سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۱۸
تحلیل پرویز امینی از شادی مردم بعد از برد ایران

فوتبالیست‌ها حتی روحانی را هم از انزوا خارج کردند!

در تلخی‌های پسابرجام تشنه پیروزی بر مراکش بودیم
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 620119
احساس موفقیت و انسجام در رخداد پیروزی در جام جهانی به‌حدی بود که به رئیس‌جمهور اجازه داد از انزوا و سکوت ناشی از فشار انتقادهای چند وقت اخیر خارج شده و با ژست فعال و تصویر تماشای فوتبال در این رخداد مثبت اجتماعی مشارکت کند. مهم‌تر آنکه منتقدان و معترضان فراگیر اجتماعی او از طعنه و کنایه و پرداختن به نقدهای معمول به او صرف‌نظر کردند.
فوتبالیست‌ها حتی روحانی را هم از انزوا خارج کردند!
گروه جامعه جهان نيوز: پرویز امینی، جامعه‌شناس و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» توضیحاتی درخصوص پیروزی جمعه‌شب تیم ملی فوتبال ایران در مقابل تیم ملی مراکش و شادی‌ زایدالوصف مردم پس از این پیروزی و چرایی و چگونگی آن ارائه کرد.

به گزارش جهان نيوز، پرویز امینی می‌گوید: «رخداد اجتماعی شبانگاه روز عید فطر (جمعه) از جمله معدود ایامی در چند وقت اخیر بود که یک ایران سراسر شاد را به «تجربه زیسته» همگانی ما تبدیل کرد.»

 این استاد دانشگاه در ابتدای سخنان خود به تحلیل جامعه‌شناختی از مساله فوتبال در کشور و اهمیت آن پرداخت و اظهار کرد: «بخشی از شادی فراگیر و پرقدرت جمعه‌شب، ناشی از فضای فوتبال‌دوستی ایرانی‌هاست، به حدی که فوتبال در ایران از نظر اجتماعی هویت‌‍‌ساز شده است. ایرانی‌ها علاوه‌بر طبقه اجتماعی، عقاید، جنسیت یا زادگاه و مانند اینها، از طریق فوتبال نیز هویت‌یابی می‌شوند، چنان که دعوای آبی و قرمز مثل دیگر تفاوت‌ها، جامعه را تقسیم هویتی می‌کند.»

 وی با ارائه مثالی درخصوص مسابقه میان تیم‌های هم‌شهری گفت: «شهرآوردها خصوصا شهرآورد پایتخت و فضای کرکری‌خوانیِ قبل و بعد از بازی و همچنین فضای حاکم بر ورزشگاه‌ها وجود این هویت‌سازی را نشان می‌دهد.»

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شاهد در ادامه گفت‌وگوی خود بیان داشت: «بخشی دیگر از این شادی ملی ناشی از اهمیت جام جهانی است که همواره حضور در آن یک آرزوی ملی برای ما ایرانی‌ها بوده است. البته علاوه‌بر این در همین حوزه باید مساله دیگری را نیز مدنظر داشت. اهمیت سوم حوزه فوتبالی رخداد جمعه‌شب، به پیروزی بر حریفی قدر به نام مراکش برمی‌گردد؛ حریفی که موفقیت در مقابلش برای ما خیلی مهم بود و از همین رو این پیروزی در حد و اندازه بضاعت فوتبال ایران پیروزی مهمی تلقی می‌شود.»

پرویز امینی در بخش دیگری از اظهارات خود بر این نکته تاکید کرد که رخداد اجتماعی جمعه‌شب به مولفه‌های اجتماعی فوتبالی محدود نیست و توضیح داد: «بخشی از این طغیان بی‌مهار شادی در ایران و هر جای جهان که ایرانی وجود داشت، به جامعه‌شناسی «اکنونی» و «اینجایی» امروز ایران برمی‌گردد.»

وی درخصوص این گزاره مدنظر خود توضیح داد: «از حدود سال 88 جامعه ایران در پی حوادث انتخابات و پساانتخابات دچار نوعی قطب‌بندی ناشی از تعمیق شکاف‌های اجتماعی چندگانه شد. این شکاف‌ها در هر انتخابات و هر اتفاق سیاسی و اجتماعی ولو ساده بازتولید و تعمیق می‌شد و فضای رسانه‌های جدید از توئیتر گرفته تا اینستاگرام و تلگرام و دیگر شبکه‌های فضای مجازی نیز دائما این آتش شکاف‌ها را داغ و تازه نگه می‌داشت. علاوه‌بر این، فشارهای اقتصادی و تلخی‌های پربسامد و پرتکرار اجتماعی در این سال‌ها به ایران و جامعه ایران شرایط خاصی بخشیده بود.»

 امینی گفت: «این شرایط از فروردین 97 توسعه و تشدید پیدا کرد. خروج آمریکا از برجام و مرگ زودرس جسم و روح آن که به خطا از سوی دولت روحانی به‌عنوان فتح‌الفتوح گشایش‌بخش مسائل کشور طرح شده بود، احساس منفی و ناامیدی را تشدید و تعمیق کرد. البته در همین شرایط‌ به این نکته هم باید اشاره کرد که بی‌ثباتی در فضای اقتصادی و انفجار اخیر در قیمت دلار، مسکن، طلا، سکه و...  بر «دپرسی» جامعه افزوده و مردم را در شرایط سخت‌تری قرار داده است، لذا در این شرایط جامعه بیش از همیشه تشنه موفقیت و پیروزی در هر حوزه و بخشی است.»

پرویز امینی با توجه به همین مساله تاکید کرد: «پیروزی ایران مقابل مراکش در بزرگ‌ترین و بااهمیت‌ترین آوردگاه جهانی، پاسخی به این عطش همگانی برای یک موفقیت دلچسب و پرقدرت بود و از همین رو باید در درجه اول به فوتبال درود فرستاد و از آن تشکر کرد. در درجه بعد از فوتبالیست‌ها و کادر فنی و مدیریتی فوتبال و... قدردانی کرد که این رخداد اجتماعی و شادی‌آفرین را رقم زده‌اند.»

این پژوهشگر مسائل اجتماعی و سیاسی در بخش پایانی اظهارات خود خاطرنشان کرد: «این رخداد نشان داد فوتبال یک ورزش صِرف نیست، بلکه یک فناوری تولید امید، نشاط و انسجام است.»

امینی این مساله را اینچنین تشریح کرد که «این احساس پیروزی آنچنان همگانی بود که نه‌تنها اختلافات فوتبالی آبی و قرمز را زایل کرد، بلکه اختلافات استقلال- پرسپولیسی سیاسی و حتی فکری و زیست‌جهانی را نیز «هیچ» کرد. پیروزی‌ای که برخلاف پیروزی‌های سیاسی، یک طرف شاد و یک طرف آزرده و غمگین نداشت. پیروزی‌ای که همه و تاکید می‌کنم همه ایرانیان در آن احساس پیروزی و خوشحالی داشتند.»

وی ادامه داد: «احساس موفقیت و انسجام در رخداد پیروزی در جام جهانی به‌حدی بود که به رئیس‌جمهور اجازه داد از انزوا و سکوت ناشی از فشار انتقادهای چند وقت اخیر خارج شده و با ژست فعال و تصویر تماشای فوتبال در این رخداد مثبت اجتماعی مشارکت کند. مهم‌تر آنکه منتقدان و معترضان فراگیر اجتماعی او از طعنه و کنایه و پرداختن به نقدهای معمول به او صرف‌نظر کردند.»

پرویز امینی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ جامعه ایرانی تاکید کرد:‌ «رخداد اجتماعی پس از پیروزی ایران بر مراکش در جامعه ایرانی، در کنار اجتماع بزرگ مردم ایران در لیالی قدر و همچنین نماز عید فطر و حتی راهپیمایی روز قدس نشان داد تحلیلی که با عنوان «فروپاشی اجتماعی در ایران» از سوی برخی افراد بیان و تکرار می‌شود، چقدر غیرواقع‌بینانه و چقدر دور از واقعیت است. از دیدگاه من جامعه‌ای که اسیر فروپاشی اجتماعی باشد نمی‌تواند چنین آفرینش اجتماعی بزرگی از انسجام، همدلی و نشاط باشد.» 

امینی گفت: «میلیون‌ها انسان شب‌های قدر شب زنده‌داری کردند، میلیون‌ها ایرانی به نماز عیدفطر ایستادند و میلیون‌ها نفر جمعه‌شب شادی‌های خود از پیروزی تیم ملی را به صورت زائدالوصفی ابراز کردند، اینها همه سرمایه‌های اجتماعی بزرگ جامعه ایرانی است که همه کارشناسان باید به آنها اعتنا کنند و آن را در دستور کار خود قرار دهند، چراکه این گزاره‌ با تحلیل فروپاشی نمی‌تواند میانه‌ای داشته باشد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من از نباختن خوشحالم ، اما از برنده شدن به واسطه ی گل به خودی حریف شادمان نمی شوم.
سلام
Iran, Islamic Republic of
آقای امینی کاش سری به سایتهای اصلاح طلب میزدی
متوجه میشدی آنها اصلا از شادی مردم با برچم و بدون اغتشاش استقبال نکردند.
اتفاقا سایتهای ارزشی بهتر انعکاس دادند و استقبال کردند از این شادی .
... این برد را مدیون احمدی نژاد میدانند که او را به ایران آورد.
کمی دقت کن جناب!
Iran, Islamic Republic of
بدانید اصلاح طلب ها منتظر باخت تیم ایران در بازی های بعدی است تاجوسازی کنند که این هم تقصیر احمدی نژاده که کی روش را به ایران آورد
Iran, Islamic Republic of
مردمی که برای باخت مقابل آرژانتین و یا برای برجام بی فرجام شادی کودکانه می کنند بر مبنای احساس عمل می کنند نه تعقل .
Iran, Islamic Republic of
احسنت.
اگر تعقل بر زندگی مردم حاکم میبود، مطالبات اصلی خود را فراموش نمیکردند آنهم به بهای ناچیز چند ساعت سرخوشی ناشی از برد بازی فوتبال.
مردمی که با داشتن اینهمه ثروت خدادادی، دارای پایینترین ارزش پول ملی در جهان بوده، و با گذشت کمتر از6 ماه ارزش تمام دارائیهایشان نصف گردیده، آیا واقعا باید از یک برد نه چندان عزتمندانه در فوتبال اینگونه شاد گردند؟!
United Arab Emirates
پیروزی تیم فوتبال خوشحال کننده هست ولی هیجانی را که مجریان تلویزیونی به مردم القا کردند زیاد بود و ارزش داخلی داشت ولی در خارج از ایران، دشمنان مختلف مشغول اجرای پروژه هایی در یمن، برجام و ... هستند
Iran, Islamic Republic of
عذر بدتر از گناه تلوزیونی که صبح تا شب سانسور می کند ویا دروغ می گویدانتظار ی ازان نیست.اکثر مجری های ورزشی تلوزیون فاقد کوچکترین شناخت و تحلیل وشعور ورزشی هستند اکثرشان عقده ای هایی هستند که ارزوی ورزشکار شدن داشته اند ولی استعداد ان را نداشته اند.فکر می کنند با دو کلام انگلیسی دانستن و خواندن چهارتا خبر می توانند خود را عالم این عرصه نشان بدهند.تا دقیقه هفتاد التماس خدا و زمین و زمان را می کند تا بازی زودتر تمام شود و این ابروریزی جلوی یک تیم معمولی تمام شود.ولی پایان باز ی می گوید چقدر خوبیم ما.شناختشان از ورزش مخصوصا فوتبال درحد بچه دبستانی ها است.
پادو
Iran, Islamic Republic of
تحلیل های این اقا همیشه آبکی بوده!!!
دوغته بنوش!!!
Iran, Islamic Republic of
....عملكرد پنج ساله ارايه كنيد
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اگه بیکاری نبود . اگه تورم وگرانی نبود. اگه قیمت ارز بالا نبود. اگه اجاره خانه کمر شکن نبود. اگه اگه اگه ..
برای این برد یه جعبه شیرینی میخریدم.ولی حیف که جیبم خالیه.
Iran, Islamic Republic of
پس به جای نشستن و کامنت گذاشتن پاشو برو کار کن اینقدر هم غر نزن
در این ۴۰ سال وضع همین بوده ما برای اب و نان انقلاب نکردیم
Iran, Islamic Republic of
در 40 سال گذشته هم همین لیبرال های اعتدالی و اصلاح طلب توان اداره امور جاری کشور رو نداشتند.
Iran, Islamic Republic of
برای این انقلاب کردید که اب ونان رو از مردم بگیرید؟ مردم انقلاب کردند که سوای هر چیزی اب ونان هم داشته باشند. با این همه امکانات خدادادی مدیران انقلابی از علم مدیریت بی بهره هستند چرا باید دودش به چشم ملت رود.
Iran, Islamic Republic of
ما برای اب و نان انقلاب نکردیم اینقدر از دولت انتقاد نکنین چون تف سر بالاست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کاش بعضی از مسئولین به اندازه یک جو غیرت امید ابراهیمی داشتند این جوان شایسته برای شادی مردم از جانش مایه گذاشت آیا این اصلاح طلبان توانستند تو دوره 5_6ساله یک لحظه ای مردم شاد کنند به جز یاس نا امیدی با این اوضاع گرانی همه ناراحتندکاش دروغ نمی گفتندکه تورم تک رقمی است.انسان از هیچ چیزی ناراحت نمی شود نه از گرانی نه از بی آبی نه از تبعیض.ولی اینها دارن خون شهدا پا مال می کنند. وکسی هم جلو یشان نمی ایستد.
United Kingdom
شما برید کنار؛ مطمئن باشید نظام سرجاش هست و به این استوانه پوسیده ها از اول هم تکیه نداشته
عمار
Iran, Islamic Republic of
تیم فوتبال در مقابل حریف ایستادگی کرد ونتیجه گرفت.
این موضوع میتواند سرمشق دولت هم باشد فقط ایستادگی وتلاش است که نتیجه میدهد ولاغیر.
تیم اقتصادی دولت هم اگر جنگنده عمل میکرد وتسلیم روزگار نمیشد الان تیم اقتصادی وسیاسی دولت میتوانست دولت وکشور را به مرحله بالاتر ببرد.تاالان اینکار انجام نشده اما جلوی ضرر را از هرکجا بگیری منفعت است.
تیم دولت امروز تصمیم بگیرد با مشکلات بجنگد ومربی هم فقط به برد حریف فکر کند.
Iran, Islamic Republic of
نه بابا اشتباه می کنید این روحانی بود که فوتبال را از انزوا دراورد!!!!!!!!!!!!!