شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱۵
شکست انحصار بین المللی؛

بازگشت به شرق یا بازگشت به شعار «نه شرقی و نه غربی»/ چرا ایران بایستی در سیاست خارجی موازنه را رعایت کند؟

شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۵۱
کد مطلب: 619468
اینکه ارتباط ایران با آفریقا و آمریکای لاتین که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار هستند در زمانی به جهت موارد سیاسی مورد تمسخر قرار می گرفت، بیشتر نشان دهده کم سوادی برخی رسانه ها و جریانات سیاسی در حوزه بین الملل است.
بازگشت به شرق یا بازگشت به شعار «نه شرقی و نه غربی»/ چرا ایران بایستی در سیاست خارجی موازنه را رعایت کند؟
 گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: دولت حسن روحانی از بدو ورود به صحنه سیاسی از سال 92 سیاست خارجی خود را بر روی غرب به ویژه آمریکا متمرکز کرد. در این حیطه جمله معروف رئیس جمهور که به جای اینکه با «اروپایی‌های آقااجازه» ببندیم با «کدخدای» این ده می بندیم، مورد توجه قرار گرفت. از این رو ارتباط دیپلماتیک در سطح هسته ای با آمریکا مد نظر قرار گرفت و به چند نمونه جالب توجه در روابط فی مابین از جمله قدم زدن دو وزیر خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر منجر شد.

این درحالی بود که در زمان دولت پیشین جریان اصلاحات که مخالف سفت و سخت آن بود با اشاره به تحولات در دوره اصلاحات بیان می شد که برای رئیس دولت اصلاحات در غرب فرش قرمز پهن شده است اما دولت احمدی نژاد با رویکرد دیپلماسی تهاجمی نتوانست کاری از پیش ببرد و منزوی شد. در این حیطه ارتباط ایران با آمریکای لاتین و قاره آفریقا مورد تمسخر واقع شد. اما حسن روحانی در انتخابات سال 92 بیان داشت که هم روابط ایران با دنیا را سامان می بخشد و هم عزت را به پاسپورت ایرانی باز می گرداند.

اما در حوزه آمریکا با روی کار آمدن دولت ترامپ و زیر پا گذاشته شدن برجام، موضوع بستن با کدخدا با شکست روبرو شد. دولت مجبور شد که برای زنده نگاه داشتن برجام با اروپایی هایی که قبلا آقا اجازه نامیده بود، وارد مذاکره شود. اما اروپایی ها هم چندان در خصوص نگاه داشتن برجان زبان و عملشان یکی نیست و دیده می شود که ترس از اروپا باعث شده شرکت های اروپایی یکی پس ازدیگری از اقتصاد ایران خارج شوند.

چندی قبل، حسن روحانی سفری به چین داشته است که برای شرکت در اجلاس شانگهای صورت گرفت. همین موضوع مورد توجه رسانه های اصلاح طلب قرار گرفت. روزنامه سازندگی که ارگان رسانه ای جدید حزب کارگزاران به سردبیری « محمد قوچانی» است، با تیتر « بازگشت به شرق» از این سفر استقبال کرد.

این روزنامه نوشت که شام دو نفره روحانی و «شی جین پینگ»، عالی ترین مقام جمهوری خلق چین برگزار شد تا دولت عیار این کشور درباره پرونده هسته ای ایران را به آزمایش بگذارد. در همین رسانه‌ها حتی مطرح شد که اهمیت چین از کل اروپا برای ایران بیشتر است. موضوعی که از تحلیل ذوق زده رسانه های جریان اصلاحات مثل همیشه پرده بر می دارد. این در شرایطی است که ایران با توجه به این که در چهارراه جهانی قرار دارد و منطقه ای بسیار استراتژیک محسوب می‌شود بایستی سیاستی خاص را در پیش بگیرد، سیاست خارجی که با شعاری که بر سر سردر وزارتخارجه نقش بسته است، رو به جلو خواهد رفت.

 « شعار نه شرقی نه غربی» که از یک موازنه منفی در سیاست خارجی در برخورد با قدرت‎های جهانی سخن می گوید. البته این موازنه منفی می تواند به طور مثبت هم در شرایط مختلف در بیاید اما اینکه سیاست خارجی ایران در یک سمت و سو از غرب یا شرق متمرکز باشد قطعا منافع ایران کسب نخواهد شد و مورد سوء استفاده قدرتهای غربی و شرقی قرار می گیرد.


 این در شرایطی است که این افراط و تفریط در سالهای گذشته مشکلاتی را برای کشورمان به همراه داشته است. در دولت حسن روحانی نیز در ابتدا تمرکز بیش از حد وزارتخارجه به غرب و برجام همه توان دیپلماسی را مصروف یک پروژه کرد که بعدها به «برجامیزه» کردن سیاست خارجی معروف شد. پروژه ای که در آن توسعه اقتصادی و حتی آب و محیط زیست و اشتغال و ازدواج جوانان به خارج از کشور و در دستان غرب و آمریکا قرار گرفت.

البته ارتباط با چین و روسیه که همواره در آن احیای جاده ابریشم مطرح بوده است، برای کشورمان در حوزه سیاست خارجی مهم و حیاتی است. اینکه اروپایی ها و غرب ببیند که ایران با قدرتهای دیگر از جمله کشورهای شرقی مانند هند و چین روابط خوبی دارد و انحصار دیپلماتیک در این عرصه شکسته می شود، می تواند برای سیاست خارجی ایران در ارتباط با غرب هم فواید زیادی به همراه بیاورد و رقیبی برای غرب در حوزه سیاست خارجی ایجاد کند.
 
اما استراتژی سیاست خارجی ایران (موازنه مثبت و منفی) که از زمان‌های دور از جمله زمان امیرکبیر در پیش گرفته و مثمر ثمر واقع شده است در این حیطه نبایستی فراموش شود. اینکه ارتباط ایران با آفریقا و آمریکای لاتین که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار هستند در زمانی به جهت موارد سیاسی مورد تمسخر قرار می گرفت، بیشتر نشان دهده کم سوادی برخی رسانه ها و جریانات سیاسی در حوزه بین الملل است.
 
به هر جهت این موضوع که فقط غرب را برابر جهان خارج انگاشته شود قطعا برای کشورمان مضر است و ارتباط با کل جهان و رعایت این موازنه شرط اساسی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورمان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هاتف
Iran, Islamic Republic of
اسم دولت اعتدال هست اما فقط در اسم، چون عملا نشون داده که جانب اعتدال رو نمیتونه نگه داره!!!
پنج سال رو با برجام وکدخدا وآقا اجازه ها گذروند، سالهاي باقی مونده هم خدا بزرگه!!!!!
اگه دولت هایی که سر کار میان فقط زحمت بکشن و به منویات حضرت آقا گوش بدن، مشکلات حل میشه.
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
چه بگوئیم ؟!
هرچه روحانی بگوید و هرچه کند باید بگوییم همون درسته !
یک روز میگه اروپا آقا اجازه اس و با کدخدا ببندیم بهتره
باید بگیم درسته !
یه روز میگه آمریکا یک موجود مزاحم است !
باید بگیم درسته !
یه روز میگه مگر کره ای ها دیوانه اند که با آمریکا مذاکره کنند
باید بگیم درسته !
یه روز میگه با اروپا برجام را ادامه میدیم !
باید بگیم درسته
یه روز میگه بازگشت به شرق !
آقا درسته !
یه روز بازگشت به غرب !
آقا درسته !
یه روز این وری !
آقا درسته !
یه روز اون وری
آقا ما بی سوادیم بی شناسنامه ایم عصر حجری هستیم و ...
و شما باسواد و با شناسنامه و عصر جدیدی و مدیر و مدبر همه چی تموم
ناچار ما باید به هر سازی که شما بزنید ...م
و فقط بگیم درسته درسته درسته درسته !
به قول شاعر :
زیر این گنبد فلفل نمکی
چه کنم گر که نخندم الکی
Iran, Islamic Republic of
اخه افریقا و امریکایی حنوبی چی دارند که بدرد ما بخوره جز گدایی کردن از دولت ایران و پول یا مفت گرفتن چه سودی میتونند برای ایران داشته باشند همون سرمایه گذاری هایی که معجزه هزاره سوم از جیب ملت ایران کرد و همش دود هوا شد بس نبود .حرف شما موقعی درست است که ما خودمان قدرت سرمایه گذاری در انجاها داشته باشیم و از اون بدبخت بیچاره ها سود بخواهیم بگیریم ولی در حالی که ما خودمان دنبال سرمایه گذار در بخش و نفت و گاز و هزار درد بی درمان دیگه میگردیم این نظریه ها کیلویی چند است
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نه که آمریکا و اروپا خیلی چیزها به ما می دهند
Iran, Islamic Republic of
ما در کشور احتیاج به سرمایه گذار خارجی داریم در بخش نفت و گاز و کالاهای اساسی .کشورهای شرقی مثل چین و روسیه که فقط بلد هستند غارت کنند و منافع سنگینی از بابت اینگونه سرمایگذاری ها از ما بگیرند میماند کشورهای اروپایی که شرایط بهتریی برای ما دارند از لحاظ سرمایه گذاری که انها هم متاسفانه عقب نشینی کرده اند . ما در چند سال گذشته فقط ریال بی پشتوانه چاپ کرده ایم برای گذر از بحرانهایی اجتماعی و الان این ریالهای بی پششتوانه آفت دولت مستقر شده است باید تدبیری خوب اندیشد تا دلواپسان که همان کاسبان تحریمها هستند نتواند دوباره این توفقات را بهم بزنند
United States
ما در کشور به قدرت احتیاج داریم. وقتی از موضع ضعف سرمایه گذار گدایی کنی، همون پول یا مفت رو میگیرن و سر بزنگاه هم میگن بای بای. هنوز هواپیماهای موعد براتون درس عبرت نشد. گذاشتن همه تخم مرغها تو یه سبد نهایت ناشیگری بود که دولت مرتکب شد. حالا هی بشین تا صبح چشمتو ببند مثل بچه ها بگو دلواپسان ال کردن، شرق اخه ، غرب گله. به اندازه همین یه بندی که نوشتی دلسوزانه به مملکت نگاه میکردی میدیدی که اون چیزی رو که مدعیان سیاست دولت تو آینه ندیدن اون دلواپسا تو خشت خام دیدن.
در ضمن دردهای کشورو باید خودمون درست کنیم وگرنه همیشه مثل یک مستعمره خواهیم ماند.
Iran, Islamic Republic of
نه قربونت برم ابنطوری که شما نیست
United States
برای همه رسانه هایی که به اسم اصلاحات چشم بسته از دولت حمایت میکنن متاسفم.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
از روز اول انقلاب شرقی بودین تا الان. شرقی ها هم همیشه مردمشون ت فلاکت بودن. چین و روسیه وقتی از کمونیسم فاصله گرفتن به رفاه نسبی رسیدن. الان یه سر برین شنزن باورتون نمیشه ما چقدر بدختیم.
Iran, Islamic Republic of
استعمار گران حرف میزنند تو دهن تکان میدهی در همین بر رسی های اخیر در روسیه این چنین گفتند : مردم روسیه هنوز در حسرت دوران قبل از گورباچف به سر میبرند (حتی صدا و سیمای ضد شوروی ایران نیز منتشر کرد) پروار نمودن چند سرمایدار شکم گنده دلیل بر رفاه عمومی است ؟
Iran, Islamic Republic of
چهل ساله مستعمره روس ها و چيني ها هستند جالبه ادامي كشور مستقلي كه حالا ميخواهد در مورد سياست خارجش اش تصميم بگيرد را در مي آورند!
بامزه بود متنتون
Iran, Islamic Republic of
نه شرقی نه غربی اول بار از آرم سیما دو تا لاکناره ها حذف شد تو دوران مدیریت داداشه هاشمی .وبد بسطش دادند به همه جا.وظاهرا همه هم موافق بودند بشویم هم شرقی وهم غربی
Iran, Islamic Republic of
بازگشتی در کار نیست اینها ناچاریو ظاهری است دل با ارباب آمریکاست آنهائی هم که آنزمان نه شرقی و نه غربی می گفتند اکثرا قلبا نه شرقی اش را عمل می کردند چون بیشتر بازاری ها بودند که از سیستم شرق وحشت داشتند و هنوز هم ! در ضمن ژاپن و چین چه فرقی با آمریکا دارند ژاپن غلام حلق به گوش و چین هم میدان سرمایه های آمریکائیها ایران با عزم راسخ خریدار تولیدات از رده خارج شده چینیها (در اصل همان آمریکائیها ) در دنیا ایران از لحاظ واردات قطعات کامپیوتر ازچین (آمریکا) مقام اول را دارد حالا با این در آمد اینها میگذارند ما تولیدی داشته باشیم ادعا میشد لباسشوئی اسنوا تولید داخل است بعد دیدیم تایمر ایتالیائی و موتور ژاپنی و ...
نظیر خود کفائی در خودرو و دارو سازی همین بعد از انقلاب انگلیسیها تولیید پمپ تبریز را به کمک عوامل داخلی تعطیل کردند
جهد سازندگی را که همه میشناختین چه کا هار هائی کرده بود یادتان هست برای 10 تا تخم مرغ چقدر تو صف بودید و سر انجام نا کام و دعوا و درگیری بله بسیاری از این مشکلات توسط جهاد حل شد به پاس آن همه جهانگیری طرح انحلال آن را به مجلس برد و بدون هیچ مانعی مجلس در راس امور آن را تصویب کرد و خیال همه راحت شد نیازی نیست نفت داریم می خریم غرض محو آرمان های انقلاب است و دیگر هیچ !!!!!!!!