کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روابط صدر با ایران بسیار مستحکم است

24 خرداد 1397 ساعت 21:37

مسئول دفتر سیاسی مقتدی صدر با اشاره به مجموعه تحولات مرتبط با ائتلاف‌های جدید در عراق و اصل برقراری روابط مستحکم با همسایگان، تاکید کرد: دنیا بداند ایران در مسائل عراق دخالتی ندارد.


به گزارش جهان نیوز، "ضیاء الاسدی" مسئول دفتر سیاسی مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق به مجموعه تحولات اخیر در این کشور پس از انتخابات پارلمانی اشاره و از تمایل عراق به برقراری روابط مستحکم با همسایگان صحبت کرد و اظهار داشت: دنیا بداند جمهوری اسلامی ایران در مسائل عراق دخالت ندارد.

وی درباره مهم ترین تحولات اخیر به ویژه ائتلاف الفتح ، سائرون، حکمت و برخی فراکسیون های سنی مذهب، گفت: پس از کنفرانس مطبوعاتی با "هادی العامری" شکل جدیدی از ائتلاف به وجود آمده است و احتمال دارد النصر نیز بعدا به این ائتلاف ملحق شود، اما هنوز دیدگاه دولت قانون یا موضع آن در قبال ائتلاف‌ها روشن نشده است.

پایبندی به اصول ملی ، مبنای توافق با فراکسیون های سیاسی است
به نظر می رسد این موضوع به طور کلی مبتنی بر اصولی است که مقتدی صدر و رهبران ائتلاف سائرون از آن صحبت کردند، با این مضمون که در صورت انسجام سایر فراکسیون ها با این اصول، با آنان توافق خواهیم کرد.

از جمله این اصول از بین بردن اصل سهمیه بندی، برقراری  روابط متوازن با کشورهای همسایه است بدون اینکه هیچ یک از آنان بر تصمیم گیری عراق سلطه داشته باشند. ارجاع دادن فاسدان و کسانی که در وظایف خود کوتاهی کرده اند به نهاد قضایی نیز بخشی از این اصول است.

امکان تشکیل ائتلاف بزرگ ملی پس از عید فطر
اکنون اصول متعددی وجود دارد که فراکسیون های مختلف بر اساس انسجام با آن موضع گیری کرده و به ائتلاف ما ملحق می شوند؛ شاید پیش از عید فطر شاهد اعلام شکل اولیه این ائتلاف باشیم که احتمال دارد النصر جزء آن نباشد، اما پیش بینی می شود پس از آن درصدد تشکیل ائتلافی با حضور النصر و دولت قانون و سایر فراکسیون ها برآییم و به این ترتیب ائتلاف بزرگ ملی بر اساس اصول مزبور شکل بگیرد.

الاسدی در ادامه این گفتگو در مورد اینکه چه عواملی این جریان ها را به هم نزدیک و یا از هم دور می کند، گفت؟ آنچه این جریان ها را گردهم می آورد، تلاش برای نجات عراق است، همه به طور روشن  و آشکار اعلام کرده اند که کشور در دو راهی و مرحله سخت جدیدی است که ایجاب می کند همه فراکسیون های سیاسی در نجات کشور مشارکت داشته باشند.

بنابراین عوامل زیادی سبب گردآوردن این فراکسیون های سیاسی می شود، از جمله دیدگاه جدید ملی در قبال ماهیت دولت و شکل آن و اینکه دولت باید شکل ملی عراقی داشته و به دور از دسته بندی های حزبی یا ائتلاف های مبتنی بر هویت  یا پیشینیه های مذهبی و نژادی باشد.

تلاش ما تشکیل دولت با حضور کارشناسان و متخصصان است نه صدر در صد تکنوکرات
علاوه بر این همه مایلند دولت آینده شایسته تر و سالمتر بوده و با فراکسیون های سیاسی تماس و وابستگی کمتری داشته باشد، به این معنی که دولتی متشکل از کارشناسان تشکیل شود، نمی گویم یک دولت صد در صد تکنوکرات، می گویم کارشناسانی که دست کم فراکسیون های سیاسی از آنان حمایت کنند.

اما آنچه این جریان ها را از هم دور می کند، شاید دیدگاه آنان در قبال چگونگی اداره کشور باشد، به این معنی که برخی فراکسیون های سیاسی با سایر فراکسیون ها در این خصوص دیدگاه متفاوتی دارند، اما در مجموع از هیچ یک از آنان چیزی که بر خلاف اصول کلی مورد اشاره مقتدی صدر باشد، نشنیدیم و این اصول مبتنی بر  پایان اصل سهمیه بندی، برقراری روابط خوب با کشورهای همسایه، وجود یک دولت پدرانه، حل و فصل پرونده‌های اقتصادی و مبارزه با فساد، رویارویی حمایت جویانه و پایان کامل پرونده  اشغال عراق از سوی  آمریکا است.

الاسدی با بیان اینکه این مسائل فراکسیون های سیاسی را گردهم می آورد، تاکید کرد:  تلاش داریم آنچه را که سبب دوری آنان از هم می شود، کاهش دهیم، زیرا دولت پدرانه در صورت وجود اختلافات عمیق و بزرگ بین فراکسیون های سیاسی، موفق نخواهد بود .

اصول ملی، مبنای ائتلاف فتح و سائرون
وی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد اینکه ائتلاف بین جریان صدر و هادی العامری مبتنی بر چه اصلی است؟ پاسخ داد: ائتلافی که امروز پس از ملحق شدن العامری، تشکیل شد، ائتلاف فتح و سائرون و حکمت و بر اساس همان اصولی است که در بالا به آن اشاره شد و این اصول همگی ملی بوده و هدف از آن ثبات عراق و حفظ امنیت آن و نیز تشکیل دولتی است که زیر چتر کارشناسان و متخصصان بوده و از چتر حمایت ملی برخوردار باشد و اصول لغو سهمیه بندی را رعایت کرده و یک عراق قدرتمند را که تصمیم گیری آن عراقی باشد، تشکیل دهد نه اینکه در برابر تهدیدها و تاثیرهای بین المللی تسلیم شود و علاوه بر این تلاش کند جایگاه منطقه ای و بین المللی عراق را بازیابد.
همچنین هدف از تشکیل این ائتلاف مبارزه با تروریسم و فساد و پایه گذاری اقتصاد کشور است.

نوید آغاز مرحله جدیدی در عراق
من معتقدم مجموعه این اصول است که مقتدی صدر را با هادی العامری یک جا گردآورد، این گام مبارکی است به ویژه اینکه این دو فراکسیون از بزرگترین فراکسیون هایی هستند که در انتخابات پیروز شدند و می توانند با مشارکت سایر فراکسیون هایی که به آن ملحق شده اند، هدایت مرحله آینده را در پارلمان به دست گرفته و آغازگر مرحله خوبی و جدیدی باشند که در آن دولت با قدرت و بر اساس برنامه تهیه شده در خدمتگزاری به مردم عراق و پرداختن به مسائل کشور که مسائل منطقه نیز است، موفق عمل کند و در ثبات و امنیت منطقه سهیم باشد.

سفر مقتدی صدر به عربستان چه تحولاتی به همراه داشت؟
الاسدی در بخش دیگری از این گفتگو به توضیح در مورد این موضوع پرداخت که برخی معتقدند جریان صدر پس از سفر مقتدی صدر به عربستان سعودی نقشه ائتلاف های بین المللی خود را تغییر داد.
وی در این باره گفت: مقتدی صدر و جریان او به مسائل منطقه ای بر اساس ائتلاف ها و دسته بندی ها نگاه نمی کنند و نمی خواهند یکی از طرف های دسته بندی های منطقه ای و یا جهانی باشند، بلکه خواست آنان این است که عراق یک کشور قدرتمند در منطقه و جهان باشد و روابط متوازنی با همسایگان و دنیا داشته باشد و برای کشورهای مهم مانند جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و نیز اردن، سوریه، عربستان و کویت اهمیت زیادی قائل است.

ثبات عراق و همسایگان در هم تنیده است
مقتدی صدر معقتد است  اگر این کشورها ثبات نداشته باشند، عراق ثبات نخواهد یافت و اگر عراق ثبات پیدا نکند ، این کشورها نیز ثبات نخواهند داشت، از همین رو بسیار تلاش دارد که روابط عراق با این کشورها و نیز روابط این کشورها با هم متوازن بوده و از ثبات و تبادل منافع برخوردار بوده و بر اساس اعتماد و دوستی ملت های آنان باشد و متوجه باشند که هرگونه قدامی چه طایفه ای و چه سیاسی علیه هر یک از این کشورها، بر ثبات و امنیت عراق تاثیر خواهد گذاشت.

پیام مقتدی صدر به سفیر عربستان
بر این اساس مقتدی صدر به سفیرانی که با آنان در نجف اشرف دیدار کرد، به ویژه سفیر عربستان سعودی یادآور شد که جنگ علیه یمن سودی نخواهد داشت  نه برای عربستان ، نه برای یمن و نه برای عراق بلکه به روابط این کشورها با یکدیگر و سایر مسائل مربوط به بحرین و شیعیان عربستان زیان وارد خواهد آورد.

مقتدی صدر در این دیدار از سفیر عربستان خواست که صفحه جدیدی از روابط باز شود که مبتنی بر حفظ احترام و همکاری و دوستی بوده و روابط مستحکم اقتصادی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی بین دو طرف تقویت شود؛ صدر حتی دوست داشت سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در آن دیدار حضور داشت تا اشتیاق فراوان عراق به حفظ روابط مستحکم با ایران را به اطلاع او برساند.

صدر این موضوع را به اطلاع سفیر ترکیه رساند و ابراز امیدواری کرد، مشکل عراق با کشور همسایه ترکیه و سایر همسایگان حل شود و اینکه مشکلات باقی مانده به پایان برسد.

ارائه تصویری بحرانی از روابط عراق و ایران، بر خلاف واقعیت است
الاسدی در مورد اینکه روابط با جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ پاسخ داد: همه می دانند که رابطه مقتدی صدر و جریان صدر با ایران با وجود تمام مشکلات و نواقصی که در فواصل زمانی مختلف وجود داشت، بسیار مستحکم است و برخی تلاش دارند  تصویری بحرانی و بد از روابط دو طرف ارائه دهند اما واقعیت اینطور نیست.

مقتدی صدر می خواهد به تمام کسانی که از دخالت ایران در مسائل عراق صحبت می کنند، پاسخ دهد و می خواهد به آنان بگوید اجازه نمی دهد هیچ دخالتی از این قبیل داشته باشند؛ برادران جمهوری اسلامی ایران متوجه وضعیت عراق و ویژگی های آن هستند از همین رو درک خواهند کرد که روابط متوازن و مبتنی بر منافع مشترک تنها راه ثبات رابطه بین عراق  جمهوری اسلامی ایران است.

روابط ایران و عراق ریشه تاریخی دارد
مقتدی صدر می خواهد این روابط که تاریخی است در آینده ادامه یابد، زیرا دو کشور چه بخواهیم چه نخواهیم همسایه هستند و هیچ چیزی این واقعیت را تغییر نخواهد داد و تا زمانی که بر روابط قوی و مستحکم تاکید داشته باشیم، باید برای همه روشن باشد که تصمیم سیاسی یک تصمیم عراقی است و می خواهیم به دنیا اعلام و تاکید کنیم که ایران در مسائل عراق دخالت نمی کند و نخواهد کرد و این برای عراق و دولت جمهوری اسلامی ایران مهم است.

حضور آمریکا در منطقه، خطری علیه همه است
 الاسدی ادامه داد: احساس می کنیم، ایران از امکان دخالت آمریکا در مسائل خود و متزلزل کردن نظام حاکم آن نگران است، از همین رو می گوییم که وجود آمریکا و ارتش آن به هر شکلی از اشکال در منطقه خطری است که همه را تهدید می کند و بر این اساس خروج نیروهای آمریکایی از عراق و از منطقه را خواستار بوده و هستیم تا به این ترتیب منطقه از ثبات برخوردار شود و هیچ کشوری در آنجا توجیه و یا دستاویزی برای احساس ترس از خطر و یا تجاوزی که از چه بسا از عراق علیه آن انجام بگیرد، نداشته باشد؛ می خواهیم عراق منبع صلح و ثبات باشد و نمی خواهیم از آن به عنوان منبعی برای تهدید استفاده شود و این چیزی است که کاملا آن را رد می کنیم.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 619907

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/619907/روابط-صدر-ایران-بسیار-مستحکم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com