پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

وقتی ترمز مشتری‌مداری کشیده می‌شود

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 619479
بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در 10ماهه منتهی به دی‌ماه سال جاری 26700 خودرو با حجم موتور زیر 2000 سی‌سی وارد کشور شده است که ارزش ارزی آنها حدود 682 میلیون دلار بوده است. همچنین 19200 خودرو با حجم 2000 تا 2500 سی‌سی از گمرکات مختلف وارد کشور شده که ارزش آنها بیش از 520 میلیون دلار بوده است، به این ترتیب تنها در این دو مورد (به‌غیر از خودروهای هیبریدی) نزدیک به 46‌هزار خودرو وارد کشور شده است. در مدت مشابه سال قبل تنها 44 هزار خودرو از مدل‌های مذکور به کشور وارد شده بود.
وقتی ترمز مشتری‌مداری کشیده می‌شود
به گزارش جهان نيوز، چندی پیش اعلام شد که شرکت کرمان موتور به خاطر عدم توانایی در تحویل هیوندای النترا مونتاژی به مشتریان خود گفته تا از میان سانتافه، جک S3 و جک S5 یک خودرو را انتخاب کنند. حال سایپا هم در بخشنامه‌ای اعلام کرده که فعلاً نمی‌تواند رنو ساندرو دنده‌ای را تحویل دهد و مشتریان می‌توانند به جای آن تندر۹۰ را تحویل بگیرند.
 
شرکت‌های خودروسازی به جهت دارا بودن حمایت‌های دولتی و همچنین قدرت فشار به مردم، در هر زمینه‌ای که صلاح بدانند به مردم و مشتریان خود فشار می‌آورند، این فشارها از گران کردن بی‌دلیل خودرو گرفته تا تأخیر در تحویل و حتی عوض کردن سفارش ثبت‌شده مشتری ادامه دارد. البته نباید خدمات نامناسب و رفتار بعضاً نادرستبرخی از نمایندگی‌های این خودروسازان را در برابر خواسته‌های بحق مردم از قلم انداخت.

چندی پیش اعلام شد که یکی از خودروهای محبوب بازار،افت تولید شدید را تجربه کرده و احتمالاً شرکت تولید‌کننده، محصولی دیگر را به مشتریان تحویل می‌دهد. حال می‌بینیم که این شنیده‌ها امروز به‌صورت مستقیم رنو ساندرو دنده‌ای را نشانه گرفته‌اند و اگر مشتریان تحویل اردیبهشت این خودرو بخواهند سوار بر هاچ‌بکی دنده‌ای با کیفیت مناسب شوند، باید سلیقه خود را تغییر داده و نسخه سدان آن را با ظاهری قدیمی‌تر تحویل بگیرند.

در جمع ثبت‌نام‌کنندگان ساندرو دنده‌ای برای تحویل اردیبهشت سال جاری، هستند مشتریانی که مصرف‌کنندگان واقعی‌اند و حال آنچنان دلخوشی از این تغییر ندارند. جالب است در بخشنامه جدید اعلام شده که حق تغییر رنگ برای مشتریان میسر نیست. شاید بهتر بود که گروه سایپا و پارس‌خودرو نیز برای جبران این اتفاق، حداقل امتیازهایی را برای این گروه از مشتریان در نظر می‌گرفت.
مشتری خواست ما انجام دادیم!

با اعلام خبر تبدیل ساندروهای دنده‌ای به تندر۹۰ دنده‌ای، برخی از مشتریان ساندروهای اتوماتیک نگران هستند که طی هفته‌های آتی، چه بر سر حواله‌هایشان می‌آید و آیا سایپا از پس تحویل نسخه‌های اتوماتیک بر می‌آید یا خیر؟ با پیگیری برخی رسانه‌ها، گویا این پاسخ از جانب مدیران سایپا اعلام شده که مشتریان خودشان تندر‌۹۰ را به‌جای ساندرو می‌خواهند!

شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که «در پی درخواست جمعی از مشتریان درباره جایگزینی خودروی تندر‌۹۰ به جای ساندرو، معاونت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با هدف کسب رضایت مشتریان، اقدام به صدور بخشنامه‌ای کرد که این طرح کاملاً اختیاری بوده و هیچ‌گونه اجباری برای دریافت خودروی تندر‌۹۰ به‌جای ساندرو وجود ندارد. اما نکته عجیب این است که در بخشنامه سایپا برای اطلاع‌رسانی به نمایندگی‌ها، هیچ کلمه‌ای به معنی اختیار اعلام نشده است و تعهدات خود به مشتریان این سری از خریداران ساندرو دنده‌ای را تحویل رنو تندر۹۰ دنده‌ای می‌داند. باید منتظر بود و دید که آیا مشتریان می‌توانند از فردا همان رنو ساندرو دنده‌ای را تحویل بگیرند ‌یا باید برای زودتر رسیدن به خودرو همان تندر۹۰ دنده‌ای را انتخاب کنند.

آپشن‌هایی که آپشن نیستند
وضعیت نابسامان بازار خودرو این روزها به اوج خود رسیده و شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور که همان سایپا و ایران‌خودرو هستند با جابه‌جا کردن مرزهای تضییع حقوق مصرف‌کننده، دست به اقدامات عجیب و غریب می‌زنند. حذف برخی از قسمت‌های خودروها از این دست اقدامات است.

نامه‌نگاری‌های شرکت سایپا با نمایندگی‌های فروش نشان می‌دهد این شرکت از 15‌بهمن‌ماه سال‌96 با ارسال یک (بخشنامه به نمایندگی‌های فروش اعلام کرده، از این تاریخ زه جانبی کلیه محصولات گروه x100 ،111،131 و 132) حذف شده است و در این رابطه نسبت به خودروهای ارسال شده از سوی پیمانکاران تحویل و به ثبت آن در سیستم فروش اقدام کنند. براساس این بخشنامه مردم باید با پرداخت 37‌هزار تومان در بازار نسبت به خرید زه که قبلاً ‌روی خودرو نصب بود، اقدام کنند. البته این شرکت پیش از این هم به حذف برخی از امکانات خودروی پراید از جمله ضبط به‌نام آپشن اقدام کرده بود که همین امر نارضایتی بیشتر مردم را به‌دنبال داشته است اما متأسفانه تاکنون هیچ پاسخ منطقی در این رابطه به مصرف‌کننده ارائه نشده و میزان رضایت‌مندی آن‌ها هر روز از این محصول کاهش پیدا می‌کند.

وضعیت افسار‌گسیخته
آقای مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم روز گذشته در صحن علنی مجلس موضوعی را مطرح کرد که بی‌ارتباط به وضعیت امروز کشور به‌ویژه در حوزه خودرو نیست. او گفت: «فشارهای اقتصادی زیادی به مردم وارد شده و شرایط موجود نشان می‌دهد که دولت توانایی لازم برای برخورد با مشکلات و رفع فشارهای اقتصادی را ندارد. امروز اگر گزارشی از وضعیت موجود در کشور ارائه شود آیا دولت می‌تواند سرش را با افتخار بالا بگیرد و از عملکرد خود دفاع کند؟ اوضاع بازار ارز، سکه و طلا، بازار خودرو، بیکاری و رکود اقتصادی و وضعیت تحریم‌ها نشان می‌دهد کنترل اوضاع از دست دولت خارج شده و مردم تاوان این اتفاق را می‌دهند.»

بازار خودرو سال‌هاست که در وضعیت نامناسب قرار دارد و مسوولان هم همین مدت است که هیچ کاری برای احقاق حقوق مشتری‌ها انجام نداده‌اند، خودروسازان با قبضه ‌بازار و انحصار ‌سازی و مخالفت‌های فراوان برای کاهش تعرفه ورود خودروهای خارجی، اجازه نمی‌دهند تا رقابتی برای افزایش کیفیت خودرو و خدمات مشتریان ایجاد شود.

تنها کسانی که در این بازار آسیب دیده‌اند مردمی هستند که چاره‌ای جز استفاده از خودروهایی با قیمت بنز و کیفیت پراید ندارند. در این بین سازمان‌ها و انجمن‌های مسوول احقاق حقوق مشتری هم که گردونه را برای جولان خودروسازان خالی کرده‌اند، با برگزاری جلسات و همایش‌های بی فایده سرشان گرم است. آقای حسین ابراهیمی، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هم با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» حاضر به مصاحبه درباره اوضاع جاری بازار خودرو و تضییع حقوق مشتریان نشد.

منبع:صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کامران
Iran, Islamic Republic of
بی عرضگی مسئولین به یکی دوتا حوزه نیست متاسفانه تو همه حوزه ها ناتوانند ، داخلی خارجی ، ارز ، طلا ، خودرو ، پوشاک ووووووو. تو این مملکت کسی نیست که حق مردم را از این خودروسازهای بی انصاف بگیره؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ماشینهای بنز سنسورالکل دارن و اگه راننده مست باشه نمیذاره تند بره

قراره سایپا هم یه پراید بزنه که روسریت افتاد همونجا راهنما بزنه بکشه
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
درمورد گرانی خصوصا خودرو اصلا دولت مقصرنیست چونکه اگرمردم بگن برای خواربار وارزاق نیاز هست درسته ولی اگرخودرونخریم چه اتفاقی میفته ؟ مردم اگرهمت کنن فقط چندروز ازخرید خودروصفرخودداری کنن مثل چندسال پیش خودروسازان پشیمان میشن وواقعیت اینه که تقاضا باعث گستاخی عرضه کنند میشه وبس