جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چرخش سیاست تولید عربستان با یک پیام

پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 621473
یک کارشناس بازار گفت: به نظر می رسد عربستان سعودی رویکرد خود در قبال تولید نفت را بدنبال تکرار حملات توییتری رییس جمهور آمریکا تغییر داده است.
چرخش سیاست تولید عربستان با یک پیام
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالا در شرکت "آر بی سی" به شبکه سی ان بی سی گفت: دونالد ترامپ هفته گذشته با ارسال پیامی در توییتر، اوپک را برای دومین بار در چند ماه اخیر متهم کرد قیمت‌های نفت را از طریق سیاست محدودیت عرضه، به طور غیرواقعی بالا برده است.

رییس جمهور آمریکا که شاید نگران بالا رفتن متوسط قیمت بنزین به حدود ۳ دلار در هر گالن است، درصدد برآمده تا اوپک را مسئول افزایش اخیر قیمت‌ها قلمداد کند.در این بین، اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده اند، برای دیدار روز جمعه در وین آماده می‌شوند.

هلیما کرافت در پاسخ به این پرسش که انتقاد ترامپ تا چه حدی برای اوپک در آستانه نشست این گروه در وین مهم است، گفت: تصور می کنم بی نهایت مهم باشد زیرا اگر به خاطر داشته باشید در آوریل که نشست کمیته مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در جده برگزار شد، به نظر می رسید هیچ تغییری در سیاست تولید نفت وجود نخواهد شد. بعد یکباره ترامپ توییتی ارسال کرد و اوپک را عامل قیمت‌های بالا قلمداد کرد و در نتیجه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان رویکرد متفاوتی را در زمینه تولید در پیش گرفت. بنابراین پرسش این است که خشم آمریکا نسبت به قیمتهای بالا و انتقاد دولت ترامپ از اوپک چه هزینه ای برای تولیدکنندگان عضو اوپک داشته تا لحنشان را تغییر دهند؟ شرکتهای نفتی روسیه مدتهاست خواهان بالا بردن سطح تولید هستند اما ظاهرا سعودی‌ها در چند ماه گذشته تغییر رویه داده‌اند.

عربستان سعودی در آستانه نشست اوپک، به شدت سرگرم لابی با سایر اعضا برای جلب موافقت آنها با افزایش تولید طبق میل آمریکا است. این مسئله چرخش قابل توجه سیاست اوپک را نشان می‌دهد.دو ماه پیش وزیر انرژی عربستان به شرکت کنندگان در یک کنفرانس انرژی گفته بود ماموریت اوپک برای متعادل کردن بازار هنوز کامل نشده و محدودیت عرضه باید ادامه پیدا کند.

تصور می رود اکنون اوپک سرگرم رایزنی برای افزایش اندک تولید به میزانی است که مورد موافقت ایران و روسیه قرار گیرد. مسکو مدتهاست خواهان افزایش تولید است در حالی که ایران با تغییر پارامترهای فعلی توافق موافق نیست.
اوپک به همراه گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان از ابتدای سال ۲۰۱۷ پیمان محدودیت تولید نفت را به منظور حذف اشباع عرضه در بازار جهانی و تقویت قیمت‌ها به اجرا گذاشت اما اکنون که قیمتهای نفت از پایین ۳۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ به مرز ۸۰ دلار صعود کرده است، این گروه از سوی کشورهای مصرف کننده بزرگ برای کنترل قیمت‌ها و بازنگری سیاست تولید خود تحت فشار قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *