کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکست یا پیروزی آقای وزیر؛ مساله این است

2 تير 1397 ساعت 8:47

بر اساس تصمیمی که امروز در نشست 174 اوپک در وین گرفته شد این سازمان به همراه متحدان غیر عضو خود مثل روسیه یک میلیون بشکه در روز عرضه جهانی نفت را افزایش خواهد داد.


به گزارش جهان نیوز، برخی معتقدند خواست ترامپ از طریق عربستان و نقش‌آفرینی روسیه در نشست اوپک به بار نشست. در نشست مشترک کمیته نظارتی که با حضور وزرا در روز پنج شنبه برگزار شد شرکت کنندگان به توافقی دست یافتند که بر اساس آن کشورهای تولید کننده نفت یک میلیون بشکه در روز تولید خود را افزایش خواهند داد.
 
این توافق درحالی صورت گرفت که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به شدت با چنین تصمیمی مخالف بود و به نشانه اعتراض، نشست را ترک کرد.
ایران که با تحریم های نفتی آمریکا روبرو است توافق افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت را به منزله اقدامی علیه منافع ملی خود و در راستای سیاست های آمریکا علیه ایران می داند. عربستان که به ویژه طی سال های اخیر سیاست خصمانه ای را علیه ایران اتخاذ کرده است حامی اصلی افزایش تولید نفت اوپک است.

اما در نشست اصلی اوپک که روز گذشته انجام پذیرفت وزیر نفت ایران پس از جلسه با همتای سعودی و اتمام نشست اوپک تغییر موضع داد! وی شب گذشته موضع خود را تغییر داد.

زنگنه همچنین پس از پایان نشست یک‌صد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک تصمیم اعضاء برای پایبندی به بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک را مورد تائید ایران دانست.

بر اساس تصمیمی که امروز در نشست 174 اوپک در وین گرفته شد این سازمان به همراه متحدان غیر عضو خود مثل روسیه یک میلیون بشکه در روز عرضه جهانی نفت را افزایش خواهد داد.

در عین حال منابع نزدیک به اوپک گفتند میزان افزایش واقعی تولید نفت کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود زیرا برخی کشورها هم اکنون کمتر از سهمیه خود تولید می کنند و نمی توانند تولید نفت خود را افزایش دهند و کشورهای دیگر هم مجاز نیستند کمبود تولید سایر کشورها را جبران کنند.

تحریم نفتی ایران توسط آمریکا از چند ماه دیگر به اجرا گذاشته می شود و رئیس جمهور آمریکا متحدان خود در اوپک را تحت فشار قرار داده بود تا با افزایش تولید این سازمان تاثیر تحریم نفتی ایران بر قیمت ها را خنثی کنند. ایران تا پیش از نشست جمعه مخالف هر گونه افزایش تولید نفت اوپک بود.

در پی نشست اوپک قیمت جهانی نفت بیش از دو درصد افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت در حال حاضر از 75 دلار در هر بشکه عبور کرده است.
کاربران فضای مجازی به مساله افزایش تولید نفت اوپک و احتمال کاهش قیمت نفت واکنش نشان دادند. یکی از کاربران با انتشار توییت ترامپ پس از پایان اجلاس اوپک نوشت:
 
برخی معتقدند خواست ترامپ
مهدی محمدی با سیاسی دانستن رفتار اوپک گفت:
برخی معتقدند خواست ترامپ
هدایت‌الله خادمی از نمایندگان مجلس و مسئولین سابق وزارت نفت هم روز گذشته با ذکر سوابق مذاکره‌کنندگان نفتی که هیچ سابقه‌ای از وزارت نفت و شناخت آن ندارند نوشت:
برخی معتقدند خواست ترامپ
این در حالی است که برخی کاربران با ذکر سخنان زنگنه مبنی بر تعهد اوپک در پایبندی به توافق سال 2016 از عدم تغییر مهمی در نتیجه نشست روز گذشته سخن راندند.مینا ورشوچی در توییتی مدعی شد مرد اول اوپک بیژن زنگنه بود و نوشت:
 
برخی معتقدند خواست ترامپ

از سویی برخی کاربران مدعی شکست ایران در مذاکرات با اوپک بودند. مجتبی موسوی در خصوص پیروز و شکست‌خورده نشست نوشت:
 
برخی معتقدند خواست ترامپ
علی رجبی هم با انتشار تصاویر بهروز نعمتی از نمایندکان پرحاشیه و زیگزاگی مجلس گفت:
 
برخی معتقدند خواست ترامپ
از سویی امیر پایور از خبرنگاران شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی نظر متفاوتی نسبت به دیگر کاربران داشت. وی مدعی بود توافق نفتی روز گذشته مبهم بوده و در توضیح نوشت:
 
برخی معتقدند خواست ترامپ
سجاد هم در توییتی متفاوت مساله اصلی را در نشست اعضای غیراوپک جستجو کرد و گفت:
 
برخی معتقدند خواست ترامپ


کد مطلب: 621681

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/621681/شکست-یا-پیروزی-آقای-وزیر-مساله-این

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com