سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

بزرگترین حمله جهانی به یمن چگونه ناکام ماند؟

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب: 621030
گرچه اشغال الحدیده بعید به نظر میرسد، اما حتی اگر این شهر اشغال شود، عوامل طبیعی و جمعیت بالای یمنی‌های متنفر از آل‌سعود در آن به گونه‌ای نیست که سعودی‌ها بتوانند ناآرامی‌ها را تحمل کنند.
بزرگترین حمله جهانی به یمن چگونه ناکام ماند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، نیروهای متجاوز سعودی و اماراتی در حمله‌ای که از چند روز پیش ضد منطقه ساحلی الحدیده آغاز کرده‌اند، همچنان درجا می‌زنند و نتوانسته‌اند به اهداف اعلام شده خود دست پیدا کنند.  

تحلیلگران مسائل نظامی اعتقاد دارند که حجم این حمله با مشارکت نیروهای اماراتی و سعودیو حضور افسران نظامی فرانسوی و آمریکایی و مزدوران داخلی شامل نیروهای تروریستی تکفیری و جریان‌های هوادار علی عبدالله صالح رئیس جمهورسابق یمن بزرگترین حمله طی سه سال گذشته در یمن است.  

نیروهای متجاوز همچنان در ورودی‌های جنوبی و غربی فرودگاه الحدیده هستند و در حالی که این فرودگاه حدود ۴۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد و منطقه‌ای غیر مسکونی است، حتی در رسیدن به یک هدف تبلیغاتی در اشغال فرودگاه نیز ناکام مانده‌اند. این در حالی است که خطوط امدادی آنها از جنوب نوار ساحلی به سمت شمال نیز قطع شده و طی روزهای اخیر محاصره این نیروها در منطقه تشدید شده است.  

 

نیروهای متجاوز اماراتی توجیه خود برای ادامه پیشروی‌ها در منطقه خالی از سکنه فرودگاه الحدیده را جلوگیری از ریخته شدن خون انسان‌های بی گناه معرفی می کنند. آنها مدعی هستند که  نیروهای مهاجم روشی حساب شده و تدریجی در این  درگیری‌ها دنبال می‌کنند. این گفتمان برخلاف گفتمان استراتژیک محور مذکور طی روزهای اولیه جنگ و آغاز حملات بود که از لزوم اشغال سریع و آسان شهر سخن می‌گفتند.  

حتی مارتین گریفیس فرستاده سازمان ملل متحد به یمن نیز نتوانست شکست‌های میدانی نیروهای متجاوز را با حمایت‌های دیپلماتیک آمریکا و فرانسه و کشورهای دیگر اتحادیه اروپا در ابعاد سیاسی جبران کرده و دولت و جریان‌های مردمی یمن را وادار به تسلیم شدن در برابر خواسته‌های متجاوزان نماید.  

دستاوردهای نیروهای مدافع یمنی طی روزهای اخیر
در همین رابطه سرتیپ شرف لقمان سخنگوی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی دیروز اعلام کرد که حملات نیروهای مشترک ضد مهاجمان و اشغالگران بر اساس استراتژی دفاع متحرک و پاتک‌های برنامه‌ریزی شده همچنان ادامه دارد. وی تاکید کرد که دشمن نمی‌تواند از خطوط دفاعی استقرار یافته در منطقه عبور کند و ارتش و کمیته‌های مردمی معادله جدیدی را در درگیری‌های ساحل غربی به دشمن تحمیل کرده‌اند.  

وی ابراز داشت که خودروهای  منهدم شده در درگیری روزهای اخیر حدود ۴۴ دستگاه برآورد شده است.   این در حالی است که هواپیماهای بدون سرنشین یمنی نیز همچنان نیروهای مزدور را که به دنبال شکست محاصره نیروهای مهاجم در ساحل هستند را تار و مار می‌کنند. تعداد تلفات دشمن طی روزهای اخیر صدها نفر ارزیابی شده است. این در حالی است که مهاجمان هیچ آمار رسمی از تعداد تلفات و خسارت‌های خود منتشر نمی‌کنند.  

متجاوزان سعودی دیروز کاروان جدیدی از نیروهای نظامی و خودروهای زرهی را در منطقه الفازةواقع در بخش التحتیا وارد عرصه مبارزات کردند که این موضوع باعث کشته شدن تعدادی از فرماندهان این نیروها و تخریب خودروهای آنها شد.  

 

در این میان هواپیماهای جنگی دشمن سعودی - اماراتی همچنان تلاش دارد شکست‌های عرصه میدانی را با موشک باران مناطق مسکونی جبران کند. تنها طی روزهای اخیر بیش از ۲۵۰ حمله هوایی صورت گرفته، اما هیچ یک از آنها در ساقط کردن فرودگاه الحدیده موفقیت‌آمیز نبوده است.   در جریان این حملات ۱۳ غیرنظامی یمنی به شهادت رسیده و ۲۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.  

از سوی دیگر  بعد از آنکه نیروهای مهاجم طی روزهای گذشته موفق شدند به میدانی در جنوب الحدیده نفوذ کرده و آنجا را تحت کنترل خود بگیرند،   ارتش یمن و کمیته‌های مردمی صبح دیروز عملیات نظامی غافلگیر کننده‌ای را در چندین محور انجام داده و موفق شدن مهاجمان را از جنوب این شهر تا بیش از ۱۶ کیلومتر به سمت الدریهمی عقب برانند.  
محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن چند روز پیش از توقیف یک کشتی فرانسوی در  مقابل سواحل الحدیده خبر داد. یمنی‌ها همچنین چهارشنبه گذشته یک کشتی ائتلاف سعودی را در ساحل غربی هدف قرار دادند. یک منبع از نیروی دریایی یمن با اعلام این خبر تاکید کرد که با آتش گرفتن یکی از کشتی‌های ائتلاف سعودی در ساحل غربی استان «الحدیدة»، سایر کشتی‌ها عقب‌نشینی کردند.
 
جنازه های برگشتی سربازان امارات از جنگ یمن
پایگاه خبری شبکه المسیرة نوشت که کشتی مذکور حامل نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن بود و قصد داشت این نیروها را در سواحل الحدیدة پیاده کند، اما دو موشک به سوی این کشتی شلیک شد که با دقت به هدف اصابت کرد و کشتی آتش گرفت و دود زیادی از آن بلند شد.

عملیات مهم اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن باعث اسارت تعداد بسیار زیادی از نیروهای مزدور شده است. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن دوشنبه اعلام کردند که ۱۶۰ تن از عناصر وابسته به ائتلاف سعودی را در نبردهای ساحل غربی به اسارت گرفته‌اند.  
 
تارو مار مزدوران سعودی توسط یمنی
نیروهای مدافع یمن همچنین در جبهه حرض در مقابل منطقه جیزان موفق شدند جبل النار و مواضع اطراف آن را در اختیار بگیرند. این منطقه کوهستانی مساحتی به طول ۱۴ کیلومتر است که در عمق اراضی عربستان پیش رفته است.

نیروهای مدافع یمنی همچنان به پرتاب موشک‌های بالستیک خود ادامه می‌دهند. در همین رابطه دو روز پیش یک موشک بالستیک به اردوگاه نظامی عربستان در شرق جیزان شلیک شد  که خسارت‌های زیادی به جای گذاشت. جالب اینجاست که رسانه های سعودی از  داستان‌پردازی های تبلیغاتی خود در مورد رهگیری و انهدام موشک‌های شلیک شده نیز دست برداشته اند و تنها به ذکر این موضع بسنده کردند که نیروهای دفاع هوایی عربستان یک موشک بالستیک را رصد کردند که از اراضی یمن به سمت اراضی عربستان شلیک شده است.  

سعودی‌ها که همواره انتشار اخبار و تصاویر مربوط به سقوط موشک‌های یمنی در رسانه های جمعی را جرم تلقی می‌کنند،  هیچ جزئیاتی از محل اصابت این موشک و تعداد تلفات نظامیان خود در نتیجه این حمله منتشر نکرده اند.  

شکست جنگ تبلیغاتی متجاوزان سعودی- اماراتی
سعودها و اماراتی با این حال بدون در نظر گرفتن تحولات میدانی و با تکیه بر سیاست‌های تبلیغاتی خود و رسانه‌های وابسته به دلارهای نفتی سعی دارند اوضاع جنگ را بسیار خوب ارزیابی کنند. یکی از این افراد انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی کشور امارات است که  شرایط جنگ را بسیار ممتاز ارزیابی کرده و مدعی شده که  نیروهای مهاجم اصرار زیادی برای حمایت از جان شهروندان و امکان ارسال کمک‌های انسانی  به این شهر دارند!

متجاوزین همچنین بهانه دیگری برای شکست‌های خود در ساحل غربی  دست و پا کرده و در اظهاراتی متناقض یا مواضع قرقاش مدعی هستند که عدم اشغال شهر الحدیده  طی روزهای گذشته در نتیجه مذاکرات و مداخله سازمان ملل متحد بوده است.   این در حالی است که محمد البخیتی از رهبران انصار الله  دیروز اعلام کرد که  هیچ مذاکره ای در خصوص تحویل دادن بندر الحدیده به دشمن انجام نشده و  فرستاده سازمان ملل متحد طرح خود برای حل عمومی بحران را ارائه کرده و موضوع منحصر به الحدیده نبوده است.  

اشغال الحدیده بازی شکست خورده ائتلاف متجاوز سعودی
و این بار نیز مانند دفعات گذشته سعودی‌ها در تحقق این آرزوهای خود ناکام خواهند ماند، اما حتی اگر آنها موفق به اشغالی این شهر شوند، عوامل طبیعی و مردم شناختی این شهر و جمعیت بالای یمنی‌های متنفر از سعودی‌ها در آن به گونه‌ای نیست که سعودی‌ها بتوانند ناآرامی‌های فرسایشی نیروهای خود در این بندر یمنی را بعد از اشغال آن تحمل کنند. لذا هر دو روی سکه بازی سعودی‌ها در بندر الحدیده، یک بازی شکست خورده است.

گرچه اشغال شهر الحدیده بعید به نظر میرسد، اما حتی اگر آنها موفق به اشغالی این شهر شوند، عوامل طبیعی و مردم شناختی این شهر و جمعیت بالای یمنی‌های متنفر از سعودی‌ها در آن به گونه‌ای نیست که سعودی‌ها بتوانند ناآرامی‌های فرسایشی نیروهای خود در این بندر یمنی را بعد از اشغال آن تحمل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *