پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳۰
حاشیه سازی جدید سایت نزدیک به لاریجانی

عطریان‌فر: برای خروج از برجام باید کفن‌ پوشید!

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 620447
این حرکت های تندروی خودجوش نیست. از یک مراکزی هدایت می شود، کسانی که وظیفه کنترل دارند، گاهی خودشان هدایت کننده برخی از این تندروی ها هستند. آنها باید دست از فعالیت های تندروانه بردارند، جوان های خام و ناپخته هم تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.
عطریان‌فر: برای خروج از برجام باید کفن‌ پوشید!
گروه سیاسی جهان نيوز: سایت نزدیک به لاریجانی، طی چند هفته اخیر در پی ناکامی رئیس مجلس در تصویب برخی لوایح اقتصادی پرحاشیه شدت تخریب ها علیه نمایندگان مخالف و منتقد را با انتشار گزارش‌ها و گفتگوی‌های جهت دار افزایش داده است.

به گزارش جهان نيوز، گفتگوی عطریانفر از محکومین فتنه 88 و عضو کارگزاران با خبرآنلاین به شرح ذیل است:
طومار و بنر زدن و پلاکارد بالا گرفتن، شکل جدیدی از کفن پوشی است که مصادیقش را در مجلس شاهد هستیم!، در حالی‌ که قبلا به ظاهر گروه هایی از مردم عادی این کارها را می کردند. برخی معتقدند که این کارها تندروی را در جامعه اشاعه می دهد و تشویق می کند. نظر شما چیست؟
کلا تندروی، سم مهلکی برای حکومت است. حالا این تندروی چه از ناحیه مردم، چه از ناحیه مسئولان و چه از ناحیه طبقات و لایه های میانی جامعه باشد، به هر حال چنین رفتارهای افراطی حتما دردسرهای سنگینی برای مسئولان کشور و جامعه ایران به وجود می آورد. طبیعی است که اگر این افراط گرایی ها و تندروی ها از درون حاکمیت و لایه هایی از نهادهای حقوقی حاکمیت نظام باشد قطعا و مسلما خطرات و اثرات تندتر و بدتری خواهد داشت.
پارلمان مرکز عقلانیت، تدبیر، فکر و اندیشه برای رقم زدن سرنوشت مردم، تدوین قوانین و نظارت بر عملکرد مجریان است. رفتارهای افراطی و تند در درون چنین نهادی بیشتر با هدف مصرف داخلی یا خودنمایی در حوزه انتخابیه انجام می شود اما تبعات سنگین تری در پی دارد. ضمن آنکه اگر چنانچه ردپای برخی رفتارهای تند را درون نهادهای مسئول بدانیم که دیگر سنگی روی سنگ بند نمی شود و حتما باید مقابل این رفتارها ایستاد. این تندروی ها در شرایط عادی خسارت خود را به جا می گذارد، چه رسد به آنکه ما در بحران قرار داریم و با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم. در این اوضاع رفتارهای افراطی راه تدابیر برون رفت از بحران را سد می کند که حتما اثرات منفی‌اش مضاعف خواهد بود. از این جهت من فکر می کنم این سنگ بنای تندروی گذاشتن سرآغاز دوباره نوعی به هم خوردن تعادل سیاسی در کشور خواهد بود.

بعضی می گویند اگر برجام منتفی شود ما به دهه شصت و میانداری تندروها در عرصه سیاسی بر می گردیم.
معتقدم اساسا نمی توانیم از برجام خارج شویم. خروج ما از برجام به مفهوم آن است که همه دستاوردهایی را که دولت و نظام براساس سیاست ها و تدابیر رهبری در یک مقطع زمانی تعقیب کردند، با دست خود پایمال کنیم. محصول و خروجی برجام این است که ایران از ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل خارج شد و این خروج تقریبا به صورت کاملا روشن نشان می دهد که سایه جنگ و اجماع جهانی علیه ایران شکست.
طبیعی است اگر از صحنه تعهد خود به برجام خارج شویم، عملا کشور را با دست خود به شرایط اول بر می گردانیم و به جهان و دنیای پیرامونی اجازه می دهیم که تحریم های سنگین تر و سخت تر خودشان را با الزامات سازمان ملل بر ایران تحمیل کنند، در حالیکه ما تعهد و پایبندی خود را به برجام نشان دادیم. حداقل وضعیت امروز این است که کل اروپای سیاسی در برابر آمریکا ایستاده است و آمریکا به عنوان یک کشور متخلف شناخته می شود. این فرصتی برای مانور سیاسی و مانور مهندسی سیاسی و اقتصادی ایران در عرصه جهانی است. علی القاعده هیچ عقلی ما را به این سمت هدایت نخواهد کرد. اگر تندروها بخواهند چنین فشاری را به نهادهای مسئول بیاورند، ابتدا زیانش در چشم مردم می رود و بعد هم خود نظام را مسئله دار خواهد کرد.

یعنی معتقدید به دهه هشتاد و میانداری تندروها برنمی گردیم؟
تندروی در هیچ شرایطی به نفع مردم و کشور نیست. وقتی ما اصل خروج از برجام را به رسمیت نمی شناسیم و نمی توانیم از آن خارج شویم طبیعی است که تندروها فرصتی برای خودنمایی مجدد نخواهند داشت.

با کفن پوشان جدید چه می توان کرد؟ برخی اقشار جامعه نیز با آنها مخالفند و درصدد پاسخگویی بر می آیند، تکرار این روند ممکن است منجر به تنش اجتماعی شود؟
ابتدا پیشنهاد می کنیم کفن پوشان، کفن هایشان را در بیاورند و لباس زندگی بپوشند. کفن پوشیدن یعنی چه؟ کفن پوشیدن یعنی اینکه یک مصلحت و ارزشی در حال پایمال شدن است و به خاطر صیانت از آن ارزش حاضریم جان خود را کف دست قرار دهیم. کفن پوشیدن متعلق به وقتی است که بخواهیم از برجام خارج شویم، وقتی که منافع مردم را به راحتی با دست خود ذبح کنیم. در واقع اینها بوق را از سرگشاد می نوازند.

چه کار باید کرد که فضای اجتماعی دچار التهاب نشود؟
نهادهای مسئول و موثر و مرجع اجتماعی باید مقداری بیشتر نقش آفرینی کنند و تذکر دهند. در این رابطه نقش صداوسیما مهمتر از همه است. وقتی صداو سیما و رسانه های اجتماعی و عمومی این نوع رفتارهای تندروی و افراطی را منعکس نکنند خود به خود موضوع متوقف خواهد شد و اصلا کسی از این کارها نخواهد کرد چون این شیوه های نخ نماشده و بیشتر عامه پسند با هدف تبلیغ و ترویج است، اگر نهادهای متولی حوزه رسانه و تبلیغات رسمی کشور از انتشار و بازتاب اینگونه اخبار پرهیز کنند، خود به خود این مسائل جمع می شود.

نخبگان سیاسی باید چه کار کنند؟، به نظر می رسد که نوعی محافظه کاری پیشه کردهاند.
آنها تکلیفی ندارند که در برابر رفتارهای پوپولیستی کاری کنند. وظیفه آنها این است که به تدبیر و هدایت امور ملی و کشور بپردازند و وظیفه خودشان را در جای واقعی خودش ایفا کنند. جلوگیری از این رفتارهای پوپولیستی باید از مسیر طبیعی خودش که جلوگیری از انتشار اخبارش است باشد، وقتی این کار شود؛ طبیعتا فرصت برای زیست بهتر مردم و تفکر نخبگان فراهم می شود.

اگر در یک جناحی یکسری افراد اقدام به تندروی کردند؛ نیروهای عاقل آن جریان نباید تذکر دهند و خودشان نیروهای تندرو را کنترل کنند؟
این حرکت های تندروی خودجوش نیست. از یک مراکزی هدایت می شود، کسانی که وظیفه کنترل دارند، گاهی خودشان هدایت کننده برخی از این تندروی ها هستند. آنها باید دست از فعالیت های تندروانه بردارند، جوان های خام و ناپخته هم تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. البته فارغ از این جمله، اگر یک جریان سیاسی درونش چنین حرکت هایی رخ دهد، وظیفه چهره های شاخص و موثر و معقول آن مجموعه است که جلوی این تندروی ها بیایستند و این نوع حرکات را متوقف کنند.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر طومار و بنر زدن و پلاکارد بالا گرفتن، شکل جدیدی از کفن پوشی است پس استفاده از شبکه های معاند مانند آمد نیوز و یا BBC اسمش چیه ؟؟...
Iran, Islamic Republic of
برای از دست رفتن منافع کشور باید کفن پوشید؛ شما میگی باید رقصید؟
Iran, Islamic Republic of
همه دنیا قانع شدند برجام مرده اینها نمیخواهند باور کنند
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود و خروج از آن به نفع کشور و مردم است .
Iran, Islamic Republic of
تندرو فتنه گران هستند که در سال 88 امنیت ملی رو تهدید کردند و خسارتی بیشتر از 8 سال جنگ تحمیلی به کشور وارد کردند و امریکا را به تشدید تحریمهای ظالمانه ترغیب کردند.
United States
تندرو آنهایی هستند که دموکراسی را در کف خیابان و قشون کشی و کمک گرفتن از رسانه های بی شرف مثل ... نیوز دیدند و الان صحبت از اتحاد میکنند.
باید بگم شرمندم. اگر نماینده ای آن موقع که یه عده سست بنیان برجام (این برجام را که تقریبا هیچ بود و تهشم زدن زیرش و آب از آب تکون نخورد) را تصویب میکردن خودش را به آتش میکشید تا ملت بفهمند که چه دارد به سرشان میاید سرزنشش نمیکردم. شما کفن پوشیدن را تندروی میدانید؟؟؟؟ هیات از شما که مملکت را ۶ سال برای هیچ متوقف نگه داشتین.
حسین.
Iran, Islamic Republic of
از نظر اینها آبستراسیون مجلس ششم افراط نیست و عین عقلانیت است
علی
Iran, Islamic Republic of
شما... بهتره ساکت باشید ...
علی
Iran, Islamic Republic of
امریکا اسراییل وتمام دشمنان این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بچه های انقلابی را تندرو وافراطی خطاب میکند و نوکرانش هم در این مملکت همنوا با اونها و رسانه های ایشان این جملات را تکرار می کنند ما به این افتخار میکنیم...
Iran, Islamic Republic of
تندرو های دهه شصت چه کسانی بودند؟
همان کندرو های دهه 70و80و90.
مرتqd
Iran, Islamic Republic of
احسنت. یعنی همان اصلاح طلبهای فعلی
United Kingdom
جهان لطفا تیتر بزنید اگر مذاکرات برجام تصمیم نظام بود خروج از برجام نیز تصمیم نظام خواهد بود بنابراین حرف اقای عطریان فر انجا که می گوید برای خروج از برجام باید کفن پوشید همان دوقطبی سازی کشور برای اشوب است
م.ا
این آقای عطریانفر امتحان پس داده است!!!!...
Iran, Islamic Republic of
چه کار باید کرد که فضای اجتماعی دچار التهاب نشود؟
باید مخالفان را خفه کرد تا حرفی نزنند، سؤالی نپرسند و دولتی ها هم با آرامش به اصلاح امورات مملکتی بپردازند!!!!!!!!!!!!!
عموئی
Iran, Islamic Republic of
بهتر است آقای عطریانفر به مدیریت حزبش بپردازد تا برای ملت تعین و تکلیف کند راست می گوید نماینده ها ساکت باشند تا آقایان هرچه آمریکا دیکته کرده پیاده کنند اگر کسی اعتراض کند تند رو و بی فکر می شود عقل کل آقای عطریانفر.... هستند بقیه هیچ چیز نمی فهمند در این 5 سال چه گلی جز درد سر ارمغانی برای مردم داشته اید یکی اش را بگویید .
Iran, Islamic Republic of
استاد! اقدام براتدازانه و آشوبهای خیابانی امید های شما در سال 88 تندروی نبود؟ از کجا هدایت می شد؟
نکند تاریخ قبل از 84 و بعد از 92 وجود خارجی پیدا کرده!
یک سوزن بخود و یک جوالدوز به دیگران.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی روزگار غریبی است خروج از برجام تندروی است اما آشوبهای خیابانی، کشتن مردم عادی، جسارت به حریم مقدس امام حسین در روز عاشورا و فتنه گری و تلاش خیانت آمیز شما در سال 88 برای براندازی نظام در ادبیات شما جزء مصادیق تدبیر و عقلانیت است!!!
سلام
Iran, Islamic Republic of
اين طيف بدون آقابالاسر حيات ندارند يا آمريكا و يا اروپا لازم دارند گويى امام خمينى ره را نديده اند....
Iran, Islamic Republic of
برجام مرد و تمام شد باید بفکر تشییع جنازه و دفن آن باشید.
Iran, Islamic Republic of
گاهی می‌شنویم و در گذشته شنفته‌ایم که بعضی‌ها فرض کنید گفته‌اند «ما که آمدیم مسئولیّت پیدا کردیم، توانستیم سایۀ جنگ را از سر کشور [برداریم]»؛ نه، این حرف‌ها، حرف‌های درستی نیست؛ از بنده بشنوید، آنچه سایۀ جنگ را، سایۀ تعرّض دشمن را در طول این سال‌های متمادی از سر این کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است. (بیانات رهبری در دیدار کارگران، به مناسبت روز کار و کارگر، در تاریخ ۱۳۹۶/۲/۱۰)
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری:
اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض! چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛
Iran, Islamic Republic of
آن سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند / ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
Iran, Islamic Republic of
گفته بودند که امضای فلان تضمین است
...
Iran, Islamic Republic of
این آقا همونی نیس که سال 88 گفتش:
به دليل زاويه‌ گرفتن‌ از ولايت فقيه ما دچار نوعي نفاق شديم و ظاهر و باطن ما متفاوت شد و در اين نقطه قرار گرفتيم، با صداي بلند اعلام مي‌‌كنم هر گروهي چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا كه با رويكردش و رفتارش در جريان تضعيف نظام قرار گرفت بايد پس از درك موضوع پايان رفتار سياسي خود را اعلام كند
رضا
Iran, Islamic Republic of
من تعجب می کنم از این پرویی اصلاح طلبان/خیلی جالبه اینا از رو نمیرن /این افراد هیچ گفتمانی برای برون رفت از مشکلات مردم ندارند و فقط آمریکا باید براشون کاری بکنه/
Iran, Islamic Republic of
در وصف این دنیا همین بس که عطریانفر بازداشتی ۸۸ با اون توبه های پخش شده، درس سیاست و عدم تندروی می دهد
اف بر این دنیا
Romania
تندروی انعقاد قرارداد ننگینی چون برجام است اقای عطریانفر. تندروی دروغ بزرگ تقلب یازده میلیونیست. البته که به تندروی دیگر باز نخواهیم گشت چون حنای لیبرال مسلکها دیگر رنگی ندارد
United States
اصلاح طلبان بخصوص افرادی مثل این یارو مدتهاست کفن به تنشون رفته...
Iran, Islamic Republic of
این کاسبان برجام خیلی جالب اند...طرف خودش نقش محوری در جنایت 88 داشته بعد بقیه رو متهم به تندروی میکنه!
United Arab Emirates
از ... چه خبر؟