقال هزاران نفر از تروریست‌ها به مناطق شمالی، اکنون نوبت درعا و القنیطره است تا چنین اتفاق مهمی در آن روی دهد. یکی آنکه باعث خواهد شد تا ارتش بدون تلفات خاصی جنگ را به پایان ببرد و وارد هر گونه اصطکاک نظامی با حامیان تروریست‌ها، یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکا نگردد و دوم آنکه این امر خود دو نتیجه دیگر خواهد داشت، اینکه باعث می‌شود تا منطقه جنوبی با ویرانی کمتری پاکسازی شود و دوم آنکه کوچاندن تروریست‌ها به مناطق شمالی باعث خواهد شد تا هر یک از این گروهک‌ها در این منطقه افزایش پیدا کرده و خود همدیگر را به فرسایش بکشانند.

با این حال، گروهک جبهه النصره (القاعده) در جنوب سوریه طبق معمول همیشه مخالف هرگونه مذاکره و مصالحه است و اولویتش با جنگ است. این گروهک است که با صدور بیانیه‌های مختلف با اسامی گروهک‌های متعدد با مذاکره مخالفت کرده و با هدایت ارتش رژیم صهیونیستی اتاق‌های جنگ متعدد تشکیل داده و می‌گوید باید جنگ کرد. این موضوع اما از طرف تروریست‌های ارتش آزاد با دیده شک نگریسته می‌شود، آن‌ها به‌صورت رسمی عضو اتاق عملیات در «امان» پایتخت اردن هستند و تلاش دارند که بدون مشورت ارباب آمریکایی خود دست به هیچ اقدامی نزنند.

آغاز عملیات ارتش سوریه در سه محور در «درعا»
از سویی دیگر، منابع میدانی سوریه اعلام کردند که ارتش سوریه دیروز جمعه عملیات گسترده خود را در استان درعا، واقع در جنوب این کشور آغاز کرده است.این منابع به پایگاه خبری «مراسلون» اعلام کردند که یگان‌های ارتش سوریه حملات مقدماتی به مواضع گروه‌های تروریستی در ریف شرقی درعا را آغاز کرده و برای شکستن خطوط دفاعی اولیه تروریست‌ها از موشک‌انداز و توپخانه استفاده کردند.

ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با پاکسازی مناطق مرزی با عراق از البوکمال تا التنف از باقیمانده‌های گروه تروریستی داعش، از همه طرف پایگاه اشغالگران آمریکایی را محاصره کردند.ارتش سوریه در عملیاتی توانست منطقه‌ای با ابعاد 45 و 60 کیلومتر از بادیه سوریه تا مرز عراق را از باقیمانده‌های داعش پاکسازی کند. این عملیات از هفت کیلومتری جنوب منطقه حمیمه و محورهای ایستگاه دوم و سوم پمپاژ نفت در بادیه سوریه آغاز و به پاکسازی مناطق گسترده‌ای در بادیه و نوار مرزی سوریه و عراق از البوکمال تا التنف منجر شد.همچنین بیش از 4500 کیلومتر مربع از صحرای سوریه (البادیه) پس از عملیات گسترده ارتش این کشور در چند روز گذشته علیه گروه تروریستی داعش در حومه‌های دمشق، حمص و دیرالزور آزاد شد.

نیروهای آمریکایی در منطقه التنف واقع در مرز سوریه و عراق بدون موافقت دولت سوریه مستقر هستند و از باقیمانده‌های گروه تروریستی داعش حمایت‌های لجستیکی و تسلیحاتی به‌عمل می‌آورند و زیر نظر نیروهای ویژه آمریکا برای آ‌ن‌ها پایگاه‌های آموزشی تأسیس کرده‌اند به گونه‌ای که این مناطق ظرف چند ماه اخیر به منطقه آغاز عملیات تروریستی داعش برای حمله به شماری از مراکز و نقاط نظامی در منطقه البادیه سوریه تبدیل شده است.

انهدام سه خودروی زرهی آمریکا توسط ارتش سوریه
این عملیات در حالی از سوی رسانه‌های سوری منتشر می‌شود که روز گذشته هم برخی رسانه‌ها از درگیری ارتش سوریه با نظامیان آمریکا در شرق حمص خبر دادند. یک منبع میدانی وابسته به ارتش سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک؛ گفت که سه خودروی زرهی آمریکا در حال حرکت به سمت یکی از ایست ‌و بازرسی‌های ارتش در منطقه «الهلبه» واقع در جنوب شرق تدمر بودند که ارتش سوریه مانع از عبور این خودروها شد و آن‌ها را مورد هدف قرار داد.این برای نخستین‌بار بود که ارتش سوریه با نیروهای زمینی آمریکا  هفته گذشته در پایگاه «التنف» واقع در جنوب شرق حمص (مثلث مرزی اردن، سوریه، عراق‌) درگیر شدند.به گفته این منبع، پس از این مسأله بود که جنگنده‌های آمریکا یک مقر نظامی وابسته به ارتش سوریه را در «جبل الغراب» در شرق تدمر (150‌کیلومتری مرزهای سوریه و عراق)  بمباران کردند که در جریان آن یک افسر کشته و یک نظامی نیز به‌صورت جزئی زخمی شد.ارتش سوریه اخیراً یک کاروان بزرگ متشکل از تانک، توپخانه و موشک‌انداز وارد جبهه‌های درعا کرده که شامل بیش از 100‌تانک و موشک‌انداز است. نیروهای ارتش سوریه نیز همچنین؛ بصر الحریر و «اللجاه» را محاصره کرده‌اند تا بتوانند این شهرک را از روستاها و شهرک‌های جنوبی آن جدا کنند و در نتیجه تروریست‌ها مجبور به تسلیم شوند.

از سویی دیگر؛ پایگاه خبری معارض «عنب» هم گزارش داد که ارتش سوریه در تلاش است از سه محور به سمت مناطق تحت تسلط تروریست‌ها در ریف شرقی درعا پیشروی کند. در استان درعا، منطقه «تل الحاره» از اهمیت راهبردی بسیاری برخوردار است؛ زیرا که آزادسازی آن، به منزله سقوط ده‌ها روستا و شهرک تحت اشغال تروریست‌هاست. کما اینکه این ارتفاعات، منطقه نصب رادار ارتش سوریه بوده است. تل الحاره 20‌کیلومتر با ارتفاعات «جولان» اشغالی که در تصرف رژیم صهیونیستی است، فاصله دارد و نقطه‌ای بود که به محض از زمین برخاستن جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی، قابلیت رصد این جنگنده‌ها وجود داشت.

گذرگاه مرزی «نصیب» در مرز با اردن دومین هدف مهم عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور است؛ زیرا گذرگاه اقتصادی مهمی برای حکومت سوریه با اردن است. نبرد کنونی در درعا تا مرزهای سوریه با جولان اشغالی در قنیطره امتداد خواهد داشت و به مرزهای این کشور با اردن در اطراف «سویداء» خواهد رسید. لذا سومین هدف این عملیات، تسلط کامل بر مرزهای جنوبی سوریه خواهد بود.

بنابر این گزارش، عناصر گروه تروریستی داعش پس از شکست سنگین و از دست دادن حکومت خودخوانده خود در سوریه در آذر ماه سال 1396، هم اکنون به‌صورت گروه‌های خفته در برخی شهرها و بیابان‌های سوریه مخفی شده و هر از گاهی به عملیات تروریستی در این کشور اقدام می‌کنند. در سال 1394 گروه تروریستی داعش حدود 50‌درصد از خاک سوریه را در تصرف خود داشت، اما در اثر عملیات نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه، این گروهک تروریستی هم اکنون حدود چهاردرصد خاک سوریه را در تصرف و اشغال خود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *