جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سایه بی‌تدبیری بر سرنوشت چشمه ۸ هزار ساله

جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 619930
خشک شدن چشمه علی با قدمتی ۸ هزار ساله ناشی از طرح توسعه مترو به سمت جنوب تهران است که به سبب عدم مطالعات کارشناسی به ویژه در مورد شریان‌های انتقال‌دهنده چشمه علی در هنگام طراحی تونل اتفاق افتاد.
سایه بی‌تدبیری بر سرنوشت چشمه ۸ هزار ساله
به گزارش جهان نيوز، چشمه علی با قدمتی 8 هزار ساله یکی از مناطق دیدنی و قدیمی در جنوب تهران و شمال شهرری در منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، اسم تاریخی این چشمه "سورینی" است که احتمالاً مربوط به خاندان معروفی در دوره اشکانیان بوده که در این منطقه زندگی می‌کردند. مردم منطقه آب این چشمه را مقدس می‌دانسته و فرش‌های خود را در آب چشمه می‌شستند با این نیت که ناپاکی را از زندگی خود دور کنند.

دنی خاطرات زیادی در دل دارد و آدم‌های زیادی را به خود دیده است، خاطراتی از شنا و آب تنی کودکان و نوجوانان، اما اکنون چشمه علی تب‌دار شده و نباید اجازه دهیم خودش به خاطره تبدیل شود، اواسط شهریورماه سال گذشته به سبب احداث خط 6 مترو آب چشمه این منطقه تاریخی طبیعی خشک شد، هر چند به گفته اهالی محل این خشک شدن دائمی نبود و انگار فردی فلکه‌ آب چشمه را باز و بسته می‌کرده و دو روز در هفته چشمه آب به چشم می‌دیده است! تا اینکه در 2-3 ماه اخیر دبی آبِ چشمه سیر نزولی پیدا کرد و دیگر از آن رفت و برگشتی جریان آب هم خبری نیست و آب چشمه علی کاملاً خشک شد.

 اهالی محل معتقدند مسیرهای جایگزین بسیاری برای خط‌کشی مترو وجود داشت، هرچند آن‌ها نیز موضوع احداث مترو و ارتباط آن با خشک شدن چشمه را باور ندارند، ولی با یک جستجوی کوتاه در منابع اینترنتی و مقالات علمی هم می‌توان فهمید که هرچند متروها بدترین ساختمان‌های زیرزمینی مؤثر در خشک شدن چشمه‌ها هستند، اما آنچه آشکار است اینکه آب چشمه از مسیرهای مختلفی تأمین می‌شود و مسیر آبگیری چشمه فقط یک راه نیست؛ بنابراین مترو ممکن است تأثیرگذار باشد اما بعید است این چنین سبب خشک شدن چشمه شود، از این رو پای درد و دل مردم در مورد این چشمه نشستیم.

آب در چشمه علی وجود دارد

همچنین برای پیگیری موضوع به سراغ هدایت‌الله جمالی‌پور فرماندار ری رفتیم که در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه آب در چشمه علی وجود دارد اما در اثر انتقال خط مترو دچار چالش شده است اظهار داشت: خشک شدن چشمه علی ناشی از طرح توسعه مترو به سمت جنوب تهران بود که متأسفانه به دلیل عدم مطالعات کارشناسی به ویژه در مورد شریان‌های انتقال‌دهنده چشمه علی در هنگام طراحی تونل اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: پس از این اتفاق شرکت بهره‌برداری مترو مطالعات اصلاحی را انجام داد و مقرر شد که این مشکل مرتفع شود که ما همچنان منتظر پیگیری این موضوع از سوی شرکت مترو هستیم.

شرکت مترو باید آب را به چشمه علی برگرداند

فرماندار ویژه شهرری با بیان اینکه شرکت مترو باید با ایجاد کانال‌های انحرافی و جایگزین کردن این مسیر مانع آسیب‌های جدی به این اثر ملی شود افزود: چشمه علی جزئی از تاریخ ملی ایران است که حفظ آن یک وظیفه و تکلیف ملی است؛ از این‌رو امیدواریم هم شرکت بهره‌برداری مترو و هم میراث فرهنگی بتوانند در اسرع وقت نسبت به رفع این موضوع که نه تنها از مطالبات جدی مردم شهرری و استان تهران بلکه خواست مردم ایران است، ورود پیدا کرده و چشمه علی به حیات خود ادامه دهد.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: البته با پیگیری‌های صورت گرفته برای مدتی آب به چشمه علی برگشت و چشمه علی احیا شد‌؛ اما متأسفانه در فرآیند آن اشکالاتی پیش آمد که در حال پیگیری آن هستیم و مذاکراتی هم با مسئولان میراث فرهنگی انجام شده و بارها نیز در جلسات مختلف این مشکل مطرح شده است.

شهرداری و میراث فرهنگی نسبت به احیا چشمه علی حساسیت داشته باشند

وی با بیان اینکه احیای چشمه علی از مطالبات جدی مردم است ادامه داد: همه دستگاه‌ها به ویژه شهرداری و میراث فرهنگی باید نسبت به احیا چشمه علی حساسیت داشته باشند و امید است به زودی این مشکل مرتفع و آب را مجدداً به محلی که متصل به چشمه علی می‌شود برگرداند.

فرماندار ویژه شهرری گفت: شرکت مترو موظف به برطرف کردن این مشکل است، چرا که صرف ایجاد یک خط مترو برای رفاه مردم، نباید به عناصر تاریخی کشور آسیب وارد کند؛ لذا همه ما تلاش خواهیم کرد که چشمه علی به تداوم و حیات خود ادامه دهد و از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

قول مساعد استاندار تهران برای پیگیری موضوع چشمه علی

محمدحسین مقیمی استاندار تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تهران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع قول مساعد داد که به وضعیت چشمه رسیدگی شود.
منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *