کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حذف ۶۰۰ مجوز غیرضرور و ۶۰‌هزار دسته‌چک

23 خرداد 1397 ساعت 11:22

روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از شش سامانه جدید و خدمت الکترونیکی این وزارتخانه و دستگاه‌های تابع آن رونمایی کرد.


به گزارش جهان نیوز، آنطور که مسعود کرباسیان خبر داده 60‌هزار دسته چک و 600 مجوز غیرضرور حذف شده است تا به این ترتیب بتوان گام بلندتری در مسیر ایجاد شفافیت و قرار گرفتن مردم در جریان امور برداشت. همچنین وزیر امور اقتصادی تاکید کرد که امور مالیاتی در نقل و انتقال املاک الکترونیکی می‌شود.

در حاشیه این مراسم نیز کرباسیان به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه بخش تولید اختصاص پیدا کرده و واردات مواد اولیه به کشور به‌صورت مداوم رصد و کنترل می‌شود. همزمان رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز به هفت خدمت جدید وزارت اقتصاد در زمینه دولت الکترونیک اشاره و اعلام کرد که ایران یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه ارائه اظهارنامه مالیاتی به‌صورت الکترونیکی است، چراکه سال گذشته آمار به ۹۹‌درصد رسید، در حالی که پیشرفته ترین کشورهای دنیا دارای شاخص ۹۷ تا ۹۸ هستند.

بهره‌برداری از 6 سامانه جدید وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم  آغاز بهره‌برداری از شش سامانه و خدمت الکترونیکی وزارت اقتصاد با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها ایجاد شفافیت و قرارگرفتن مردم در جریان امور است، گفت: در ابتدا از تمامی دستگاه‌های تابع وزارت اقتصاد که در زمینه‌ الکترونیکی شدن فعالیت‌های خوبی داشته تشکر می‌کنم و در پایان ماه جاری نیز دو ایکس‌ری پرسرعت ساخت داخل در گمرک به بهره‌برداری می‌رسد.

مسعود کرباسیان با اشاره به سامانه ارتباط مردمی وزارت اقتصاد به‌عنوان اولین سامانه، افزود: این سامانه توسط دفتر بازرسی و فاوا وزارتخانه طراحی شده و مردم می‌توانند از این طریق نظرات، شکایات و درخواست‌های خود را به‌صورت الکترونیکی ارسال کنند که ظرف ۱۰ روز این موارد باید پاسخ داده شود و پس از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم که آیا این پاسخ‌ها داده شده یا خیر.

او با بیان اینکه سامانه دوم سامانه درخواست وجه الکترونیکی خزانه است، گفت: از طریق این سامانه بالغ بر ۶۰‌هزار دسته چک جمع می‌شود و کسی لازم نیست برای گرفتن پول از خزانه به تهران مراجعه کند.کرباسیان ادامه داد:‌ همچنین اینکه چه دستگاهی و به چه میزان از این سامانه استفاده کرده‌اند نیز می‌توان به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کرد و میزان برداشت از خزانه هم مشخص می‌شود. او با اشاره به سومین طرح از شش سامانه رونمایی شده، تصریح کرد: طرح سوم در ارتباط با بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و حذف موانع برای فعال‌سازی و پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی است که در مجموع شامل چهار سامانه می‌شود که از دو سامانه دادور و یاور رونمایی شد و دو مورد آن نیز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از طریق سامانه دادور صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی کنترل می‌شود، ادامه داد: در همین راستا دستگاه‌هایی که باید مجوز برای فعالیت بدهند مشخص شده و مجوزهای غیرضرور نیز شناسایی می‌شوند که تاکنون حدود ۶۰۰ مجوز غیرضرور حذف شده است.

به‌گفته کرباسیان چهارمین سامانه، سامانه دادخواهی مالیاتی موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌هاست که پیش از این، این کار به‌صورت دستی و فقط در تهران انجام می‌شد و از طریق این سامانه درخواست‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. او همچنین افزود: 80‌درصد بانک‌ها در رصد تراکنش‌های بانکی برای شناسایی مودیان مالیاتی همکاری دارند. کرباسیان گفت: امور مالیاتی مربوط به نقل و انتقال املاک و ساختمان‌ها یکپارچه‌ و الکترونیکی می‌شود. او از سامانه تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت اقتصاد به‌عنوان پنجمین سامانه طراحی شده نام برد و گفت: ما سعی می‌کنیم به طبیعت کمک کنیم و با حذف کاغذ علاوه بر استفاده کمتر از کاغذ، شفافیت و پیگیری فعالیت اقتصادی را بیشتر کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از طریق سامانه ویدئو‌کنفرانس وزارت اقتصاد یک ارتباط جمعی بین تمامی همکاران این وزارتخانه در کشور انجام می‌شود. به‌گفته کرباسیان، در کنار این شش سامانه طرح اجرای نظام فنی و اجرایی مناطق آزاد کشور نیز با حضور مسئولان مربوطه رونمایی می‌شود که هدف آن شفافیت در اجرای پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد است. او درباره نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر و تاثیر آن بر قیمت تمام ‌شده بخش تولید نیز گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به مواد اولیه بخش تولید اختصاص پیدا کرده و واردات مواد اولیه به کشور به‌صورت مداوم رصد و کنترل می‌شود، بنابراین نباید با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم.

100‌درصد اظهارنامه‌ها الکترونیکی است

روز گذشته همچنین رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به هفت خدمت جدید وزارت اقتصاد در زمینه دولت الکترونیک، گفت: امسال نیز زمینه‌ای فراهم شده تا مانند سال گذشته ۱۰۰‌درصد از اظهارنامه‌ها به‌صورت الکترونیکی ارائه شود؛ ایران یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه ارائه اظهارنامه مالیاتی به‌صورت الکترونیکی است، چرا که سال گذشته آمار به ۹۹‌درصد رسید در حالی که پیشرفته ترین کشورهای دنیا دارای شاخص ۹۷ تا ۹۸ هستند و امیدواریم روند رشد ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی به‌صورت الکترونیکی رشد داشته باشد. در زمینه انجام امور به‌صورت الکترونیک، بخش پرداخت و درخواست و بررسی شکایات نیز در سازمان امور مالیاتی به‌صورت آنلاین انجام شده است.

او درمورد تعداد اظهارنامه‌های اظهار شده تا به امروز، گفت: استقبال بسیار خوبی برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی تا به امروز انجام شده و بر‌اساس توافق کلیدی با اصناف مبنی بر افرادی که شامل گروه سوم مالیاتی می‌شوند، پنج‌درصد مالیات خود را اضافه کنند، سازمان امور مالیاتی وارد رسیدگی به پرونده امور مالیاتی آنها نمی‌شود و برگ تشخیص صادر نمی‌شود، بلکه برگ قطعی برای این کسب‌و‌کارها صادر می‌شود؛ در سال ۱۳۹۶ بالغ بر یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار مورد از مودیان مالیاتی بدون بررسی مالیات آنها مورد  قبول واقع شد.

منبع:آرمان


کد مطلب: 619507

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/619507/حذف-۶۰۰-مجوز-غیرضرور-۶۰-هزار-دسته-چک

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com