کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشورت‌های عاقلانه به رهبران کره شمالی در پسا برجام!

تاج زاده: رهبران كره شمالي عاقل‌تر از آن هستند كه روي قول امريكايي‌ها حساب باز كنند/ سیاست ساده لوحی اختیاری درباره برجام!

بايد فرض را بر اين گذاشت که هرلحظه ممكن است تعهداتشان را زير پا بگذارند، چه ترامپ باشد و چه رييس‌جمهور بعدي امريكا

30 خرداد 1397 ساعت 11:34

بايد فرض را بر اين گذاشت كه امريكا هر لحظه ممكن است تعهدات خود را زير پا بگذارد، چه ترامپ باشد و چه رييس‌جمهوري بعدي امريكا. كره شمالي بايد روندي را بپيمايد كه اگر چنين اتفاقي افتاد، شكست بزرگي را متحمل نشود.


گروه سیاسی جهان نیوز: طی چند ماه اخیر تاج زاده تریبون اصلی اصلاح طلبان تندرو اطراف خاتمی بوده و افراطی ترین - بخوانید بی عقلانی ترین- نظریات درباره مشکلات داخلی و کشور را وی ارائه کرده است.

به گزارش جهان نیوز، تاج زاده طی گفتگویی درباره مذاکرات آمریکا و کره شمالی تاکید کرده است: بايد فرض را بر اين گذاشت كه امريكا هر لحظه ممكن است تعهدات خود را زير پا بگذارد، چه ترامپ باشد و چه رييس‌جمهوري بعدي امريكا. كره شمالي بايد روندي را بپيمايد كه اگر چنين اتفاقي افتاد، شكست بزرگي را متحمل نشود.

این در حالیست که خود تاج زاده و دوستان دیگر وی در جریان اصلاح طلب در موضوع برجام کاملا برعکس این توصیه های عاقلانه خود رفتار و مشورت به دولت روحانی می دادند.

آنها در تمام سال های گذشته خوش بینی به آمریکایی ها را تا بالاترین حد ممکن تبلیغ می کردند ولی الان ظاهرا ضربه برجام به اصلاح طلبان کمی آنها را به آمریکایی ها دل چرکین کرده است.

بامزه تر آنکه تاج زاده ها قبلا می گفتند که بعد از اوباما برجام توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا ناچارا ادامه پیدا خواهد کرد ولی الان معتقدند که باید کره شمالی به گونه ای با آمریکایی ها مذاکره کند که حتی رئیس جمهور بعد از ترامپ - که به قول آنها بدتر از اوباما و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا هم است- وقتی از توافق احتمالی خارج شد کره ای ها زیاد ضرر نکنند!

اما عجیب آن است که تاج زاده که عبرت های برجام را به درستی به کره شمالی برای نوع مذاکره با آمریکا گوشزد می کند ولی دوباره اصرار دارد که ایران با وارد مذاکره با آمریکا شود و حتی گزینه خروج از سوریه را نیز پیشنهاد می دهد.

 وی درباره پيام  ملاقات ترامپ و اون برای ایران گفته است: «مي‌توانيم با يك ديپلماسي تهاجمي ترامپ را در يك دوراهي قرار دهيم با اين راهبرد كه اگر ترامپ حاضر باشد همان روشي را كه در كره شمالي دنبال كرد، درباره ايران نيز پي بگيرد، جمهوري اسلامي نيز حاضر به مذاكره دو‌جانبه مستقيم و استراتژيك با امريكا است. كافي است ايالات متحده آمادگي خود را براي خروج نيروهايش از خليج‌فارس اعلام كند، تا تهران نيز درباره نحوه حضورش در كشورهاي همسايه مذاكره و تجديد‌نظر كند و به اين سمت برود كه هم نيروهاي امريكايي را بعد از چهار دهه از منطقه دور كند و هم خود راهبرد تازه‌اي در سوريه و يمن و... برگزيند و امتيازاتي بدهد كه در تحليل نهايي بيش از امريكا به نفع ايران باشد. توجه داريد كه ملت ما هزينه سنگيني براي مثلا حضور در سوريه تحمل مي‌كند كه مي‌تواند با اخذ تضمين‌هاي لازم و قابل برگشت از آن رهايي يابد. به علاوه توافق با امريكا راه مسير مراودات اقتصادي ايران را با همسايگانش هموار مي‌كند.»

اما دلیل اصرار تاج زاده بر اینکه مقامات کره شمالی باید عاقلانه با آمریکا غیرقابل اعتماد و عهد شکن مواجه شوند ولی مقامات ایران سادلوحانه یکبار دیگر مزه مذاکره با کشوری بدعهد را تجربه کنند چیست؟

 از توصیه های تاج زاده به مقامات کره شمالی می توان فهیمد که او عاقل‌تر از گذشته شده ولی درباره کشورش و طراحی های آمریکا درباره ایران همچنان ترجیح می دهد که یک ساده لوح اختیاری باقی بماند!

در کنار سادلوحی اختیاری، البته اصلاح طلبان یک ترس ذاتی و همیشگی هم از قدرت آمریکایی ها داشته اند. همچنان که تاج زاده در بخش دیگری از گفتگویش تصریح می کند: حل چالش كره شمالي به معناي آن است كه تنها ايران باقي مي‌ماند كه بايد تكليفش از ديد كاخ سفيد روشن شود! به‌ويژه آنكه از هفت كشوري كه دپارتمان بوش پسر آنها را محور شرارت لقب داد فقط ايران بدون مواجه شدن با مشك لات جدي مسير خود را مي‌پيمايد. بنابراين بايد به‌شدت هوشمندانه عمل كرد تا ايران خدايي‌ناكرده به سرنوشت ديگر كشورهايي كه محور شرارت خوانده شدند، دچار نشود.

این در حالیست که حتی تندترین آمریکایی ها معتقدند که قدرت ایران قابل قیاس با عراق و افغانستان و دیگر کشورهای مشابه نیست و باید ناچارا سیاستی متفاوت را در مواجه با جمهوری اسلامی در پیش گرفت که همان فراموشی گزینه جنگ و تمرکز بر فشارهای اقتصادی و جنگ روانی با کمک اصلاح طلبان نزدیک با آمریکا در داخل کشور است!


کد مطلب: 621118

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/621118/تاج-زاده-رهبران-كره-شمالي-عاقل-تر-هستند-روي-قول-امريكايي-ها-حساب-باز-كنند-سیاست-ساده-لوحی-اختیاری-درباره-برجام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com