سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

ترس صاحبان صنایع آمریکا از شوک‌های ترامپ

يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 620273
کارشناسان و فعالان صنایع مختلف معتقدند اقدام اخیر دولت آمریکا در اعمال تعرفه‌های جدید بر برخی کالاهای چینی و محدودیت واردات نه تنها به شرکتهای آمریکایی آسیب خواهد رساند بلکه چارچوب تجاری بین‌الملل را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ترس صاحبان صنایع آمریکا از شوک‌های ترامپ
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، آمریکا روز جمعه از اعمال تعرفه‌ 25 درصدی بر واردات چینی به ارزش 50 میلیارد دلار خبر داد که این موضوع بر خلاف توافق اقتصادی و تجاری ایجاد شده میان دو کشور بود.چین نیز در واکنش به این اقدام از اعمال تعرفه 25 درصدی بر 659 قلم کالای واردای از آمریکا به ارزش 50 میلیارد دلار خبر داد.

پس از اعلام این خبر شاخص داو جونز با اندکی کاهش نسبت به روز جمعه با 280 واحد کاهش مواجه شد. سهام بوئینگ و کاترپیلار با 1.25 درصد و 2.04 درصد کاهش نسبت به روز مشابه هفته پیش کار خود را آغاز کرد. این دو سهام نسبت به تنش‌های تجاری حساس هستند زیرا بخش زیادی از این بیزینس وابسته به تجارت خارجی هستند.

دولت ترامپ اعلام کرده که اعمال 34 میلیارد دلار تعرفه بر محصولات چینی از 6 جولای آغاز خواهد شد. درعین حال 16 میلیارد دلار از کالاهای چینی مشمول بازبینی بیشتر قرار خواهد گرفت.

بسیاری از بخشهای صنعت آمریکانسبت به سیاستهای محافظه کارانه دولت ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند. کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که اقدامات حمایت از صنایع داخلی ترامپ نظم تجارت جهانی را به هم خواهد ریخت.

ادوارد آلدن، کارشناس ارشد شورای روابط خارجی معتقد است که نظرات مختلفی در درون دولت ترامپ وجود دارد. درحالی که استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا مخالف جنگ تجاری است، دونالد ترامپ تغییری در سیاستهای تجاری خود ایجاد نکرده و مشخصا نشان داده که به مقاصد مورد نظر خود پایبند است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که تعرفه‌های اعمال شده و یا پیشنهادی از سوی ترامپ همچنین می‌توانند احتمال واکنش‌های تلافی‌جویانه از سوی دیگران را افزایش دهد که این مسئله باعث ایجاد ابهامات زیادی برای سرمایه‌گذاری در داخل و خارج آمریکا خواهد شد.

با اینحال کارشناسانی نیز هستند که اقدام اخیر دولت ترامپ را بیشتر از آنکه واقعی بدانند، یک بلوف تلقی می‌کنند.
 سوراب گوپتا، کارشناس ارشد  موسسه مطالعات آمریکا- چین در واشنگتن معتقد است که هنوز تاریخ دقیقی برای اعمال تعرفه‌ها اعلام نشده هرچند ترامپ گفته که قرار است این تحریم‌ها از 6 جولای اجرایی شوند. به گفته وی هدف آمریکا اعمال فشار بر چین در حالی است که مذاکرات بین دو طرف ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *