جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توافق روسیه-ترکیه،واکنشی به تهدیدات آمریکا است

شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 620020
ژنرال سابق نیروی هوایی ترکیه تصریح کرد که قرارداد آنکارا و مسکو برای خرید سامانه‌های «اس 400» روسیه واکنشی به تهدیدات آمریکاست.
توافق روسیه-ترکیه،واکنشی به تهدیدات آمریکا است
به گزارش جهان نيوز، «اردوغان کاراکوش» ژنرال سابق نیروی هوایی ترکیه درباره قرارداد مسکو و آنکارا برای خرید «اس ۴۰۰» گفت که علاوه بر توافق ترکیه با روسیه برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس ۴۰۰»، آنکارا در خصوص تولید مشترک نسل بعدی سامانه‌های دفاع موشکی «اس ۵۰۰» امیدوار است.

این ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت که همکاری تسلیحاتی روسیه و ترکیه رو به گسترش است و بر توازن قدرت در منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد که این همکاری تسلیحاتی احتمالاً از تنش‌های بیشتر همچون حمله احتمالی رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران جلوگیری خواهد کرد.

کاراکوش اینگونه توضیح داد: «در میان تردیدها در خصوص انتقال جنگنده‌های آمریکایی اف ۳۵ به ترکیه، آنکارا به دنبال نمونه‌های جایگزین برای همکاری نظامی است. یک نمونه مهم و اصلی، تقویت روابط با روسیه در حوزه فنی نظامی است».

وی ادامه داد: «در عین حال، ترکیه در تلاش برای تولید جنگنده خود است اما ما با مخالفت انگلیس در این خصصو روبرو هستیم».

بنا به گفته این ژنرال سابق ترکیه‌ای، همکاری روسیه و ترکیه به نفع هر دو کشور است و مذاکره درباره حمل و نقل اس ۴۰۰، جو مناسبی را برای تولید مشترک سامانه‌های موشکی اس ۵۰۰ ایجاد کرده است و به جدیدترین اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بعنوان آمادگی آنکارا برای این سطح از همکاری اشاره کرد.

اردوغان اخیراً گفته است که آنکارا به دنبال تولید مشترک نسل جدیدی از سامانه دفاع هوایی و موشکی اس ۵۰۰ با روسیه است.

اردوغان اخیراً در مصاحبه با ۲۴ تی وی گفت: «من در خصوص پیشنهاد تولید مشترک اس ۵۰۰ با پوتین ارتباط برقرار کرده‌ام».

از طرف دیگر، خبرگزاری آناتولی به نقل از اردوغان گزارش کرد که مسکو با «شرایط بسیار مقبول» به آنکارا برای خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ وام داده است.

کاراکوش تصریح کرد که روسیه و ترکیه به دنبال دفع هژمونی کشورهای غربی در غرب آسیا هستند و بنابراین «ائتلاف ترکیه-روسیه، واکنشی به تهدیدات آمریکا است».

وی توضیح داد: «به نظر می‌رسد که آمریکا با اسرائیل بر روی طرح حمله مشترک به ایران کار می‌کنند. روسیه و ترکیه طبیعتاً مخالف این طرح هستند. من بر این گمان هستم که همکاری با روسیه از جمله روابط نظامی می‌تواند حمله به ایران را مهار کند».

توافق درباره انتقال اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه که در دسامبر ۲۰۱۷ به امضا درآمد، به تنش‌هایی میان آنکارا و واشنگتن منجر شد و آمریکا تهدید کرد تا تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کند.

علیرغم این تهدیدها، گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش همکاری میان روسیه و ترکیه وجود دارد و ترکیه نیز به خرید جنگنده‌های نسل پنجم روسیه ابراز تمایل کرده است.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *