پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

میزان درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 620524
در چند سال گذشته پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما در مقاطع مختلف اجرایی شده که البته در برخی مقاطع بنا بر برخی مصلحت‌ها این طرح یا انجام نشده یا با محدودیت روبه‌رو شده.
میزان درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
به گزارش جهان نيوز، تماشای فوتبال آن‌هم از جنس جام‌جهانی‌اش فوق‌العاده هیجان‌انگیز است. بخصوص اگر این مسابقات را به صورت دسته‌جمعی تماشا کنیم که جذابیت آن دو چندان هم خواهد شد. به همین خاطر هم است که در چند سال گذشته پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما در مقاطع مختلف اجرایی شده که البته در برخی مقاطع بنا بر برخی مصلحت‌ها این طرح یا انجام نشده یا با محدودیت روبه‌رو شده. این طرح البته از همان لحظات ابتدایی مخالفان بسیاری را برای خود تراشید که مهم‌ترین این مخالفان صاحبان آثار سینمایی و کارگردانانی بودند که فیلم‌هایشان در همین مقطع زمانی در اکران عمومی قرار داشتند.
 
امسال هم مثل سال‌های گذشته سینما‌های تهران و شهرستان‌ها این امکان را پیدا کردند که با توجه به تعداد سالن‌های خود سئانس‌هایی را برای پخش فوتبال جام‌جهانی با قیمت بلیت‌ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در نظر بگیرند. البته امسال هم‌زمانی اکران عید فطر (که از بهترین زمان‌های اکران سینماهاست و جایگاه خاصی برای تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان دارد) با مسابقات جام‌جهانی شرایط ویژه‌ای را در اکران برای صاحبان فیلم رقم زد.

تقارن عید فطر با مسابقات فوتبال جام‌جهانی باعث شد تا این به قول معروف گل سرسبد اکران از دست برود و صاحبان فیلم‌ها رویای فروش چند‌میلیاردی فیلم‌هایشان را از سر بیرون کنند، اما اتفاق دیگری که باعث شد صاحبان فیلم‌ها از وضعیت اکران فیلم‌هایشان بیشتر شاکی شوند موافقت شورای صنفی نمایش با اکران فوتبال در سینماهای کشور بود. گلایه صاحبان فیلم هم از این جهت بود که نمایش فوتبال در سالن‌های سینما؛ مردم را از فیلم دیدن منصرف می‌کند و بنابراین ضرر مالی جبران‌ناپذیری برایشان به همراه دارد و همچنین پخش فوتبال در سینماها باعث می‌شود ماهیت سینما زیر سوال برود! چراکه سینما جایی است برای تماشای فیلم نه فوتبال؛ بنابراین بهتر آن است که مسئولان به جای نمایش فوتبال در سینما، نمایش مسابقات جام‌جهانی را در اماکن عمومی پیگیری می‌کردند تا اکران سینمایی این‌گونه ناچیز شمرده نشود. بر این اساس بود که علی سرتیپی، رئیس شورای‌عالی اکران درباره حقوق صاحبان فیلم‌های در حال اکران عنوان کرد که؛ «در این باره هم صحبت شده و توافقی برای پرداخت مبلغی به صاحبان فیلم‌ها صورت خواهد گرفت!»

به هر حال اولین روز نمایش بازی‌های جام‌جهانی در سینماها با استقبال بالای مردم از بازی ایران و مراکش همراه شد و اغلب قریب به اتفاق سالن‌ها تمام بلیت‌هایشان را فروختند. درآمد روز اول نمایش فوتبال در سینماها نزدیک 500 میلیون تومان بوده که بیشترین استقبال در پردیس‌های چارسو و کوروش بود و حالا مساله اینجاست که این درآمد چگونه بین صاحبان فیلم‌ها و سینماها تقسیم می‌شود!

سینمادار درآمد فوتبال را تقسیم کند
سید امیر سیدزاده، تهیه‌کننده سینما که ایــــــــــن روزهــــــــا فیلم سینمایی «ناخواسته» بـــــه کارگردانـــــــی برزو نیک‌نژاد را بر پــــــرده سینماها دارد از پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما ابراز نارضایتی کرد.

او به جام‌جم گفت: این همزمانی مسابقات فوتبال جام‌جهانی با اکران فیلم‌های عید فطر اتفاق ناخوشایندی برای صاحبان فیلم‌های روی پرده است.

قبل از پخش مسابقات جام‌جهانی اعلام کردند با صاحبان فیلم‌های روی پـــــــــرده در‌این‌خصوص توافقاتی حاصل می‌شود که تا این لحظه هیچ صحبتی با هیچ‌کس در این مورد نشده!

ما از روز اول جزو مخالفان اصلی این طرح بودیم، منتها گوش شنوایی برای حرف‌های ما نبود و شورای صنفی اکران و دست‌اندرکاران با نظر و تصمیم خودشان این طرح را انجام دادند.

او ادامه داد: به نظرم منصفانه‌ترین کار در چنین شرایطی این است که سینمادار درصورتی که سئانس اکران فیلمی با پخش مسابقات فوتبال در سالن‌ها همزمان شد درآمد حاصله از فروش بلیت فوتبال را به‌طور مساوی با صاحبان آن فیلم‌ها تقسیم کند.

در این صورت است که زمینه تعاملات بیشتر با فیلمساز و سینمادار هر چه بیشتر فراهم می‌شود.

من علاوه بر فیلم «ناخواسته»، فیلم دیگرم «شماره 17 سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری از چهارشنبه همین هفته اکران عمومی می‌شود و امیدوارم شرایط به گونه‌ای شود که فیلم‌هایم کمترین آسیب ممکن را در این شرایط ببینند.

درباره 500 میلیون، تصمیمی نگرفتیم
محمـد قاصداشرفی، رئیس هیات‌مدیره انجمن سینماداران افت فروش فیلم‌ها را در ایام پخش مسابقات فوتبال جام‌جهانی امری طبیعی دانست. او به جام‌جم گفت: فرض را بر این می‌گذاریم که روزهای پخش مسابقات جام‌جهانی است و هیچ سینمایی فوتبال پخش نمی‌کند، آیا در چنین حالتی مردم برای فیلم دیدن به سینما می‌آیند؟ به نظر شما مردم تلویزیونشان را خاموش می‌کنند و می‌آیند از گیشه سینما بلیت فیلم می‌خرند؟ به نظرم بهتر است واقع‌بینانه‌تر با پدیده‌ها مواجه شویم. وقتی مسابقات فوتبال جام‌جهانی و به‌خصوص مسابقه تیم ایران است مردم هیچ کار دیگری جز فوتبال دیدن نمی‌کنند. بنابراین حتی اگر سالن‌های سینما هم فوتبال پخش نکنند باز هم فیلم‌ها فروش چشمگیری نخواهند داشت. الان در روز اول نمایش فوتبال تمام سینماها امکان پخش فوتبال را نداشتند. شما آمار فروش فیلم‌ها در سینماهایی که فوتبال پخش نمی‌کردند را بگیرید و ببینید چند نفر در آن ساعت برای فیلم دیدن به سینما رفتند. او درخصوص سرنوشت درآمد 500میلیونی سینماها از اولین روز نمایش فوتبال توضیح داد: هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده. البته این مبحث در شورای‌عالی مطرح شد که نهایتا تصمیم بر این شد که این مسابقات پخش شود و بعدا در مورد چند و چون مبلغ فروش فوتبال در سینماها تصمیم‌گیری شود. مسلما تصمیم‌گیری نهایی به نفع تمام صنوف سینمایی خواهد بود و منافع صاحبان فیلم و سینماداران در آن لحاظ می‌شود. اشرفی درباره چگونگی پخش مسابقات در سالن سینما یادآور شد: ما فوتبال را از تلویزیون می‌گیریم، به کامپیوتر می‌دهیم و بعد از طریق دستگاه دیجیتال آن را به دستگاه نمایشی سالن‌های سینما انتقال می‌دهیم. او در پایان تصریح کرد: تماشای دسته‌جمعی فوتبال در سالن‌های سینما تجربه‌ای تکرارنشدنی است، بخصوص اگر با شادی پیروزی همراه باشد. امیدوارم این تجربه شادی‌بخش بارها و بارها برای مردم تکرار شود.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *