سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

خروج آمریکا از برجام و سفرهای برجامی ظریف

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب: 619685
وزیر امور خارجه ایران امروز (چهارشنبه) در نشستی با حضور پنج تن از وزرای دولت آفریقای جنوبی شامل وزرای خارجه، دفاع، توسعه، حمل و نقل و تجارت درباره راههای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.
خروج آمریکا از برجام و سفرهای برجامی ظریف
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که پس از خروج آمریکا از برجام و در ادامه سفرهای برجامی اش در آفریقای جنوبی به سر می برد، امروز (چهارشنبه) در نشستی با حضور پنج تن از وزرای دولت آفریقای جنوبی شامل وزرای خارجه، دفاع، توسعه، حمل و نقل و تجارت درباره راههای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همچنین در مذاکره با «لیندیوی سیسیولو» وزیر خارجه آفریقای جنوبی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

وزیر خارجه ایران عصر سه‌شنبه در بدو ورود به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران و درباره سفرش به آفریقای جنوبی گفت: آفریقای جنوبی از شرکای نزدیک ایران است، از نظر سیاسی ما همواره در کنار مردم این کشور بوده ایم و ارتباطاتمان را با رژیم آپارتاید قطع کردیم و بعد از رژیم آپارتاید بهترین روابط را با آفریقای جنوبی داشتیم. دولت آفریقای جنوبی همواره حامی حقوق مردم ایران در بحث هسته‌ای بوده چه در ابتدای مذاکرات هسته‌ای و چه بعد از برجام.

وی اضافه کرد: به همراه یک هیأت اقتصادی دولتی در این کشور هستم و دو دور ملاقات با وزیر خارجه خواهم داشت و با رئیس جمهور هم دیدار خواهم کرد و همکاران من از دستگاه‌های مختلف با همتایان خود ملاقات خواهند داشت تا زمینه‌های گسترش روابط و نشان دادن مخالفت جامعه بین‌المللی با حرکت‌های یکجانبه گرایانه آمریکا را بررسی کنند.

‎ظریف همچنین بیان کرد: در گفت‌وگوهای مقدماتی که همکاران من در آفریقای جنوبی داشتند،در پی پیامی که من به وزیر خارجه این کشور ارسال کردم آمادگی کاملی را از آفریقای جنوبی برای همکاری مشاهده کردیم به همین دلیل در ادامه سفرهایی که با شرکای مهم سیاسی و اقتصادی داشتیم، در آفریقای جنوبی هستیم و امیدوارم گفت‌وگوهای سازنده‌ای به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات در منطقه داشته باشیم. 

‎به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا در این سفر قراردادهایی امضا خواهد شد؟ گفت: ما معمولا در سفرهای رئیس جمهور قراردادهایی را برای امضا آماده می‌کنیم که در سفر چین این قراردادها امضا شد. در این سفر (آفریقای جنوبی) بیشتر به دنبال ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها هستیم و درباره یک بسته همکاری‌ها در این سفر با آفریقای جنوبی مذاکره می‌کنیم و قراردادها انشاءالله در آینده بین دستگاه‌های مختلف امضا می‌شود.

*خروج آمریکا از برجام و سفرهای برجامی ظریف
پس از اعلام ترامپ در 18 اردیبهشت ماه مبنی بر خروج آمریکا از برجام، ظریف به چین، روسیه و بروکسل سفر کرد. وی شنبه شب 22 اردیبهشت ماه به پکن سفر و روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه با «وانگ یی» همتای چینی خود درباره برجام بدون آمریکا و مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو نشست.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بعد از پکن راهی مسکو شد و 24 اردیبهشت ماه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در این خصوص به رایزنی پرداخت و سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه نیز در بروکسل ضمن رایزنی دوجانبه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشستی با حضور وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس شرکت کرد. در پایان این نشست بیانیه‌ای توسط موگرینی قرائت شد.

وزیر خارجه ایران هفتم خرداد ماه نیز سفری به دهلی نو داشت و با مقامات هند در این باره گفتگو کرد و در این سفر توافقاتی نیز حاصل شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران آبان ماه سال گذشته (1396) نیز سفری دو روزه به پرتوریا داشت. در آن سفر سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *