جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۷
​فرصت‌های بیشمار به پاستور؛

مردم پاسخ سوالات خود را کجا دریافت کنند؟/ مجلس باید هوای دولت را داشته باشد یا مردم را؟

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 620225
برخی از نمایندگان مجلس ابراز می کنند که عدم استفاده از ابزار نظارتی مجلس در قبال دولت باعث می شود که انتقادات به کف خیابان ها کشیده شود.
مردم پاسخ سوالات خود را کجا دریافت کنند؟/ مجلس باید هوای دولت را داشته باشد یا مردم را؟
گروه سیاسی جهان نيوز، در فضایی که اقتصاد کشور به سمت مشکلات فراوانی رفته و گرانی‌ها در یک بلکه چند کالای اساسی مانند مسکن و  خودور و ارز و ... افزایش چشم گیری داشته است، مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که در هفته جاری گرانی خودرو و مسکن را با حضور وزرای اقتصادی دولتی بررسی می کند. رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرده است که احتمالا این جلسه علنی خواهد بود.

این درحالی است که در گذشته هرگاه موضوع سئوال از رئیس جمهور و استیضاح وزراء مطرح شده است، هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نسبت به طرح این موارد با سخت گیری تمام عمل کرده و این موضوع رد شده است. در این حیطه موضوع سئوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی مطرح بود که بعد از مدتی از دستور کار مجلس با توجه به اینکه برخی نمایندگان امضای خود را پس گرفتند خارج شد. این درحالی است که سئوال از رئیس جمهور و نظارت بر دولت وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

در همین خصوص نمایندگان مطرح می کنند که مجلس دهم بیش از حد هوای دولت را دارد.

در همین رابطه، احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم می گوید: «ما به دولتمردان و وزرا کمک می‌کنیم تا مشکلات اساسی کشورمان حل شود اما  اگر یک زمانی بیش از حد مجلس هوای دولت را داشته باشد مردم خوششان نمی‌آید، چراکه آنها علاقمند نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی مستقل و شجاع بوده، در برابر مراکز قدرت و ثروت بایستند و از حقوق‌شان دفاع کنند که معتقدم باید به این موضوع بیشتر دقت شود.»

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد نیز خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: «اگر اجازه می‌دادید سئوال ۱۸۰ نماینده مجلس از رئیس جمهور درباره مشکلات سپرده‌های مالی مطرح شود، این مشکلات سر از خیابان‌ها در نمی‌آورد.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز درباره این انتقاد که اجازه سئوال از رئیس جمهور در مجلس داده نمی شود، بیان داشت که مشکلی با این موضوع نداریم و بیان داشت: «اگر شما فکر می کنید مشکل با سوال از رئیس‌جمهور حل می شود، امضای نمایندگان موافق را بیاورید و سوالتان را مطرح کنید.»

حال شرایط اقتصادی کشور به گونه ای شده است که دولتمردان نیز به فضای سخت اقتصادی اذعان دارند و در همین راستا، اسحاق جهانگیر، معاون اول رئیس جمهور بیان می کند:« بعد از ماه رمضان در مورد شرایط کشور با مردم صحبت کنیم تا مردم در جریان شرایط دولت قرار بگیرند.»

البته اینکه در رسانه ها و خصوصا تلویزیون و در پاسخ به مجری دولتمردان پاسخگو باشند تا اینکه در مجلس نسبت به فعالیت های دولت پاسخ دهند، فضا از زمین تا آسمان تفاوت پیدا می کند. اغلب حتی اصلاح طلبان که حامی سفت و سخت حسن روحانی هستند نسبت به اینکه رئیس جمهور به کلیات در گفتگوهای تلویزیونی خود بسنده کرده است، انتقاد جدی مطرح می کنند. در این باب حتی صادق زیباکلام مطرح می کند که رئیس جمهور گویی با اطفال صحبت می کند.

از سوی دیگر، اینکه هئیت رئیسه مجلس و خود نمایندگان با حساسیت زیادی موضوع سئوال و نظارت از دولت را پیگیری می کنند و فرصت بیشماری به دولت می دهند و به نوعی ابزار نظارتی را با فرصت دادن بیشتری به دولت به کارمی گیرند، در شرایطی که مردم در سختی هستند، مشخص نیست با چه سیاستی انجام می شود.

 این در شرایطی است که برخی از نمایندگان بیان می کنند که عدم پاسخگویی دولت در مجلس و اینکه مردم جای دیگری برای پاسخگویی مسئولان نمی یابند، سبب می شود که برخی اعتراضات به خیابان ها کشیده شود و ممکن است مانند دی ماه سال گذشته این اعتراضات با ورود عوامل ضدانقلاب و بیگانه به اغتشاش و آشوب بدل شود. امروز سئوالات بسیاری در ذهن افکارعمومی باقی مانده است که وعده های دولت، مسئله برجام و نتیجه آن، گرانی های افسارگسیخته، رکود اقتصادی، بازار بی ثبات، مسئله اشتغال، محیط زیست، کم آبی در برخی استان ها و آلودگی هوا و ریزگردها از جمله مواردی است که به نظر می رسد که پاسخی برای آنها پیدا شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هادی
Iran, Islamic Republic of
مجلس هشتم طرف مردم رو داشت یا دربست در اختیار دولت بود؟
Iran, Islamic Republic of
آقا هادی
وقتی رییس جمهور منتخب ومحبوب شما مشکلات کشور رو یا به دولت قبل ربط داده یا گفته در گرو رابطه با امریکاست، توقع انصاف داشتن از شما وامثالهم دیگه خیلی منطقی نیست...
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
معلومه مجلس باید هوای دولت رو داشته باشه . مردم کیلوئی چند ؟!
چون خیلی هاشون وکیل الدوله هستند
نون و نمک دولت رو خورده اند
مگه میشه به ولی نعمت خود پشت کنند
Iran, Islamic Republic of
جیگر شما کاری نداری جز تعلیق نوشتن..؟ گرچه بی فایده است ولی محض اطلاع همون مجلس بود که کردان ر و برکنار کرد ب...
Iran, Islamic Republic of
در هیچ دوره ای مثل دوره احمدی نژاد مجلس ضد دولت نبود همه اش کارشکنی و استیضاح
اسمش هم بود که مجلس و دولت اصولگرا
United Arab Emirates
در نظربگیریدیک سپرده گذار موسسات پارسال با ۳۰۰میلیون میتوانست یک آپارتمان معمولی بخرد، با انحلال برخی موسسات و هدر رفتن پولهای مردم، الان که همان آپارتمان یا مشابه آن تعدادسکه یا ارز حدود ۶۰۰ میلیون ارزش پیدا کرده، در واقع آن افراد حدود ۶۰۰ میلیون ضرر کرده اند، که هم در مرحله اول(انحلال موسسات و هم در مرحله دوم گرانی ارز و .‌.) دولت نقش داشته و چه کسی جواب صاحب خانه های سابق و مستاجر شدگان فعلی را میدهد؟!
Canada
جواب میخواهی؟؟؟؟!!!! تصمیمات سیاسی غلط= بحران اقتصادی= بدبخت شدن عده کثیری از مردم و گاهی اوقات به طور محتمل= جنگ یا انقلاب!!!!!
هم رئیس جمهور رو استیضاح کردن هم وزراشون رو . فراموشی گرفتی؟
Iran, Islamic Republic of
درکل ...زندگی مفرح واینده بچه هاتو میخوای نماینده مجلس شوووو
Iran, Islamic Republic of
دم در مجلس و دولت
علی
Canada
این نماینده ها شورش را در آورده اند. اصلا مواظب مردم نیستند. در حال خدمت به دولت هستند. واقعا کاری هم از دستشان بر نمی‌آید. .....
Iran, Islamic Republic of
...
United States
مردم باید صبور باشند تا دولت بعدی و مجلس جدید برای پاسخگوئی....
Iran, Islamic Republic of
در این کشور هیچ مرجعی نیست که به فریاد کارمندان برسد. ...
عمار
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسد مجلسیها بیشتر نماینده دولت هستند تا مردم.
نتیجه استیضاح ها و سئوال از دولت اینگونه در ذهن ها متباتر میکند.
اصلا در نابسامانیهای اقتصادی اخیر روزه سکوت اختیار کرده اند!
حالا شما بفرمایید سنگینی کفه ترازوی مجلس به سمت مردم است یا دولت؟
Iran, Islamic Republic of
دولت ومجلس رامردم انتخاب می کنند.پس باید هوای مردم را داشته باشند که ندارند.
Iran, Islamic Republic of
...
علی برکت الله