شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

سازمان ملل بر بازگشت داوطلبانه آوارگان تاکید کرد

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 619509
نخست وزیر لبنان راه‌حل نهایی آوارگان سوری در لبنان را بازگشت آنها به کشورشان دانست و سازمان ملل متعهد به بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری شد.
سازمان ملل بر بازگشت داوطلبانه آوارگان تاکید کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، سعد حریری، نخست وزیر لبنان در استقبال از فیلیپ لازارینی، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در این کشور و نماینده دفتر کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در لبنان اعلام کرد، در بررسی موضوع آوارگان، سازمان ملل کمک لبنان است و راه‌حل نهایی در ارتباط با آوارگان هم برای آنها و هم برای این کشور بازگشتشان به سوریه است.

لبنان حضور حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در خاکش را تخمین می‌زند که طی سال‌های جنگ از سال ۲۰۱۱ از کشورشان فرار کرده و در شرایط زندگی سختی به سر می‌برند.کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل هم می‌گوید، تعداد آوارگان سوری ثبت شده در لبنان  کمتر از یک میلیون تن است.

لازارینی در خصوص این دیدار گفت: دیداری سازنده و نتیجه‌بخش بود و بر شراکت سازمان ملل با لبنان درباره حل بحران آوارگان سوری تاکید کردیم.وی افزود: همواره تاکید کردیم که بازگشت آوارگان به سوریه یا اسکان مجدد آنها در کشور سوم تنها راه‌حل دائمی هستند.لازارینی ادامه داد، سازمان ملل به تصمیم شخصی این آوارگان برای بازگشت به کشورشان احترام می‌گذارد و مانع بازگشت آنها نخواهد شد.

در نیویورک هم استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اظهارات حریری درخصوص بازگشت آوارگان سوری گفت، موضع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این باره روشن است او از حقوق آوارگان حمایت می‌کند و معتقد است که باید بازگشت داوطلبانه باشد. در عین حال از سخاوت دولت و مردم لبنان در استقبال از این آوارگان آگاه است.

بحران میان بیروت و سازمان ملل روز جمعه بالا گرفت، هنگامی که جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان خواستار متوقف کردن درخواست‌های کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل برای اقامت آنها شد.وزیر خارجه لبنان گفت، سازمان ملل با پرسیدن سوالاتی از آوارگان درباره خدمت نظامی، وضعیت امنیتی، شرایط سکونت و زندگی و قطع کمک از آنها به ترساندن آوارگان از بازگشت به سوریه متهم کرد.

کمیساریای سازمان ملل اعلام کرد، بیروت تصمیم مذکور خود را به صورت رسمی ابلاغ نکرده و یکی از مشاوران حریری گفت، این اظهارات باسیل یکطرفه بوده و بیانگر موضع دولت لبنان نیست.کمیساریای سازمان ملل از وزارت خارجه لبنان خواست از این تصمیم خود منصرف شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *