کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا باید در انتهای سوره «علق» سجده کرد؟

30 خرداد 1397 ساعت 19:29

طلبه و عالمی ارزشمند است که اگر یک روز نبود یا به‌رحمت خدا رفت، نبودنش تغییری در جامعه ایجاد کند.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام محسن قرائتی ظهر امروز در جلسه‌ای از سلسله جلسات درس اخلاق با محوریت بایستگی‌های تبلیغ که در مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگزار شد، در خصوص اهمیت و ارزش علم؛ گفت: انسان که اشرف مخلوقات بوده و سگ حیوانی پست و نجس بوده است، اما آموزش در هر دو اثر دارد، گاهی یک مسئله علمی بعد از صدها سال تجربه به‌دست آمده که نشان دهنده اهمیت علم است.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه علم دارای 3 بخش است؛ اظهار کرد: مردم در بحث علم، تولیدکننده، توزیع‌کننده یا مصرف‌کننده هستند و برترین افراد طلبه بوده، چراکه اگر علمی تولید نکند، قطعا توزیع‌کننده است.

وی با اشاره به‌ اینکه آیا دانشگاه‌های ما در بحث علم، پاسخگو نیاز جامعه هستند یا خیر؟ افزود: ما ٣ نوع علم مفید، مضر و نه مفید و مضر داریم، زمانی که آدم علم یاد گرفت، عقل و چشم‌انداز او رشد می‌کند، اما بسیاری از علوم رشدی در پی ندارد.

قرائتی با تأکید بر اینکه 350 «اعوذ» در قرآن کریم داریم؛ یادآور شد: یکی از آنها در ارتباط با علم و کسانی است که فقط مدرک داشته و علمی ندارند.

رئیس ستاد اقامه نماز ضمن اشاره بر لزوم انتشار علم مفید؛ افزود: آیت‌الله بروجردی می‌گفت، تمام آیات و روایات ارزش علم برای علمی است که گفته شود و به‌دست مردم برسد، همچنین اگر محفوظات همراه با ارتباط با جوانان و نوجوانان شهر بوده، این علمی نافع است.

وی متذکر شد: برای مدرک درس نخوانید، علمی تاثیرگذار است که با جوانان ارتباط داشته باشد.

قرائتی بسیاری از حرف‌ها را تخمین حدسیات برشمرد و گفت: تشابهات، علم نیست، امروزه بدیهیات را به‌نام علم به‌مردم می‌دهیم، این اشتباه است، علم باید نور باشد و تاریکی را روشن کند.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه هیچ‌گاه روزنامه نمی‌خوانم و فیلم نمی‌بینم؛ عنوان کرد: برای اینکه از جامعه عقب نمانم، خلاصه اخبار را گوش می‌کنم، اما وقت بسیاری صرف آن نمی‌کنم.

 وی با تاکید براینکه ۵ میلیون دانشجو و ١٢ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم؛ خاطرنشان کرد: این افراد، 90 روز درس و کلاسی ندارند، در تابستان کدام‌یک از این دانشجو‌ها ١٠ نفر از دانش‌آموزان را  برای آموزش کنار خود جمع می‌کند؟

قرائتی، علم مفید را همراه با رشد دانست و اظهار کرد: علم باید انسان را بزرگ کند نه مغز او را، وصل انسان به‌خدا، انسان را بزرگ می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز با انتقاد از علم در جامعه امروز؛ بیان کرد: اینهایی که ما می‌خوانیم علم نیست، تغییر اصطلاحات و جزو کارهای بیهوده است، امروزه بی‌اهمیت‌ترین حرف‌ها را با اصطلاحات همراه می‌کنند و به‌نام حوزه علمیه تحویل جامعه می‌دهند.

 وی با اشاره به سوره «علق» گفت: در انتهای سوره علق باید سجده کرد، اما وقتی ما باسواد شدیم، باید عبادت‌هایمان بیشتر شود که این طور نیست، هرچه می‌کنید یا باید واجب باشد یا مستحب، آدم هرچه بیشتر بداند، برایش بهتر است.

قرائتی با تذکر این نکته که همه ما ۴٠سال است، گندم زکات نداده می‌خوریم؛ اضافه کرد: هیچ فردی در این خصوص پژوهش نمی‌کند، حتی یک کتاب در مورد زکات نداریم.

دبیر ستاد اقامه نماز افزود: پایان‌نامه‌های دانشجویان هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، ما نماز می‌خوانیم، اما نمی‌دانیم به‌چه کسی سلام می‌کنیم، پژوهش یا باید واجب باشد و مشکل مردم را حل کند یا مستحب باشد، قران می‌گوید، اگر فکر می‌کنید، کار شما درست است، نباید از مرگ خود بهراسید.

وی با تاکید بر اینکه درسی را بخوانید که اگر نخوانید شکاف در جامعه ایجاد کند؛ یادآور شد: طلبه و عالمی ارزشمند است که اگر یک روز نبود یا به‌رحمت خدا رفت، نبودنش تغییری در جامعه ایجاد کند.

قرائتی با انتقاد از اینکه ما خودمان را سرکار گذاشته ایم؛ بیان کرد: روانشناسی ازدواج معنایی ندارد، ازدواج جزو نیازهای اولیه انسان است.

رئیس ستاد اقامه نماز یادآور شد: درس را باید خواند، اما فکر نکنید با اینها می‌توان دنیا را تغییر داد، سالانه میلیون‌ها زائر به‌ حرم مطهر رضوی می‌آیند، دانشگاه رضوی باید نیاز این زائران را بر طرف کند.

وی با بیان اینکه خاک حوزه و دانشگاه را باید عوض کرد، خطاب به طلاب؛ ادامه داد: اگر تابستان حوزه تعطیل است، شما کلاس بگذارید، با افراد فامیل جلسه بگذارید.

قرائتی با اشاره به اینکه هر موضوعی که اسم آن علم است را نباید علم دانست؛ یاد آور شد: امام رضا(ع) فرمود، فقیه کسی است که جامعه را از دشمنان نجات دهد، طلاب ما باید خطرات فضای مجازی را به‌مردم و جوانان گوش زد کنند.  

رئیس ستاد اقامه نماز مهاجرت کردن برای کسب علم را بسیار مهم دانست و گفت: اصلا اگر کسی محقق بود و مهاجرت نکرد حق نداری ذره‌ای او را دوست بداری، هیچ پست حکومتی نباید به‌او داده شود.   

وی خطاب به‌طلبه‌ها افزود: تغییرات را از تابستان شروع کنید، «داستان راستان» و احکام نوجوانان را همراه داشته باشید، با نوجوانان ارتباط بگیرید.

قرائتی با اشاره به اینکه هرچه امکانات بیشتر شود، علم بیشتر نمی‌شود؛ متذکر شد: تفسیر نور بهترین تفسیر موجود از قرآن کریم بوده که نتیجه جدایی از حوزه است، من با حوزه مخالف نیستم، اینکه بگوییم قرآن بخوانی مرجع نمی‌شوی و باید حتماً کفایه بخوانی، این غلط است.

رئیس ستاد اقامه نماز تأکید کرد: در حوزه‌ها، ١٢٠ روز تعطیلات است و٢٠هزار طلبه کت و شلواری داریم، ما باید از این افراد برای ارتباط با جامعه استفاده کنیم.

وی گفت: سالانه یک میلیون لیسانسه بی‌مهارت داریم، نظر من این است که مدرک را از لیسانس بگیرند و به مهارت و هنر دهند، براساس هنر مدرک بدهیم، نه محفوظات که کشور فلج شود.  

قرائتی همچنین به‌معرفی کتبی برای موفقیت بیشتر طلبه‌ها پرداخت و افزود: قرآن با ترجمه تفسیر نوربخوانید و کسی  که می‌خواهد، اول تفسیر بخواند این کتاب را بخواند، تفسیر گویا این کتاب هم موجود است، اخلاق آموزش، نیم قرن تجربه آموزشی من بوده، 200 نکته هم برای کسانی است که کار فرهنگی انجام می‌دهند.

منبع: فارس


کد مطلب: 621343

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/621343/چرا-باید-انتهای-سوره-علق-سجده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com