جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۰

پشت‌ پرده تحمیل «یاسمن اشکی» به ماه‌ عسل

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب: 619666
در حالی وزارت بهداشت پروژه‌ای برای جمع‌آوری پول برای تولید یک واکسن را به برنامه ماه عسل معرفی کرده و از آن حمایت می‌کند که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید این پروژه در حال اتمام است و نیازی به اعانه جمع کردن از مردم نیست!
پشت‌ پرده تحمیل «یاسمن اشکی» به ماه‌ عسل
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، انگار حواشی واکسن hpv تمامی ندارد. واکسنی که وزارت بهداشت به وسیله مهمان برنامه پر مخاطب ماه عسل آن را معرفی کرد. یاسمن اشکی با حضور در این برنامه از همه‌گیری یک بیماری کشنده خبر داد و راه نجات آن را تزریق یک واکسن اعلام کرد. این شخص در آنتن زنده تلویزیون اعلام کرد که برای تولید واکسن باید پول جمع کنیم، چرا که این واکسن وارداتی است و برای تولید داخل آن بودجه‌ای نیاز است که بنا به دلایلی هم دولت قادر به پرداخت آن نیست.

یاسمن اشکی بعد از این برنامه فاش کرد که شخص وزیر بهداشت بر این پروژه نظارت داشته و شخصا خواسته است که وی در این برنامه حضور پیدا کند. اشکی همچنین بر این موضوع که وزارت بهداشت وی را به برنامه ماه عسل معرفی کرده و بالاترین مقام وزارتخانه در جریان سناریو مطرح شده بوده‌است.

اشکی فاش کرد که یک تفاهم نامه بین انجمن «راه» که وی مدیر آن است و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت امضا شده است. طبق این تفاهم نامه وی برای معرفی و پول جمع کردن برای واکسن hpv مامور می‌شود و وزیر بهداشت هم قبول می‌کند که 60 میلیارد تومان به این پروژه کمک کند. واکسنی که بنا بر تاکید مسئولان وزارت بهداشت تا سه تا پنج سال آینده ممکن است به تولید ملی آن دست یابیم وتا آن تاریخ فقط نمونه خارجی و وارداتی آن در بازار موجود و قابل استفاده است.

البته این مسئله توسط سخنگوی وزارت بهداشت هم تایید شد؛ حریرچی هم در نشست خبری خود تاکید کرد و گفت که نیمی از هزینه تولید واکسن به وسیله موسسات خیریه و نیمی دیگر به وسیله وزارت بهداشت تأمین می‌شود.

اما پس از طرح این پروژه در برنامه ماه عسل، واکنش‌ها غافلگیر کننده بود. آنطور که یاسمن اشکی می‌گوید اصلا انتظار این‌همه هجوم وحمله از سوی منتقدان را نداشته و فکر می‌کرد این طرح مورد استقبال قرار گیرد.

این انتقادها در فضای مجازی و محافل علمی به سرعت بالا گرفت و پایش به صفحه اینستاگرام هاشمی وزیر بهداشت هم باز شد. این هجمه‌های مردمی آنقدر شدت پیدا کرد که وزیر بهداشت مجبور شد قسمت نظر دهی صفحه شخصی اش را ببند و هیچ پاسخی به جامعه و افکار عمومی ندهد.

مجری برنامه ماه عسل هم مجبور به روشنگری شد و از سفارشی بودن این پرده برداشت؛ وی در یک برنامه دیگر به نکته اذعان کرد که این فرد وموضوع مربوط به واکسن hpv را وزارت بهداشت معرفی کرده است و وی از حواشی پیش آمده و پشت پرده‌های آن بی اطلاع بوده است.

وزیر بهداشت هم بی‌کار ننشست و در یادداشتی از برنامه ماه عسل و موضوع واکسن پرحاشیه دفاع کرد.

وی همچنین در پاسخ به واکنش‌های جامعه علمی کشور مبنی بر حضور یک فرد غیر کارشناس در یک برنامه تلویزیونی و اظهار نظرهای تخصصی پزشکی وی،گفت: «اینجانب ضمن تشکر از سازمان صداوسیما و برنامه ماه عسل که به سلامت مردم توجه کرده‌اند، تنها به این نکته بسنده می‌کنم که امروزه بیماری ناشی از ویروسHPV از جمله بیماری‌هایی است که عده بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و واکسن پیشگیری از این بیماری نیز با کمترین عارضه در دنیا استفاده می شود.»

ایازی معاون اجتماعی وزیر هم در مصاحبه‌ای تصویری بر ضرورت این امر تاکید کرد. دیگر مسئولان وزارت بهداشت هم طی چند مصاحبه بر فواید این واکسن تاکید کردند و به تعریف آن پرداختند.

همین تاکید یکباره وزارت بهداشتی ها و وراداتی بودن این واکسن از طرفی و پول جمع کردن برای تولید داخل آن هم از طرفی دیگر حساسیت جامعه و متخصصین را برانگیخت.

از همه اینها مهمتر نوع رفتار وزارت بهداشتی‌ها برای معرفی این واکسن و پول جمع‌کردن برای تولید آن بسیار حائز اهمیت است. به طوری که هیچ وقت دولت برای انجام کاری مثل تولید واکسن که یک امر حاکمیتی است پول جمع نکرده و همچنین یک داروی وارداتی را این چنین در رسانه‌ها مطرح نشده است.

نیازی نیست که برای ساخت این واکسن از مردم پولی جمع آوری کنیم
حال بعد از گذشت دو هفته این ماجرا هر روز قطعه‌ای از پازل پشت پرده این ماجرا مشخص می‌شود.
امروز سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حاشیه‌های ایجاد شده درباره واکسن hpv گفته است: واکسن HPV ایرانی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است و سال آینده وارد بازار می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اقدام یاسمن اشکی مبنی بر جمع آوری پول از مردم برای ساخت واکسن HPV بیان کرد: برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی را جمع آوری کنیم، زیرا این شرکت تسهیلاتی در قالب وام از معاونت علمی و فناوری دریافت کرده است و به همین دلیل به پول احتیاج ندارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: وام‌هایی در قالب تسهیلات به این شرکت داده شده و نیازی نیست که بخواهیم برای ساخت این واکسن از مردم پولی جمع آوری کنیم و با توجه به طرح کلان ملی، از ساخت این واکسن حمایت خواهیم کرد.

رئیس سابق انستیتو پاستور: قوه قضائیه به پرونده واکسن ورود کند
از طرفی مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی درباره این واکسن گفت: واکسن ایرانی HPV در یک شرکت دانش بنیان تولید شده و منتظر تایید مجوز غذا و داروست.
  دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و رئیس سابق انستیتو پاستور کشور ضمن انتقاد ازادعاهای واهی یاسمن اشکی در برنامه ماه عسل، با اشاره به تولید واکسن HPV در یک شرکت دانش بنیان ایرانى به رسانه‌ها گفت: بیش از سه سال است که دانشمندان ایرانی تحقیقات علمی تولید واکسن HPV مدل گارداسیل را در شرکت دانش بنیان، به طور مستقل خارج از انستیتو پاستور انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون 500 میلیون تومان از شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن HPV حمایت کرده است و این بودجه صرف اقدامات تحقیقاتی شده و با توجه به اینکه واکسن HPV  تولیدی چندین آزمایش سنجش را با موفقیت طی کرده است، تولید انبوه  آن در صورت اخذ مجوزهای نهایی از وزارت بهداشت زمان زیادى نیاز ندارد و هم اکنون برای ورود به بازارهای کشور در انتظار اخذ مجوز سازمان غذا و داروست.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی عنوان کرد: خانم یاسمن اشکی به هیچ عنوان ارتباطی با جریان تولید واکسن HPV ایرانی ندارد، این خانم یک هفته است که وارد این موضوع شده است اما ادعاهایی بسیارى دارد. 

قانعی بیان کرد: قوه قضاییه باید نسبت به پول‌های جمع شده برای حمایت از تولید این واکسن ورود کند زیرا این واکسن به مرحله تولید رسیده و اصلا نیازی به اعانه جمع‌کردن نیست و نباید اجازه داده شود جریانی که به بهانه کمک به زلزله زدگان کرمانشاه راه افتاد، دوباره رخ دهد.

ورود قوه قضاییه به پرونده واکسن پرحاشیه
دادستانی کل کشور،در پی پخش برنامه ای در تاریخ 8 خرداد امسال در یکی از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران و طرح ادعاهایی درباره نوعی بیماری، معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور پس از انجام بررسی های لازم و اعمال و اعلام نظر کارشناسان و متخصصان ذی ربط درخصوص کذب بودن مطالب و ادعاهای مطرح شده در آن برنامه، گزارشی به دادستان کل کشور ارائه داده است.

به دنبال این بررسی های اولیه، دادستان عمومی و انقلاب تهران از سوی دادستان کل کشور مامور شد برابر با مقررات، در اسرع وقت و با توجه به آثار و تبعات ادعاهای مطرح شده در آن برنامه در جامعه، موضوع را پیگیری و تعقیب کند و نتیجه نیز برای عموم اعلام شود. 
حجت الاسلام والمسلمین منتظری همچنین دستور داد نسبت به وجوه جمع آوری شده نیز برابر مقررات اقدام و از تضییع حقوق عامه جلوگیری شود.

نقاط تاریک پروژه باید روشن شود
حال با ورود قوه قضاییه ابعاد جدیدتری از ماجرا مشخص خواهد، اما یک سوال باقی می‌ماند، اینکه وزارت بهداشت بر چه اساسی یک فرد غیر پزشک را برای یک مسئله پزشکی و سلامت که هم تراز امنیت است به صدا و سیما تحمیل می‌کند و سوال دوم پروژه جمع‌آوری پول برای تولید یک واکسن از کجا کلید خورده و در جنجالی که معاون رییس جمهور آن را رد کرده، چرا وزارت بهداشت همچنان از آن دفاع می‌کند؟ و سوال دیگر اینکه معرفی یک واکسن پر حاشیه در رسانه ملی و راه اندازی موج تبلیغاتی و توجیهی برای آن توسط وزارت بهداشت و مخصوصا ایازی معاون اجتماعی وزیر با چه هدف و راهبردی صورت گرفته؟ پشت پرده این توافق نامه مابین وزارت بهداشت و این انجمن چیست و کیست؟ و چه کسانی از فروش واکسن‌های وارداتی و افزایش قیمت آن طی دو هفته اخیر بهره برده و تا زمان تولید بهره خواهند برد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود بر وزیر ۱۰۰۰ میلیاردی
Iran, Islamic Republic of
این وزیر چند ده میلیاردی پاش بیشتر از هرکس دیگه داخل این ماجرا هست و باید پاسخگو اقدامات خود به افکار عمومی و قوه قضاییه باشه.
Iran, Islamic Republic of
شهروند گرامی " اتفاقات 14 سال اخیر نشان داده است تنها موردی که در کشور ما پیگرد قانونی نداره دزدی غارت وخوردن بیت المال است .
نه این خوبه نه اوشون لعنت به هر دوتا شون
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً همون هایی می خورن که موافق چهارشنبه ها هم هستند اونوقت یه عده می گن وای وای بی حجابی ها مهمتره یا دزدی ها.
Iran, Islamic Republic of
پول دارند تا دلت بخواد از پارو که هیچ از نردبان بالاتر ولی اخلاق صفر 0
Iran, Islamic Republic of
سوال: چرا دست اندر کاران برنامه تحت تعقیب قرار نمیگیرند که برای جذب اسپانسر و ... به هر چیزی تن داده و امنیت روحی روانی مردم را مفت میفروشند!؟
سیاهکلی
Iran, Islamic Republic of
چرا نمایندگان شخصی در مجلس ورود نمی کنندووو
استیضاح؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مگه مجلس هم با خودشون نیست ؟ مگه همه باه هم نیستن ؟ امضاها رو یادتون رفت ؟
United States
تو این ماه رمضون از خدا نمی ترسید با این طرز خبر منتشر کردنتون؟ اگه راست می گید کل فیلمی که طرف این حرفا رو زده منتشر کنید تا مردم خودشون قضاوت کنند. یه جوری تیتر و متن رو بالا پایین می کنید که انگار یه قضیه جناحی پیچیده رو کشف کردید.
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
یک وقت دست توی جیب مردم بردن، یک وقت از حساب مردم برداشت کردن، یک وقت به بهانه کمک به مردم زلزله زده سلبریتی ها را درست کردن، یک وقت به بهانه دهکده امید ساختن! حالا هم به اسم واکسن از مردم دزدی کردن، به هرحال اینم یه راه پول درآوردن برای دولت دیگه،،،
بدبخت مردم ایران!!!!
30میلیارد پول مردم که در حساب سلبریتی هاست چی شد؟؟؟!!!
آقای که گفتید می خوام دهکده امید بسازم برای مردم زلزله زده کرمانشاه، دهکدهت کو!!؟؟