پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
زارعی مطرح کرد؛

برخی راه‌حل‌ تحریم‌ را فقط‌ عقب‌نشینی‌ می‌دانند

يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 620194
یک کارشناس مسائل منطقه گفت: برخی مسئولین فکر می‌کنند می‌توان با مسامحه با طرف مقابل از فشار تحریم‌ها علیه کشور بکاهیم.
برخی راه‌حل‌ تحریم‌ را فقط‌ عقب‌نشینی‌ می‌دانند
به گزارش جهان نيوز، علی اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه پیرامون نقش و عملکرد وزارت امور خارجه در اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و فرصت و چالش های آن اظهار داشت: آنچه امروز در دیپلماسی دنیا حاکم شده این است که سیاست و دیپلماسی در خدمت توسعه اقتصاد و رونق فضای اقتصادی کشورها هستند و نه عکس آن، یکی از مواردی که نمایندگی‌های خارجی کشورهای دنیا آن را مد نظر قرار داده اند توسعه حضور و نفوذ آنها در موسسات و نهادهای اقتصادی و تجاری کشورهای میزبان است. 

وی ایجاد یک بازار مناسب برای کسب منافع بیشتر اقتصادی برای کشورها را یکی از اهداف دیپلماسی نوین دانست و گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هم باید در این مسیر حرکت کند و با تاکیدات مقام معظم رهبری در حداقل ۱۰ سال اخیر در خصوص توسعه اقتصاد کشور و رونق فضای کسب و کار و تولیدات داخلی که ماحصل آن تاکیدات، امروز در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متبلور شده است، دستگاه های مختلف از جمله دستگاه دیپلماسی کشور باید در راستای تحقق این هدف گام های رو به جلویی را بردارند. 

زارعی افزود: تا به امروز آنچه که باید به آن دست پیدا می‌کردیم محقق نشده که شاید به دلیل این است که هنوز عزم جدی در این خصوص وجود ندارد. ما نتوانسته‌ایم از فرصت‌هایی که بوجود آمده در جهت منافع اقتصادی استفاده کنیم و با توجه به نبود اراده این فرصت‌ها تبدیل به تهدید شده‌اند. از جمله این فرصت‌ها برجام بود که می توانست یک فرصت به منظور پیشرفت هسته ای کشور باشد و متعاقب آن می‌توانستیم در حوزه های دیگر هم قدرت خود را افزایش دهیم، ولی این امر محقق نشد.

 کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ما با دستیابی کشورمان به تکنولوژی های پیشرفته از جمله حوزه موشکی، نانو، بیو، فضایی و سایر عرصه ها نشان دادیم که می توانیم کشوری توانمند با ظرفیت های بالای علمی باشیم ولی متاسفانه بجای استفاده از این فرصت‌ها به عنوان اهرمی جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی خود، با عقب‌نشینی در ادامه مسیر و با این تفکر که برخی از مسئولین داشتند مبنی بر اینکه می توان با مسامحه با طرف مقابل از فشار تحریم ها علیه کشورمان بکاهیم، عرصه را به دیگران واگذار کردیم و این فرصت‌ها هم از دست ما رفت.

وی با بیان اینکه امروز دیگر بر همه مشخص شده است که مسامحه و تساهل با دشمنان راهی نیست که بتواند موفقیتی برای ما به دنبال داشته باشد، گفت: آنها این رفتار را از ما به عنوان ضعف تلقی می کنند و فشار و تحریم را افزایش می دهند کمااینکه اینطور هم شد.

زارعی بیان داشت: ما امیدواریم دستگاه‌های ذی ربط به خصوص مسئولین دستگاه دیپلماسی از این قبیل اتفاقات درس عبرت گرفته و در مسیر آینده گام های بهتری را بردارند، ما باید از هر فرصتی در این حوزه بهره برداری کنیم. به طور مثال اختلاف ها و شکاف هایی که امروز میان اروپا و آمریکا شاهدش هستیم می تواند برای ما فرصت باشد، افزایش تعرفه کالاهای وارد شده از اروپا به آمریکا که موجبات اختلاف بیشتر آنها را فراهم آورده برای ما یک فرصت است و این موارد باید به صورت کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا نهایت بهره برداری را در راستای تامین حداکثری منافع و امنیت ملی کشورمان داشته باشیم.

 کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: امروز اروپایی ها به نوعی به عملکرد آقای ترامپ و سیاست های یکجانبه وی در حوزه سیاست خارجی و بحث خروج آن کشور از برجام، موضع منفی دارند، از طرفی نتانیاهو به سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن آنها در خروج از برجام و انتقال سفارتخانه هایشان به قدس شریف سفر کرد که ناموفق هم بود و دیدیم که برخی مقامات اروپایی از جمله ماکرون انتقادات شدیدی نسبت به رژیم صهیونیستی و جنایات آن رژیم داشتند. اینها یعنی به نوعی شکستی دیگر برای رژیم صهیونیستی و البته به معنای اختلاف میان اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی است که می‌توان با شناخت و سپس بهره برداری هوشمندانه از آنها به اهداف خود در حوزه دیپلماسی نزدیکتر شویم.

وی با اشاره به سفر اخیر آقای روحانی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و مناسب خواندن فرصت مذاکرات دو جانبه با مقامات دیگر کشورهای حاضر در آن نشست افزود: آقای روحانی مذاکرات مختلفی را با روسای جمهور و دیگر مقامات حاضر در آن نشست داشت که اینها در راستای تامین منافع اقتصادی کشور و گسترش همکاری های تجاری با آنها برای ما دارای اهمیت است. از جمله دیدار با نخست وزیران هند و پاکستان و دیدار با روسای جمهور چین و روسیه که می تواند و باید به عنوان فرصت برای ما قلمداد شود چرا که این قبیل نشست‌ها منتهی به عقد تفاهم نامه‌ها و نزدیک شدن دیدگاه های دو طرف می شود.

زارعی در پایان تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و با اتکا به توان داخلی خود از فرصت‌های ایجاد شده در محیط بین المللی نهایت بهره برداری را جهت تامین منافع اقتصادی کشور داشته باشیم.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *