کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنش آبی بندرعباس هم مشابه اصفهان است

23 خرداد 1397 ساعت 13:47

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای کشور با اشاره به اینکه وضعیت شهرهای دارای تنش آبی مقداری تلطیف شده گفت: مصرف آب اصفهان ۸۰۰۰ لیتر در ثانیه و نیاز آن ۱۲ هزار لیتر است که با مدیریت فشار و حفر چاه مشکلات را کمتر کرده‌ایم.


به گزارش جهان نیوز، تنش آبی در بعضی شهرهای کشور به شرایط خاص و ویژ‌ه‌ای رسیده است. کاهش بارندگی و ورود آب به سدهای مهم در کنار بالا رفتن مصرف آب در کلانشهرها باعث شده است در بعضی شهرهای بزرگ مانند اصفهان شاهد افت فشار آب باشیم و اعلام خطرهایی درباره بعضی دیگر از شهرها نیز به گوش می‌رسد.

به همین دلیل برای آگاهی از آخرین وضعیت تنش آبی در شهرهای کشور با فرهام کرکانی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای کشور به گفت‌وگو نشستیم.

کرکانی با بیان اینکه تعداد شهرهای دارای تنش آبی همچنان ۳۳۴ شهر است و تعداد آنها کم و زیاد نشده است، می‌گوید: معمولا متوسط مصرف آب در شهرهای دارای تنش آبی در حال تامین شدن است اما به هر حال در پیک مصرف به مشکل می‌خوریم و در ساعاتی از روز که دمای هوا افزایش می‌یابد و مصارف به بالاترین حد خود می‌رسد مشکلاتی داریم.

وی نوبت‌بندی آب در کلانشهرها را رد کرده و می‌گوید : قاعدتا یکی از ابزارهای مدیریت و تخصیص آب به سایر مشترکان اعمال مدیریت فشار در شبکه آب است اما اینکه بخواهیم برای شهرها نوبت بندی آب اعمال کنیم نه به هیچ وجه این طور نیست.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای شهرهای دارای تنش آبی هم اعلام می‌کند برای شهرهای دارای تنش آبی تلاش شده است که با اعمال مدیریت فشار و مدیریت تقاضا،حفر و تجهیز چاه و رفتن به سمت استفاده از پساب مشکلات را کاهش دهیم.

متن گفت و گوی خبرگزاری فارس با فرهام کرکانی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور بدین شرح است:

*وضعیت تنش آبی تا حدودی در برخی شهرها تلطیف شده است

آیا وضعیت شهرهای دارای تنش آبی همانند گذشته است و آیا بهتر شده است؟

کرکانی: در خصوص وضعیت شهرهای دارای تنش آبی باید بگویم که تا حدودی وضعیت برخی شهرها تلطیف شده است اما حوضه فلات مرکزی و خلیج فارس و دریای عمان وضعیت بارندگی کماکان نامطلوب است. در حال حاضر 334 شهر تنش آبی دارند .بنابراین در سناریوی بدبینانه‌ای پیش‌بینی کردیم که چه وضعیتی خواهیم داشت و براساس این سناریو واقعیات را دیده بودیم و به این موضوع توجه کرده بودیم که در تابستان چه مسائلی پیش خواهد آمد پس برنامه‌ها بر همین اساس‌ پی‌ریزی شد. 
  چه اقداماتی انجام شد که باعث تلطیف وضعیت تامین آب برخی شهرها شده است؟

کرکانی: در برخی از مناطق در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای خزر و دریاچه ارومیه بارندگی تا حدودی نرمال شده است و برداشت از منابع زیر زمینی کمتر شده است اما در استان‌های دیگر و یا در حوضه فلات مرکزی که 36 درصد کاهش بارندگی داریم و در خلیج فارس و دریای عمان که بیشترین تجمع جمعیت در آن مناطق است و 41 درصد کاهش بارندگی داریم مشکلات کماکان پابرجا است. اما به هر حال در برخی شهرها با حفر و تجهیز چاه و در تمام شهرها با مدیریت تقاضا سعی در برطرف کردن مشکلات را داریم.

*وضعیت بندرعباس از اصفهان بدتر است

 چند شهر بزرگ در حال حاضر در وضعیت قرمز از لحاظ تامین آب قرار دارند؟

کرکانی: اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد در حال حاضر در وضعیت تنش آبی شدید و در حالت وضعیت قرمز قرار دارند. 

 ظاهرا وضعیت اصفهان از همه این شهرها بدتر است؟ 

کرکانی: اصفهان به دلیل وضعیت بارندگی و افت مخازن سدها آن مقدار آبی که به آن تخصیص می یافت از حالت عادی هم کمتر شده است. قاعدتا مشکل تامین آب در اصفهان حاد است و البته در بندرعباس در حوضه آبریز خلج فارس هم وضعیت همینطور است که بارندگی مناسبی نداشته است و کماکان بارش در حد صفر است. 

*حفر ۷۹ حلقه چاه جدید در اصفهان

ظاهرا کارگروه سازگاری با کم آبی مصوب کرده است که 20 درصد برداشت آب در بخش کشاورزی اصفهان کاهش و به شرب اختصاص یابد و بخش صنایع نیز 40 درصد از برداشت آب را کاهش دهند؟ 

کرکانی: در اصفهان صنایع به سمت استفاده از پساب رفته‌اند و مصرف آب آنها با پساب در حال جایگزین شدن است و چاه‌های کشاورزی اجاره شده و چاه‌های کشاورزی و شهرداری به کمک شرب آمده اند و علاوه بر این موارد در حال حفر 79 چاه هستیم تا کاهش تخصیص آب جبران شود. البته مدیریت فشار در شبکه آب هم در حال انجام است. 

 شهر اصفهان روزانه چه میزان مصرف آب دارد و چقدر آب تولید می‌شود؟

کرکانی: در حال حاضر میزان تولید آب در اصفهان کمتر از 8 هزار لیتر در ثانیه است اما نیاز ما در سامانه آب‌رسانی اصفهان بیشتر از 12 هزار لیتر در ثانیه است و 4 هزار لیتر کمبود داریم. اما الان چیزی که تامین می‌کنیم از منابع محلی و چاه‌های جدید در حال تامین درنهایت ما را به این سمت خواهد برد که 20 درصد کمبود نیاز داشته باشیم. 

*اعمال مدیریت فشار در شبکه آب شهرها

به غیر از اصفهان در سایر شهرها هم مدیریت فشار آب اعمال می‌شود؟

کرکانی: قاعدتا یکی از ابزارهای مدیریت و تخصیص آب به سایر مشترکان اعمال مدیریت فشار در شبکه آب است. 

 این اعمال مدیریت فشار آب باعث شده تا مشترکان در طبقات بالا با قطع آب مواجه شوند و به سمت خرید مخزن و منبع آب رفته‌اند...

کرکانی: به هر حال یکی از روش‌های تامین آب از سوی مشترکان خرید منبع آب است که از طریق پمپ‌، آب را در این مخازن ذخیره کنند. 

* با افت فشار در برخی ساعات برخی مشترکان با قطع آب مواجه می شوند

 آیا اعمال مدیریت فشار در شبکه در شهرهای دارای تنش آبی به معنی نوبت‌بندی و جیره‌بندی آب است؟ 

کرکانی: نوبت‌بندی آب به این شکل که ما با برنامه بخواهیم قطع آب به مشترکان اعمال کنیم نه اینطور نیست. بنابراین هیچ برنامه‌ای برای نوبت‌بندی در شهرها نداریم البته به هر حال شاید با افت فشار در برخی ساعات برخی مشترکان با قطع آب مواجه می شوند اما اینکه برنامه‌ای برای قطع آب داشته باشیم اینطور نیست. شاید حوادث و شکستگی خط لوله و سوختگی پمپ و قطع برق باعث قطعی آب شود اما اینکه با برنامه از پیش تعیین شده بخواهیم برای مشترکان نوبت‌بندی آب اعمال کنیم اینطور نیست. پس قطعا این مشکل موقتی بوده و رفع می شود. 
  آیا شهرهایی هستند که به آنها با تانکر آب‌رسانی شود؟ 

کرکانی: معمولا متوسط مصرف آب در حال تامین شدن است اما به هر حال در پیک مصرف به مشکل می‌خوریم و در ساعاتی از روز که دمای هوا افزایش می‌یابد و مصارف به بالاترین حد خود می‌رسد یک مقداری به مشکل می‌خوریم بنابراین متوسط مصرف آب را می‌توانیم تامین کنیم و مشکل نداریم. اما معمولا برنامه آب‌رسانی با تانکر برای روستاها است که دور افتاده هستند و منبع تامین آب ندارند. بنابراین معمولا آبرسانی با تانکر به این روستاها انجام می‌شود اما در شهرها چون متوسط مصرف آب را می‌توانیم تامین کنیم تنها در برخی ساعات با مشکل مواجه می‌شویم که با اعمال مدیریت فشار آب و مدیریت تقاضا مشکلات را کاهش می‌دهیم. 
آیا در ماه‌های آتی احتمال افزایش تعداد شهرهای دارای تنش آبی وجود دارد؟ 

کرکانی: بعید است که تعداد شهرهای دارای تنش آبی از عدد 334 شهر عبور کند چون برنامه‌های پیش‌بینی شده محقق شده است و طرح‌های جبرانی برای شهرها نیز در حال اجرا است که به عنوان مثال حفر و تجهیز 79 چاه برای شهر اصفهان است و چاه‌های شهرداری در حال ورود هستند و استفاده از پساب نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

*یک واحد آب شیرین کن در بندرعباس به زودی وارد مدار می‌شود

 به غیر از شهر اصفهان برای سایر شهرها که تنش آبی شدید دارند اقداماتی شده است؟

کرکانی: برای بندرعباس نیز طرح‌های جبرانی اجرا خواهد شد بزودی یک آب شیرین کن وارد مدار خواهد شد. همزمان با افت منابع آب داریم با تامین منابع آب این موضوع را جبران می‌کنیم. 

منبع:فارس


کد مطلب: 619599

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/619599/تنش-آبی-بندرعباس-هم-مشابه-اصفهان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com