پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سرگذشت مهاجران ایرانی در ژاپن فیلم شد

يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 620173
امیر باشتی از ساخت مستندی با عنوان «مهرآباد- ناریتا» که به زندگی مهاجران ایرانی در ژاپن می پردازد، خبر داد.
سرگذشت مهاجران ایرانی در ژاپن فیلم شد
به گزارش جهان نيوز، امیر باشتی کارگردان درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: در حال حاضر مشغول ساخت یک مستند ۶۰ دقیقه ای با عنوان «مهرآباد- ناریتا» درباره مهاجران ایرانی در ژاپن هستم که مراحل تدوین را سپری می کند و فکر می کنم تا یکی دو ماه آینده آماده نمایش شود.

وی افزود: سعی می کنیم این مستند را که محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است به دوازدهمین جشنواره «سینما حقیقت» برسانیم.


این مستندساز بیان کرد: حدود ۲۸ سال پیش و پس از جنگ ایران و عراق ایرانی های بسیاری به منظور کار و به دست آوردن پول به ژاپن سفر کردند که سرنوشت این افراد برایم جالب است و از همین رو حدود سه ماه پیش سفری به ژاپن داشتیم تا ببینیم سرنوشت این مهاجران چه شده است.

باشتی عنوان کرد: با توجه به اینکه در آن سال ها بیکاری بسیاری در کشور حاکم بود، بسیاری از ایرانی ها به ویژه ساکنان جنوب شهر تهران بدون داشتن ویزا به این کشور می رفتند و در آنجا در اموری مثل بازیافت و تخریب ساختمان ها مشغول به کار می شدند. اکثر آنها کار خود را از صفر شروع و حتی بسیاری از آنها با زنان ژاپنی ازدواج کردند تا بتوانند در آنجا زندگی کنند.


این کارگردان اظهار کرد: هرچند در حال حاضر تعداد ایرانی های ژاپن به نسبت آن سال ها کم است اما «مهرآباد- ناریتا» در سه اپیزود به سرگذشت سه ایرانی می پردازد که در آن سال ها به ژاپن رفته و در حال حاضر در توکیو ساکن هستند. افرادی که در حال حاضر در این کشور ساکن هستند زندگی خوبی دارند و در شغل هایی که در آن سال ها داشته اند، ارتقا پیدا کرده اند برای مثال بسیاری از آنها کارفرما شده اند.

کارگردان «رو به رو» عنوان کرد: در بخشی از این مستند به صورت خیلی کوتاه به داستان زندگی ایرانی هایی پرداخته می شود که بعد از مهاجرت به ژاپن به کارهای خلاف در آن کشور پرداخته اند برای مثال برخی از آنها خرید و فروش مواد مخدر می کرده اند که در نظر دارم مستند دیگری درباره همین موضوع بسازم.

باشتی در پایان با اشاره به دلایل ساخت مستند «مهرآباد- ناریتا» بیان کرد: همیشه برایم جالب بود که بدانم مهاجران ایرانی در ژاپن چه سرگذشتی پیدا کرده اند زیرا به طور کلی افرادی که به کشور ژاپن مهاجرت می کنند با افرادی که به کشورهایی اروپایی و آمریکایی می روند تفاوت دارند زیرا مهاجران ایرانی در ژاپن تنها برای کار و پول به این کشور رفته اند از همین رو ما می خواستیم بدانیم که این افراد به هدف و آرمانی که در پی آن بودند، رسیدند یا نه.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *