جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چمران از مردم بود و برای مردم جنگید

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب: 621355
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم بزرگداشت شهید مصطفی چمران رمز موفقیت شهید چمران را در مردمی بودن او دانست و گفت: چمران از مردم بود و برای مردم جنگید.
چمران از مردم بود و برای مردم جنگید
به گزارش جهان نيوز، امیر حاتمی در مراسم بزرگداشت شهید مصطفی چمران که عصر امروز سی ام خردادماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، با سلام و درود به ارواح طیبه شهدا به ویژه شهید چمران گفت: دکتر مصطفی چمران مردادماه ۱۳۵۸ به عنوان وزیر دفاع منصوب شد. مدت کوتاهی در این سمت باقی ماند و در همان مدت زمان اندک منشاء ثمرات و اتفاقات خوب در وزارت دفاع بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه به وجوه مختلف شخصیت شهیدمصطفی چمران اشاره و بیان کرد: او یک دانشمند، یک شاعر و یک مبارز بود. هم هنر را می شناسد، هم مردم دوست بود، هم به لحاظ علمی جایگاه برجسته و ممتازی داشت و هم نمونه یک انسان مومن و شریف بود. به عبارتی خداوند الطاف خود را در حق او تمام کرده بود چرا که به هر گوشه از زندگی و شخصیت شهید چمران که نگه می کنیم در اوج است اما مدت زمان محدودی که شهید مصطفی چمران در وزارت دفاع مشغول خدمت بودند مغفول باقی مانده چرا که اسناد این وزارتخانه کمتر منتشر می‌شود و در اختیار مردم قرار می گیرد و دلیل دیگر اینکه شهید چمران مدت کوتاهی در این سمت باقی ماندند و به عنوان وزیر دفاع خدمت کردند.

حاتمی با اشاره به اسناد باقی مانده از دوران وزارت شهید مصطفی چمران گفت: سال ۱۳۵۷ شرایط نابسامانی در کشور حاکم بود. نیروهای مسلح انسجام کافی نداشتند، وضع ارتش نامشخص بود به طوری که فرماندهان طاغوتی ارتش فرار کرده بودند و فرماندهان منصوب امام خمینی(ره) هنوز بر سر کار نیامده بودند. از سوی دیگر یک عده از روی نادانی و عده ای دیگر از سر دشمنی دم از انحلال ارتش می زدند. سپاه هنوز شکل نگرفته بود. این اوضاع نابسامان نه تنها در کل ممکلت که در وزارت دفاع هم به عنوان بخشی از بدنه دولت به چشم می خورد. در وزارت دفا ع هنوز وضعیت قراردادها مشخص نبود و ما در حوزه دفاعی به شدت وابسته بودیم. شهید چمران اگر چه یک دانشمند و یک رزمنده انقلابی بود اما  تجربه کار دستگاهی نداشت ولی از آنجا که عالم و آگاه بود به داشته های خودمان اکتفا کرد و با تکیه بر این داشته ها به فعالیت در این وزارتخانه پرداخت.

وزیر دفاع در دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود بیان کرد: شهید چمران با شروع کار در وزارت دفاع نخست به این فکر کرد که با داشته هایمان چه کنیم و چگونه با آنچه که در اختیار داریم خواسته هایمان را محقق کنیم. او با آینده نگری راهبردی و تیزبینی و دقتی که داشت کار د وزارت دفاع را جلو برد و از امام خمینی خواست تا مانع از انحلال ارتش شوند. در مکاتبات متعدد شهید چمران این مسئله به چشم می خورد که او به کرات بیان کرده کشور ما به ارتش و نیروهای مسلح نیاز دارد و نباید با ارتش برخورد خشنی صورت گیرد.

حاتمی ولایتمداری را یکی دیگر از ویژگی های شهید چمران برشمرد و افزود: ما در گفته ها و نوشته های چمران هم ولایتمداری و تبعیت از امام راحل و هم عاقبت اندیشی را شاهدیم و اگر شهید چمران و امثال او نبودند  ما در شرایط امروز قرار نمی گرفتیم که خار چشم دشمنان باشیم. اگر امروز فریاد می زنند که فعالیت های هسته ای نظام جمهوری اسلامی را باید متوقف کرد برای این است که می خواهند نظام ما را خلع سلاح کنند اما ما به راه خود ادامه می دهیم و مسیری را طی می کنیم که در این ۴۰ سال پشت سر گذاشته و به برکت خون شهدا هر روز گام های بلندتری برداشته ایم و امروز در همه عرصه ها، از هوایی، دریایی  و زمینی آنچه مورد نیاز برای دفاع بوده است را داریم  و عقب نمی مانیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه گفت: ما بدنبال جنگ نیستیم چون در پی جنگ نیستیم باید قدرتمند شویم و خود را مجهز کنیم چرا که اگر قوی نباشیم ما را نادیده می گیرند و به ما حمله می کنند. همانگونه که در جنگ ایران و عراق ما را ضعیف احساس کردند اما امروز با تکیه بر قوای مردمی و تجهزات دفاعی خود در عین حال که سر جنگ با کسی نداریم در عین حال از موضع ضعف با هیچ ابرقدرتی رفتار نمی کنیم.

حاتمی رمز موفقیت چمران را در مردمی بودن او دانست و افزود: چمران از مردم بود و برای مردم جنگید. به عبارتی مردم یعنی انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی یعنی مردم و اصلا رمز ماندگاری انقلاب در همین مردمی بودن آن است. امروز هم دشمنان این جنگ اقتصای را با دو هدف آغاز کرده اند. اول می خواهند از مردم انتقام بگیرند و دوم می خواهند آنها را مأیوس و القا کنند که دولتمردان نمی توانند نظام جمهوری اسلامی را اداره کنند. به عبارتی دشمنان ادای دایه مهربان تر از مادر را می آورند. انگار ما یادمان رفته که از صدام پشتیبانی کردند و می خواستند داعش را در سوریه و عراق علیه ما بشورانند اما نتیجه دشمنی آنها نزدیک شدن سه قوه به یکدیگر و عمیق شدن کینه مردم نسبت به آنها بود.

مهدی چمران هم یکی دیگر از سخنرانان مراسم بزرگداشت شهید مصطفی چمران بود. او گفته های خود را این گونه آغاز کرد که زمانی که مصطفی به عنوان وزیر دفاع منصوب شد ما را تحریم کردند. وقتی که من این مسئله را با او در میان گذاشتم گفت خدا را شکر چرا که از این پس به توانایی های خود تکیه می کنیم و می سازیم. نمونه این ماجرا اینکه ما اولین موشک ایرانی را همان زمان و در روزهای نخست جنگ ساختیم در حالی که رزمندگان آن زمان به خاطر دارند که ما ابتدا با تفنگ ژ-۳ و پس از آن با ام یک و بعد با برنو جنگیدیم در حالی که برنو مربوط به جنگ دوم جهانی است و آن زمان با مشکل کمبود مهمات و وسایل جنگی روبرو بودیم. از سوی دیگر با تحریم ها دست و پنجه نرم می کردیم و همه اینها ما را بر آن داشت تا خود شروع به ساختن کنیم.

در این مراسم همچنین کسری کاویانی به اجرای قطعاتی پرداخت. همچنین گروه  «مردان نقره ای ایران» به سرپرستی ابوالفضل همراه نمایشی را اجرا کردند. صابر خراسانی هم شعرخوانی کرد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *