جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
سعدالله زارعی مطرح کرد؛

لحن فرستاده سازمان ملل به یمن تغییر کرد!

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 621087
از دیروز لحن گریفیث و فرماندهان میدانی ائتلاف غربی-عربی تغییر کرده است و به جای تاکید بر تحویل الحدیده به سازمان ملل از آتش‌بس سخن گفته اند که به معنای پذیرش شکست، حداقل در این مرحله عملیاتی است.
لحن فرستاده سازمان ملل به یمن تغییر کرد!
 
به گزارش جهان نيوز، دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین المللی اخیرا در گروه تلگرامی خود با عنوان «گفت وشنود» درباره بندر الحدیده یمن نوشته است :
در بحث بندر راهبردی الحُدیده یمن نکاتی وجود دارد:

۱ – ائتلاف غربی-عربی با هدف گرفتن یک سرپل راهبردی و استفاده از آن برای وادار کردنانصارالله به پذیرفتن یکی از دو راهکار ارائه‌شده در طرح مارتین گریفیث، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، دست به سنگین‌ترین تهاجم خود طی حدود چهل ماه اخیر زد و با توجه به حجم نیرو و آتش خود مطمئن بود طی یکی دو هفته به نتیجه می‌رسد. از این رو مثلث آمریکا، انگلیس و فرانسه که تا کنون بصورت غیر مستقیم و در دو بعد اطلاعاتی و لجستیکی در جنگ علیه یمن شرکت داشتند، نقش خود را علنی و عملیاتی کردند.

۲ – در این عملیات دست‌کم ۱۵ تیپ رزمی شرکت کرده‌اند که شامل ۵ تیپ از نیروهای ارتش سابق یمن به فرماندهی علی محسن الاحمر، فرمانده سابق ارتش، ۵ تیپ از نیروهای نظامی وابسته به منصور هادی، رئیس‌جمهور سابق که از عشایر جنوب شکل گرفته‌اند، دو تیپ از نیروهای وابسته به امارات، دو تیپ از نیروهای وابسته به عربستان که عمدتاً سودانی هستند، یک تیپ از نیروهای حزب وهابی -اخوانی اصلاح یمن، یک گردان از نیروهای نظامی فرانسه، کمتر از یک گردان از نیروهای نظامی انگلیس و نزدیک به یک گروهان از نیروهای آمریکایی موسوم به کلاه‌سبزها می‌شوند.

۳ – تاکتیک نظامی این نیروها استفاده از حجم سنگین آتش و استفاده از نیروی زیاد بود تا به گمان خود از یک طرف در نیروهای انصارالله رعب ایجاد کرده و ان را زمین‌گیر کند و از طرف دیگر تلفات نیروهای ائتلاف را کاهش داده و جرأت آنان را در پیشروی افزایش دهد.

۴ – یک تحلیل بیانگر آن است که نیروهای اماراتی و سعودی با این تحلیل که نیروهای انصارالله خسته و فاقد تعداد کافی و نیز فاقد سلاح لازم هستند، سه کشور غربی را فریب داده و با وعده عملیاتی در یک هفته و محدود بودن به تصرف الحدیده، آنان را وارد معرکه کرده‌اند. این تحلیل بر این پایه استوار است که غربی‌ها و بویژه اروپایی‌ها از نا امن‌شدن دریای سرخ نگران بوده و طی دو سال گذشته سعودی‌ها را از شعله‌ور کردن جنگ در الحدیده پرهیز داده‌اند. در عین حال این تحلیل یک ایراد دارد و آن این است که تحرک سه ماه اخیر نماینده انگلیسی دبیرکل که در واقع نماینده این سه کشور است کاملا با طرح عملیاتی سعودی ها و اماراتی‌ها در باره بندر الحدیده هماهنگ عمل کرده است.

۵ – در این جنگ، انصارالله بر اعصاب خود مسلط بود و با بهره‌گیری حساب‌شده از نیروهای محدود، ضربات سنگینی به آنان وارد کرده و ماشین جنگ را در زمین متوقف کرده است.
انصارالله با عملیات پارتیزانی، دسته‌هایی از نیروها را به داخل منطقه حضور نظامیان طرف مقابل نفوذ داده است به‌گونه‌ای که دشمن نتوانسته است علیه آنان از نیروهای هوایی خود استفاده کند چرا که در چنین وضعیتی، بمباران هوایی و گلوله‌باران از طریق ناوها، بیش از چریک‌های انصارالله، نیروهای پهن‌شده ائتلاف عربی-غربی را در معرض اسیب قرار می‌دهد.

۶ – از دیروز لحن گریفیث و فرماندهان میدانی ائتلاف غربی-عربی تغییر کرده است و به جای تاکید بر تحویل الحدیده به سازمان ملل از آتش‌بس سخن گفته اند که به معنای پذیرش شکست، حداقل در این مرحله عملیاتی است. انصارالله آتش‌بس در این جبهه را موکول به خروج کامل نظامیان ائتلاف از همه استان الحدیده کرده است.
۷ – خبرها بیانگر آن است که بدنبال توقف ماشین جنگی دشمن در فاصله چند کیلومتری فرودگاه الحدیده که خود ده کیلومتر از شهر الحدیده فاصله دارد، روحیه نیروهای انصارالله بسیار بالاست.
و دو خبر:

۱ – در جریان جنگ هفته اخیر الحدیده لااقل ۷۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند و دست‌کم ۱۵۰۰ نفر از آنان زخمی شده‌اند.

۲ – درست همزمان با عملیات الحدیده، نیروهای انصارالله به استان مأرب که در شرق پایتخت قرار دارد و در دو سال اخیر در تسلط سعودی‌ها و نیروهای حزب اصلاح بود، حمله کرده و دو شهرستان این استان را آزاد کرده‌اند.

     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *