جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

وقتی «نایکی» لباس سیاست‌های ترامپ می‌شود

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 620622
جام جهانی فوتبال قرار است محملی برای به فراموشی سپردن اختلاف‌های متنوع فرهنگی، سیاسی و غیره و نزدیک‌ کردن فرهنگ‌ها به یکدیگر باشد، اما به نظر می‌رسد «نایکی» با تن دادن به سیاست‌های نفرت‌پراکنانه آمریکا پیام این رویداد ورزشی را نادیده گرفته است.​
وقتی «نایکی» لباس سیاست‌های ترامپ می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم،  شرکت آمریکایی «نایکی» (نایک)، تولیدکننده لوازم ورزشی، روز دوشنبه 21 خرداد با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا، نمی‌تواند به اعضای تیم ملی فوتبال ایران، کفش عرضه کند.

این اقدام شرکت آمریکایی موجی از انتقادها علیه شرکت آمریکایی به راه انداخت. «نایکی» در بیانیه‌ای که روز یکشنبه برای روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» ارسال کرده به این انتقادها اینطور پاسخ داده که حق انتخابی برای اجرای محدودیت‌ها علیه ایران نداشته و «سال‌ها است که به الزامات قانونی در این خصوص پایبند است.»
 
هنوز مشخص نیست که نایکی در صورت عرضه کفش‌های ورزشی به بازیکنان ایران کدام بخش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض می‌کرد. این شرکت در بیانیه‌های مختلف خود هنوز توضیحی در این باره ارائه نکرده است.  

«ریچارد نفیو»، کارشناس ارشد مسائل تحریمی و یکی از معماران شبکه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفته تصمیم «نایکی» به این دلیل بوده که مجوزهای عمومی صادر شده برای معاف کردن برخی کالاهای آمریکایی (از جمله کالاهای پزشکی) از شمول تحریم‌ها، البسه آمریکایی را شامل نمی‌شود.
«نفیو» گفت: «ما برای کالاهای بشردوستانه چنین مجوزهایی داریم، اما این مجوزها شامل کفش نمی‌شوند».

با آنکه «نفیو» در همین مصاحبه مدعی شده سیاست ایالات متحده از سال 1995 همین بوده، ایرانی‌ها در جریان مسابقات جام جهانی سال 2014 لباس‌های نایکی را به تن کردند. در آن زمان، هنوز توافق هسته‌ای علیه ایران حاصل نشده و تحریم‌ها علیه ایران پابرجا بود. 

به نظر می‌رسد اقدام «نایکی» بیش از هر چیز از سیاست‌های تندروانه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران سرچشمه گرفته و در راستای تبعیت از آن صورت گرفته است. «تونی کارون»،  از فعالان فضای مجازی و خبرنگار بخش «AJ+» (وابسته به شبکه خبری الجزیره» درباره اقدام نایک در توئیترش نوشته است: «به نظر می‌رسد نایکی می‌خواهد لباس رسمی سیاست‌های دونالد ترامپ علیه ایران باشد. این اقدامی احمقانه برای یک برند بین‌المللی است.»

جدا از این، شرکت آمریکایی در صورت تصمیم به عرضه کفش به ایرانی‌ها راه‌هایی پیش رو داشت که می‌توانست از آنها استفاده کند. «اریک فراری»، حقوق‌دان متخصص در مسائل تحریمی، مستقر در واشنگتن به روزنامه«واشنگتن‌پست» گفته که «نایکی» می‌توانست به سادگی از «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» (اوفاک) که مأمور اجرای تحریم‌ها است درخواست مجوز کند. 

او می‌گوید: «(اوفاک) سابقه‌‌ای طولانی در اعطای مجوز برای عدم مانع‌تراشی در رقابت‌های ورزشی بین‌المللی دارد. در دولت فعلی، اوفاک سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای اعطای مجوز دارد، اما به نظر می‌رسد که این مورد از آن مواردی بود که مجوز شامل حالش می‌شد.»

همچنین اقدام شرکت آمریکایی در حالی صورت گرفته که  علی‌رغم خروج آمریکا از «برجام»، تحریم‌ها علیه ایران هنوز اجرایی نشده‌اند و اجرای اولین بخش از آنها از ماه آگوست آغاز خواهد شد. بنابراین، «نایکی» در صورت تأمین کفش هم با جریمه آمریکا رو به رو نمی‌شد. 

جام جهانی فوتبال قرار است محملی برای به فراموشی سپردن اختلاف‌های متنوع فرهنگی، سیاسی و غیره و نزدیک‌ کردن فرهنگ‌ها به یکدیگر باشد، اما به نظر می‌رسد «نایکی» با تن دادن به سیاست‌های نفرت‌پراکنانه آمریکا پیام این رویداد ورزشی را نادیده گرفته است. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *