کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورق الحدیده برگشت/ هلاکت ۱۰۰ نظامی درغرب یمن

29 خرداد 1397 ساعت 14:58

نبرد بزرگ الحدیده برخلاف پیش‌بینی ائتلاف سعودی و غرب، به باتلاق متجاوزان تبدیل شد و طبق گزارش‌ها، انقلابیون یمنی تنها در یک قلم، 100 نظامی خارجی آمریکایی، انگلیسی، صهیونیستی، اماراتی و سعودی را به هلاکت رساندند. 160 مزدور سعودی و شماری از نیروهای ویژه فرانسوی نیز در این جنگ اسیر شده‌اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از کیهان، ائتلاف سعودی و اماراتی از روز چهارشنبه گذشته با کمک آمریکا، انگلیس و فرانسه عملیات سنگینی برای اشغال بندر راهبردی الحدیده در غرب یمن آغاز کردند که تاکنون با رزمندگی و ایثار مبارزان انصارالله و ارتش یمن موفق به پیشروی در این منطقه نشده و تلفات سنگینی نیز متحمل شده‌‌اند. انقلابیون یمن در نبرد  بزرگ الحدیده هر روز شگفتی می‌آفرینند و پیروزی تازه‌ای کسب می‌کنند. پس از زمینگیر کردن نیروهای ائتلاف پنج‌گانه سعودی حالا خبر رسیده که تعداد زیادی از متجاوزان اسیر شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، در پی درهم شکستن کشتی متجاوز اماراتی در بندر حدیده یمن، ۱۰۰ سرباز خارجی به هلاکت رسیده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با اشاره به اینکه «خبر‌هایی از کشته شدن 100 نظامی آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اماراتی در جریان حمله به یک فروند کشتی جنگی متجاوز اماراتی منتشر شده است»، نوشته، ائتلاف سعودی به علت بیم از واکنش افکار عمومی ملت‌های کشور‌های عضو این ائتلاف به شدت کشته شدن ۱۰۰ سرباز آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اماراتی را سانسور کرده است. این پایگاه خبری روسی حتی به جزئیات نیز اشاره کرده و نوشته خبر‌هایی از کشته شدن ۱۲ سرباز آمریکایی، هشت سرباز اسرائیلی، ۵۰ سرباز اماراتی و ۳۰ سرباز سعودی در کشتی جنگی در الحدیده منتشر شده است و ائتلاف به علت بیم از واکنش افکار عمومی ملت‌های کشور‌های متجاوز و تحت فشار قرار گرفتن برای پایان دادن به جنگ علیه یمن بر این خبر سرپوش گذاشته و آن را سانسور کرده است.

نیروهای ویژه فرانسوی در اسارت
از سوی دیگر، رسانه‌های نزدیک به مبارزان یمنی هم اعلام کرده‌اند که طی عملیاتی دو تن از نیروهای ویژه فرانسه در خاک این کشور را بازداشت کرده‌اند. بنا به گزارش پایگاه خبری «المصدر»، نیروهای یمنی می‌گویند گارد ساحلی بندر الحدیده یک قایق نظامی تندروی فرانسوی را متوقف کرده و سرنشینان آن را نیز بازداشت کرده‌ است. گفته می‌شود این قایق در حال آماده‌سازی عملیات در نزدیک شهر بندری الحدیده بوده که نیروهای یمنی دو سرنشین آن را محاصره و به اسارت درمی‌آورند. طی روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره حضور نیروهای فرانسوی در عملیات اخیر ائتلاف سعودی و اماراتی در بندر الحدیده یمن منتشر شد که وزارت دفاع فرانسه آن را رد کرد. اما روزنامه لوفیگارو در گزارشی تأیید کرد که نیروهای ویژه فرانسوی در عملیات حمله به بندر الحدیده حضور دارند. در همین ارتباط، «علی‌ العماد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرده شمار اسیران وابسته به ائتلاف متجاوزان در ساحل غربی یمن به 160 نفر رسیده است. به گفته وی، 160 مزدور ائتلاف متجاوز سعودی در درگیری‌های ساحل غربی به اسارت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درآمده‌اند.

جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش امارات هم کشته شد
شبکه خبری العالم نیر دیروز از کشته شدن سرلشگر ستاد مهندس «عیسی سیف بن عبلان المزروعی» جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش امارات در درگیری‌های جبهه ساحل غربی یمن در استان الحدیده خبر داد. العالم به نقل از «علی قشر» قائم‌ مقام استانداری الحدیده و رئیس شورای همبستگی عشایری یمن نوشته که در درگیری‌هایی که روز شنبه و یکشنبه در جبهه ساحل غربی (الحدیده) در جریان بود، ۴۳ نفر کشته شده‌اند که جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش امارات و گروهی از افسران بلندپایه یمنی در میان کشته شدگان هستند. به گفته این مقام یمنی، کشته‌های ائتلاف سعودی در چند روز گذشته، به ۲۵۳ نفر رسیده است.

ناکامی بزرگ
در همین حال، «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن نیز موضع گیری کرده و در مورد شرایط فعلی جنگ گفته: «تمام راه‌های پشتیبانی و امداد نیروهای متجاوز در حمله به ساحل غربی یمن بسته شده و خون آنها به گونه‌ای در حال ریخته شدن است که تصورش را هم نمی‌کردند.» وی طی پستی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته: «به فضل و کمک الهی، کلیه راه‌ها به روی دشمن در ساحل غربی بسته شده و این دشمن با عملیات خونینی مواجه شده که تصورش را نمی‌کرد. حتی جنگنده‌ها، کشتی‌ها و خودروهای زرهی آنها نتوانستند، موفقیتی کسب کنند و اخبار رسانه‌های آنها، مبتنی بر واقعیت نیست.»

سازمان ملل برای نجات ائتلاف سعودی وارد میدان شد
اما در حالی که انقلابیون یمن در الحدیده در حال شکست کامل متجاوزان هستند سازمان ملل به دنبال آن است تا جلوی ادامه این روند را بگیرد. سازمان ملل می‌گوید قصد دارد با ارائه طرحی، اداره بندر «الحدیده» در یمن را برعهده بگیرد و کمک‌های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده این منطقه ارسال کند. «لیز گراند» هماهنگ‌کننده سازمان ملل یکشنبه اعلام کرده مذاکرات برای سپردن کنترل بندر الحدیده به سازمان ملل، که تحت محاصره ائتلاف سعودی است، پیشرفت داشته و به مرحله تازه‌ای رسیده است. اما در واکنش به این خبر عضو انصارالله ضمن تکذیب خبر پیشنهاد سازمان ملل برای تحویل کنترل شهر الحدیده یمن به این سازمان گفت هیچ کشوری بخشی از خاک خود را به متجاوزان نخواهد داد. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: «مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، هرگز از ما نخواسته است بندر و شهر حدیده در غرب یمن را تحویل دهیم». او با اشاره به سفر  فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به این کشور تاکید کرد دیدار گریفتیس از صنعا امر تازه‌ای نیست و این سفر در چارچوب تکمیل مذاکرات درباره موضوعات مطرح شده در سفر قبلی وی و در راستای تلاش برای حل فراگیر بحران یمن از جمله مسئله بندر حدیده و فرودگاه صنعا صورت گرفته است.

از سوی دیگر در حالی که تلاش‌های امارات و عربستان برای سیطره بر فرودگاه الحدیده ناکام مانده، نیروهای انصارالله برای ممانعت از پیشروی نیروهای متخاصم خندق‌هایی را در مسیرها حفر کرده‌ و ورودی‌های شهر را با خاکریز و موانع بتنی و خندق بسته‌اند.

نقش غرب در نبرد الحدیده
در حالی که وزارت خارجه آمریکا هرگونه دخالت در عملیات الحدیده را انکار کرده بود، یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد، غربی‌ها با مشاوره، راهنمایی و ارسال تجهیزات نظامی، در حمله به یمن به عربستان و امارات کمک می‌کنند. گاردین نوشته، گرچه انگلیس درباره حمله به الحدیده هشدار داد اما مسئول فجایع این جنگ است؛ عربستان و امارات این جنگ را با آموزش‌های نظامیان غربی و مشاوره‌های آنان انجام می‌دهند، آنها با حمایت دیپلماتیک غرب، به چنین اقداماتی در یمن دست می‌زنند.

گاردین افزود، اماراتی‌ها و سعودی‌ها این حملات را در یمن با کمک تسلیحات آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی انجام می‌دهند و افسران نظامی انگلیسی و آمریکایی در اتاق فرمان این حملات هوایی بوده‌اند. گاردین به این مسئله هم اشاره کرده که چند روز پیش، روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشته بود نیروهای ویژه فرانسوی در خاک یمن حضور دارند.
در ادامه یادداشت آمده است: روز جمعه، انگلیس و آمریکا جلوی اقدام سوئیس برای به جریان انداختن بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار آتش‌بس بود، گرفتند. «اندرو میشل» وزیر سابق توسعه بین‌الملل انگلیس می‌گوید، لندن در شورای امنیت سازمان ملل رویکردی به سود عربستان در این بحران دارد، فروش تسلیحات و منافع امنیتی است که همه چیز را دیکته می‌کند. 


کد مطلب: 620911

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/620911/ورق-الحدیده-برگشت-هلاکت-۱۰۰-نظامی-درغرب-یمن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com