جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۶

کدام اعضای دولت در معرض تغییر هستند؟

پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 621380
یک سایت حامی دولت از احتمالات تغییر در کابینه خبر داد.
کدام اعضای دولت در معرض تغییر هستند؟
به گزارش جهان نيوز، یک سایت حامی دولت از احتمالات تغییر در کابینه خبر داد.

سیدمحمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت از حضور چهره‌های جدید در کابینه که عمدتاً جوان‌تر هستند خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تشکیل وزارت بازرگانی، مسکن، صنعت، راه و سازمان جوانان که مستقل می‌شود تحولی به وجود آورند.

نامه‌نیوز درباره این اظهارات نوشت: این تحول البته دردی از دولت دوا نمی‌کند اگر با ایجاد تغییرات و ترمیم کابیه همراه نباشد. لازم است که آقای رئیس‌جمهور بعد از توصیه‌های مکرر سیاسیون همراه با اصلاح ساختار دولت، تصمیم به ایجاد تغییر در کابینه نیز بگیرد.

به نوشته این سایت حامی دولت واعظی در مورد تغییرات احتمالی در کابینه چیزی نگفته، اما پیش‌بینی آن چندان سخت نیست. تغییر وزرایی مثل وزیر کشور، اطلاعات و علوم همان قدر بعید است که تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت محتمل است.

گمانه جدی تغییرات در تیم اقتصادی دولت است. اعتراضات به عملکرد، ولی الله سیف و آن جنجالی که چندی قبل در صحن علنی مجلس ایجاد شد، کلید خوردن طرح استیضاح وزیر اقتصاد که حاجی دلیگانی همین دیروز از آن خبر داد. انتقادات گسترده از عملکرد شریعتمداری، وضعیت بازار ارز، سکه و... همه آفتابی است دلیل آفتاب.

ترجیع‌بند سخن همه منتقدان در هفته‌های اخیر ضعف تیم اقتصادی دولت است و این طور که به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور بالاخره آن طور که می‌گفت: صدای مردم و مخالفان را شنیده است. انتظار می‌رود که تغییرات آتی گامی در راستای بهبود باشد و مثل آن تغییراتی که با شروع دولت دوازدهم در تیم اقتصادی داده شد؛ کار را بدتر نکند.

اکنون که واعظی یعنی موثرترین چهره نهاد ریاست‌جمهوری از ایجاد تغییرات در کابینه خبر داده است فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد دولت است.

ولی الله سیف وزیر نیست، اما سکان داری بانک مرکزی نیز کم از وزارت نیست. او در صف اول تعویضی‌های دولت قرار دارد. آشفته بازار ارز صبر همه را سرآورده و اغلب کارشناسان در این خصوص انتقاد دارند. بسیاری از این منتقدان نیز راه را در برکناری سیف می‌جویند. حضور رئیس‌کل بانک مرکزی در صحن علنی برای گفتگو با وکلای ملت در مورد مشکلات کنونی اصلا خوب پیش نرفت و کار به درگیری و شعار علیه او رسید. برخورد نمایندگان مخالف دولت قابل دفاع نیست، اما نشان داد که اراده موجود برای خط زدن نامه از فهرست کابینه جدی است.

نامه‌نیوز در ادامه می‌نویسد: سخن از تغییر تیم اقتصادی دولت است و وزیر اقتصاد در مرکز توجه‌ها. اگرچه همین دیروز خبر رسید که برخی در بهارستان به دنبال استیضاح او هستند، اما به نظر نمی‌رسد که او رفتنی باشد.

این سایت درباره محمد شریعتمداری وزیر صنعت دولت دوازدهم نوشت: زیر پای او اینقدر‌ها محکم نیست. او نسبت به نعمت‌زاده جوان‌تر، اما خیلی منفعل‌تر است. نسبت شریعتمداری و کنش‌های سیاسی یا اقدامات مدیریتی‌اش با وضعیت اقتصادی کشور همچون آن فردی است که در هنگام سیل خواب مانده باشد. شریعتمداری از چند زاویه مورد نقد است. از یک سو مدیریت انفعالی و واکنش‌ها و اقدامات دیرهنگام و از سوی دیگر عملکرد نزدیکانش.

شریعتمداری به تجار اتاق بازرگانی، قول داده بود که از آزاد شدن نرخ ارز دفاع می‌کند، اما حالا در بحبوحه نوسانات ارزی ساکت است. منتقدان او، اما ساکت نیستند. ماجرای واردات خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش هم موضوعی نیست که بتوان در برابر آن سکوت کرد. همین است که گمان می‌رود او هم رفتنی شود، اگر اراده‌ای برای ترمیم تیم اقتصادی دولت شکل بگیرد.

بنابر برخی گمانه‌زنی‌های دیگر، وزیر راه و شهرسازی نیز به خاطر سوء عملکردش در معرض برکناری قرار دارد. نرخ مسکن فقط در یک سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است.

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


100
Iran, Islamic Republic of
این ها همه اش حرفه
Iran, Islamic Republic of
تغییرگره گشا نیست ما تلاش برای رفع محرومیت لازم داریم چهارتا دست و پا شکسته که نمیتوانند کشور اداره کنند.
سلمان
Iran, Islamic Republic of
اينها تا انقلاب آقا روح الله رو زمين نزنند و با شمشير جهلشون فرق على زمان رو نشكافند نخواهند رفت مگر اينكه حضرت عزراييل ... استيحضاحشون بكنه
لال نمونى يك آمين همراه صلواتى بگو
اللهم عجل لفرج مولانا حجت بن الحسن العسكرى
Iran, Islamic Republic of
...
سید نورالد ین آل علی
United States
با عرض سلام و احترام ،
ماهی را هر وقت از آب بگیریم ـازه است،
با این ضرب و المثل میتوان به موضوع تغییرات اضهار نظر نمود .
اگر باور داشته باشیم که قریب به 5 سال از دولت تدبیر و امید سپری شده است ، و شاخص های اقتصادی ،فرهنگی و اجتامعی را بدون هیچگونه اظهار نظر سیاسی مورد تجیه و تحلیل قرار دهیم ، به نتایجی دست خواهیم یافت.
نمی خواهم ناامیدانه به عملکرد کارهای انجام شده و کارهی انجام نشده اشاره نمایم.
تازه مهمتر از آن کارهائی که می توانستیم انجام بدهیم و انجام نگرفته است خود جای بحث دارد.
واما در این فرصت باقی مانده دولت می تواند کارهائی انجام بدهد ، تا زمان از دست رفته 5 سال گذشته را در این 3 سال باقیمانده جبران نماید.
برای مثال : در بازی تیم ایران با مراکش ، ما از پیروزی بسیار خرسند شدیم.
در بازی با اسپانیا بازنده میدان شدیم ، ولی سایت های مهم ورزشی جهان و همچنین مقام معظم رهبری اشاره به این بازی و رضایت از عملکرد نتیجه باز هم تشکر کردند.
با این مقدمه ،
1- ریاست محترم جمهوری از وضعیت ، بیکاری ، تورم ، ارزش پول ملی ، رانت اقتصادی ، فقر و در کل از وضعیت اقتصادی آگاه هستند .
2- وزارتخانه هائی که میتوانند ، در موارد فوق انقلابی بوجود بیاورند ، که بعدا به آنها اشاره خواهد گردید باید تغییر نمایند.
3- ریاست محترم جمهوری از وضعیت فرهنگی و اجتماعی قطعا آگاه هستند و نیازی بهاعلام شاخص و موارد آنها از قبیل طلاق ،اعتیاد، فرار مغزها و ...نیست.
4- در موارد دیگری از جمله آب وهوا ، ریز گردها ،خشک سالی ، ناامیدی و...نیست.
5- وزارت خانه ها ،سازمانها ، موسسات، معاونت ها و مشاورانی که میتوانند تغییرات بنیادی در این سه سال باقی مانده کاری کارستان انجام دهند ،کدامند ؟
6-وزارتخانهای ، مسکن و شهر سازی ،و صنعت و تجارت ، کشاورزی
7- بانک ها ، مشاوران اقتصادی (پشت پرده و خط دهنده به ریات بانک مرکزی و سایر موسسات اقتصادی )
8- وزارتخانه های بهداشت و درمان و رفاه ، کار و تعاون
9- معاونت ها و مشاورانی که قبلا مسئول از بوده و امروز نقش اپوزیسیون را در دولت بازی می نماید.( در صورتی که نیاز باشد به آن اشاره میشود. )
10- و در نهایت شفاف سازی ، صداقت و با مردم سخن گفتن نه از جنبه تشریفاتی ( علت و این اتفاقات از جمله قیمت ارز خارجی و... )
11- باور به نیروهای خودی و اینکه ما می توانیم به 10 کشور برتر اقتصادی دنیا نائل گردیم.
با عرض سپاس و تشکر ، و آرزوی تعطیلات خوبی برای شما و همکارانتان
در جمعه پیش رو .
Iran, Islamic Republic of
... برخی از افراد کابینه دولت بهتره عوض شوند و افراد بهتری جایگزینشان شوند ...